Dienstregeling 2016

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor SuperGhost » Wo 23 Dec 2015, 22:23

Omdat de benodigde overstaptijd in Zwolle volgens mij op 5 minuten is gezet, dus dan is een 4-minutenoverstap onhaalbaar volgens het systeem.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3701
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor regenmaker » Vr 25 Dec 2015, 18:55

SuperGhost schreef:Omdat de benodigde overstaptijd in Zwolle volgens mij op 5 minuten is gezet, dus dan is een 4-minutenoverstap onhaalbaar volgens het systeem.


Maar eigenlijk zou je ook moeten kunnen invoeren hoe snel je wilt lopen. :P
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Bemined
Berichten: 727
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Bemined » Vr 25 Dec 2015, 22:46

Reisplanners zijn een ramp op gebied van overstappen. Zo maakt het op sommige stations rustig 3 minuten verschil uit of je voorin of achterin de trein zit. Tenzij je een database met looproutes van alle stations, loopsnelheid en treinlengtes meeneemt in het advies kun je geen correcte overstaptijden aangeven in een reisplanner. En als je die gegevens wel meeneemt zul je als reisplanner in bepaalde gevallen ook een instapadvies moeten bieden in welk deel van de trein je moet zitten om een krappe overstap te halen. Waarbij je een marge moet aanhouden van enkele bakken omdat de NS niet in staat zal zijn eerste en tweede klas op vaste posities te hebben in binnenlandse treinen.

Hendrik
Berichten: 1462
Lid geworden op: Vr 20 Feb 2015, 21:12

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Hendrik » Za 26 Dec 2015, 09:17

Het zou voor de meer ervaren ov-reizigers makkelijk zijn als je zou kunnen 'schuiven' met overstaptijden en dat je dan gelijk kan zien wat het betekent voor het reisadvies. Dus bijvoorbeeld dat je een bepaalde overstaptijd verkleint van 5 naar 2 minuten en dat je dan direct ziet dat de reis daardoor een kwartier korter kan duren.

Bemined
Berichten: 727
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Bemined » Za 26 Dec 2015, 10:39

Maar dan moet dat wel per station kunnen bij een reis met meerdere overstappen, want het verschilt nogal of je in Utrecht van spoor 1 naar spoor 20 moet of in Rotterdam spoor 13 naar spoor 12. De laatste kun je wel op 2 minuten zetten, de eerste moet je toch iets hoger inzetten.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3701
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor regenmaker » Za 26 Dec 2015, 10:48

Hendrik schreef:Het zou voor de meer ervaren ov-reizigers makkelijk zijn als je zou kunnen 'schuiven' met overstaptijden en dat je dan gelijk kan zien wat het betekent voor het reisadvies. Dus bijvoorbeeld dat je een bepaalde overstaptijd verkleint van 5 naar 2 minuten en dat je dan direct ziet dat de reis daardoor een kwartier korter kan duren.


Ja precies, als je reis daardoor een half uur of kwartier korte duurt wil ik wel even een sprintje trekken om de trein of bus nog te kunnen halen.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Bemined
Berichten: 727
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Bemined » Za 26 Dec 2015, 11:55

Het ergste van allemaal is dat ik volgens 9292ov wel in 4 minuten van Rotterdam Centraal spoor 16 naar mijn werk kan lopen (aan de overkant van het stationsplein) maar de sprinter naar Vlaardingen vanaf spoor 1b die ook 4 minuten overstaptijd heeft niet haalbaar is.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Daniel » Za 26 Dec 2015, 12:48

Hendrik schreef:Het zou voor de meer ervaren ov-reizigers makkelijk zijn als je zou kunnen 'schuiven' met overstaptijden en dat je dan gelijk kan zien wat het betekent voor het reisadvies.

Alternatief zou zijn als vervoerders gewoon fatsoenlijk dienstregelingen publiceren zodat je zelf kunt kijken of je iets haalbaar vindt. Helaas heeft Connexxion in z'n nieuwe site ook de aankomsttijden op tussenhaltes uit de dienstregeling gehaald en verwijst in plaats daarvan naar een reisplanner...
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3701
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor regenmaker » Za 26 Dec 2015, 13:01

Daniel schreef:Helaas heeft Connexxion in z'n nieuwe site ook de aankomsttijden op tussenhaltes uit de dienstregeling gehaald en verwijst in plaats daarvan naar een reisplanner...


Hoe bedoel je?
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Daniel » Za 26 Dec 2015, 13:10

Als een lijn op een tussenhalte een aakomst- en vertrektijd heeft staat daar alleen de vertrektijd nog vermeld. Enige aankomsttijd in de tabellen staat bij de eindhalte.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

VIRM
Berichten: 3408
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor VIRM » Za 26 Dec 2015, 14:39

Kan iemand mij uitleggen waarom Schiphol sinds dienstregeling 2016 'Schiphol Airport' heet?
Beul van de blindegeleidelijn

MetroRET
Berichten: 738
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor MetroRET » Za 26 Dec 2015, 15:14

Ter verduidelijking voor de buitenlandse reizigers.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31517
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Suus » Za 26 Dec 2015, 15:46

Slechts 40% van de mensen die van/naar Schiphol gaan, gaan met de trein. Dit is de eerste stap op weg naar meer reizigers, de volgende stap is een enorme verbouwing van het treinstation zodat het meer reizigers kan opvangen.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Skinkie
Berichten: 106
Lid geworden op: Di 05 Apr 2011, 17:43

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Skinkie » Za 26 Dec 2015, 16:11

Hendrik schreef:Het zou voor de meer ervaren ov-reizigers makkelijk zijn als je zou kunnen 'schuiven' met overstaptijden en dat je dan gelijk kan zien wat het betekent voor het reisadvies. Dus bijvoorbeeld dat je een bepaalde overstaptijd verkleint van 5 naar 2 minuten en dat je dan direct ziet dat de reis daardoor een kwartier korter kan duren.

Heb je een iPhone? ;)

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7694
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor webguy » Za 26 Dec 2015, 16:39

Bemined schreef:Maar dan moet dat wel per station kunnen bij een reis met meerdere overstappen, want het verschilt nogal of je in Utrecht van spoor 1 naar spoor 20 moet of in Rotterdam spoor 13 naar spoor 12. De laatste kun je wel op 2 minuten zetten, de eerste moet je toch iets hoger inzetten.

Er zullen weinig planners van vervoerders zijn die zoiets doen ivm de angst dat het leid tot klachten omdat overstappen niet mogelijk zijn.
Reisinformatie/nerd

KM46
Berichten: 8084
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor KM46 » Za 26 Dec 2015, 16:47

Bee schreef:Slechts 40% van de mensen die van/naar Schiphol gaan, gaan met de trein. Dit is de eerste stap op weg naar meer reizigers, de volgende stap is een enorme verbouwing van het treinstation zodat het meer reizigers kan opvangen.

Wanneer moet die verbouwing gaan beginnen en is er een planning hoelang die verbouwing gaat duren?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31517
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Suus » Za 26 Dec 2015, 16:52

Volgend jaar start een eerste verbouwing die voor december klaar moet zijn, een grotere verbouwing in samenhang met een grotere Plaza en een nieuw busstation worden nog uitgewerkt.
Rame à l'approche

Bemined
Berichten: 727
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Bemined » Za 26 Dec 2015, 18:20

webguy schreef:Er zullen weinig planners van vervoerders zijn die zoiets doen ivm de angst dat het leid tot klachten omdat overstappen niet mogelijk zijn.

Maar 9292 laat je wel in 6 minuten van Rotterdam Centraal spoor 16 op de tram overstappen, en dat haal je echt niet als je achterin de trein zit en het ook nog eens druk is waardoor je in de rij staat bij de roltrap. En er is geen enkele indicatie in de reisplanner dat deze overstap krap is. Kortom het hanteren van 5 minuten overstaptijd zorgt ervoor dat diverse reële overstappen uit de reisplanner verdwijnen, terwijl er alsnog onhaalbare overstappen overblijven, waar je als incidentele reiziger onmogelijk achter kan komen voor aanvang van je reis.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5589
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Hainje » Za 26 Dec 2015, 18:34

Mja, maar 9292 is sowieso kudt met peren. :P
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Hendrik
Berichten: 1462
Lid geworden op: Vr 20 Feb 2015, 21:12

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Hendrik » Za 26 Dec 2015, 19:10

Bemined schreef:Maar dan moet dat wel per station kunnen bij een reis met meerdere overstappen, want het verschilt nogal of je in Utrecht van spoor 1 naar spoor 20 moet of in Rotterdam spoor 13 naar spoor 12. De laatste kun je wel op 2 minuten zetten, de eerste moet je toch iets hoger inzetten.

Zeker! Bij de stations waar ik vaker kom, weet ik precies hoeveel minuten overstaptijd ik nodig heb vanaf een bepaald spoor. Soms gaat de reisplanner uit van een belachelijk lange overstap, soms juist van een belachelijk korte overstap...
regenmaker schreef:Ja precies, als je reis daardoor een half uur of kwartier korte duurt wil ik wel even een sprintje trekken om de trein of bus nog te kunnen halen.

Precies, dat bedoelde ik! :wink:
Daniel schreef:Alternatief zou zijn als vervoerders gewoon fatsoenlijk dienstregelingen publiceren zodat je zelf kunt kijken of je iets haalbaar vindt. Helaas heeft Connexxion in z'n nieuwe site ook de aankomsttijden op tussenhaltes uit de dienstregeling gehaald en verwijst in plaats daarvan naar een reisplanner...

Dat is inderdaad een alternatief, maar bij een reis met meerdere vervoerders wel een erg tijdrovend alternatief... Zeker omdat niet bij alle vervoerders de dienstregelingen makkelijk toegankelijk zijn... :|
Skinkie schreef:Heb je een iPhone? ;)

Nee, een Windows Phone! :P Wel een iPad trouwens. Althans: die heb ik in bruikleen. :P
webguy schreef:Er zullen weinig planners van vervoerders zijn die zoiets doen ivm de angst dat het leid tot klachten omdat overstappen niet mogelijk zijn.

Dat begrijp ik niet goed. Als ik in een reisplanner zelf de overstaptijd wijzig, kan ik het de vervoerder toch niet aanrekenen dat het een onmogelijke overstap is? Zorg er desnoods voor dat je eerst een bepaalde optie ('Geavanceerde planning' o.i.d.) moet aanzetten, voordat je de overstaptijd kunt aanpassen.

Somoht
Berichten: 1190
Lid geworden op: Di 11 Sep 2012, 22:03

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Somoht » Za 26 Dec 2015, 19:57

Overstaptijd is ook niet zuiver en alleen looptijd he. Het is een som van de tijd die het kost om de afstand af te leggen, een buffer om verschillen in looptijden afhankelijk van persoon en drukte in te dempen en een buffer om de invloed van punctualiteit niet al te hoog te laten zijn.
Laatste is voornamelijk dat je niet een reis van iets langer laat verdwijnen omdat er een reismogelijkheid iets sneller is maar met een overstap die je 99% van de keren niet haalt.

Overstaptijden bij 9292 zijn daarnaast een tool in hun trucendoos die ze gebruiken om reisadviezen te sturen nav (twitter) klachten en afaik kan 9292 niet meer dan locatie->locatie overstaptijden aan. Laatste betekent dat ze voor een overstap richting Rotterdam CS Metrostation, voor elk treinperron dezelfde overstaptijd hanteren.

Gebruikersavatar
Skinkie
Berichten: 106
Lid geworden op: Di 05 Apr 2011, 17:43

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Skinkie » Zo 27 Dec 2015, 13:17

Hendrik schreef:Nee, een Windows Phone! :P Wel een iPad trouwens. Althans: die heb ik in bruikleen. :P

Ik heb ook een Windows Phone, maar daarvoor iets degelijks ontwikkelen heb ik altijd aan webguy over gelaten. Als je een iPad 1 hebt die minstens iOS 5.1 heeft, mag je wel mee testen ;) *O*

Hendrik
Berichten: 1462
Lid geworden op: Vr 20 Feb 2015, 21:12

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Hendrik » Ma 28 Dec 2015, 08:18

Skinkie schreef:Ik heb ook een Windows Phone, maar daarvoor iets degelijks ontwikkelen heb ik altijd aan webguy over gelaten. Als je een iPad 1 hebt die minstens iOS 5.1 heeft, mag je wel mee testen ;) *O*

Ik heb een iPad 4 met iOS 9.2. Kom maar op met die test! :P

Nicketick
Berichten: 218
Lid geworden op: Do 23 Jan 2014, 19:22

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor Nicketick » Ma 28 Dec 2015, 18:16

Zitten er ook bus-bus overstappen bij? Dan ben ik ook wel geïnteresseerd. Draai nu 9.2 op een 6s.

starx
Berichten: 432
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2016

Berichtdoor starx » Zo 17 Jan 2016, 17:54

http://locov.nl/actueel/publicaties/locov-2016-8548-adviesaanvraag-wijzigingsblad.aspx

In februari gaat een aantal wijzigingen in. Enkele daarvan houden verband met de huidige materieelkrapte.
- De 3600 gaat in de ochtendspits richting Ht extra stoppen in Rs om zo de overvolle 4400 te ontlasten.
- De 4600 stopt langer in Lls om te kunnen bijplaatsen/aftrappen. Waarschijnlijk gaan er dan alleen nog maar enkele stellen richting Zl.

Verder is er een ellenlange lijst met minutenwijzigingen. Ik vind het wel vreemd dat ze dat niet gewoon begin december hebben doorgevoerd. Dan kunnen de busvervoerders daar rekening mee houden.

Ook heb ik begrepen dat het glijdseizoen vanaf februari voorbij is. Daarom mogen de SGM-2 stellen weer los rijden. Hierdoor kunnen deze stellen rijden in o.a. de 7500 en de 17600, die nu noodgedwongen met te groot materieel rijden. Dat komt een efficiënte materieelinzet ook weer ten goede.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast