Dienstregeling 2016

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2092
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Zugführer » Wo 21 Jan 2015, 23:24

Volgens mij gaat het er vooral om dat alles met elkaar samenhangt. Versnelling s3600 = kwartier schuiven in Brabant = IC in Zeeland een kwartier verschuiven = dienstregeling op oude lijn verschuiven = s1900 over de HSL = IC Eindhoven Venlo loskoppelen....
Als je iets overslaat, zoals de verschuiving in Zeeland, heb je een jaar lang een beroerde overstap in Roosendaal, om maar een voorbeeld te noemen.
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Thom91 » Wo 21 Jan 2015, 23:27

Voila, dat staat exact in het artikel van rover als men de bron eens zou lezen..
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 452
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor SLToilet » Do 22 Jan 2015, 09:59

Als ze de wijzigingen niet allemaal tegelijk toepassen dan ontstaan er ook problemen tussen Breda en Tilburg omdat er dan drie treinseries binnen tien minuten van elkaar moeten rijden. Het treinpad van 13600 mag weleens goed worden bekeken als de 3600 precies een kwartier wijzigt aan de zuidzijde (bij Breda bijvoorbeeld zouden ze dan exact op hetzelfde tijdstip moeten vertrekken :X ) of liggen de tijdpaden gewoon goed uit elkaar?
Zou iemand mij dan kunnen uitleggen hoe het schema er in Breda ongeveer uit zal komen te zien in de eindsituatie?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31440
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Suus » Do 22 Jan 2015, 10:16

Als de s3600 een kwartier verschuift gaan ook de doorkoppelingen van de sprinters in Den Bosch op de schop.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2092
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Zugführer » Do 22 Jan 2015, 10:33

O ja, die was ik nog vergeten in mijn lijstje ;)
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Klaasje
Berichten: 5982
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Klaasje » Do 22 Jan 2015, 11:27

Klinkt als Utrecht-Tilburg universiteit en Eindhoven-Breda.

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Freek » Do 22 Jan 2015, 12:19

Klinkt als, wil niet zeggen dat het zo in de voorlopige plannen stond :wink:

Wat vooral belangrijk is, is deze zin:
Rover op haar website schreef:Daarnaast werd in het overleg met NS duidelijk dat de verbeterslag in 2016 afhankelijk was van het vinden van goede oplossingen voor complicaties die in de detailuitwerking naar voren kwamen.


Hetzelfde schreef de Stas aan de Tweede Kamer
Wilma Mansveld schreef:"Maar een beheerste invoering is dan nog niet mogelijk gezien de grote impact en de risico's op de maakbaarheid van de treindienst en in de dienstregeling" (bron: Kamerbrief van maandag jl.


Er liggen blijkbaar een paar grote risico's die er voor zorgen dat in hoofdlijnen wellicht alles zou kunnen, maar bij een nadere uitwerking andere zaken (denk aan logistiek, veiligheid, infra) een blokkerende werking zijn. Die risico's voor dienstregeling 2017 kleiner of verdwenen omdat er dan een landelijk herontwerp is.

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2092
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Zugführer » Do 22 Jan 2015, 12:42

Klaasje schreef:Klinkt als Utrecht-Tilburg universiteit en Eindhoven-Breda.

Ik dacht Nijmegen - Breda en Utrecht - Eindhoven begrepen te hebben, dus s4400 <> s13600 en s16000 <> s9600
Wat wel jammer is, is dat je dan de rechtstreekse verbindingen Breda - Utrecht en Nijmegen - Eindhoven verbreekt ;)
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

waldo79
Berichten: 3619
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor waldo79 » Do 22 Jan 2015, 13:06

Dat jammere valt wel mee aangezien Ht precies een breekpunt is waar veel reizigers uitstappen. Zoveel wordt er niet over Ht heen gereisd.
Mij best :)

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2092
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Zugführer » Do 22 Jan 2015, 13:18

Ja klopt wel, beide verbindingen zijn ook nooit sneller door te blijven zitten.
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

waldo79
Berichten: 3619
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor waldo79 » Do 22 Jan 2015, 13:25

Nu is de s13600 relatief snel en de s9600 relatief traag. Richting Bd kun je gemakkelijk de Sprinter nemen, maar naar Ehv rijden meer intercity's, waarbij die de betere aansluitingen hebben.
Mij best :)

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3990
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor reisthijs » Do 22 Jan 2015, 13:33

Zugführer schreef:Ik dacht Nijmegen - Breda en Utrecht - Eindhoven begrepen te hebben, dus s4400 <> s13600 en s16000 <> s9600
Dat is het logische eindbeeld voor wanneer de splitsing bij Vught ongelijkvloers is gemaakt. Dan kan je echt gaan corridorrijden.
Op de kortere termijn is nog maar de vraag of dit handige koppelingen zijn.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

starx
Berichten: 426
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor starx » Do 22 Jan 2015, 16:05

de s16000 <> s9600 komt in de PHS-plannen dan wel precies klem te zitten tussen Geldermalsen en Boxtel. Die moeten dan dus ingehaald worden op die twee plaatsen.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9512
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Wubbo » Do 22 Jan 2015, 16:25

Doorkoppelingen van Sprinters in Den Bosch zijn typisch iets waar niet specifiek op gepland wordt: ze worden gemaakt op een manier die handig uitkomt.

Overigens neem ik aan dat de complicerende factor die genoemd wordt voor het niet al in dienstregeling 2016 aanpassen van het hele riedeltje in Zuid-Nederland het niet klaar zijn van infra is (met name Breda en Utrecht). Of is men werkelijk te laat begonnen met deze aanpassingen, zodat de detailuitwerking niet meer op tijd te maken was?

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Freek » Do 22 Jan 2015, 19:50

Nee, de detailuitwerking is niet te laat ingezet. De detailuitwerking liet juist zien dat er problemen en risico's zijn. Zoals hierboven al gezegd is infra er daar eentje van.

Klaasje
Berichten: 5982
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Klaasje » Za 24 Jan 2015, 12:02

Op de achterkant van een sigarenkistje kan je binnen twee uur de consequenties van een wijziging in kaart brengen, dan ben je nog twee dagen bezig om alternatieve oplossingen te verzinnen en dan ben je klaar. Ik vraag me dan ook serieus af waarom NS zo'n ontzettend grote logistieke afdeling heeft waar verhoudingsgewijs zo ontzettend weinig output uit komt. Dan moet er structureel wel íets fout zitten.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5572
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Hainje » Za 24 Jan 2015, 15:01

Op een sigarenkistje is het niet fijn tekenen hoor. :X
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7691
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor webguy » Za 24 Jan 2015, 15:35

Je zou zeggen dat je de meeste dingen ook automatisch kan uitrekenen tegenwoordig. Als treinen 1000x keer een traject rijden weet je echt wel wat de gemiddelde machinist "doet"
Reisinformatie/nerd

IC140
Berichten: 173
Lid geworden op: Do 28 Mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor IC140 » Zo 25 Jan 2015, 14:52

Klaasje schreef:Op de achterkant van een sigarenkistje kan je binnen twee uur de consequenties van een wijziging in kaart brengen, dan ben je nog twee dagen bezig om alternatieve oplossingen te verzinnen en dan ben je klaar. Ik vraag me dan ook serieus af waarom NS zo'n ontzettend grote logistieke afdeling heeft waar verhoudingsgewijs zo ontzettend weinig output uit komt. Dan moet er structureel wel íets fout zitten.


Het verzinnen van een oplossing is ook niet wat het meeste tijd kost. Daarna moeten nog allerlei afdelingen en tafels binnen en buiten NS 'er iets van vinden'. Uitvoerbaarheid/bijstuurbaarheid, overwegveigheid, geluidsproductie en you name it. En als iedereen er wat van heeft gevonden mag men weer terug naar de tekentafel en wordt het ontwerp bijgeschaafd.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7691
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor webguy » Zo 25 Jan 2015, 19:42

Maar daar heb je toch allerlei normen voor neem ik aan? Geluid weet je zo'n beetje wel, overwegen kan je simuleren, etc.
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31440
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Suus » Zo 25 Jan 2015, 20:51

Er zijn iets te veel overwegen om dat allemaal te simuleren. Maar overwegen zijn inderdaad wel zo'n ding waarop dienstregelingen aangepast moeten worden, ik dacht dat vorig jaar of het jaar daarvoor een overweg in Echt door kruisingen te lang dicht zat waardoor mensen rood licht gingen negeren. Tja, daar zit je dan met je mooie planning :X
Rame à l'approche

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9512
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Wubbo » Zo 25 Jan 2015, 21:07

Zoiets speelde ook eens in Echt, maar de meest beruchte is die van Elst (Rijksweg-Noord).

Klaasje
Berichten: 5982
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Klaasje » Ma 26 Jan 2015, 13:50

webguy schreef:Maar daar heb je toch allerlei normen voor neem ik aan? Geluid weet je zo'n beetje wel, overwegen kan je simuleren, etc.

Voor het leeuwendeel van de dingen kan je met de dikke duim heel goed bepalen wat sowieso goed gaat en waar je wat verder naar moet kijken. Voor overwegen zijn de excemplaren in de buurt van een station op een druk traject het meest kritisch. Als er geen station in de buurt is, is er vrijwel nooit wat aan de hand. Aan de andere kant blijft wel staan dat NS ook intern wel erg veel aan het overleggen is. Toch is dat geen garantie voor een goede output. Dat in het achterhoofd houdend zou trial and error regelmatig wel eens effectiever kunnen blijken.

Gebruikersavatar
Niek
Berichten: 344
Lid geworden op: Ma 15 Sep 2014, 21:00
Locatie: Aadorp

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Niek » Wo 28 Jan 2015, 16:27

Het gaat waarschijnlijk nog lang duren, maar wanneer wordt het materieel voor de treinserie's in DRGL 16 ongeveer bekend?
Frequente fietser tussen Aadorp en Almelo
Mijn foto's
(verwacht er niet te veel van)

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31440
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Suus » Wo 28 Jan 2015, 16:28

Ergens eind oktober en dan nog alleen maar via de gebruikelijke circuits.
Rame à l'approche


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 1 gast