Dienstregeling 2016
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Dienstregeling 2016
Omdat de benodigde overstaptijd in Zwolle volgens mij op 5 minuten is gezet, dus dan is een 4-minutenoverstap onhaalbaar volgens het systeem.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9175
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2016
Maar eigenlijk zou je ook moeten kunnen invoeren hoe snel je wilt lopen.SuperGhost schreef:Omdat de benodigde overstaptijd in Zwolle volgens mij op 5 minuten is gezet, dus dan is een 4-minutenoverstap onhaalbaar volgens het systeem.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Dienstregeling 2016
Reisplanners zijn een ramp op gebied van overstappen. Zo maakt het op sommige stations rustig 3 minuten verschil uit of je voorin of achterin de trein zit. Tenzij je een database met looproutes van alle stations, loopsnelheid en treinlengtes meeneemt in het advies kun je geen correcte overstaptijden aangeven in een reisplanner. En als je die gegevens wel meeneemt zul je als reisplanner in bepaalde gevallen ook een instapadvies moeten bieden in welk deel van de trein je moet zitten om een krappe overstap te halen. Waarbij je een marge moet aanhouden van enkele bakken omdat de NS niet in staat zal zijn eerste en tweede klas op vaste posities te hebben in binnenlandse treinen.
Re: Dienstregeling 2016
Het zou voor de meer ervaren ov-reizigers makkelijk zijn als je zou kunnen 'schuiven' met overstaptijden en dat je dan gelijk kan zien wat het betekent voor het reisadvies. Dus bijvoorbeeld dat je een bepaalde overstaptijd verkleint van 5 naar 2 minuten en dat je dan direct ziet dat de reis daardoor een kwartier korter kan duren.
Re: Dienstregeling 2016
Maar dan moet dat wel per station kunnen bij een reis met meerdere overstappen, want het verschilt nogal of je in Utrecht van spoor 1 naar spoor 20 moet of in Rotterdam spoor 13 naar spoor 12. De laatste kun je wel op 2 minuten zetten, de eerste moet je toch iets hoger inzetten.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9175
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2016
Ja precies, als je reis daardoor een half uur of kwartier korte duurt wil ik wel even een sprintje trekken om de trein of bus nog te kunnen halen.Hendrik schreef:Het zou voor de meer ervaren ov-reizigers makkelijk zijn als je zou kunnen 'schuiven' met overstaptijden en dat je dan gelijk kan zien wat het betekent voor het reisadvies. Dus bijvoorbeeld dat je een bepaalde overstaptijd verkleint van 5 naar 2 minuten en dat je dan direct ziet dat de reis daardoor een kwartier korter kan duren.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Dienstregeling 2016
Het ergste van allemaal is dat ik volgens 9292ov wel in 4 minuten van Rotterdam Centraal spoor 16 naar mijn werk kan lopen (aan de overkant van het stationsplein) maar de sprinter naar Vlaardingen vanaf spoor 1b die ook 4 minuten overstaptijd heeft niet haalbaar is.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39210
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2016
Alternatief zou zijn als vervoerders gewoon fatsoenlijk dienstregelingen publiceren zodat je zelf kunt kijken of je iets haalbaar vindt. Helaas heeft Connexxion in z'n nieuwe site ook de aankomsttijden op tussenhaltes uit de dienstregeling gehaald en verwijst in plaats daarvan naar een reisplanner...Hendrik schreef:Het zou voor de meer ervaren ov-reizigers makkelijk zijn als je zou kunnen 'schuiven' met overstaptijden en dat je dan gelijk kan zien wat het betekent voor het reisadvies.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9175
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2016
Hoe bedoel je?Daniel schreef:Helaas heeft Connexxion in z'n nieuwe site ook de aankomsttijden op tussenhaltes uit de dienstregeling gehaald en verwijst in plaats daarvan naar een reisplanner...
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39210
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2016
Als een lijn op een tussenhalte een aakomst- en vertrektijd heeft staat daar alleen de vertrektijd nog vermeld. Enige aankomsttijd in de tabellen staat bij de eindhalte.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dienstregeling 2016
Kan iemand mij uitleggen waarom Schiphol sinds dienstregeling 2016 'Schiphol Airport' heet?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Dienstregeling 2016
Ter verduidelijking voor de buitenlandse reizigers.
Re: Dienstregeling 2016
Slechts 40% van de mensen die van/naar Schiphol gaan, gaan met de trein. Dit is de eerste stap op weg naar meer reizigers, de volgende stap is een enorme verbouwing van het treinstation zodat het meer reizigers kan opvangen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregeling 2016
Heb je een iPhone? ;)Hendrik schreef:Het zou voor de meer ervaren ov-reizigers makkelijk zijn als je zou kunnen 'schuiven' met overstaptijden en dat je dan gelijk kan zien wat het betekent voor het reisadvies. Dus bijvoorbeeld dat je een bepaalde overstaptijd verkleint van 5 naar 2 minuten en dat je dan direct ziet dat de reis daardoor een kwartier korter kan duren.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2016
Er zullen weinig planners van vervoerders zijn die zoiets doen ivm de angst dat het leid tot klachten omdat overstappen niet mogelijk zijn.Bemined schreef:Maar dan moet dat wel per station kunnen bij een reis met meerdere overstappen, want het verschilt nogal of je in Utrecht van spoor 1 naar spoor 20 moet of in Rotterdam spoor 13 naar spoor 12. De laatste kun je wel op 2 minuten zetten, de eerste moet je toch iets hoger inzetten.
Re: Dienstregeling 2016
Wanneer moet die verbouwing gaan beginnen en is er een planning hoelang die verbouwing gaat duren?Bee schreef:Slechts 40% van de mensen die van/naar Schiphol gaan, gaan met de trein. Dit is de eerste stap op weg naar meer reizigers, de volgende stap is een enorme verbouwing van het treinstation zodat het meer reizigers kan opvangen.
Re: Dienstregeling 2016
Volgend jaar start een eerste verbouwing die voor december klaar moet zijn, een grotere verbouwing in samenhang met een grotere Plaza en een nieuw busstation worden nog uitgewerkt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregeling 2016
Maar 9292 laat je wel in 6 minuten van Rotterdam Centraal spoor 16 op de tram overstappen, en dat haal je echt niet als je achterin de trein zit en het ook nog eens druk is waardoor je in de rij staat bij de roltrap. En er is geen enkele indicatie in de reisplanner dat deze overstap krap is. Kortom het hanteren van 5 minuten overstaptijd zorgt ervoor dat diverse reële overstappen uit de reisplanner verdwijnen, terwijl er alsnog onhaalbare overstappen overblijven, waar je als incidentele reiziger onmogelijk achter kan komen voor aanvang van je reis.webguy schreef:Er zullen weinig planners van vervoerders zijn die zoiets doen ivm de angst dat het leid tot klachten omdat overstappen niet mogelijk zijn.
Re: Dienstregeling 2016
Zeker! Bij de stations waar ik vaker kom, weet ik precies hoeveel minuten overstaptijd ik nodig heb vanaf een bepaald spoor. Soms gaat de reisplanner uit van een belachelijk lange overstap, soms juist van een belachelijk korte overstap...Bemined schreef:Maar dan moet dat wel per station kunnen bij een reis met meerdere overstappen, want het verschilt nogal of je in Utrecht van spoor 1 naar spoor 20 moet of in Rotterdam spoor 13 naar spoor 12. De laatste kun je wel op 2 minuten zetten, de eerste moet je toch iets hoger inzetten.
Precies, dat bedoelde ik!regenmaker schreef:Ja precies, als je reis daardoor een half uur of kwartier korte duurt wil ik wel even een sprintje trekken om de trein of bus nog te kunnen halen.
Dat is inderdaad een alternatief, maar bij een reis met meerdere vervoerders wel een erg tijdrovend alternatief... Zeker omdat niet bij alle vervoerders de dienstregelingen makkelijk toegankelijk zijn...Daniel schreef:Alternatief zou zijn als vervoerders gewoon fatsoenlijk dienstregelingen publiceren zodat je zelf kunt kijken of je iets haalbaar vindt. Helaas heeft Connexxion in z'n nieuwe site ook de aankomsttijden op tussenhaltes uit de dienstregeling gehaald en verwijst in plaats daarvan naar een reisplanner...
Nee, een Windows Phone! Wel een iPad trouwens. Althans: die heb ik in bruikleen.Skinkie schreef:Heb je een iPhone? ;)
Dat begrijp ik niet goed. Als ik in een reisplanner zelf de overstaptijd wijzig, kan ik het de vervoerder toch niet aanrekenen dat het een onmogelijke overstap is? Zorg er desnoods voor dat je eerst een bepaalde optie ('Geavanceerde planning' o.i.d.) moet aanzetten, voordat je de overstaptijd kunt aanpassen.webguy schreef:Er zullen weinig planners van vervoerders zijn die zoiets doen ivm de angst dat het leid tot klachten omdat overstappen niet mogelijk zijn.
Re: Dienstregeling 2016
Overstaptijd is ook niet zuiver en alleen looptijd he. Het is een som van de tijd die het kost om de afstand af te leggen, een buffer om verschillen in looptijden afhankelijk van persoon en drukte in te dempen en een buffer om de invloed van punctualiteit niet al te hoog te laten zijn.
Laatste is voornamelijk dat je niet een reis van iets langer laat verdwijnen omdat er een reismogelijkheid iets sneller is maar met een overstap die je 99% van de keren niet haalt.
Overstaptijden bij 9292 zijn daarnaast een tool in hun trucendoos die ze gebruiken om reisadviezen te sturen nav (twitter) klachten en afaik kan 9292 niet meer dan locatie->locatie overstaptijden aan. Laatste betekent dat ze voor een overstap richting Rotterdam CS Metrostation, voor elk treinperron dezelfde overstaptijd hanteren.
Laatste is voornamelijk dat je niet een reis van iets langer laat verdwijnen omdat er een reismogelijkheid iets sneller is maar met een overstap die je 99% van de keren niet haalt.
Overstaptijden bij 9292 zijn daarnaast een tool in hun trucendoos die ze gebruiken om reisadviezen te sturen nav (twitter) klachten en afaik kan 9292 niet meer dan locatie->locatie overstaptijden aan. Laatste betekent dat ze voor een overstap richting Rotterdam CS Metrostation, voor elk treinperron dezelfde overstaptijd hanteren.
Re: Dienstregeling 2016
Ik heb ook een Windows Phone, maar daarvoor iets degelijks ontwikkelen heb ik altijd aan webguy over gelaten. Als je een iPad 1 hebt die minstens iOS 5.1 heeft, mag je wel mee testen ;) *O*Hendrik schreef: Nee, een Windows Phone! Wel een iPad trouwens. Althans: die heb ik in bruikleen.
Re: Dienstregeling 2016
Ik heb een iPad 4 met iOS 9.2. Kom maar op met die test!Skinkie schreef: Ik heb ook een Windows Phone, maar daarvoor iets degelijks ontwikkelen heb ik altijd aan webguy over gelaten. Als je een iPad 1 hebt die minstens iOS 5.1 heeft, mag je wel mee testen ;) *O*
Re: Dienstregeling 2016
Zitten er ook bus-bus overstappen bij? Dan ben ik ook wel geïnteresseerd. Draai nu 9.2 op een 6s.
Re: Dienstregeling 2016
http://locov.nl/actueel/publicaties/loc ... sblad.aspx
In februari gaat een aantal wijzigingen in. Enkele daarvan houden verband met de huidige materieelkrapte.
- De [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] gaat in de ochtendspits richting Ht extra stoppen in Rs om zo de overvolle [serie=Stoptrein|2016|'s-Hertogenbosch - Nijmegen4400[/serie] te ontlasten.
- De [serie=Sprinter|2016|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal4600[/serie] stopt langer in Lls om te kunnen bijplaatsen/aftrappen. Waarschijnlijk gaan er dan alleen nog maar enkele stellen richting Zl.
Verder is er een ellenlange lijst met minutenwijzigingen. Ik vind het wel vreemd dat ze dat niet gewoon begin december hebben doorgevoerd. Dan kunnen de busvervoerders daar rekening mee houden.
Ook heb ik begrepen dat het glijdseizoen vanaf februari voorbij is. Daarom mogen de SGM-2 stellen weer los rijden. Hierdoor kunnen deze stellen rijden in o.a. de [serie=Stoptrein|2016|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie] en de [serie=Sprinter|2016|Nijmegen - Wijchen17600[/serie], die nu noodgedwongen met te groot materieel rijden. Dat komt een efficiënte materieelinzet ook weer ten goede.
In februari gaat een aantal wijzigingen in. Enkele daarvan houden verband met de huidige materieelkrapte.
- De [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] gaat in de ochtendspits richting Ht extra stoppen in Rs om zo de overvolle [serie=Stoptrein|2016|'s-Hertogenbosch - Nijmegen4400[/serie] te ontlasten.
- De [serie=Sprinter|2016|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal4600[/serie] stopt langer in Lls om te kunnen bijplaatsen/aftrappen. Waarschijnlijk gaan er dan alleen nog maar enkele stellen richting Zl.
Verder is er een ellenlange lijst met minutenwijzigingen. Ik vind het wel vreemd dat ze dat niet gewoon begin december hebben doorgevoerd. Dan kunnen de busvervoerders daar rekening mee houden.
Ook heb ik begrepen dat het glijdseizoen vanaf februari voorbij is. Daarom mogen de SGM-2 stellen weer los rijden. Hierdoor kunnen deze stellen rijden in o.a. de [serie=Stoptrein|2016|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie] en de [serie=Sprinter|2016|Nijmegen - Wijchen17600[/serie], die nu noodgedwongen met te groot materieel rijden. Dat komt een efficiënte materieelinzet ook weer ten goede.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 99 gasten