Pagina 9 van 22

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: wo 01 apr 2015, 22:37
door Suus
Ik vermoed dat ze dergelijke grote nieuwigheden net zoals de rest naar 2017 hebben doorgeschoven omdat de impact van dergelijke wijzigingen op bijvoorbeeld de materieelomloop goed doorberekend moeten worden. Dat werkt beter dan alvast één wijziging door te voeren waardoor er houtje-touwtje-maatregelen genomen moeten worden om bepaald materieel op de juiste plekken uit te laten lopen of in de juiste werkplaatsen te krijgen.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: wo 01 apr 2015, 22:48
door starx
Ik zie niet wat dat met elkaar te maken heeft. Het gaat om het opheffen van de s12600.

Wat mij betreft mag dit inderdaad wel gebeuren, want de reistijd tussen Lelystad en Schiphol duurt hierdoor 's avonds een kwartier langer. Tel daar bij op dat 's avonds de s2000 ook niet rijdt. Dus vanuit Zwolle via Utrecht reizen is ook een kwartier langer dan overdag.

Maargoed, dit gaat dus niet gebeuren in 2016. Hopelijk wel in 2017, want wordt Amsterdam Zuid belangrijker vanwege de NZ-lijn.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: wo 01 apr 2015, 22:57
door JWM
Het heeft in zoverre met elkaar te maken dat als de s3600 met een kwartier verschuift de s2600 niet meer aansluit in Roosendaal. Dat kan opgelost worden door de s2200 door te laten rijden vanaf Dordrecht naar Vlissingen i.p.v. de s2600. Nu is de s2200 een serie die in de daluren wegvalt maar dan niet meer. Dat betekent dat de s2100 en s2600 dan kunnen vervallen en dan is de s700 's avonds nodig op Schiphol - Leiden - Den Haag :)

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: wo 01 apr 2015, 23:03
door Suus
starx schreef:Ik zie niet wat dat met elkaar te maken heeft. Het gaat om het opheffen van de s12600.
De s12600 is ook een belangrijke methode om materieel uit te wisselen met Zuid-West Nederland en de werkplaats in Onnen :)

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: wo 01 apr 2015, 23:35
door Thom91
JWM schreef:Het heeft in zoverre met elkaar te maken dat als de s3600 met een kwartier verschuift de s2600 niet meer aansluit in Roosendaal. Dat kan opgelost worden door de s2200 door te laten rijden vanaf Dordrecht naar Vlissingen i.p.v. de s2600. Nu is de s2200 een serie die in de daluren wegvalt maar dan niet meer. Dat betekent dat de s2100 en s2600 dan kunnen vervallen en dan is de s700 's avonds nodig op Schiphol - Leiden - Den Haag :)
Drie keer raden wat er in 2017 gaat gebeuren met de s2200 en s2600 ;)

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: wo 01 apr 2015, 23:39
door JWM
Maak me gek!

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: wo 01 apr 2015, 23:55
door starx
Ik had wel uitgerekend dat de (12)700 een aansluiting kan gaan geven in Leiden op de s2200 en v.v. Dan sluit de s2200 in Roosendaal aan op de verschoven s3600. In het andere kwartier ontstaat dan een knoop met de s2100 en de s2600.

Wat in 2017 nog wel een probleem kan zijn: de s3600 moet vanuit Tb naar Ht de volledige PHS-corridor doorkruisen. Dat kan nog het nodige gekunstel opleveren.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: do 02 apr 2015, 00:35
door Z2N
Volgens mij is dat wel langer zo, of moet de viersporigheid bij Vught in 2017 al in dienst?

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: do 02 apr 2015, 09:04
door Klaasje
Bee schreef:
starx schreef:Ik zie niet wat dat met elkaar te maken heeft. Het gaat om het opheffen van de s12600.
De s12600 is ook een belangrijke methode om materieel uit te wisselen met Zuid-West Nederland en de werkplaats in Onnen :)
Andere mogelijkheden zijn er op zich voldoende. Denk aan de s3600 en de s500.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: do 02 apr 2015, 09:05
door Thom91
Z2N schreef:Volgens mij is dat wel langer zo, of moet de viersporigheid bij Vught in 2017 al in dienst?
Dat wordt >2022

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: do 02 apr 2015, 09:58
door reisthijs
starx schreef:Wat in 2017 nog wel een probleem kan zijn: de s3600 moet vanuit Tb naar Ht de volledige PHS-corridor doorkruisen. Dat kan nog het nodige gekunstel opleveren.
We weten toch dat het kan, doordat het in de praktijk is uitgetest? En dat was nog zonder fly-over aan de noordzijde van Den Bosch.

Wat we nog niet weten is op welk deel van de dag er in 2017 een tien-minutendienst gereden wordt.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: do 02 apr 2015, 10:05
door Thom91
06:30 - 19:00/20:00

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: do 02 apr 2015, 10:10
door Klaasje
reisthijs schreef:
starx schreef:Wat in 2017 nog wel een probleem kan zijn: de s3600 moet vanuit Tb naar Ht de volledige PHS-corridor doorkruisen. Dat kan nog het nodige gekunstel opleveren.
We weten toch dat het kan, doordat het in de praktijk is uitgetest? En dat was nog zonder fly-over aan de noordzijde van Den Bosch.

Wat we nog niet weten is op welk deel van de dag er in 2017 een tien-minutendienst gereden wordt.
Toen waren ze nog niet zo van de plannormen om daarmee proberen de veiligheid te regelen.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: do 02 apr 2015, 10:42
door Meltrain
starx schreef:Ik had wel uitgerekend dat de (12)700 een aansluiting kan gaan geven in Leiden op de s2200 en v.v. Dan sluit de s2200 in Roosendaal aan op de verschoven s3600. In het andere kwartier ontstaat dan een knoop met de s2100 en de s2600.
Ik ben heel benieuwd hoe die aansluitingen in Leiden worden, aangezien er gekruist moet worden.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: do 02 apr 2015, 18:26
door Wubbo
reisthijs schreef:Wat we nog niet weten is op welk deel van de dag er in 2017 een tien-minutendienst gereden wordt.
Voorlopig weten we nog niet eens of er in 2017 een 10-minutendienst wordt gereden. Gelukkig gaat dit topic ook niet over 2017, maar over 2016, dus laten we het daar maar weer over hebben ;-).

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: zo 03 mei 2015, 15:36
door wouter15
Dienstregeling 2016: Enkel traject meer of minder treinen

3 mei 2015

De dienstregeling 2016 blijft grotendeels gelijk aan het spoorboekje van 2015. Dat blijkt uit een besluit van de Nederlandse Spoorwegen, gecommuniceerd aan consumentenorganisaties. Op een aantal trajecten gaan er meer treinen rijden, bijvoorbeeld tussen Assen en Groningen. Ook tussen Amsterdam en Rotterdam Centraal gaat de Intercity Direct vaker rijden. Maar er zijn ook trajecten waar er minder treinen gaan rijden, bijvoorbeeld tussen Almere - Lelystad en Haarlem - Alkmaar.


Groningen en Drenthe: Meer spitstreinen vanaf september
Vanaf medio september 2016 gaan er extra spitstreinen rijden tussen Assen en Groningen. De treinen kunnen pas gaan rijden als er in Assen een keervoorziening is aangelegd. Het gaat om twee spitstreinen per uur. Verder komt er een nachtverbinding tussen Groningen en de Randstad. Lees verder

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: ma 04 mei 2015, 07:57
door CamilleKreemers
Even mijn commentaar op de wijzigingen:

Assen - Groningen: Verwacht weinig profijt hiervan, omdat gelijktijdig station Groningen en station Assen worden verbouwd. Ook is niet duidelijk hoeveel ritten hiermee extra gereden worden.

Meer treinen ICdirect: Mooi, maar hoe gaan ze verdeeld worden? De Thalys rijdt er ook nog.

Minder treinen Almere - Lelystad: Effect praktisch nihil (behalve overstappen voor Lelystad en verder). Deze trein rijdt nu achter de andere IC aan.

Minder treinen Alkmaar - Haarlem: Ik vraag me af wat de oorzaak is dat de daluurtreinen zo leeg zijn. Ook vind ik deze spits-IC zeer weinig halteren op stations, alleen Alkmaar en Beverwijk hebben een voordeel van deze IC. Ik zie liever dat NS alle intercity's op deze station gelijk maken. Er wordt namelijk gewisseld gestopt door de IC's en voor de eenvoud zie ik liever dat alle IC-stations door IC's worden aangedaan.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: ma 04 mei 2015, 09:34
door SLToilet
Eind volgend jaar komen natuurlijk veel positieve veranderingen, maar komend jaar wordt het naar mijn idee een nogal magere oogst.

De meest logische vermindering lijkt me die tussen Almere en Lelystad, het feit dat er werkzaamheden zijn natuurlijk, en ja, vier IC's per uur die tot aan Lls gaan... alleen in de spitsrichting in de spits kun je die dubbeldekkers vullen.

Minder treinen tussen Alkmaar en Haarlem: de huidige afspraken zijn nog slechter voor de regio dan de vorige. Waar toen ieder station in de spits tenminste nog een kwartierdienst kreeg en die stations er dus op vooruitgingen, krijgen zij nu niks en wordt er ook nog eens alleen in de spitsrichting gereden. Ik weet niet wat Rover wou bereiken maar hier wordt niemand beter van.

Dat er minder nachttreinen door Brabant zullen rijden is toch weer zonde, maar wellicht is het beter om het geld te investeren in de rest van de regio, in meer stations bij de enorme aantallen wijken en grote dorpen langs het Brabantse spoor die opmerkelijk genoeg geen station hebben en de dorpen waar het OV dreigt te verdwijnen.

De keren dat ik ooit eens in Twente in de stoptreinen reed waren deze nog redelijk bezet. Ik weet niet wat er veranderd is maar het teruggaan naar 2x per uur een stoptrein is zeker een achteruitgang. Dat wordt proppen bij Esd! Viermaal per uur in de spits is het minste wat kan worden gedaan voor dit traject.

En de overstap in Herzogenrath, alle internationale doelen ten spijt :N :') :neg: :cry:

Maar gelukkig is het niet alleen kommer en kwel. De situatie bij Utl is tenminste weer duidelijk, meer benutting van de HSL en dan nog een paar extra stoptreinen tussen Asn en Gn.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: ma 04 mei 2015, 10:01
door Thom91
Uitgeest - Haarlem - Amsterdam is zeer sterk verspitst wat ervoor zorgt dat de treinen uitpuilen in de spits en nagenoeg leeg zijn in het dal..

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: ma 04 mei 2015, 10:18
door Klaasje
CamilleKreemers schreef:Even mijn commentaar op de wijzigingen:

Assen - Groningen: Verwacht weinig profijt hiervan, omdat gelijktijdig station Groningen en station Assen worden verbouwd. Ook is niet duidelijk hoeveel ritten hiermee extra gereden worden.
Die gaan pas rijden als de verbouwing van het spoor en perron in Assen klaar zijn.
Minder treinen Almere - Lelystad: Effect praktisch nihil (behalve overstappen voor Lelystad en verder). Deze trein rijdt nu achter de andere IC aan.
Dat zeg je nu wel... maar ondertussen ligt het enorm gevoelig in Lelystad en is er tijdelijk ook 1x per uur geen cross-platformoverstap in Almere. Die vervallen omdat treinen zonder keerspoor 32 minuten moeten keren op twee sporen.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: ma 04 mei 2015, 10:33
door reisthijs
SLToilet schreef:De keren dat ik ooit eens in Twente in de stoptreinen reed waren deze nog redelijk bezet. Ik weet niet wat er veranderd is maar het teruggaan naar 2x per uur een stoptrein is zeker een achteruitgang. Dat wordt proppen bij Esd! Viermaal per uur in de spits is het minste wat kan worden gedaan voor dit traject.
Wie zegt dat er iets veranderd is? Het contract loopt af, als de provincie dat wil verlengen blijven die treinen gewoon rijden. En dan nog, dat gaat dan vooral over de daluren.

In de spits kan NS ook zonder subsidie wel viermaal per uur blijven rijden als het druk genoeg is.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: ma 04 mei 2015, 11:00
door Berk-24
Enschede Drienerloo is alleen handig als je naar de Grolsch Veste moet of er in de buurt woont. Voor de universiteit en andere locaties loont het eerder om in Hengelo over te stappen op lijn 9 of 15.

Alleen voor Borne en Almelo De Riet is het kut. De bussen bieden nauwelijks alternatief tenzij je naar bedrijvenpark Westermaat moet.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: ma 04 mei 2015, 13:38
door renevisscher
CamilleKreemers schreef:Even mijn commentaar op de wijzigingen:
Minder treinen Alkmaar - Haarlem: Ik vraag me af wat de oorzaak is dat de daluurtreinen zo leeg zijn. Ook vind ik deze spits-IC zeer weinig halteren op stations, alleen Alkmaar en Beverwijk hebben een voordeel van deze IC. Ik zie liever dat NS alle intercity's op deze station gelijk maken. Er wordt namelijk gewisseld gestopt door de IC's en voor de eenvoud zie ik liever dat alle IC-stations door IC's worden aangedaan.
Standpunt van de NS hierin was dat zij de aansluitingen in zowel Alkmaar (Richting Den Helder) als Haarlem (Richting Leiden/Den Haag) zo kort mogelijk wilden houden en dat de overige stations reeds voldoende bediend worden door de rest van de treinen.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: ma 04 mei 2015, 14:47
door starx
SLToilet schreef:Minder treinen tussen Alkmaar en Haarlem: de huidige afspraken zijn nog slechter voor de regio dan de vorige. Waar toen ieder station in de spits tenminste nog een kwartierdienst kreeg en die stations er dus op vooruitgingen, krijgen zij nu niks en wordt er ook nog eens alleen in de spitsrichting gereden. Ik weet niet wat Rover wou bereiken maar hier wordt niemand beter van.
Dit vind ik niet helemaal waar. Ik vind dit idee wel degelijk beter dan het vorige. De stoptreinstations op de Kennemerlijn zouden in het eerder idee namelijk hun rechtstreekse verbinding met Amsterdam verliezen, behalve in de spits. En dan zou er in de spits nog steeds maar 2x/u een rechtstreekse trein naar Amsterdam zijn. In het huidige voorstel hebben ze de hele dag een rechtstreekse trein.
Ook zouden reizigers uit Alkmaar en Beverwijk een forse reistijdverlenging krijgen, ook in de spits(richting). Dat laatste is nu voorkomen.

Dat de provincie Overijssel huiverig is met een nieuw contract, begrijp ik wel. Het is duidelijk geworden dat er daar bezuinigd moet worden en ik durf redelijk zeker te stellen dat een kwartierdienst Aml - Es nogal prijzig is. Buiten de spits lijkt het me ook een beetje overkill. Ik weet trouwens niet hoe NS het zou willen regelen als de s7000 in het dal in Aml moet keren, maar volgens mij past dat niet.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: ma 04 mei 2015, 16:08
door dennistd
Even in theorie: zou de provincie Overijssel over een paar jaar ook de concessiehouder Zwolle-Enschede in mogen huren voor extra ritten Enschede-Almelo? Ik kan me voorstellen dat die goedkoper is dan NS... (hoewel NS dan vast ineens ook goedkoper kan)