Want wat kan je wel met een goed kloppende lijst? Het is sowieso koffiedik kijken maar ik zal de lijstjes voortaan wel voor me houden..reisthijs schreef:Er staan dingen in die lijst die zeker niet worden ingevoerd in dec 2015 (zoals opening Vaartsche Rijn). En een paar net nieuw gelanceerde plannen waarover nog niets zeker is.
Ik kan niets met zo'n lijst.
Dienstregeling 2016
Re: Dienstregeling 2016
Komt wel goed schatje.
Re: Dienstregeling 2016
Hang niet meteen de drama queen uit.
Re: Dienstregeling 2016
Maandelijkse periode ja..JWM schreef:Hang niet meteen de drama queen uit.
Komt wel goed schatje.
Re: Dienstregeling 2016
Even los van de inhoud. Ik heb al eerder gezegd: we weten nu nog niets zeker. Dat komt door de fase van het proces waarin we nu zitten. Vervoerders doen hun capaciteitsaanvraag op de 2e maandag van april bij ProRail, die er vervolgens mee aan de slag gaat en op de 3e maandag van augustus uiteindelijk een dienstregeling verdeelt. Alles wat tot nu toe gebeurt is voorsorteren op de aanvraag. Dat is een heel nuttig proces, maar het heeft officieel geen enkele status. Alle plannen die hier dus genoemd worden (en nog een aantal meer) zijn in dat proces wel langsgekomen, en nog in onderzoek (de meeste), redelijk zeker (een paar) of afgeschoten (ook een paar).
In februari starten de vervoerders met het doen van hun capaciteitsaanvraag, pas dan heb je een redelijk beeld van wat er gaat gebeuren. Tot die tijd is de hoeveelheid koffiedik en speculaas erg hoog.
In februari starten de vervoerders met het doen van hun capaciteitsaanvraag, pas dan heb je een redelijk beeld van wat er gaat gebeuren. Tot die tijd is de hoeveelheid koffiedik en speculaas erg hoog.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2016
Vandaar ook mijn kritiek op die lijst: het wordt gebracht alsof alles al in kannen en kruiken is terwijl dat natuurlijk nog lang niet het geval is.
Dan is het jammer als "in onderzoek", "redelijk zeker","afgeschoten" en "uitgesteld" door elkaar gaat lopen.
Dan is het jammer als "in onderzoek", "redelijk zeker","afgeschoten" en "uitgesteld" door elkaar gaat lopen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Dienstregeling 2016
Ik kan het me niet voorstellen, wil niet zeggen dat ik gelijk heb Ik laat me graag verrassen.Freek schreef:Dat zou ik niet te hard roepen, Waldo.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2016
Freek is iets beloofd waarvan Waldo mag zeggen "dat kan niet" ;)
Re: Dienstregeling 2016
Ha ha ;)
Re: Dienstregeling 2016
Nog even een heel andere vraag:
Er waren ooit concrete plannen (volgens mij al in de dienstregeling ingepast) om de s5200 door te trekken naar Breda. Hoe staat het daarmee? Het lijkt mij een wenselijke ontwikkeling. Reeshof en Gilze-Rijen krijgen een kwartierdienst en een rechtstreekse verbinding met Eindhoven. Volgens mij valt het aantal extra omlopen mee.
Er waren ooit concrete plannen (volgens mij al in de dienstregeling ingepast) om de s5200 door te trekken naar Breda. Hoe staat het daarmee? Het lijkt mij een wenselijke ontwikkeling. Reeshof en Gilze-Rijen krijgen een kwartierdienst en een rechtstreekse verbinding met Eindhoven. Volgens mij valt het aantal extra omlopen mee.
Re: Dienstregeling 2016
Staat in ieder geval niet in de plannen voor 2016. Ik denk (maar dit wordt speculatief) dat het pas mogelijk is als er veel minder goederentreinen door Brabant rijden: als het 3e spoor Zevenaar - Emmerich en de missende boog bij Meteren klaar zijn. Dan heb je het dus over 2022 ofzo.
Re: Dienstregeling 2016
Dat gaat inderdaad nog even duren. Dan nog is het daarnaast afwachten wat er in de tussentijd met de tijden (en dus bezette paden) van beide IC-diensten gaat gebeuren na het versnellen van beide en de ERTMS-invoering. Maar gezien alle tussenstations meer dan 2500 reizigers per dag hebben (en Tbu het drievoud van dat) zal dat op een gegeven moment wel gebeuren. Er zijn veel rustigere stations met 4x/uur treinen, ook bij de ns.
Maar om bij het nu te blijven: totdat er minder goederentreinen langsrazen is 2x/uur het maximaal haalbare en is het verstandiger om lange treinen in te zetten (al is in de SLT-VI in de praktijk vrijwel altijd zitplaats, het is meer het voorkomen dat er in de spits enkel één SLT-IV in de 13600 terechtkomt). Maar wat mij betreft is alles wat de lange overstaptijden naar Eindhoven kan bestrijden (zonder de verbinding naar Rotterdam in Breda of de verbinding met Den Bosch te verslechteren) ook welkom.
Maar om bij het nu te blijven: totdat er minder goederentreinen langsrazen is 2x/uur het maximaal haalbare en is het verstandiger om lange treinen in te zetten (al is in de SLT-VI in de praktijk vrijwel altijd zitplaats, het is meer het voorkomen dat er in de spits enkel één SLT-IV in de 13600 terechtkomt). Maar wat mij betreft is alles wat de lange overstaptijden naar Eindhoven kan bestrijden (zonder de verbinding naar Rotterdam in Breda of de verbinding met Den Bosch te verslechteren) ook welkom.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: Dienstregeling 2016
Kan de s3600 niet extra stoppen te Tbu?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Dienstregeling 2016
Nee, dat past niet in Breda en zou gevolgen hebben voor de aansluitingen in Roosendaal.
Re: Dienstregeling 2016
Dat waag ik te betwijfelen Wubbo. Het komt vaak zat voor dat wanneer de s13600 niet rijdt, de s3600 op Gilze-Rijen, Tilburg Reeshof en Tilburg Universiteit een extra stop maakt. Die twee minuten die een extra stop op Tilburg Universiteit met zich meebrengen zouden geen probleem moeten zijn. Ik denk dat het eerder een probleem word met de s5200, die komt dan ongeveer gelijktijdig met de s3600 aan op Tbu. Je zou de s9600 dan weer met een kwartier moeten verschuiven en de s5200 in het huidige pad van de s9600 laten rijden om te voorkomen dat er dan drie treinen in 10 minuten tijd stoppen op Tbu. Dat geeft dan weer gedoe met de s4400.
🍉
Re: Dienstregeling 2016
Liefst ook nog even een dubbelsporige brug bij Ravenstein. Hemeltjelief.Bee schreef:Het versnellen van de s3600 wordt al jaren elk jaar op het wensenlijstje gezet voor de nieuwe dienstregeling maar tot nu toe is het technisch elke keer niet mogelijk gebleken door de trein naar Tiel. Ik moet nog maar zien of de nu bedachte oplossing met een derde spoor in Elst wel helpt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Dienstregeling 2016
Vind je de verdubbeling van die brug daar nu wel of niet belangrijk?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Dienstregeling 2016
Verdubbeling van die brug lijkt mij pas nodig als die brug vervangen moet worden. Het enige dat bij een dienstregeling belangrijk is, is dat de s3600 zichzelf niet tegenkomt op de brug. De s4400 kan altijd wel zo geschoven worden dat het geheel passend wordt (in het ergste geval door een asymmetrische dienstregeling).
Verdubbeling van die brug is denk ik op termijn wel wenselijk, want voor de punctualiteit blijft die toch een zwak punt.
Verdubbeling van die brug is denk ik op termijn wel wenselijk, want voor de punctualiteit blijft die toch een zwak punt.
Re: Dienstregeling 2016
Wel. Heel zelfs.Vinny schreef:Vind je de verdubbeling van die brug daar nu wel of niet belangrijk?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Dienstregeling 2016
Alleen dit al is een goede reden. Wat kost zoiets, nog geen 100 miljoen ofzo en zoveel meer overstappen gegarandeerd.starx schreef:want voor de punctualiteit blijft die toch een zwak punt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Dienstregeling 2016
Vond het sowieso altijd al raar dat je in 's Hertogenbosch niet echt een IC-knoop of geweldige overstap hebt. Zou dat met zo'n brug wel kunnen?
Ik doe ook maar wat
Re: Dienstregeling 2016
Dat heeft volgens mij meer te maken met het feit dat er ten zuiden van 's Hertogenbosch maar 3 sporen liggen en geen vrije kruising. Daardoor zou de s3600 de andere IC's in minimaal één richting in de weg zitten. Gelukkig wordt hier dan ook werk van gemaakt.Ardan schreef:Vond het sowieso altijd al raar dat je in 's Hertogenbosch niet echt een IC-knoop of geweldige overstap hebt. Zou dat met zo'n brug wel kunnen?
Ik vrees dat het meer zal zijn. Aan beide kanten van de brug bevindt zich een enkelsporige overweg. Deze zouden opgeheven moeten worden bij een spoorverdubbeling, omdat het spoor daar anders onveiliger wordt. Een alternatief zou kunnen zijn om niet die 2 (weinig gebruikte) overwegen op te heffen, maar ergens anders aan de lijn, zodat de veiligheid op de lijn als geheel er toch op vooruit gaat.deadlock schreef:Alleen dit al is een goede reden. Wat kost zoiets, nog geen 100 miljoen ofzo en zoveel meer overstappen gegarandeerd.starx schreef:want voor de punctualiteit blijft die toch een zwak punt.
Ook ik hoop dat die brug er een keer komt, maar het behoeft geen topprioriteit. Zolang die brug nog goed is, zie ik geen acute reden om hem te vervangen.
Re: Dienstregeling 2016
Leg uit? Of je op een enkelsporige of dubbelsporige overweg een trein kopt met 130 kmh, je wint het toch niet.starx schreef:Aan beide kanten van de brug bevindt zich een enkelsporige overweg. Deze zouden opgeheven moeten worden bij een spoorverdubbeling, omdat het spoor daar anders onveiliger wordt.
Ik doe ook maar wat
Re: Dienstregeling 2016
Laat ik beginnen te zeggen dat het de Prorail-logica is. Die stelt ongeveer dat infra-uitbreidingen niet mogen zorgen voor slechtere veiligheid. Een dubbele overweg is altijd onveiliger dan een enkele bij dezelfde treinfrequentie, omdat de overweg breder is en dat er de kans bestaat dat er twee treinen tegelijkertijd de overweg passeren.
In de overbelastverklaring over Tiel-Elst-Arnhem stond bijvoorbeeld dat bij het verdubbelen van Elst-Elst vork de overweg moest verdwijnen. Overigens wordt die overweg veel meer door het wegverkeer gebruikt dan de twee bij de Ravensteinbrug, dus of ze echt weg zouden moeten durf ik te betwijfelen.
Persoonlijk vind ik deze veiligheidslogica ook nogal onzin. Ik vind dat er lokaal wel minimumeisen moeten gelden, maar bij infra-uitbreiding lijkt mij het belangrijkst dat het spoor in z'n totaliteit veiliger wordt en dat kan dus ook door elders overwegen door tunnels te vervangen.
Maar om weer even on-topic te komen: die brug hoeft niet dubbelsporig te worden voor een IC-knoop in 's Hertogenbosch, maar viersporigheid en een vrije kruising ten zuiden daarvan zijn wel nodig.
In de overbelastverklaring over Tiel-Elst-Arnhem stond bijvoorbeeld dat bij het verdubbelen van Elst-Elst vork de overweg moest verdwijnen. Overigens wordt die overweg veel meer door het wegverkeer gebruikt dan de twee bij de Ravensteinbrug, dus of ze echt weg zouden moeten durf ik te betwijfelen.
Persoonlijk vind ik deze veiligheidslogica ook nogal onzin. Ik vind dat er lokaal wel minimumeisen moeten gelden, maar bij infra-uitbreiding lijkt mij het belangrijkst dat het spoor in z'n totaliteit veiliger wordt en dat kan dus ook door elders overwegen door tunnels te vervangen.
Maar om weer even on-topic te komen: die brug hoeft niet dubbelsporig te worden voor een IC-knoop in 's Hertogenbosch, maar viersporigheid en een vrije kruising ten zuiden daarvan zijn wel nodig.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten