Dienstregeling 2016

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
visgraat
Berichten: 740
Lid geworden op: Vr 13 Mei 2011, 23:13

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor visgraat » Di 18 Aug 2015, 22:50

Z2N schreef:DDZ in de 7000 hoef je niet te verwachten, het is nog niet eens zeker dat deze in de DRGL 2016 nog wel rijdt tussen Aml en Es.


Wanneer wordt dit duidelijk of is dat al duidelijk? Ik neem aan dat dit niet het laatste moment besloten kan worden i.v.m. reservering bij Prorail.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Thom91 » Wo 19 Aug 2015, 10:33

Nu ongeveer, dienstregeling sluit rond deze tijd.
Komt wel goed schatje.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9543
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Wubbo » Wo 19 Aug 2015, 22:37

NS kan natuurlijk tot het laatste moment besluiten om iets niet te rijden, maar hoe later ze dat doen, hoe meer werk het ze zelf oplevert. In theorie kun je in de bijsturing ook nog alles opheffen, mocht het besluit echt te laat komen :).

Ik hou het in deze maar even op geen nieuws, goed nieuws.

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 452
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor SLToilet » Vr 21 Aug 2015, 09:20

CX1000 schreef:Krijgen we nu ook stationsnamen in het Fries? Waarom niet gewoon tweetalige borden?


In Brussel zag ik dat het prima werkt om de twee talen weer te geven, overigens wel iedere keer de talen op een eigen bord. Zelf zou ik de voorkeur geven om twee talen erop te schrijven met in grote letters boven de officiële naam en daaronder de naam in de andere taal, cursief uiteraard.

Hurdegaryp
Hardegarijp

Leeuwarden
Ljouwert

wouter15
Berichten: 845
Lid geworden op: Di 24 Jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor wouter15 » Vr 21 Aug 2015, 17:01

ProRail stelt werkzaamheden aan het spoor in Assen uit

21 augustus 2015

ASSEN - De aanpak van het spoor in Assen begint niet in augustus volgend jaar, maar wordt een jaar uitgesteld. Dat heeft ProRail besloten.


De gemeente is in gesprek met de spoorbeheerder, de gemeente Groningen en de provincies Drenthe en Groningen, dat bevestigt wethouder Harmke Vlieg. De gemeente is niet blij met het uitstel en ook Drents gedeputeerde Henk Brink is er niet over te spreken. Lees verder

CX1000
Berichten: 147
Lid geworden op: Di 19 Nov 2013, 15:24
Locatie: City of Meppel
Contact:

Re: RE: Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor CX1000 » Vr 21 Aug 2015, 23:05

SLToilet schreef:
CX1000 schreef:Krijgen we nu ook stationsnamen in het Fries? Waarom niet gewoon tweetalige borden?


In Brussel zag ik dat het prima werkt om de twee talen weer te geven, overigens wel iedere keer de talen op een eigen bord. Zelf zou ik de voorkeur geven om twee talen erop te schrijven met in grote letters boven de officiële naam en daaronder de naam in de andere taal, cursief uiteraard.

Hurdegaryp
Hardegarijp

Leeuwarden
Ljouwert

Ik vind dit ook een zeer goed idee, al lijkt het mij dan beter om een vaste verdeling in de talen te krijgen. Dus, of Nederlands gewoon en Fries cursief, of Fries gewoon en Nederlands cursief.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5689
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor fogeltje » Za 22 Aug 2015, 12:39

Of gewoon Nederlands en klaar.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 2060
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor isadora » Za 22 Aug 2015, 13:45

Precies dat. :pos:

Gebruikersavatar
baladid
Berichten: 1362
Lid geworden op: Ma 30 Dec 2013, 13:00
Locatie: Gießen

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor baladid » Za 22 Aug 2015, 14:54

Waarom "gewoon" Nederlands en niet "gewoon" Fries? Het zijn toch allebei officiële talen? In Fryslân (zoals deze provincie ook in het Nederlands heet) hebben de meeste namen plaatsen twee namen, waarvan altijd een de officiële is - soms de Nederlandse, soms de Friese. Bij De Westereen, Feanwâlden, Dronryp, Hurdegarijp... is de Friese naam de officiële - het zou dus wel erg vreemd zijn hier de Nederlandse te gebruiken. De naam in de andere taal eronder lijkt me wel zo logisch.
In de omroepen zou men allebei kunnen gebruiken, dus: "Het volgende station is Heerenveen - It fogljende stasjon is it Hearrenfean." Bij een Friese naam zou ik het omkeren - "It fogljende stasjon is it Grou-Jirnsum - Het volgende station is Grouw-Irnsum."
«Das Beste an Gießen ist sein Bahnhof» ‍‍— Justus von Liebig, beroemdste Gießenaar

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Thom91 » Za 22 Aug 2015, 15:41

Nee, die Friezen moeten eens normaal doen.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2376
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Mr-W » Za 22 Aug 2015, 17:39

fogeltje schreef:Of gewoon Nederlands en klaar.

:pos:
baladid schreef:In de omroepen zou men allebei kunnen gebruiken, dus: "Het volgende station is Heerenveen - It fogljende stasjon is it Hearrenfean." Bij een Friese naam zou ik het omkeren - "It fogljende stasjon is it Grou-Jirnsum - Het volgende station is Grouw-Irnsum."

Dat zijn toevallig intercitystations en het lijkt me niet zo'n strak plan als een Rotterdamse conducteur in het fries moet gaan omroepen.
Waarschijnlijk krijg je dan DB situaties. In de Arrivatreintjes zou het kunnen,maar lijkt me het te lang duren,zeker met de uitstaprichting en een grote afstand tussen de trein en het perron riedeltje.
baladid schreef:Waarom "gewoon" Nederlands en niet "gewoon" Fries? Het zijn toch allebei officiële talen? In Fryslân (zoals deze provincie ook in het Nederlands heet) hebben de meeste namen plaatsen twee namen, waarvan altijd een de officiële is - soms de Nederlandse, soms de Friese.

Dan gaan we toch in Duitsland op Sylt ook omroepen in het Noord Fries en op de Emslandstrecke in het Nedersaksisch, want ook dat zijn officiële talen in Duitsland :Y

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31476
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Suus » Za 22 Aug 2015, 17:45

Thom91 schreef:Nee, die Friezen moeten eens normaal doen.

Defineer normaal? Die mensen wonen in Friesland. Friesland heeft een eigen taal. Die mensen in Friesland willen hun eigen taal gebruiken. Mensen die niet uit Friesland vinden dat dag niet mag... huh?

Vergelijk: Er wonen mensen in Nederland. Nederland heeft een eigen taal. Die mensen in Nederland willen hun eigen taal gebruiken. Mensen die uit Friesland komen vinden dat dat niet mag... huh?

Als Friezen de Friese naam de voorkeur geven boven de Nederlandse, heb ik daar geen probleem mee. Dat sommige stations geen Nederlandse naam meer hebben... Who cares? Ik hoor ook niemand klagen over station Grou-Jirnsum dat al sinds 1989 geen Nederlandse naam meer heeft.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11124
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Meltrain » Za 22 Aug 2015, 19:13

Mr-W schreef:Dat zijn toevallig intercitystations en het lijkt me niet zo'n strak plan als een Rotterdamse conducteur in het fries moet gaan omroepen.

Waarom niet? Je hebt het echt binnen twee dagen geleerd als je ineens Wolvegea, It Hearrenfean en Ljouwert (of Liwwadden) moet zeggen.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

CamilleKreemers
Berichten: 2318
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor CamilleKreemers » Za 22 Aug 2015, 19:24

Mr-W schreef:
fogeltje schreef:Of gewoon Nederlands en klaar.

:pos:
baladid schreef:In de omroepen zou men allebei kunnen gebruiken, dus: "Het volgende station is Heerenveen - It fogljende stasjon is it Hearrenfean." Bij een Friese naam zou ik het omkeren - "It fogljende stasjon is it Grou-Jirnsum - Het volgende station is Grouw-Irnsum."

Dat zijn toevallig intercitystations en het lijkt me niet zo'n strak plan als een Rotterdamse conducteur in het fries moet gaan omroepen.
Waarschijnlijk krijg je dan DB situaties. In de Arrivatreintjes zou het kunnen,maar lijkt me het te lang duren,zeker met de uitstaprichting en een grote afstand tussen de trein en het perron riedeltje.
baladid schreef:Waarom "gewoon" Nederlands en niet "gewoon" Fries? Het zijn toch allebei officiële talen? In Fryslân (zoals deze provincie ook in het Nederlands heet) hebben de meeste namen plaatsen twee namen, waarvan altijd een de officiële is - soms de Nederlandse, soms de Friese.

Dan gaan we toch in Duitsland op Sylt ook omroepen in het Noord Fries en op de Emslandstrecke in het Nedersaksisch, want ook dat zijn officiële talen in Duitsland :Y

Ga zo door en de conducteurs willen meer salaris, want "we moeten meertalig omroepen." De normale reiziger wil ook nog weten wat het station wordt.

verfmeer
Berichten: 490
Lid geworden op: Di 08 Apr 2014, 21:31

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor verfmeer » Za 22 Aug 2015, 19:43

Kunnen ze niet gewoon op automatische omroep omschakelen? Dat lijkt mij veel handiger, en bovendien is het waarschijnlijk beter te verstaan dan sommige omroepen nu.

Gebruikersavatar
baladid
Berichten: 1362
Lid geworden op: Ma 30 Dec 2013, 13:00
Locatie: Gießen

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor baladid » Za 22 Aug 2015, 19:51

Mr-W schreef:Dan gaan we toch in Duitsland op Sylt ook omroepen in het Noord Fries en op de Emslandstrecke in het Nedersaksisch, want ook dat zijn officiële talen in Duitsland :Y

De situatie is niet de zelfde - het Noordfries, Nedersaksisch of Sorbisch zijn als minderheidstalen erkend (net als in Nederland Nedersaksich en Limburgs), niet als officiële taal. In principe zou ik ook in die regio's tweetalige omroepen goedvinden. Maar we hebben wel tweetalige stationsborden, bijv. in Cottbus/Chośebuz.
Afbeelding

Mr-W schreef:Dat zijn toevallig intercitystations en het lijkt me niet zo'n strak plan als een Rotterdamse conducteur in het fries moet gaan omroepen.

Een Fries moet ook Zwolle en Gronigen in plaats van Swol en Grins omroepen, dus waarom kan een Rotterdammer niet it Hearrenfean en Ljouwert omroepen? Erger dan de Nederlandse omroep in de ICE internationaal kan het niet worden...
«Das Beste an Gießen ist sein Bahnhof» ‍‍— Justus von Liebig, beroemdste Gießenaar

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31476
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Suus » Za 22 Aug 2015, 20:03

CamilleKreemers schreef:Ga zo door en de conducteurs willen meer salaris, want "we moeten meertalig omroepen." De normale reiziger wil ook nog weten wat het station wordt.

De conducteurs hebben ook niet meer salaris gekregen toen ze Schiphol verplicht in het Engels moesten gaan omroepen. Het klinkt meestal voor geen meter maar ze nemen er wel de moeite voor, dat kunnen veel mensen wél waarderen.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2376
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Mr-W » Za 22 Aug 2015, 21:05

CamilleKreemers schreef:
Mr-W schreef:
fogeltje schreef:Of gewoon Nederlands en klaar.

:pos:
baladid schreef:In de omroepen zou men allebei kunnen gebruiken, dus: "Het volgende station is Heerenveen - It fogljende stasjon is it Hearrenfean." Bij een Friese naam zou ik het omkeren - "It fogljende stasjon is it Grou-Jirnsum - Het volgende station is Grouw-Irnsum."

Dat zijn toevallig intercitystations en het lijkt me niet zo'n strak plan als een Rotterdamse conducteur in het fries moet gaan omroepen.
Waarschijnlijk krijg je dan DB situaties. In de Arrivatreintjes zou het kunnen,maar lijkt me het te lang duren,zeker met de uitstaprichting en een grote afstand tussen de trein en het perron riedeltje.
baladid schreef:Waarom "gewoon" Nederlands en niet "gewoon" Fries? Het zijn toch allebei officiële talen? In Fryslân (zoals deze provincie ook in het Nederlands heet) hebben de meeste namen plaatsen twee namen, waarvan altijd een de officiële is - soms de Nederlandse, soms de Friese.

Dan gaan we toch in Duitsland op Sylt ook omroepen in het Noord Fries en op de Emslandstrecke in het Nedersaksisch, want ook dat zijn officiële talen in Duitsland :Y

Ga zo door en de conducteurs willen meer salaris, want "we moeten meertalig omroepen." De normale reiziger wil ook nog weten wat het station wordt.

Ze hebben er al 5% loonsverhoging gekregen op een toch al riante cao, dan kan 2 talig omroepen er wel vanaf :wink:
baladid schreef: Maar we hebben wel tweetalige stationsborden, bijv. in Cottbus/Chośebuz.

Gaaf :pos:
baladid schreef:Erger dan de Nederlandse omroep in de ICE internationaal kan het niet worden...

Dat is waar, al kunnen de Waalse conducteurs er ook wat van.

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 601
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor cassie127 » Za 22 Aug 2015, 23:13

Mr-W schreef:
fogeltje schreef:Of gewoon Nederlands en klaar.

Dat zijn toevallig intercitystations en het lijkt me niet zo'n strak plan als een Rotterdamse conducteur in het fries moet gaan omroepen.
Waarschijnlijk krijg je dan DB situaties. In de Arrivatreintjes zou het kunnen,maar lijkt me het te lang duren,zeker met de uitstaprichting en een grote afstand tussen de trein en het perron riedeltje.

Het gebeurt tot zover ik weet al bij Arriva alleen ipv dat er 2x de (Nederlandse) plaatsnaam wordt opgeroepen gebeurd het daar 1e fries en de 2e keer Nederlands
Online archief dienstregelingen (pdf) op: http://busboekjesenlijnfolders.nl (laatste update: 23-11-2016 > Nieuwe dienstregelingen)

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Vinny » Zo 23 Aug 2015, 08:08

Klopt. Arriva heeft dat afgelopen jaar ingevoerd. Zelf ben ik van mening dat de echt Friestalige dorpen in Friesland gewoon een Friese naam kunnen hebben zonder Nederlandse vertaling. Er zijn uiteindelijk maar weinig plaatsen echt tweetalig. Sneek en Leeuwarden zijn overwegend Nederlandstalig bijvoorbeeld. Maar Harlingen is geloof ik meer half/half. Daar zouden tweetalige plaats- en stationsnamen niet misstaan.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

matti93
Berichten: 236
Lid geworden op: Vr 01 Nov 2013, 19:53

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor matti93 » Zo 23 Aug 2015, 15:39

Een redelijk criterium lijkt me ook wel de verhouding tussen regionale reizigers en interregionale reizigers. Als het grootste deel van de reizigers tussen twee Friese stations reist, dan is het makkelijk (Fries), maar als het grootste deel vanuit een ander deel van het land komt, lijkt het me beter om in het Nederlands om te roepen.
In Nederland is het de gewoonte dat na een omroep nog eens hetzelfde wordt omgeroepen, voor het geval men de omroep niet verstaan heeft of voor als de omroep zo zacht is dat het überhaupt nauwelijks te verstaan is. Wat mij betreft moet je dat zo houden en de herhaling niet misbruiken om meer informatie te kunnen omroepen. Als je twee talen wil omroepen, dan moet je die wat mij betreft beide herhalen...

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 2060
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor isadora » Zo 23 Aug 2015, 16:02

Dat Fryslân-geleuter wordt zo ongeveer een topic op zich.

CX1000
Berichten: 147
Lid geworden op: Di 19 Nov 2013, 15:24
Locatie: City of Meppel
Contact:

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor CX1000 » Zo 23 Aug 2015, 17:08

Misschien is het inderdaad wel handig om er een apart topic voor aan te maken....

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Hainje » Zo 23 Aug 2015, 17:41

Of de discussie gewoon te stoppen. Het is vrij zinloos m.i. :P
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

starx
Berichten: 430
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor starx » Zo 23 Aug 2015, 21:37

Ik vind de vraag eigenlijk best legitiem hoe er moet worden omgegaan met het Fries als taal bij de spoorwegen. Het is immers een officiële taal in Friesland. Op de weg worden alle bebouwdekomborden ook tweetalig aangegeven en het lijkt me niet erg moeilijk/duur om dat voor de stationsborden ook te doen. Een Friestalige omroep lijkt me dan weer overbodig, want het is niet zo dat de Friezen geen Nederlands verstaan.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten