Pagina 6 van 22

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: wo 21 jan 2015, 23:24
door Zugführer
Volgens mij gaat het er vooral om dat alles met elkaar samenhangt. Versnelling s3600 = kwartier schuiven in Brabant = IC in Zeeland een kwartier verschuiven = dienstregeling op oude lijn verschuiven = s1900 over de HSL = IC Eindhoven Venlo loskoppelen....
Als je iets overslaat, zoals de verschuiving in Zeeland, heb je een jaar lang een beroerde overstap in Roosendaal, om maar een voorbeeld te noemen.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: wo 21 jan 2015, 23:27
door Thom91
Voila, dat staat exact in het artikel van rover als men de bron eens zou lezen..

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: do 22 jan 2015, 09:59
door SLToilet
Als ze de wijzigingen niet allemaal tegelijk toepassen dan ontstaan er ook problemen tussen Breda en Tilburg omdat er dan drie treinseries binnen tien minuten van elkaar moeten rijden. Het treinpad van 13600 mag weleens goed worden bekeken als de 3600 precies een kwartier wijzigt aan de zuidzijde (bij Breda bijvoorbeeld zouden ze dan exact op hetzelfde tijdstip moeten vertrekken :X ) of liggen de tijdpaden gewoon goed uit elkaar?
Zou iemand mij dan kunnen uitleggen hoe het schema er in Breda ongeveer uit zal komen te zien in de eindsituatie?

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: do 22 jan 2015, 10:16
door Suus
Als de s3600 een kwartier verschuift gaan ook de doorkoppelingen van de sprinters in Den Bosch op de schop.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: do 22 jan 2015, 10:33
door Zugführer
O ja, die was ik nog vergeten in mijn lijstje ;)

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: do 22 jan 2015, 11:27
door Klaasje
Klinkt als Utrecht-Tilburg universiteit en Eindhoven-Breda.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: do 22 jan 2015, 12:19
door Freek
Klinkt als, wil niet zeggen dat het zo in de voorlopige plannen stond :wink:

Wat vooral belangrijk is, is deze zin:
Rover op haar website schreef:Daarnaast werd in het overleg met NS duidelijk dat de verbeterslag in 2016 afhankelijk was van het vinden van goede oplossingen voor complicaties die in de detailuitwerking naar voren kwamen.
Hetzelfde schreef de Stas aan de Tweede Kamer
Wilma Mansveld schreef:"Maar een beheerste invoering is dan nog niet mogelijk gezien de grote impact en de risico's op de maakbaarheid van de treindienst en in de dienstregeling" (bron: Kamerbrief van maandag jl.
Er liggen blijkbaar een paar grote risico's die er voor zorgen dat in hoofdlijnen wellicht alles zou kunnen, maar bij een nadere uitwerking andere zaken (denk aan logistiek, veiligheid, infra) een blokkerende werking zijn. Die risico's voor dienstregeling 2017 kleiner of verdwenen omdat er dan een landelijk herontwerp is.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: do 22 jan 2015, 12:42
door Zugführer
Klaasje schreef:Klinkt als Utrecht-Tilburg universiteit en Eindhoven-Breda.
Ik dacht Nijmegen - Breda en Utrecht - Eindhoven begrepen te hebben, dus s4400 <> s13600 en s16000 <> s9600
Wat wel jammer is, is dat je dan de rechtstreekse verbindingen Breda - Utrecht en Nijmegen - Eindhoven verbreekt ;)

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: do 22 jan 2015, 13:06
door waldo79
Dat jammere valt wel mee aangezien Ht precies een breekpunt is waar veel reizigers uitstappen. Zoveel wordt er niet over Ht heen gereisd.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: do 22 jan 2015, 13:18
door Zugführer
Ja klopt wel, beide verbindingen zijn ook nooit sneller door te blijven zitten.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: do 22 jan 2015, 13:25
door waldo79
Nu is de s13600 relatief snel en de s9600 relatief traag. Richting Bd kun je gemakkelijk de Sprinter nemen, maar naar Ehv rijden meer intercity's, waarbij die de betere aansluitingen hebben.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: do 22 jan 2015, 13:33
door reisthijs
Zugführer schreef:Ik dacht Nijmegen - Breda en Utrecht - Eindhoven begrepen te hebben, dus s4400 <> s13600 en s16000 <> s9600
Dat is het logische eindbeeld voor wanneer de splitsing bij Vught ongelijkvloers is gemaakt. Dan kan je echt gaan corridorrijden.
Op de kortere termijn is nog maar de vraag of dit handige koppelingen zijn.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: do 22 jan 2015, 16:05
door starx
de s16000 <> s9600 komt in de PHS-plannen dan wel precies klem te zitten tussen Geldermalsen en Boxtel. Die moeten dan dus ingehaald worden op die twee plaatsen.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: do 22 jan 2015, 16:25
door Wubbo
Doorkoppelingen van Sprinters in Den Bosch zijn typisch iets waar niet specifiek op gepland wordt: ze worden gemaakt op een manier die handig uitkomt.

Overigens neem ik aan dat de complicerende factor die genoemd wordt voor het niet al in dienstregeling 2016 aanpassen van het hele riedeltje in Zuid-Nederland het niet klaar zijn van infra is (met name Breda en Utrecht). Of is men werkelijk te laat begonnen met deze aanpassingen, zodat de detailuitwerking niet meer op tijd te maken was?

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: do 22 jan 2015, 19:50
door Freek
Nee, de detailuitwerking is niet te laat ingezet. De detailuitwerking liet juist zien dat er problemen en risico's zijn. Zoals hierboven al gezegd is infra er daar eentje van.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: za 24 jan 2015, 12:02
door Klaasje
Op de achterkant van een sigarenkistje kan je binnen twee uur de consequenties van een wijziging in kaart brengen, dan ben je nog twee dagen bezig om alternatieve oplossingen te verzinnen en dan ben je klaar. Ik vraag me dan ook serieus af waarom NS zo'n ontzettend grote logistieke afdeling heeft waar verhoudingsgewijs zo ontzettend weinig output uit komt. Dan moet er structureel wel íets fout zitten.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: za 24 jan 2015, 15:01
door Hainje
Op een sigarenkistje is het niet fijn tekenen hoor. :X

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: za 24 jan 2015, 15:35
door webguy
Je zou zeggen dat je de meeste dingen ook automatisch kan uitrekenen tegenwoordig. Als treinen 1000x keer een traject rijden weet je echt wel wat de gemiddelde machinist "doet"

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: zo 25 jan 2015, 14:52
door IC140
Klaasje schreef:Op de achterkant van een sigarenkistje kan je binnen twee uur de consequenties van een wijziging in kaart brengen, dan ben je nog twee dagen bezig om alternatieve oplossingen te verzinnen en dan ben je klaar. Ik vraag me dan ook serieus af waarom NS zo'n ontzettend grote logistieke afdeling heeft waar verhoudingsgewijs zo ontzettend weinig output uit komt. Dan moet er structureel wel íets fout zitten.
Het verzinnen van een oplossing is ook niet wat het meeste tijd kost. Daarna moeten nog allerlei afdelingen en tafels binnen en buiten NS 'er iets van vinden'. Uitvoerbaarheid/bijstuurbaarheid, overwegveigheid, geluidsproductie en you name it. En als iedereen er wat van heeft gevonden mag men weer terug naar de tekentafel en wordt het ontwerp bijgeschaafd.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: zo 25 jan 2015, 19:42
door webguy
Maar daar heb je toch allerlei normen voor neem ik aan? Geluid weet je zo'n beetje wel, overwegen kan je simuleren, etc.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: zo 25 jan 2015, 20:51
door Suus
Er zijn iets te veel overwegen om dat allemaal te simuleren. Maar overwegen zijn inderdaad wel zo'n ding waarop dienstregelingen aangepast moeten worden, ik dacht dat vorig jaar of het jaar daarvoor een overweg in Echt door kruisingen te lang dicht zat waardoor mensen rood licht gingen negeren. Tja, daar zit je dan met je mooie planning :X

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: zo 25 jan 2015, 21:07
door Wubbo
Zoiets speelde ook eens in Echt, maar de meest beruchte is die van Elst (Rijksweg-Noord).

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: ma 26 jan 2015, 13:50
door Klaasje
webguy schreef:Maar daar heb je toch allerlei normen voor neem ik aan? Geluid weet je zo'n beetje wel, overwegen kan je simuleren, etc.
Voor het leeuwendeel van de dingen kan je met de dikke duim heel goed bepalen wat sowieso goed gaat en waar je wat verder naar moet kijken. Voor overwegen zijn de excemplaren in de buurt van een station op een druk traject het meest kritisch. Als er geen station in de buurt is, is er vrijwel nooit wat aan de hand. Aan de andere kant blijft wel staan dat NS ook intern wel erg veel aan het overleggen is. Toch is dat geen garantie voor een goede output. Dat in het achterhoofd houdend zou trial and error regelmatig wel eens effectiever kunnen blijken.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: wo 28 jan 2015, 16:27
door Niek
Het gaat waarschijnlijk nog lang duren, maar wanneer wordt het materieel voor de treinserie's in DRGL 16 ongeveer bekend?

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: wo 28 jan 2015, 16:28
door Suus
Ergens eind oktober en dan nog alleen maar via de gebruikelijke circuits.