Pagina 1 van 2

NS en Rover hekelen bemoeienis politiek

Geplaatst: vr 12 dec 2014, 13:24
door Suus
NS en Rover hekelen bemoeienis politiek

De politiek focust nu te vaak op incidenten bij de NS en moet zich op de hoofdlijnen gaan richten.





Dat zeggen NS-topman Timo Huges en de voorzitter van reizigersorganisatie Rover Arriën Kruyt tegen NU.nl.

"De politiek moet zich op de hoofdlijnen focussen", aldus Huges. "En niet steeds aanslaan op incidenten. Daar wordt nu te vaak op gekoerst."

Als voorbeeld noemt hij de statische gele vertrekstaten op de stations. "We wilden die in goed overleg met de reizigersorganisaties afbouwen, maar plotseling popt dat op in Den Haag en wordt Mansveld naar de Kamer geroepen. Dan denk ik: jongens, jongens."

Ook het pleidooi van sommige politieke partijen om de winkels op de stations van NS af te nemen en over te laten gaan naar Prorail schoot zowel Huges als Kruyt in het verkeerde keelgat.
Bron: Nu.nl

Re: NS en Rover hekelen bemoeienis politiek

Geplaatst: vr 12 dec 2014, 15:01
door Justin
Wel leuk lang artikel in het vervolg erna (zie hier).

Re: NS en Rover hekelen bemoeienis politiek

Geplaatst: vr 12 dec 2014, 16:09
door Wubbo
Wanneer zouden de kamervragen over dit artikel gesteld worden? ;-)

Re: NS en Rover hekelen bemoeienis politiek

Geplaatst: vr 12 dec 2014, 17:07
door Jef400
Ehm, gisteren?

Nee, goed. Politiek en bedrijfsvoering moet je gescheiden houden, zeker in het OV. Als dat niet gebeurd, ja dan levert het irritaties op.

Re: NS en Rover hekelen bemoeienis politiek

Geplaatst: vr 12 dec 2014, 17:35
door Tristan
Omdat de vervoerders een potje van (de uitvoering van) de ov-chipkaart hebben gemaakt, is een politieke schop onder hun hol op zijn tijd juist wel verstandig.

Met onderstaande ben ik het absoluut mee eens. Maar nu wordt het toch echt eens tijd om deze woorden om te zetten in daden:
Huges: "Hier op Amstel moeten we dus uitchecken voor de trein en weer inchecken voor de metro. Dat is natuurlijk waanzin!".

NU.nl: "Wat is daar aan te doen dan?"

Huges: "Dat je incheckt wanneer je start en uitcheckt aan het eind van de reis. Het systeem moet dan berekenen hoe de reis is geweest en wat er in rekening gebracht moet worden. Wij moeten het afrekenprobleem achter de schermen oplossen en daar niet de reiziger mee lastigvallen. Hier in Amsterdam kunnen we kijken of we een proef met GVB kunnen starten."

Re: NS en Rover hekelen bemoeienis politiek

Geplaatst: vr 12 dec 2014, 17:46
door waldo79
Komt Tristan ook weer uit zijn hol gekropen (A)

Re: NS en Rover hekelen bemoeienis politiek

Geplaatst: za 13 dec 2014, 16:53
door Fles
Huges moet gewoon zwijgen en eindelijk eens aan het werk gaan. Waardeloze vent.

Re: NS en Rover hekelen bemoeienis politiek

Geplaatst: za 13 dec 2014, 18:10
door Wubbo
Waarom is hij een waardeloze vent? Wat doet hij slechter dan Bert Meerstad?

Re: NS en Rover hekelen bemoeienis politiek

Geplaatst: za 13 dec 2014, 18:59
door webguy
Ik moet inderdaad de direct impact van Hughes zelf zien, maar volgens mij was Meerstad bijvoorbeeld geliefd bij het personeel. Hughes komt van buiten en zegt juist, ook in de media, waar het voor staat. Ook als dat misschien botst met "het systeem" NS. Zijn missie is ook om Nederland te overtuigen dat de NS het goed bedoelt, en z'n stinkende best doet, iets waar we als Nederlanders trots op mogen zijn. Dat is niet altijd populair bij personeel denk ik, bijvoorbeeld om dat koste wat het koste de OVChipkaart is ingevoerd, en nu al in twijfel wordt getrokken. Wat dat betreft is hij dus meer visionair en dat is denk ik ook wat een topman moet doen.

Re: NS en Rover hekelen bemoeienis politiek

Geplaatst: za 13 dec 2014, 20:35
door Fles
Wubbo schreef:Waarom is hij een waardeloze vent? Wat doet hij slechter dan Bert Meerstad?
Bert deed af en toe iets zichtbaars.

Re: NS en Rover hekelen bemoeienis politiek

Geplaatst: za 13 dec 2014, 20:38
door Fles
webguy schreef:Zijn missie is ook om Nederland te overtuigen dat de NS het goed bedoelt, en z'n stinkende best doet,
Wanneer gaat die missie beginnen dan? Want er is nog niets van te zien. Voorlopig zien we een Huges die zijn snor drukt als de zo gewaardeerde reiziger gedupeerd wordt door een wilde staking tegen "te hoge werkdruk" door organismen die de tijd grotendeels zoekbrengen met lummelen in de eerste klasse en de achteroplopende cabine.

Re: NS en Rover hekelen bemoeienis politiek

Geplaatst: za 13 dec 2014, 20:42
door Gekko123
Bij die werkonderbreking betrof het overigens ook veel machinisten. Dus lang niet allemaal hc's.

Re: NS en Rover hekelen bemoeienis politiek

Geplaatst: za 13 dec 2014, 21:53
door Fles
Dat maakt het niet minder schandalig dat meneer Huges in geen velden of wegen te bekennen was.

Ook zijn recente typering "ik wil weleens weten waar ze allemaal over lopen te piepen" getuigt bepaald niet van een poging tot het serieus nemen van je klantenkring.

Re: NS en Rover hekelen bemoeienis politiek

Geplaatst: za 13 dec 2014, 22:07
door Suus
webguy schreef:Ik moet inderdaad de direct impact van Hughes zelf zien, maar volgens mij was Meerstad bijvoorbeeld geliefd bij het personeel.
Dat was ook maar net aan wie je het vroeg trouwens. Maar Meerstadt was wel heel duidelijk van de centjes. Er moest zo veel mogelijk gepresteerd worden tegen zo weinig mogelijk kosten. Ook niet zo vreemd, Meerstadt heeft bij McKinsey gezeten dus dan je weet eigenlijk ook wel wat je kan verwachten.

Overigens lijken er toch wel enige invloeden te zien bij Huges, ook voor de buitenwereld. Er lijkt de laatste tijd veel harder gewerkt om de (dreigende) capaciteitsproblemen aan te pakken, dat heeft jarenlang stilgestaan en toen ook de Fyracrisis nog uitbrak kwam de hele situatie wel heel erg onder druk te staan.
Huges komt van buiten en zegt juist, ook in de media, waar het voor staat. Ook als dat misschien botst met "het systeem" NS. Zijn missie is ook om Nederland te overtuigen dat de NS het goed bedoelt, en z'n stinkende best doet, iets waar we als Nederlanders trots op mogen zijn. Dat is niet altijd populair bij personeel denk ik, bijvoorbeeld om dat koste wat het koste de OVChipkaart is ingevoerd, en nu al in twijfel wordt getrokken. Wat dat betreft is hij dus meer visionair en dat is denk ik ook wat een topman moet doen.
Nu is de OV-Chipkaart ook precies een voorbeeld van hoe de politiek iets niet onder controle moet houden. Jarenlang is er geen aandacht aan besteed door de politiek en toen er wat irritaties bovenkwamen ging men er zo bovenop zitten dat alles weer een politiek kippenhok opleverde. En dat is ook wel een beetje de kern van het probleem, de OV-Chipkaart een project dat niet is afgerond maar de politiek wil sneller dan de ICT het kan bijbenen. Het is niet een computer op een bureautje in een kantoortje maar een gigantisch gekoppeld systeem.

Hetzelfde trouwens met de bovengenoemde Fyra, dat heb je ook niet in een werkweekje opgelost maar de politiek wil wel een uitgebreid debat en een hele rits aan kamervragen over elk geruchtje.

Re: NS en Rover hekelen bemoeienis politiek

Geplaatst: zo 14 dec 2014, 16:10
door Obus
Fles schreef:Huges moet gewoon zwijgen en eindelijk eens aan het werk gaan. Waardeloze vent.
De beste stuurlui staan altijd aan wal. Van wat ik van hem gelezen en gehoord heb, kan ik alleen maar concluderen dat hij voor een topman best een sympathiek iemand is: zo wil hij wat aan de ov-chipkaart doen en schijnt hij meer oog te hebben voor de reiziger dan zijn voorganger.

Re: NS en Rover hekelen bemoeienis politiek

Geplaatst: zo 14 dec 2014, 17:17
door Fles
Nou nou, moet ik op mijn knieën? Hij zit er nu een half jaar en ik zie nog niks.

Re: NS en Rover hekelen bemoeienis politiek

Geplaatst: zo 14 dec 2014, 18:57
door Hainje
Ja Fles, op je knietjes en zuigen kreng! :evil:

Re: NS en Rover hekelen bemoeienis politiek

Geplaatst: ma 15 dec 2014, 11:51
door Klaasje
Fles is al jaren aan het klagen en er gebeurt maar niets.. Waardeloze vent. :X

Re: NS en Rover hekelen bemoeienis politiek

Geplaatst: ma 15 dec 2014, 20:33
door marlies
:D

Re: NS en Rover hekelen bemoeienis politiek

Geplaatst: ma 15 dec 2014, 21:46
door Fles
Klaasje schreef:Fles is al jaren aan het klagen en er gebeurt maar niets.. Waardeloze vent. :X

ja mooi he :D Al die vluchtelingen in Afrika lopen al honderd jaar te janken dat ze honger hebben. EN ZE GAAN NOG STEEDS DOOD :D Waardeloos volk.

Re: NS en Rover hekelen bemoeienis politiek

Geplaatst: ma 15 dec 2014, 22:38
door Wubbo
Best knap, doodgaan en dan nog steeds klagen ;-)

Re: NS en Rover hekelen bemoeienis politiek

Geplaatst: ma 15 dec 2014, 22:56
door deadlock
Wat je van Huges vindt is hier niet zo relevant in denk ik? Ik kan me er best in vinden, politiek moet niet micromanagen.

Re: NS en Rover hekelen bemoeienis politiek

Geplaatst: di 16 dec 2014, 20:24
door Vinny
Het vervelende is dat de poltiek eigenlijk altijd weer terugkomt op hetzelfde riedeltje: Er is veel mis, maar we weten niet hoe we het kunnen verbeteren, dus gaan we maar een motie indienen dat alle intercitiy's ook op Hoogeveen* moeten gaan stoppen. Dan bereiken we in ieder geval voor de reizigers daar een verbetering.

Dat is een beetje het gemiddelde denkpatroon van de politicus. Volgens mij is er door Fles ooit een term voor bedacht :lol:

*Insert eender welk gemiddeld klein stadje of groot dorp met treinstation.

Re: NS en Rover hekelen bemoeienis politiek

Geplaatst: wo 17 dec 2014, 12:38
door Klaasje
Het klopt helaas wel. Zo krijg je ook moties voor stopcontacten in de tweede klasse terwijl die waarschijnlijk worden volgestopt met kauwgum en accu's over een paar jaar waarschijnlijk veel beter zijn dan nu. Dan denk ik, bespaar die paar centen en werk dan aan de betrouwbaarheid van de treinen zelf.

Re: NS en Rover hekelen bemoeienis politiek

Geplaatst: wo 17 dec 2014, 13:15
door Hainje
Nou ik denk dat stopcontacten aardig kauwgomvrij gaan blijven. Aangezien de personen die dit soort dingen doen vaak ook zwaar verslaafd aan hun mobiel zijn. Dus ze hebben er belang bij dat die dingen schoon blijven. :mrgreen: