Pagina 3 van 22

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: di 02 dec 2014, 16:18
door reisthijs
Dan kan het juist nog even een kwartierdienst blijven, Schiphol-Heerlen/Venlo is dan een gecombineerde trein, totdat de 10'-frequentie wordt ingevoerd (in 2017).

Dan is alleen de vraag nog welke treinen er gaan aansluiten op Den Haag-Eindhoven.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: di 02 dec 2014, 16:29
door Hainje
Op die van Heerlen/Venlo lijkt mij het meest logische. Dan heb je voor beide Limburgse steden een aansluiting vanuit Breda. Als je dan naar Maastricht moet kun je of een kwartier wachten of in Sittard overstappen.

Maar goed, ik berg mijn kristallen bol maar weer op. :P

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: di 02 dec 2014, 16:33
door Freek
Past dat ook allemaal in de dienstregeling. De IC naar Venlo komt dan toch in een ander pad te liggen dan nu.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: di 02 dec 2014, 16:55
door Nitein-Repart
Wel beter voor de aansluitingen op de s32200 en de RE13 naar Düsseldorf. Die zijn nu meer dan 20 minuten.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: di 02 dec 2014, 17:32
door waldo79
Je moet het belang van die internationale aansluiting niet overschatten. Anders was de infra op het Duitse net ook wel geheel dubbelsporig.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: di 02 dec 2014, 17:39
door Thom91
Alkmaar - Maastricht, Schiphol - Heerlen en Enkhuizen - Venlo..

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: di 02 dec 2014, 18:14
door Hainje
Heb jij een schietvergunning voor losse flodderopmerkingen Thom? :evil:

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: di 02 dec 2014, 18:34
door Nitein-Repart
waldo79 schreef:Je moet het belang van die internationale aansluiting niet overschatten. Anders was de infra op het Duitse net ook wel geheel dubbelsporig.
Gaat ook om Tegelen/Reuver-Eindhoven en Venray-Eindhoven die dan verbeterd worden. Is net als bij de discussie over de stops tussen Groningen en Zuidbroek. De meesten beginnen meteen over de verbinding naar Leer terwijl de verbinding Winschoten/Veendam-Groningen veel belangrijker zijn en ook last hebben van de stops.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: di 02 dec 2014, 18:52
door Suus
Freek schreef:Past dat ook allemaal in de dienstregeling. De IC naar Venlo komt dan toch in een ander pad te liggen dan nu.
Als die een kwartier verschuift zal je waarschijnlijk de sprinters ten oosten van station Eindhoven van eindpunt moeten verwisselen maar dat lijkt mij overkomelijk, omdat je dan, weliswaar als sprinter, een rechtstreekse verbinding tussen Tilburg en Helmond behoudt.

Of je echter ook met de goederenpaden uitkomt is een ander verhaal, door de voortdurende werkzaamheden tussen Emmerich en Oberhausen moeten er nog meer goederentreinen dan normaal via Venlo. Nu maak ik op uit het bericht van Wubbo dat dat alleen kan door een aantal andere goederentreinen te elimineren en ik vermoed dat het dan gaat om goederentreinen tussen Antwerpen en het Ruhrgebied die nu via Nederland rijden.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: wo 03 dec 2014, 01:41
door hkuyeren
Er zijn wel degelijk studies om al vanaf 2016 ipv 2017 met de ic Gvc - Vl via de HSL te gaan rijden. http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... den-146323

Woordvoering is uiterst vaag over Venlo: die zou bediend worden door een ic uit de richting Utrecht, maar de frequentie tussen Ut en Ehv blijft 4x p/u en treinen richting Mt en Hrl blijven. Koppelen en ontkoppelen dan in Ehv? Woordvoering wil er niet op in gaan en stelt dat het slechtst een studie is.

Per 2016 zou ic Rsd - Zl tussen Nm en Ah minder gaan stoppen en er een nieuwe sprinter Ah - Wijchen komen

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: wo 03 dec 2014, 01:46
door hkuyeren
De precieze mail: (juli 2014)
NS start per dienstregeling 2016 nog niet met het Programma Hoogfrequent Spoor. NS is voor dienstregeling 2016 nog in de studiefase. Zo wordt onderzocht welke effecten het heeft als de treindienst Eindhoven – Den Haag over de HSL gaat rijden. Onze dienstregelingsexperts zijn daarop hard aan het klussen, waarbij we alles integraal bekijken.



Onderwerp van studie wat betreft Venlo is dat de Intercity Venlo – Eindhoven zal doorrijden richting Utrecht (en verder de Randstad in, dat zijn allemaal zoekrichtingen). De huidige bestaande rechtstreekse verbindingen op de A2-corridor van 2x/uur Maastricht – Eindhoven – Utrecht – Alkmaar en 2x/uur Heerlen – Eindhoven – Utrecht – Schiphol blijven in dienstregeling 2016 behouden. Zoals gezegd rijden we nog geen extra Intercity’s tussen Eindhoven en Utrecht (frequentie blijft 4x/uur) in dienstregeling 2016. We wachten de nadere dienstregelingstudies af en kunnen nog niks zeggen over de concrete uitkomsten daarvan. Begin volgend jaar vindt nadere consultatie en besluitvorming plaats.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: wo 03 dec 2014, 16:44
door SLToilet
hkuyeren schreef:Er zijn wel degelijk studies om al vanaf 2016 ipv 2017 met de ic gvc - vl via de HSL te gaan rijden.http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... den-146323

Woordvoering is uiterst vaag over Venlo: die zou bediend worden door een ic uit de richting Utrecht, maar de frequentie tussen ut en ehv blijft 4x p/u en treinen richting mt en hrl blijven. Koppelen en ontkoppelen dan in ehv? Woordvoering wil er niet op in gaan en stelt dat het slechtst een studie is.

Per 2016 zou ic rsd - zl tussen nm en ah minder gaan stoppen en er een nieuwe sprinter ah - Wijchen komen
Dat artikel geeft ook mooi informatie over het onderzoek naar die IC tussen Dordrecht en Breda. Als dat vanaf 2015/6 over de HSL gaat levert dat een behoorlijke reistijdwinst op boven de winst die er nu al is, zou jammer zijn als de trein die naar Tilburg en Eindhoven moet niet via de hsl mag gaan omdat Dordrecht dat eist. Zou dan de 2200 (Dordrecht-Amsterdam) misschien doorgetrokken kunnen worden?

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: wo 03 dec 2014, 19:28
door Daniel
Een doorgetrokken s2200 zou inderdaad een heel logische optie zijn, alleen al gezien de tijdsligging waarin je toch redelijk vast zit: met de halfuurs Sprinterdienst naar zowel Roosendaal als Breda is de IC net ervoor laten vertrekken zoals nu (bij de 2100/5100 althans) toch wel de meest logische van de passende opties en dan kom je dus op het 2200-pad doortrekken naar Breda uit.

Zou je een HSL-trein via de klassieke lijn naar Breda laten rijden dan levert dat én reistijdverlenging op voor de doorgaande reizigers en heb je een trein die voor de Dordtse reizigers (waarvoor je dat ding immers zou rijden) onhandig is omdat 'ie buiten de knoop valt. Al doet de s1900 dat nu ook al.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: wo 03 dec 2014, 19:48
door Wubbo
Als de s1900 via de HSL gaat rijden (en dus verdwijnt op Dordrecht - Breda) ontstaan er allerlei opties om andere treindiensten aan te passen. Wat nu goed in het plaatje past, hoeft dan dus niet ook goed in het plaatje te passen.

We gaan het allemaal wel zien :)

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: wo 03 dec 2014, 20:13
door reisthijs
Opmerkelijk is dat de concessie voor wat Rotterdam-Breda betreft niet verplicht om alle HSL-treinen over de HSL te sturen. De s1900 mag dus via Dordrecht blijven rijden ook al is het moeilijk voor te stellen dat NS dat doet (daar hebben ze die nieuwe locs niet voor gekocht).

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: wo 03 dec 2014, 23:13
door hkuyeren
Fout, nadat NS heeft gefaald met de Fyra is er een nieuwe deal gesloten, daarin is afgesproken dat de IC Den Haag - Eindhoven via de HSL gaat. Dat is weliswaar nog niet de huidige concessie, maar wel komende concessie. Het hoeft nog niet per 1-1-2015, maar wel per dienstregeling 2016 of uiterlijk per dienstregeling 2017.
http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... ief-145640

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: do 04 dec 2014, 09:20
door reisthijs
Ik heb het over de komende concessie. Lees het deel over de HSL daarin maar eens door.
Daar verwijst het vorige artikel wat je linkte ook naar.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: do 04 dec 2014, 20:12
door Thom91
Voorlopig zijn onderstaande wijzigingen degene met de grootste impact, verder vooral minutenwerk.

A. wijzigingen t1900 en bijbehorende series
- t1900 via HSL en ingekort tot Eindhoven
- Venlo - Eindhoven als vleugeltrein van s3500 en mogelijk versneld door Horst-Sevenum en Blerick over te slaan, en dus 9600 verlengd naar Venlo
- mogelijk t13600 1x per uur als IC Breda - Dordrecht ter vervanging van s1900

B. wijzigingen s3600 en bijbehorende series
- Versnelling s3600 op Arnhem - Nijmegen waarbij het zuidelijke deel 15 min. verschuift
- Koppelingen sprinter 's-Hertogenbosch verschuiven: s13600 - s4400 (Arnhem - Breda/Dordrecht) en s9600 - s16000 - s9800 (Venlo/Deurne - 's-Hertogenbosch - Utrecht - Den Haag Centraal)
- Zuidelijke einden van s2200 en s2600 wisselen: s2200 Amsterdam - Vlissingen en s2600 Lelystad - Dordrecht
* bovenstaande is o.a. afhankelijk van de situatie in Arnhem m.b.t. de keermogelijkheden voor de s31100, of versnelde inkorting tot Elst.

C. overig
- s12600 afgeschaft, in plaats daarvan altijd s(12)700 en s2600
- per mei 2016 inkorting s2600 tot Almere Centrum i.p.v. Lelystad
- Amsterdam - Lelystad - Zwolle - Leeuwarden/Groningen ook in nachtnet
- s3400 en s4800 veranderen: Sprinter Hoorn - Haarlem - Amsterdam & in de spits IC Alkmaar - Haarlem
- s6000 stopt weer in beide richtingen in Utrecht Lunetten
- Opening Utrecht Vaartsche Rijn voor s(1)6000 en s(1)7400
- s7400 op werkdagen overdag Rhnen - Amsterdam (- Uitgeest)

Via: Somda

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: do 04 dec 2014, 21:04
door JWM
Top zo'n overzicht!

In de avonduren wordt de 2600 dan een pendeltreintje Amsterdam - Almere? En gaan de 700 en 2200 straks op elkaar aansluiten in Leiden?

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: do 04 dec 2014, 21:25
door Thom91
Het lijkt er inderdaad op dat de s2600 een pendel Amsterdam - Almere wordt. Ik vermoed van niet, de s2200 wordt boven Dordrecht niet verlegd, en de s700 ook niet dus de huidige patroontijden blijven, behalve dat ten zuiden van Dordrecht alles een kwartier verschuift..

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: do 04 dec 2014, 21:29
door Zugführer
Dat is wel logisch, want de belangrijkste aansluiting met de 2600 in het zuiden lijkt mij op de 3600 varn/naar Zwolle en die gaat ook een kwartier verschuiven, die aansluiting blijft dan dus behouden :)

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: do 04 dec 2014, 21:32
door waldo79
Ik kan me niet voorstellen dat alle wijzigingen, die Thom69 overneemt van Somda daadwerkelijk ingevoerd gaan worden in december 2015.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: do 04 dec 2014, 21:36
door Freek
Dat zou ik niet te hard roepen, Waldo.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: do 04 dec 2014, 22:03
door reisthijs
Er staan dingen in die lijst die zeker niet worden ingevoerd in dec 2015 (zoals opening Vaartsche Rijn). En een paar net nieuw gelanceerde plannen waarover nog niets zeker is.
Ik kan niets met zo'n lijst.

Re: Dienstregeling 2016

Geplaatst: do 04 dec 2014, 22:08
door Suus
Het versnellen van de s3600 wordt al jaren elk jaar op het wensenlijstje gezet voor de nieuwe dienstregeling maar tot nu toe is het technisch elke keer niet mogelijk gebleken door de trein naar Tiel. Ik moet nog maar zien of de nu bedachte oplossing met een derde spoor in Elst wel helpt.