Pagina 13 van 22

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: ma 24 aug 2015, 08:56
door Z2N
Bij dit soort regionale talen gaat het vaak niet om het niet verstaan van een andere taal, maar om de culturele waardering van die streektaal. Om te voorkomen dat zo'n taal uitsterft is het van belang dat het in de cultuur van mensen zit, en het OV kan daarin een grote rol spelen. Iedere dag een taal horen is namelijk erg goed voor je taalvermogen. :pos:

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: ma 24 aug 2015, 13:33
door Ardan
Zeg dat niet te hard, straks willen ze dat in elke regio met een streektaaltje die lokaal gewaardeerd wordt op de borden zetten :')

Maastricht
Mestreech

Amsterdam Centraal
Mokum

Rotterdam Centraal
Roffa

Oldenzaal
Olnzel

Almelo
Almeloooooo

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: ma 24 aug 2015, 18:39
door Thom91

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: ma 24 aug 2015, 21:57
door starx
Daarmee zou dan ook bekend moeten zijn of de serie [serie=Stoptrein|2015|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] nog doorrijdt naar Es buiten de spits.
Ik gok er zelf op dat dat laatste niet meer zal gebeuren om de volgende redenen:
- Geen persbericht langs zien komen dat er een nieuw contract is. Meestal gebeurt dat dan wel.
- Overijssel moet bezuinigen op het ov en dit kan daar een manier voor zijn.
- De dienstregeling van de [serie=Stoptrein|2015|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] is ronduit slecht te noemen. Want bij 1 op de 4 treinen richting Es geldt een afwijkend patroon.

Hoe de dienstregeling er uit moet zien als de [serie=Stoptrein|2015|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] maar tot Aml rijdt vraag ik me ook wel af. Na een inhaling door de Berlijn-IC haalt die namelijk zijn kering niet. Later vertrekken uit Aml kan ook niet, want dan zit die de achteropkomende IC in de weg.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: ma 24 aug 2015, 22:24
door Bram
Het probleem in Nederland is een beetje dat de streektalen niet erg gestandaardiseerd zijn, op het Fries na. Dat is toch in de praktijk vaak de ganbare definitie van een taal. Natuurlijk zijn er taalkundige demarcaties als "Nederfrankische dialecten", en "Nedersaksische dialecten", maar dan verzeil je toch weer in een scala aan verschillende 'talen' die vaak evenveel van elkaar verschillen als van de standaardtaal.

Oftewel: Het Fries ernaast zou prima staan.

Sorry. Nieuw topic hierover, misschien?

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: ma 24 aug 2015, 23:25
door MdJ
starx schreef:Daarmee zou dan ook bekend moeten zijn of de serie [serie=Stoptrein|2015|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] nog doorrijdt naar Es buiten de spits.
Ik gok er zelf op dat dat laatste niet meer zal gebeuren om de volgende redenen:
- Geen persbericht langs zien komen dat er een nieuw contract is. Meestal gebeurt dat dan wel.
- Overijssel moet bezuinigen op het ov en dit kan daar een manier voor zijn.
- De dienstregeling van de [serie=Stoptrein|2015|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] is ronduit slecht te noemen. Want bij 1 op de 4 treinen richting Es geldt een afwijkend patroon.

Hoe de dienstregeling er uit moet zien als de [serie=Stoptrein|2015|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] maar tot Aml rijdt vraag ik me ook wel af. Na een inhaling door de Berlijn-IC haalt die namelijk zijn kering niet. Later vertrekken uit Aml kan ook niet, want dan zit die de achteropkomende IC in de weg.
Als de [serie=Stoptrein|2015|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] tot Aml rijdt, is inhaling niet meer nodig. Het echte probleem ligt bij Hengelo (te korte perronopvolging) in combinatie met te weinig perronsporen vrij te Es (met een lang kerende [serie=Stoptrein|2015|Enschede - Nijverdal - Zwolle7900[/serie]). Dat maakt de 7037 zo raar: die staat 10 minuten te Esd. Echter: geen bediende seinen, dus het treinpersoneel zal vaak gewoon doorrijden naar Es...

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: ma 24 aug 2015, 23:55
door Ardan
Ik heb eens de dienstregelingen erbij gepakt en ik begrijp nu juist hoe langer hoe minder van die dienstregeling van de [serie=Stoptrein|2015|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie]. Eén op de vier richting Es staat 12 minuten stil in Rsn. Snap ik, inhaling Pimpel. Anders vertrok je één minuut voor zijn aankomst uit Hgl en dat is een te korte opvolging inderdaad.
Maar waarom staan dan drie van de vier treinen 5 minuten stil in Wierden in de tegenrichting? En 3 in plaats van 1 in Hengelo, en nog wat sprokkelwerk her en der? In symmetrie zou je toch zeggen, 12 minuten extra voor de ene trein = 12 minuten extra voor de tegentrein, of zijn dat dan juist alle drie de ándere tegentreinen?
En waarom die gekke 7037, keert trein 7935 niet op 7948? (dus in 7 minuten?) Waarom die ene specifieke trein niet?

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: di 25 aug 2015, 00:24
door Thom91
Bij de 7037 zit er ook nog een goederenpad dat conflicteert, dat is de rest van de dag geen issue

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: di 25 aug 2015, 16:53
door Niek
*** het volgende bericht is schaamteloos gejat van somda :D *

Het DDZ wat vrijkomt als de 1900 met TRAXX-ICRmh-TRAXX gaat rijden wordt doorgeschoven naar de 5200, 5400 en de 5600. Het DD-AR wat daar vrijkomt wordt doorgeschoven naar de 7000 en de 7600 om op zijn beurt het MAT'64 te vervangen, wat uit dienst gaat.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: di 25 aug 2015, 16:54
door MetroRET
De [serie=Sprinter|2015|Zandvoort - Haarlem - Amsterdam Centraal5400[/serie] rijdt niet eens met DD-AR ;-)
Die is al sinds februari weer ontdaan van DD-AR en is toen weer geheel DDZ geworden, op enkele avondritten na.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: di 25 aug 2015, 17:01
door Niek
Dan blijft dat dus DDZ.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: di 25 aug 2015, 18:38
door deadlock
Ardan schreef:Zeg dat niet te hard, straks willen ze dat in elke regio met een streektaaltje die lokaal gewaardeerd wordt op de borden zetten :')

Maastricht
Mestreech

Amsterdam Centraal
Mokum

Rotterdam Centraal
Roffa

Oldenzaal
Olnzel

Almelo
Almeloooooo
This is not how any of this works

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: wo 26 aug 2015, 09:19
door Alargule
Of gewoon permanent de carnavalsnamen op de borden vermelden: Oeteldonk, Lampegat, Keiebijtersstad.

Wat zullen we die Hollanders eens hebben, joh! *O*

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: wo 26 aug 2015, 18:22
door visgraat
Meltrain schreef:Volgens Op de Rails 2015-8 (blz 374) veranderen in december 5 stations van naam:

Enschede Drienerlo -> Enschede Kennispark
Schiphol -> Schiphol Airport
Zwaagwesteinde -> De Westereen
Veenwouden -> Feanwâlden
Dronrijp -> Dronryp
Ik zeg altijd: Als je maar zorgt dat je authentiek blijft.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: do 27 aug 2015, 14:43
door starx
Niek schreef:*** het volgende bericht is schaamteloos gejat van somda :D *

Het DDZ wat vrijkomt als de 1900 met TRAXX-ICRmh-TRAXX gaat rijden wordt doorgeschoven naar de 5200, 5400 en de 5600. Het DD-AR wat daar vrijkomt wordt doorgeschoven naar de 7000 en de 7600 om op zijn beurt het MAT'64 te vervangen, wat uit dienst gaat.
Daarbij opgemerkt dat er momenteel 5 composities van 2x DDZ4 in de [serie=Intercity|2015|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] rijden. Als deze allemaal vervangen worden door ICRm, dan worden er dus 10 DDZ4-stellen vrijgespeeld. Een DDZ4 kan een setje van 3 Plan V's vervangen en dus kunnen er door deze ruilactie 30 Plan V's aan de kant. Dat zijn ze als het goed is allemaal.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: do 27 aug 2015, 15:11
door Meltrain
Is het ook niet de bedoeling dat eind dit jaar DDM-1 opnieuw in dienst wordt gesteld?

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: vr 28 aug 2015, 15:52
door Wubbo
Het enige dat ik weet van de materieelinzet van dienstregeling 2016 is dat het totaal onzeker is wat er gaat gebeuren. Als ik zie hoeveel moeite het kost om IC Direct 3x per uur te laten rijden (dat moet in dienstregeling 2016 4x worden!) vraag ik me af of het haalbaar is om in 2016 ook nog in de [serie=Intercity|2015|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] met ICR te rijden. Als dat niet mogelijk blijkt gaat alles schuiven, met alle gevolgen van dien (DDZ meer naar IC-diensten, Mat '64 in Sprinterdiensten).

Over die [serie=Stoptrein|2015|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie]: de capaciteitsverdeling van ProRail is gebaseerd op de aanvraag van vervoerders half april. Als er toen dus een [serie=Stoptrein|2015|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] is aangevraagd naar Enschede (en dat is er, neem ik aan) dan zit die er nu nog in. ProRail gaat immers niet over de contracten tussen NS en een overheid.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: vr 28 aug 2015, 16:18
door SLToilet
Wubbo schreef:Het enige dat ik weet van de materieelinzet van dienstregeling 2016 is dat het totaal onzeker is wat er gaat gebeuren. Als ik zie hoeveel moeite het kost om IC Direct 3x per uur te laten rijden (dat moet in dienstregeling 2016 4x worden!) vraag ik me af of het haalbaar is om in 2016 ook nog in de [serie=Intercity|2015|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] met ICR te rijden. Als dat niet mogelijk blijkt gaat alles schuiven, met alle gevolgen van dien (DDZ meer naar IC-diensten, Mat '64 in Sprinterdiensten)
.
Heb ik iets gemist? In heel 2015 heb ik geen IC-rijtuigen meer gezien in de 1900, laat staan een losse locomotief. Het was altijd een ICM, DDZ of VIRM, meestal de eerste twee.

Dat meer mat64 wordt anders bijna onmogelijk nu in 2016 ook de laatste treinstellen op hun eindjes lopen na het verlopen van hun revisietermijn. Dat worden kortere sprinters de komende tijd, de NSFLIRT is zeer welkom eind volgend jaar.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: vr 28 aug 2015, 16:21
door julsteren
Mijn persoonlijke voorkeur hier voor de [serie=Stoptrein|2015|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] is DDZ, VIRM of ICM, want Wifi, maar omloop- en strategisch gezien ligt planmatig SGM of DD-AR het meest voor de hand (MAT'64 word niet meer vast ingepland)

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: vr 28 aug 2015, 16:22
door Wubbo
SLToilet schreef:Heb ik iets gemist? In heel 2015 heb ik geen IC-rijtuigen meer gezien in de 1900, laat staan een losse locomotief. Het was altijd een ICM, DDZ of VIRM, meestal de eerste twee.
Een paar berichten boven de mijne werd gezegd dat er weer ICR in de [serie=Intercity|2015|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] ingezet zou moeten gaan worden in 2016. Ik heb daar dus zo mijn twijfels over.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: vr 28 aug 2015, 16:28
door ArrivaBas
SLToilet schreef:
Wubbo schreef:Het enige dat ik weet van de materieelinzet van dienstregeling 2016 is dat het totaal onzeker is wat er gaat gebeuren. Als ik zie hoeveel moeite het kost om IC Direct 3x per uur te laten rijden (dat moet in dienstregeling 2016 4x worden!) vraag ik me af of het haalbaar is om in 2016 ook nog in de [serie=Intercity|2015|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] met ICR te rijden. Als dat niet mogelijk blijkt gaat alles schuiven, met alle gevolgen van dien (DDZ meer naar IC-diensten, Mat '64 in Sprinterdiensten)
.
Heb ik iets gemist? In heel 2015 heb ik geen IC-rijtuigen meer gezien in de 1900, laat staan een losse locomotief. Het was altijd een ICM, DDZ of VIRM, meestal de eerste twee.

Dat meer mat64 wordt anders bijna onmogelijk nu in 2016 ook de laatste treinstellen op hun eindjes lopen na het verlopen van hun revisietermijn. Dat worden kortere sprinters de komende tijd, de NSFLIRT is zeer welkom eind volgend jaar.
Ze zouden tot december rijden met Mat'64 en dan is het Schluß met het Mat'64. Als ze nou de eerste FLIRT stellen in de zomer in dienst konden stellen...

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: vr 28 aug 2015, 17:40
door Bemined
Wubbo schreef:Als ik zie hoeveel moeite het kost om IC Direct 3x per uur te laten rijden
Ik zie ze dagelijks rijden die extra treinen, lijkt me dus niet zo zeer een probleem van de beschikbaarheid van ICR, maar eerder van de toelatingsprocedures.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: vr 28 aug 2015, 17:59
door CamilleKreemers
Hoeveel ICDirect ben je nodig met de huidige treindienst (minimalistisch gezien dan)? En hoeveel ICDirect ben je nodig voor de 2016-treindienst?

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: vr 28 aug 2015, 18:20
door reisthijs
ArrivaBas schreef:Ze zouden tot december rijden met Mat'64 en dan is het Schluß met het Mat'64.
Ja, dat zeiden ze drie jaar geleden ook. Eerst zien dan geloven. Als er geen alternatief voorhanden is zullen ze nog wat langer moeten blijven rijden.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: za 29 aug 2015, 09:36
door Bemined
CamilleKreemers schreef:Hoeveel ICDirect ben je nodig met de huidige treindienst (minimalistisch gezien dan)? En hoeveel ICDirect ben je nodig voor de 2016-treindienst?
Voor de verbinding Amsterdam - Breda heb je 7 rijtuigstammen nodig, voor de verbinding Amsterdam - Rotterdam heeft men nu een stam nodig voor de spits, dat wordt vanaf oktober drie stammen en vanaf 2016 vijf. De Benelux heeft vervolgens nog een minimum van 10 stammen, vanwege de lange kering aan beide uiteinden. De verbinding Den Haag - Eindhoven zal uiteindelijk zo'n 8 stammen vragen vermoed ik, uitgaande van reistijd van circa 1,5 uur en een lange kering aan beide uiteinden.

Het totaal aantal stammen dat gevormd gaat worden is 42, welke onderverdeeld zouden worden in 7 ICD Amsterdam-Rotterdam (2 reserve), 10 ICD Amsterdam - Breda (3 reserve), 13 Benelux (3 reserve) en 12 Den Haag - Eindhoven (4 reserve). In totaal rijden er dus in het eindbeeld dagelijks 30 stammen en zijn er 12 stammen reserve of in onderhoud. Daarnaast zijn er nog een handjevol rijtuigen die overblijven met de tot nu toe genoemde treinsamenstellingen. Je mag toch hopen dat het goed gaat met zo veel reserve.