Pagina 15 van 22

Re: Brandbrief van gemeente Den Bosch naar NS over 'verloren' uurtje op Nachtnet

Geplaatst: di 06 okt 2015, 22:24
door SuperGhost
Mr-W schreef:DEN BOSCH - Wethouder Jos van Son (verkeer) is ook 'bijzonder verrast' over het schema waarin de NS vanaf december het nachtnet wil laten rijden.
Dat stelde hij op vragen van De Bossche Groenen. In de reisplanner van de NS rijdt vanaf december de laatste trein vanuit Utrecht bijvoorbeeld om 0:55 uur. Dit terwijl treinen tot 2 uur waren afgesproken. Ook in de Tweede Kamer is een dergelijke motie aangenomen, waarin wordt gesteld dat het Brabantse nachtnet tot 2 uur kostendekkend is.
bd.nl
Welke reisplanner? De NS-reisplanner accepteert bij mij nog geen reizen van dienstregeling 2016.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: di 06 okt 2015, 22:32
door deadlock
Internationaal toch wel? Naar dat Frietland.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: di 06 okt 2015, 22:39
door reisthijs
Hier staat alles al in: Internationale Treinplanner
Of die van NS Internationaal maar dat is stiekem gewoon dezelfde.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: wo 07 okt 2015, 19:28
door Milco
Om de treinseries in te voeren in de wiki speur ik wat treinseries af in de NS International reisplanner. Zie ik da treinserie [serie=Sprinter|2015|Breda - Den Haag Centraal15100[/serie] richting Den Haag een stop op Lage Zwaluwe heeft van 10(!) minuten. :shock: Waar is dat nu voor nodig? In de huidige dienstregeling zijn dit er 'slechts' 5, wat ik al veel vind voor een station als Lage Zwaluwe dat volgens mij min of meer in the middle of nowhere ligt. :?

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: wo 07 okt 2015, 20:00
door SuperGhost
Zou wel eens te maken kunnen hebben met het bieden van een halfuursdienst op Den Haag-Lage Zwaluwe én de extra goederenpaden die via de Brabantlijn moeten door werkzaamheden op de goederenroute via Emmerich?

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: wo 07 okt 2015, 20:50
door Daniel
Nee dat zal het niet zijn, de [serie=Sprinter|2015|Breda - Den Haag Centraal15100[/serie] rijdt namelijk alleen op de tijden dat er een uurdienst gereden wordt. En zaterdag en zondag zijn nou toch niet de dagen die bekend staan om de talrijke goederentreinen.
Zit er wellicht ergens een verschuiving in de paden over de HSL? Een conflict met paden over die lijn heeft er namelijk in het verleden al voor gezorgd dat de [serie=Sprinter|2015|Breda - Den Haag Centraal15100[/serie] pas een jaar later werd ingevoerd dan de bedoeling was.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: wo 07 okt 2015, 22:10
door SuperGhost
Er kwamen toch juist extra goederenpaden over de Brabantlijn vanwege het sluiten van de lijn via Emmerich? Dan kan het heel goed zijn dat een aantal paden juist naar de avond verhuizen, omdat er overdag geen ruimte mee voor is?

Die sprinter moet (als ik het goed had begrepen) nu juist al 5 minuten wachten vanwege de ICD. Dus een andere trein zou er dan bij gekomen moeten zijn als het naar 10 minuten gaat. Anders zou de sprinter namelijk beter direct door kunnen rijden en is die nog voor het ideale pad van de ICD in Breda.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: wo 07 okt 2015, 22:51
door Daniel
Een verhuisd goederenpad lijkt me gewoon een wat rare oorzaak: dan zou je een situatie krijgen waarbij de goederentrein dus tot Lage Zwaluwe achter de Sprinter hangt en 'm dan op Lage Zwaluwe inhaalt? Ik heb veel dienstregelingsconstructies gezien, maar goederentreinen die reizigerstreinen inhalen kende ik nog niet.
Of het moet een kruisend goederenpad naar Roosendaal op station Breda zijn, dan is het logischer. Al wordt de kering van die [serie=Sprinter|2015|Breda - Den Haag Centraal15100[/serie] in Breda zo wel heel krap: die is nog maar 4 minuten.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: wo 07 okt 2015, 22:59
door SuperGhost
Hoe krijg je een kruisend goederenpad bij station Breda, als de treinen naar Roosendaal via een fly-over over de sporen van/naar Prinsenbeek gaan?

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: wo 07 okt 2015, 23:17
door Daniel
Tja, dat hangt af van hoe dat goederenpad door station Breda komt. Als dat via spoor 6 komt dan kruist dat toch echt alle mogelijke rijwegen richting Lage Zwaluwe :wink:
Dit is alleen nog wat lastig te beredeneren momenteel omdat er nog geen vertreksporen in de planner staan.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: do 08 okt 2015, 10:18
door Zugführer
Meltrain schreef:Volgens Op de Rails 2015-8 (blz 374) veranderen in december 5 stations van naam:

Enschede Drienerlo -> Enschede Kennispark
Schiphol -> Schiphol Airport
Zwaagwesteinde -> De Westereen
Veenwouden -> Feanwâlden
Dronrijp -> Dronryp
In dit topic was het nog niet langs gekomen (wel in het checklist topic):
Eindhoven Beukenlaan wordt per december dus Eindhoven Strijp-S, zie o.a. hier
Opmerkelijk, omdat eerdere nieuwssberichten suggereerden dat de naamsverandering samen hing met het verbouwen van het station (nieuwe liften e.d.)
En was er ook niet sprake van dat het hele station een stukje naar het zuiden zou verschuiven?

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: vr 09 okt 2015, 03:08
door Michael
Daniel schreef:Tja, dat hangt af van hoe dat goederenpad door station Breda komt. Als dat via spoor 6 komt dan kruist dat toch echt alle mogelijke rijwegen richting Lage Zwaluwe :wink:
Dit is alleen nog wat lastig te beredeneren momenteel omdat er nog geen vertreksporen in de planner staan.
Spoor 6 is tot April sowieso nog opgeknipt in 6A en 6B. Omdat spoor 3 & 4 buiten gebruik zijn voor reizigers. Spoor 4 wordt nu alleen gebruikt voor goederentreinen naar Tilburg. Goederentreinen richting Rotterdam/Roosendaal gaan via spoor 7.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: vr 09 okt 2015, 10:44
door Wubbo
De afschuwelijke ligging van de [serie=Sprinter|2015|Breda - Den Haag Centraal15100[/serie] 's avonds heeft inderdaad alles te maken met die bouwfase in Breda, in combinatie met minuten- en spoorwijzigingen om de vier goederenpaden komend jaar goed door Breda (of eigenlijk: door Brabant) te krijgen.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: vr 16 okt 2015, 15:35
door starx
Het lijkt er naar uit te zien dat de [serie=Stoptrein|2015|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] overdag gewoon door blijft rijden naar Es. Ook de inhaling door de IC-Berlijn wordt opgeheven. In plaats daarvan vertrekt die tussen Wdn en Hgl 3 tot 8 minuten vroeger om daarna een lange stop de maken in Drienerlo. Andersom vertrekt die 10 minuten later uit Es om uiteindelijk weer op tijd uit Wdn te vertrekken.
Het blijft een suboptimale dienstregeling, maar dit lijkt me toch wel een verbetering. Als de [serie=Stoptrein|2015|Enschede - Nijverdal - Zwolle7900[/serie] elektrisch wordt, dan kan die op Wdn-Es vast wel worden versneld en dan kan dat ook met de [serie=Stoptrein|2015|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie]. Dan wordt de afwijking dus ook kleiner.

Wat ik me trouwens ook afvraag. De [serie=Stoptrein|2015|Enschede - Nijverdal - Zwolle7900[/serie] rijdt doordeweeks 's avonds volledig onder de draad. Deze kan op die momenten in theorie dus met elektrisch materieel rijden. Zouden ze dit gaan doen om brandstofkosten te besparen?

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: vr 16 okt 2015, 15:52
door Michael
Wat is de reden dat er in de avond geen treinen meer rijden tussen Wierden en Zwolle?

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: vr 16 okt 2015, 15:53
door MetroRET
Werkzaamheden tbv elektrificatie op die lijn.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: vr 16 okt 2015, 15:55
door Wubbo
starx schreef:Wat ik me trouwens ook afvraag. De [serie=Stoptrein|2015|Enschede - Nijverdal - Zwolle7900[/serie] rijdt doordeweeks 's avonds volledig onder de draad. Deze kan op die momenten in theorie dus met elektrisch materieel rijden. Zouden ze dit gaan doen om brandstofkosten te besparen?
Ik ben bang dat dat ding moet keren op spoor 3 in Wierden, aangezien de kering bijna 20 minuten is en je op spoor 1 of 2 goed in de weg staat (er moeten nog IC's langs). En op dat spoor zit geen bovenleiding, dus ben je alsnog gebonden aan dieselmaterieel.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: vr 16 okt 2015, 16:16
door Michael
MetroRET schreef:Werkzaamheden tbv elektrificatie op die lijn.
Ah okee. Maar hoe moet je dan op de stations tussen Wierden en Zwolle komen? Daar kan ik niks over vinden in de reisplanner.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: vr 16 okt 2015, 16:20
door Z2N
Er rijden treinvervangende bussen, deze staan niet bij de werkzaamhedenpagina maar komen wel uit de reisplanner op de betreffende dagen. Voor doorgaande reizen is reizen via Dv de snelste optie.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: vr 16 okt 2015, 16:26
door Thom91
Wubbo schreef:
starx schreef:Wat ik me trouwens ook afvraag. De [serie=Stoptrein|2015|Enschede - Nijverdal - Zwolle7900[/serie] rijdt doordeweeks 's avonds volledig onder de draad. Deze kan op die momenten in theorie dus met elektrisch materieel rijden. Zouden ze dit gaan doen om brandstofkosten te besparen?
Ik ben bang dat dat ding moet keren op spoor 3 in Wierden, aangezien de kering bijna 20 minuten is en je op spoor 1 of 2 goed in de weg staat (er moeten nog IC's langs). En op dat spoor zit geen bovenleiding, dus ben je alsnog gebonden aan dieselmaterieel.
Daar hangt gewoon waslijn

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: vr 16 okt 2015, 16:32
door starx
Thom91 schreef:
Wubbo schreef:
starx schreef:Wat ik me trouwens ook afvraag. De [serie=Stoptrein|2015|Enschede - Nijverdal - Zwolle7900[/serie] rijdt doordeweeks 's avonds volledig onder de draad. Deze kan op die momenten in theorie dus met elektrisch materieel rijden. Zouden ze dit gaan doen om brandstofkosten te besparen?
Ik ben bang dat dat ding moet keren op spoor 3 in Wierden, aangezien de kering bijna 20 minuten is en je op spoor 1 of 2 goed in de weg staat (er moeten nog IC's langs). En op dat spoor zit geen bovenleiding, dus ben je alsnog gebonden aan dieselmaterieel.
Daar hangt gewoon waslijn
Was het maar waar... of Google Maps heeft het verkeerd

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: vr 16 okt 2015, 17:06
door Michael
Thom91 schreef:
Wubbo schreef:
starx schreef:Wat ik me trouwens ook afvraag. De [serie=Stoptrein|2015|Enschede - Nijverdal - Zwolle7900[/serie] rijdt doordeweeks 's avonds volledig onder de draad. Deze kan op die momenten in theorie dus met elektrisch materieel rijden. Zouden ze dit gaan doen om brandstofkosten te besparen?
Ik ben bang dat dat ding moet keren op spoor 3 in Wierden, aangezien de kering bijna 20 minuten is en je op spoor 1 of 2 goed in de weg staat (er moeten nog IC's langs). En op dat spoor zit geen bovenleiding, dus ben je alsnog gebonden aan dieselmaterieel.
Daar hangt gewoon waslijn
nee hoor. Die hangt er niet. Heb even wat foto's gezocht op Google en daar is duidelijk te zien dat er geen bovenleiding hangt.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: vr 16 okt 2015, 17:07
door SuperGhost
starx schreef:Als de [serie=Stoptrein|2015|Enschede - Nijverdal - Zwolle7900[/serie] elektrisch wordt, dan kan die op Wdn-Es vast wel worden versneld en dan kan dat ook met de [serie=Stoptrein|2015|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie]. Dan wordt de afwijking dus ook kleiner.
De 7900 kan nauwelijks versneld worden, aangezien je vast zit aan de knoop in Hengelo en die wil je natuurlijk niet verbreken. De versnelling van de 7900 kan dan eigenlijk alleen maar op Hengelo-Enschede (kun je 1 minuutje winnen).

Richting Enschede kan de 7000 prima nu al versneld worden, want die staat nu 6! minuten stil in Hengelo (aankomst .27/.57, vertrek .33/.03) en vertrekt daardoor nu al juist 16 minuten na de 7900.
Als je de 7000 2 minuten eerder vanuit Hengelo laat vertrekken, heb je alsnog een 14/16-verdeling tussen de sprinters (alleen dan andersom).
Nog een andere optie is de 7000 maar 1 minuut laten halteren in Hengelo, waardoor je dan vanaf Hengelo elke 10 minuten een trein naar Enschede krijgt (alleen stoppen slechts 4 v/d 6 in Drienelo).

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: vr 16 okt 2015, 17:26
door Thom91
Dan vraag ik me af wat ik daar heb zien hangen laatst

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: vr 16 okt 2015, 18:24
door dennistd
Spoor 3 in Wierden heeft echt geen bovenleiding, of het moet in de laatste weken daar opgehangen zijn.