Dienstregeling 2016

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2103
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Zugführer » Ma 01 Dec 2014, 16:20

Klaasje schreef:
waldo79 schreef:
Klaasje schreef:Station Assen wordt voor de uitbreiding van de treinverbinding Assen - Groningen verbouwd.

Maar worden de zes treinen per uur tussen Asn en Gn met ingang van december 2015 ingevoerd :?:

Dat is wel de bedoeling.

Volgens dit artikel pas medio 2016.
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

waldo79
Berichten: 3632
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor waldo79 » Ma 01 Dec 2014, 17:29

Hmmm...de extra treinen als middel tegen hinder vanwege werken aan de Ring Zuid. Hooguit ter vermijding van files voor het Julianaplein. Vooral verkeer op de as Hoogezand - Drachten gaat daar last van krijgen.

Volgens mij gaan degenen die in het centrum van Groningen moeten zijn al grootschalig met het OV, gezien de grote aantallen bussen en volle treinen. Met een uitbreiding van het aantal treinen maak je het treinproduct aantrekkelijker voor degenen die er al gebruik van maken.
Mij best :)

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9572
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Wubbo » Ma 01 Dec 2014, 17:55

Het enige wat voor dienstregeling 2016 tot nu toe bekend is, is dat er nog niets bekend is :) Er ligt een aantal plannen op de plank (een groot deel daarvan is hier al benoemd), maar beslissingen zijn er nog niet genomen. Er komen in ieder geval wijzigingen vanwege de aanpassing van de AMvB Capaciteitsverdeling in verband met de aanleg van het 3e spoor in Duitsland. Hierdoor kunnen er in 2016 gedurende de helft van het jaar veel minder treinen rijden via de grensovergang Emmerich, en die treinen moeten dus via Venlo en Bad Bentheim (en een beetje komt niet meer in Nederland).

huibf
Berichten: 2526
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor huibf » Ma 01 Dec 2014, 19:40

Thom91 schreef:Valt wel mee, wat knips in Almere door ombouw daar en verder weinig..


Volgensmij veranderd er nogal wat in Zuid Nederland omdat:

De IC Den Haag-Venlo wordt ingekort en de IC uit Amsterdam naar Venlo gaat rijden, maar is dat dan "erbij" of "in plaats van" ? Als dat "in plaats van is", wat gebeurd er dan met de IC's naar Heerlen en Maastricht ?

Blijft Horst-Sevenum een IC trein behouden? Wat ik heb begrepen is dat ze van de overstap in Helmond of Deurne af willen voor reizigers op de randstations van Helmond van/naar Horst Sevenum en Blerick. Op zich begrijpelijk.
Dat betekent dus voor Horst Sevenum een rijtijdverlenging van 6 a 7 minuten.

Er blijven 4 treinen rijden op Helmond en Deurne, waarschijnlijk dus 2 stoppers en 2 IC's. Venlo krijgt dus een behoorlijke verbinding dus. Spoor 3 in Deurne lijkt dan dus verleden tijd ?
Volgensmij is dat in het verleden ook een tijdje geweest, maar ik weet dat ook niet helemaal meer zeker.
Heeft iemand de historie op een rij. Van pakweg 1980 tot 2014 ?

Hoe liggen dat patronen in Helmond en Eindhoven. Een verschuiving tussen de treinen kan dus een vervelend effect krijgen voor de busaansluitingen die vooral ik Eindhoven natuurlijk erg gunstig liggen.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31530
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Suus » Ma 01 Dec 2014, 19:43

Dat is voor de dienstregeling van 2017, in december 2016. :)
Rame à l'approche

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Freek » Ma 01 Dec 2014, 19:49

Klaasje schreef:
waldo79 schreef:
Klaasje schreef:Station Assen wordt voor de uitbreiding van de treinverbinding Assen - Groningen verbouwd.

Maar worden de zes treinen per uur tussen Asn en Gn met ingang van december 2015 ingevoerd :?:

Dat is wel de bedoeling.

Maar staat niet in de plannen voor december 15.

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 452
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor SLToilet » Ma 01 Dec 2014, 20:11

Volgens mij gaat dan in eind 2016 pas echt een hoop veranderen: 6x per uur tussen Amsterdam en Eindhoven waar ieder uur twee treinen doorrijden naar Maastricht, Heerlen of Venlo, Vaartsche Rijn als station erbij (die klunzen met die vergunning, moet dat echt zolang duren :') ), Den Haag-Venlo ingekort tot Eindhoven ivm verbinding Amsterdam-Venlo en rijdt tussen Breda en Rotterdam over HSL (kwartierdienst met huidige IC Direct?), Benelux ook over de HSL en wellicht ook treinen naar Londen.

Verandert er eigenlijk nog wat op de HSL eind 2015? Nog wat extra ritten IC Direct o.i.d?

En lokaal vervoer: hoe zit het met het busvervoer in de regio West-Brabant? Gaat dat eind 2015 ook op de schop of blijft dat tot 2022 ongeveer zoals het nu is?

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Freek » Ma 01 Dec 2014, 20:15

Zullen we het hier gewoon over dienstregelingsjaar 2016 per trein houden? Alles wat je nu bericht kan in andere topics genoemd worden.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Vinny » Ma 01 Dec 2014, 21:18

waldo79 schreef:Hmmm...de extra treinen als middel tegen hinder vanwege werken aan de Ring Zuid. Hooguit ter vermijding van files voor het Julianaplein. Vooral verkeer op de as Hoogezand - Drachten gaat daar last van krijgen.

Volgens mij gaan degenen die in het centrum van Groningen moeten zijn al grootschalig met het OV, gezien de grote aantallen bussen en volle treinen. Met een uitbreiding van het aantal treinen maak je het treinproduct aantrekkelijker voor degenen die er al gebruik van maken.
Dat vraag ik me echt wezenlijk af. Volgens mij gaat men het knooppunt Julianaplein alleen gerealiseerd kunnen worden door de verkeersstroom van en naar het zuiden tijdelijk (Assen) drastisch te beperken, terwijl het verkeer in Oost-Westrichting, waarschijnlijk nog wel redelijk gefaciliteerd zou worden. Er zijn natuurlijk wel plannen om het station in Groningen geschikt te maken voor doorgaande oost-west treinen, maar ik denk dat een investering hierin te weinig zoden aan de dijk zet om automobilisten te bewegen om de trein te pakken. Naast het feit dat de meeste mensen in Groningen zelf moeten zijn. Een goede P en R voorziening en wat extra treinmaterieel is denk ik helemaal niet zo'n slecht idee. En dat Assen daarvoor verbouwd moet worden, is wellicht een beetje zonde van het geld, maar ach, dan hebben die lui straks een mooi modern state-of-the-art station. Zie er ook niet echt het probleem van in :)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9572
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Wubbo » Ma 01 Dec 2014, 22:35

Ook van die plannen die elk jaar weer een keertje terugkomen, dus wellicht in 2016 ook wel:

- Het versnellen van de s3600 tussen Arnhem en Nijmegen, al dan niet gecombineerd met inkorten van de trein uit Tiel
- Aanpassen dienstregeling op de Kennemerlijn (Haarlem - Uitgeest, op een laat moment in 2015 teruggedraaid)
- Iets met de sprinters tussen Utrecht en Amsterdam

Nog meer?

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 452
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor SLToilet » Ma 01 Dec 2014, 22:39

Zal dat inderdaad (het eerste puntje) veranderen in de regio Arnhem-Nijmegen? Want dit jaar worden er spitssprinters ingevoerd en ooit een keer gaat het sprintersysteem inderdaad op de schop in de regio zodat de IC Roosendaal-Zwolle gaat doorrijden. Zou dat volgend jaar al zijn dat misschien de IC weer door kan rijden of is het nog (veel) te vroeg en moet daarvoor nog een boel infrastructuur worden aangepast? Hoe zit het met de planning van de wijzigingen rond Elst?

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 452
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor SLToilet » Ma 01 Dec 2014, 22:47

Gezien de veranderingen in Eindhoven (de opening van de nieuwe stationstunnel en het afronden van werkzaamheden) zal eind 2015 spoor 34 als perron ook wel weer opgeheven worden en wordt de sprinter uit Tilburg Universiteit weer gekoppeld met die naar Weert, als de dienstregeling als die van voor de verbouwing weer wordt hersteld.

starx
Berichten: 434
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor starx » Ma 01 Dec 2014, 23:16

In 2017 staan er behoorlijk wat wijzigingen op de planning, waarvan het versnellen van de s3600 en de s1900 de belangrijkste zijn. Omdat er dan nogal grootschalige wijzigingen plaatsvinden zullen die in 2016 beperkt zijn.

Enkele zaken waarvan ik hoop dat die niet tot 2017 hoeven te wachten
- Terugdraaien van de s3300 naar hoe die in 2013 was, zodat s14500 Kersenboogerd niet meer over hoeft te slaan.
- Handhaven van de huidige dienstregeling op de Kennemerlijn (zal wel een zak geld van de Regio voor nodig zijn).
- s6000 gaat weer in beide richtingen stoppen op Lunetten.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Daniel » Ma 01 Dec 2014, 23:26

Stoppen van de s6000 op Lunetten is afhankelijk van dezelfde infra als die verhinderd dat Vaartsche Rijn in gebruik genomen wordt, daar lag een goederenpad in de weg meen ik.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

MdJ
Berichten: 3804
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor MdJ » Ma 01 Dec 2014, 23:34

... en de dienstregeling van de s3300 moest in 2014 ook worden aangepast door het knutselen met de sporen bij de radarweg aansluiting (Shl-Asdl/Asdz). Je moest van spoor 3 (en de thalys, die heeft bij uitzondering een dwangrijweg naar spoor 2 gekregen)op Shl om naar Asdl te kunnen.
Bij twijfel: gebruik beton.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Thom91 » Ma 01 Dec 2014, 23:47

Ongelofelijk, is alleen maar dienstregeling 2017 wat ik hier zie.. Kan niemand lezen?
Komt wel goed schatje.

waldo79
Berichten: 3632
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor waldo79 » Ma 01 Dec 2014, 23:49

Daar probeerde ik ook al een punt van te maken...
Mij best :)

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5591
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Hainje » Di 02 Dec 2014, 00:05

huibf schreef:Heeft iemand de historie op een rij. Van pakweg 1980 tot 2014 ?
ik kan mijn spoorboekjes archief hier wel eens op naslaan. Antwoord stuur ik wel via pm, want offtopic.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5591
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Hainje » Di 02 Dec 2014, 00:06

Thom91 schreef:Ongelofelijk, is alleen maar dienstregeling 2017 wat ik hier zie.. Kan niemand lezen?

Nee. Daar zijn we te autistisch voor. Xoxoxo.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 452
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor SLToilet » Di 02 Dec 2014, 10:14

Ik ben via de Belgische site Het Laatste Nieuws, lezende over de nieuwe dienstregeling daar van dit jaar, erachter gekomen dat er eind 2015 nog twee extra ritten van de Thalys worden ingepland, waarmee er dan 14 keer per dag een Thalys rijdt tussen Amsterdam en Brussel (een jaar later zullen er twee Eurostartreinen bij worden toegevoegd, zodat het totaal aantal treinen op 16 uitkomt).

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Thom91 » Di 02 Dec 2014, 10:29

Linkje naar artikel?
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4004
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor reisthijs » Di 02 Dec 2014, 10:32

huibf schreef:De IC Den Haag-Venlo wordt ingekort en de IC uit Amsterdam naar Venlo gaat rijden, maar is dat dan "erbij" of "in plaats van" ? Als dat "in plaats van is", wat gebeurd er dan met de IC's naar Heerlen en Maastricht ?
Erbij kan nog niet in dienstregeling 2016, in plaats van is ook onwaarschijnlijk.

Het meest voor de hand liggend als tussenoplossing: IC naar Maastricht splitsten in Eindhoven.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 452
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor SLToilet » Di 02 Dec 2014, 10:48

Thom91 schreef:Linkje naar artikel?


http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... baar.dhtml

Hij is al van afgelopen juli. Ergens onderin wordt dat over de Thalys gemeld.

Klaasje
Berichten: 5994
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Klaasje » Di 02 Dec 2014, 15:26

Schiphol-Eindhoven gaat naar alle waarschijnlijkheid splitsen in twee delen: Eentje naar Heerlen, eentje naar Venlo. Dan wordt Venlo ook een keertje bereikbaar.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5591
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Hainje » Di 02 Dec 2014, 15:57

Dus dan word het een 10'-frequentie tussen Amsterdam/Schiphol en Eindhoven? Namelijk 2x/u naar Heerlen, 2x/u naar Venlo en 2x/u naar Maastricht? Lijkt mij immers dat Maastricht economisch gezien wel iets belangrijker is dan Heerlen en Venlo tezamen (in ieder geval voor de richting Randstad, in de regio Luik/Maastricht/Aachen kan dat gerust weer anders liggen. Dat weet ik allemaal niet).
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten