Dienstregeling 2016

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 3676
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor ArrivaBas » Di 01 Sep 2015, 10:40

Bemined schreef:
CamilleKreemers schreef:Hoeveel ICDirect ben je nodig met de huidige treindienst (minimalistisch gezien dan)? En hoeveel ICDirect ben je nodig voor de 2016-treindienst?

Voor de verbinding Amsterdam - Breda heb je 7 rijtuigstammen nodig, voor de verbinding Amsterdam - Rotterdam heeft men nu een stam nodig voor de spits, dat wordt vanaf oktober drie stammen en vanaf 2016 vijf. De Benelux heeft vervolgens nog een minimum van 10 stammen, vanwege de lange kering aan beide uiteinden. De verbinding Den Haag - Eindhoven zal uiteindelijk zo'n 8 stammen vragen vermoed ik, uitgaande van reistijd van circa 1,5 uur en een lange kering aan beide uiteinden.

Het totaal aantal stammen dat gevormd gaat worden is 42, welke onderverdeeld zouden worden in 7 ICD Amsterdam-Rotterdam (2 reserve), 10 ICD Amsterdam - Breda (3 reserve), 13 Benelux (3 reserve) en 12 Den Haag - Eindhoven (4 reserve). In totaal rijden er dus in het eindbeeld dagelijks 30 stammen en zijn er 12 stammen reserve of in onderhoud. Daarnaast zijn er nog een handjevol rijtuigen die overblijven met de tot nu toe genoemde treinsamenstellingen. Je mag toch hopen dat het goed gaat met zo veel reserve.

Dat kan niet anders, met zo veel reserve.
Volg hier Mijn Flickr!
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1 en Solaris Urbino III en IV, Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3 en NPZ

CamilleKreemers
Berichten: 2979
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor CamilleKreemers » Di 01 Sep 2015, 10:42

ALs dat nu niet goed gaat, gaat het nooit goedkomen. Er staat gewoon 28% materieel reserve. Zijn die treinen zo storingsgevoelig dan dan je een giga-buffer moet hanteren?

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 10895
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Wubbo » Di 01 Sep 2015, 12:25

Dat is nog niet helemaal duidelijk (de 1900 rijdt bijvoorbeeld nog niet over de HSL, en ook het trek-trekbedrijf met loc voor en achter is nog niet uitgebreid in de praktijk beproefd). Ik denk dat NS vooral geen beloftes meer wil doen die ze niet na kan komen, en dus met een flinke reservevloot aan materieel nu eindelijk een redelijk volwaardige treindienst over de HSL wil gaan rijden.

Bemined
Berichten: 1305
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Bemined » Di 01 Sep 2015, 19:56

Een gedeelte van het grotere reserve zal te verklaren zijn in de vrij beperkte dalperiode van deze treinseries. De Benelux, de ICD Amsterdam - Breda en de intercity Den Haag - Eindhoven rijden de gehele dag, de AMRO zou gaan rijden van maandag t/m zaterdag van 6:00 tot 22:00 en op zondag van 12:00 tot 22:00. Terwijl bij de meeste treinseries er in de perioden van circa 10:00 tot 15:00 en van 19:00 tot 6:00 een groot aantal treinstellen 'pauze' hebben, maken de ICR stammen vrijwel rond de klok hun kilometers.

Bij de internationale trein komt daarnaast een stukje extra betrouwbaarheid die gewenst is, eigenlijk hoort er ook een reservestam op Rotterdam te staan voor geval er door een storing geen aanvoer vanuit Amsterdam komt, maar deze heeft er slechts enkele weken gestaan voor deze vanwege materieeltekort weggehaald is. En tot slot zal het imago een belangrijke rol spelen, men kan het politiek gezien niet permitteren dat het prestigeproject nu nog faalt, dus moet men extra voorzichtig zijn.

Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 4270
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Milco » Za 12 Sep 2015, 23:21

Per toeval kom ik erachter dat in de reisplanner van NS International al de dienstregeling van 2016 is verwerkt. Ik kan al reizen plannen op maandag 14 december. :)
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 13-12-2017
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 08-11-2017

Informatie Keolis Almere: http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 4410
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Z2N » Zo 13 Sep 2015, 00:46

Dat is de planner van Hafas, en die is er altijd wel vroeg bij. Let wel: wat daar in staat is nog niet definitief.
Rèile na h-Alba a 'miannachadh thu deagh thuras!

Flickr!

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 12317
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Meltrain » Zo 13 Sep 2015, 10:19

reisthijs schreef:
ArrivaBas schreef:Ze zouden tot december rijden met Mat'64 en dan is het Schluß met het Mat'64.

Ja, dat zeiden ze drie jaar geleden ook. Eerst zien dan geloven. Als er geen alternatief voorhanden is zullen ze nog wat langer moeten blijven rijden.

Volgens OdR 2015-9 is het vooral een "beleidsbeslissing" om in 2016 geen Plan V meer in te zetten. De stellen 441 t/m 483 kunnen echter nog tot medio 2016 (en sommige zelfs tot begin 2017) mee.
Omdat een "Gat van 2015" dreigt, lijkt het me dus onontkoombaar om ze langer in dienst te houden.
In elk mensenhart, daar vind je Rotterdam.

Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 4270
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Milco » Zo 13 Sep 2015, 11:20

Twee dingen vallen mij wel op in de nieuwe dienstregeling en dat zijn lange stops. De 6000 vertrekt voortaan 4 minuten eerder uit Tiel en Tiel Passewaaij en staat vervolgens 7 minuten stil in Geldermalsen.
De 9600 als die aankomt in 's-Hertogenbosch, staat deze 12(!) minuten stil voordat hij doorrijdt als 4400.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 13-12-2017
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 08-11-2017

Informatie Keolis Almere: http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4406
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor reisthijs » Zo 13 Sep 2015, 12:02

Positief is in elk geval dat Lunetten weer gewoon een kwartierdienst krijgt, en de 7000 gewoon door lijkt te blijven rijden tot Enschede in de daluren.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

microshit
Berichten: 1068
Lid geworden op: Wo 02 Feb 2011, 17:53
Locatie: Culemborg
Contact:

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor microshit » Zo 13 Sep 2015, 14:50

Milco schreef:Twee dingen vallen mij wel op in de nieuwe dienstregeling en dat zijn lange stops. De 6000 vertrekt voortaan 4 minuten eerder uit Tiel en Tiel Passewaaij en staat vervolgens 7 minuten stil in Geldermalsen.
De 9600 als die aankomt in 's-Hertogenbosch, staat deze 12(!) minuten stil voordat hij doorrijdt als 4400.

Misschien om alvast rekening te houden met PHS omdat daar dan extra IC's moeten gaan passeren? Of zou dat te vroeg zijn, om nu al in te voeren? Aan de andere kant kan die langere haltering van de 6000 op Gdm wel prettiger zijn voor de overstap naar 16000 als je een beetje ongunstig bent ingestapt.

Ardan
OVNL-beheerder
Berichten: 10325
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Ardan » Zo 13 Sep 2015, 15:00

reisthijs schreef:Positief is in elk geval dat (...) de 7000 gewoon door lijkt te blijven rijden tot Enschede in de daluren.

En geen 12-minuten-stop meer in Rijssen om de Pimpel in te laten halen, maar wél negen minuten halteren in Enschede Drienerlo Kennispark omdat er in Enschede geen spoor vrij is :')
2017 (27-10):
Trein 8190 km · S-Bahn 492 km · Metro 421 km · Zweeftrein 19 km · (Snel)tram 780 km · Bus 343 km · Veer 1.1 km

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1780
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor marvinkok » Zo 13 Sep 2015, 15:15

Toch handig dat het station een maand een bouwput is geweest (A)
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 10895
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Wubbo » Zo 13 Sep 2015, 17:52

microshit schreef:
Milco schreef:Twee dingen vallen mij wel op in de nieuwe dienstregeling en dat zijn lange stops. De 6000 vertrekt voortaan 4 minuten eerder uit Tiel en Tiel Passewaaij en staat vervolgens 7 minuten stil in Geldermalsen.

Misschien om alvast rekening te houden met PHS omdat daar dan extra IC's moeten gaan passeren? Of zou dat te vroeg zijn, om nu al in te voeren?
Nee, dat heeft niets te maken met PHS (want dan is de situatie anders omdat de infra in Utrecht dan anders is). Wel heeft het alles te maken met de werkzaamheden bij Zevenaar, waardoor treinen uit Amsterdam Westhaven naar Duitsland langdurig via Venlo moeten gaan rijden. Dat bleek alleen inpasbaar als deze treinen op spoor 1 in Geldermalsen aan de kant staan (in dienstregeling 2015 staan ze op spoor 6), en daar moest de 6000 voor worden aangepast.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 28314
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Daniel » Zo 13 Sep 2015, 20:46

Even voor mijn begrip: dat betreft dan Venlo -> Amsterdam waarbij ze naar spoor 1 moeten neem ik aan? (Anders zou het ook wel erg lang links rijden worden)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 10895
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Wubbo » Zo 13 Sep 2015, 21:48

Ja inderdaad. Die staan nu op spoor 6 (net als de treinen de andere kant op) maar dat lukt naar verwachting volgend jaar niet meer omdat de treinaantallen daarvoor te groot zijn (en er al andere beperkingen zitten, bijvoorbeeld door de ICE in Utrecht). Alternatief voor spoor 1 Geldermalsen zou het zijspoor in Oud Zaltbommel zijn, maar dat kost meer rijtijd (geloof dat daar een helling zit).

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 28314
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Daniel » Zo 13 Sep 2015, 21:56

Kan ik me wel iets bij voorstellen dat dat krap wordt als je in beide richtingen op hetzelfde spoor aan de kant moet. Breekt dus nu wel op dat spoor 7 in Geldermalsen afgelopen jaar buiten gebruik gesteld is?
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 10895
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Wubbo » Zo 13 Sep 2015, 22:05

Nee, die is namelijk te kort voor het gros van de treinen. Daarnaast komen beide richtingen elkaar ook nog ergens tegen dacht ik, maar dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen.

wouter15
Berichten: 981
Lid geworden op: Di 24 Jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor wouter15 » Vr 18 Sep 2015, 16:25

Op de website van Locov las ik net dat het Mat'64 er per december 2015 helemaal uitgaat. Waar halen ze dan het materieel vandaan om de treinseries die nu met Mat'64 rijden met te laten rijden?

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4406
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor reisthijs » Vr 18 Sep 2015, 18:26

Dat is slechts een planning. Het kan in de praktijk anders lopen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1418
Lid geworden op: Za 31 Mei 2008, 12:44

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Frank » Di 06 Okt 2015, 19:39

Uit het Brabants Dagblad:

http://www.bd.nl/regio/oss-uden-veghel- ... -1.5310857

NS zet in op treinen in spits tussen Oss en Den Bosch

OSS/DEN BOSCH - De Nederlandse Spoorwegen (NS) gaan in de eerstvolgende nieuwe dienstregeling extra sprinters plannen op het traject Oss-Den Bosch. De NS komt daarmee tegemoet aan de jarenlange klachtenstroom over overvolle treinen op dit traject.


Voor 2017 was dit al bekend, maar voor 2016? Of heeft de krant het gewoon verkeerd?

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 5814
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor JWM » Di 06 Okt 2015, 19:57

Wellicht heeft de woordvoerder zich niet heel duidelijk uitgedrukt. Voor de planningsafdeling van NS is dienstreegeling 2016 natuurlijk al afgehandeld.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 34966
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Suus » Di 06 Okt 2015, 20:27

Het wijzigingsblad voor december 2015 is nog niet afgesloten :wink:
Rame à l'approche

SuperGhost
Berichten: 2266
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor SuperGhost » Di 06 Okt 2015, 21:50

Jammer dat de ruimte tussen Wijchen en Oss nog ontbreekt (vooral doordat de IC ergens moet kunnen inhalen), anders had je in de spits een algehele kwartiersdienst per sprinter op Nijmegen-Den Bosch kunnen bieden.

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2735
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Brandbrief van gemeente Den Bosch naar NS over 'verloren' uurtje op Nachtnet

Berichtdoor Mr-W » Di 06 Okt 2015, 21:57

DEN BOSCH - Wethouder Jos van Son (verkeer) is ook 'bijzonder verrast' over het schema waarin de NS vanaf december het nachtnet wil laten rijden.
Dat stelde hij op vragen van De Bossche Groenen. In de reisplanner van de NS rijdt vanaf december de laatste trein vanuit Utrecht bijvoorbeeld om 0:55 uur. Dit terwijl treinen tot 2 uur waren afgesproken. Ook in de Tweede Kamer is een dergelijke motie aangenomen, waarin wordt gesteld dat het Brabantse nachtnet tot 2 uur kostendekkend is.
bd.nl

Karl
Berichten: 3726
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Brandbrief van gemeente Den Bosch naar NS over 'verloren' uurtje op Nachtnet

Berichtdoor Karl » Di 06 Okt 2015, 22:02

Mr-W schreef:(...) Ook in de Tweede Kamer is een dergelijke motie aangenomen, waarin wordt gesteld dat het Brabantse nachtnet tot 2 uur kostendekkend is.
bd.nl

Want kostendekkingsgraden zijn een 'meninkje' en geen rekensommetje?
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten