Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
wouter15
Berichten: 845
Lid geworden op: Di 24 Jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Berichtdoor wouter15 » Di 16 Dec 2014, 18:18

Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

16 december 2014

De nieuwe Sprinters en intercity's krijgen ook in de 2e klas een stopcontact. Dat maakte staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) maandag bekend bij de ondertekening van de nieuwe langjarige contracten met NS en ProRail.


Zo zullen de FLIRT treinen van Stadler (die geleverd worden vanaf 2016) stopcontacten krijgen, maar ook de Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) treinstellen (geleverd vanaf 2018). Intercity reizigers moeten wachten tot 2021, dan er nieuwe intercity treinstellen uit de fabriek. De bestaande treinstellen worden vooralsnog niet aangepast. Momenteel hebben alleen 1e klas intercitytreinstellen een stopcontact. Lees verder

Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: Vr 09 Okt 2009, 21:59

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Berichtdoor Tom » Di 16 Dec 2014, 21:43

Welke argumenten zijn er straks nog, behalve wat extra ruimte, om 1e klas te reizen?

verfmeer
Berichten: 490
Lid geworden op: Di 08 Apr 2014, 21:31

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Berichtdoor verfmeer » Di 16 Dec 2014, 23:33

Grotere kans op een zitplaats?

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5576
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Berichtdoor Hainje » Di 16 Dec 2014, 23:36

Showen dat je rijke tatta bent. 8-)
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3728
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Berichtdoor Z2N » Di 16 Dec 2014, 23:36

Rust, geen tokkievolk naast je, geen respectloze studenten-OV'ers die de stiltezone vergeten, de mogelijkheid om altijd iets aan de conducteur te vragen omdat deze toch vaak in de 1e klas zit, dikkere kussens, verstelbare stoelen zodat de rugleuning altijd goddelijk is, ik kan wel een paar dingetjes verzinnen hoor! :wink:
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9260
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Berichtdoor Ardan » Di 16 Dec 2014, 23:45

Z2N schreef:geen respectloze studenten-OV'ers die de stiltezone vergeten

Respectloze kakelende Tukkers die een dagje Amsterdam hebben gedaan bedoel je :lol: Godallegristus wat een hel is het altijd in de IC van Asd / Amf deze kant op, hoe laat op de avond je ook reist.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

matti93
Berichten: 236
Lid geworden op: Vr 01 Nov 2013, 19:53

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Berichtdoor matti93 » Wo 17 Dec 2014, 01:03

Als stille studenten-OV'er heb ik in de stiltezone toch echt vaker last van ouderen die denken dat zij wel even bepalen waar ze gaan zitten praten. Als ik me door deze ervaringen laat lijden zou ik zeggen dat leren lezen bij mijn generatie pas is geïntroduceerd :mrgreen:

De eerste klas mogen ze van mij best wat luxer maken, zeker in het (nieuwe) sprintermaterieel. Het idee van kleinere coupe's zoals in sommig IC-materieel spreekt me daarbij wel aan, zodat je niet telkens mensen hebt die door de eerste klas heen denderen. Gratis stroom is nu iig geen verkoopargument meer.

Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: Vr 09 Okt 2009, 21:59

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Berichtdoor Tom » Wo 17 Dec 2014, 23:45

Interessante reacties. Afgezien van de extra ruimte en iets luxere stoelen, is het belangrijkste argument dus rust. Maar goed, die behoor je ook te krijgen in een stiltecoupé (ja, ik weet, niet altijd).
verfmeer schreef:Grotere kans op een zitplaats?

Ik vind het persoonlijk wat ver gaan om daar extra voor te betalen.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Berichtdoor deadlock » Wo 17 Dec 2014, 23:54

Ik niet en heb er vandaag dankbaar gebruik van gemaakt. Zl-Ut-Htb-O-Dv-Zl, bijna alles in de brede spits. Pfff.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

waldo79
Berichten: 3625
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Berichtdoor waldo79 » Do 18 Dec 2014, 12:45

Wat mij betreft prima om treinen uit te rusten met stopcontacten, maar een must is het niet.
Mij best :)

Joshua
Berichten: 1678
Lid geworden op: Zo 22 Nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen
Contact:

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Berichtdoor Joshua » Ma 22 Dec 2014, 14:06

Het lijkt me echt super fijn. Maar idd het verschil 1ste en 2de klas wordt naar mijn idee steeds kleiner.

En over het geluid.
Neem eens doordeweeks om 9 uur de Veolia trein van Venlo naar Nijmegen vol met Studenten.
Doe dit nog eens in het weekend om 9 uur vol met dagjesmensen.

De trein zit nog niet voor 1/3de gevuld ten opzichten van doordeweeks. Maar er is zoveel meer geluid. Al die wat ouderen mensen praten op een veel hoger volume met elkaar.
En als ik dan op die zondag ochtend met een lichtelijk ochtend humeur naar me werk ga en vraag of het iets zachter kan krijg ik nog een grote bek ook dat ik respectloos ben naar hen en dat zei mogen praten als zei dat willen.

IC140
Berichten: 175
Lid geworden op: Do 28 Mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Berichtdoor IC140 » Di 23 Dec 2014, 08:38

Hoe kleiner het verschil tussen eerste en tweede klas, hoe minder reizigers er in de eerste klas zitten en hoe rustiger ik kan reizen ;-).

Gebruikersavatar
MLouter
Berichten: 91
Lid geworden op: Za 01 Mar 2014, 18:04
Locatie: Delft/Oss

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Berichtdoor MLouter » Di 23 Dec 2014, 18:31

Ben wel benieuwd hoe lang dit goed gaat, Nederlanders kennende hoeft er maar een petje te zijn die er een stoppenmoller in knalt... of het eerste groepje pensionado's dat een waterkoker meeneemt voor een bakje thee, of een jaarclub met een groter speaker of tosti-ijzer... (gooi even alle stereotypen die hierboven kwamen langs) (A)

Natuurlijk overdrijf ik een beetje, maar hoe gaat dat eigenlijk qua beveiliging daartegen?

Vraag me ook af hoe lang het duurt voordat er ruzies in de trein komen omdat iemand het stopcontact claimt.... :N
Regelmatige bezoeker van de 1900 en 3600

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5576
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Berichtdoor Hainje » Di 23 Dec 2014, 19:02

MLouter schreef:Natuurlijk overdrijf ik een beetje, maar hoe gaat dat eigenlijk qua beveiliging daartegen?
Een beetje? :p
MLouter schreef:Vraag me ook af hoe lang het duurt voordat er ruzies in de trein komen omdat iemand het stopcontact claimt.... :N
als er 1 stopcontact per stoel wordt ingebouwd, dan zullen die ruzies wel loslopen.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Berichtdoor webguy » Di 23 Dec 2014, 19:27

Plus dat elk stopcontact een eigen zekering heeft he. Op een stroomloze brug springt dat er nu ook geregeld uit.
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Berichtdoor deadlock » Di 23 Dec 2014, 23:31

Hainje schreef:
MLouter schreef:Natuurlijk overdrijf ik een beetje, maar hoe gaat dat eigenlijk qua beveiliging daartegen?
Een beetje? :p
MLouter schreef:Vraag me ook af hoe lang het duurt voordat er ruzies in de trein komen omdat iemand het stopcontact claimt.... :N
als er 1 stopcontact per stoel wordt ingebouwd, dan zullen die ruzies wel loslopen.

En ik heb altijd een steekdozenlijst bij me dus genoeg extra pluggen (y)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: Do 22 Dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Berichtdoor Stéphane » Wo 24 Dec 2014, 11:16

MLouter schreef:Ben wel benieuwd hoe lang dit goed gaat, Nederlanders kennende hoeft er maar een petje te zijn die er een stoppenmoller in knalt... of het eerste groepje pensionado's dat een waterkoker meeneemt voor een bakje thee, of een jaarclub met een groter speaker of tosti-ijzer... (gooi even alle stereotypen die hierboven kwamen langs) (A)

Natuurlijk overdrijf ik een beetje, maar hoe gaat dat eigenlijk qua beveiliging daartegen?

Vraag me ook af hoe lang het duurt voordat er ruzies in de trein komen omdat iemand het stopcontact claimt.... :N

Dan kan ik vanaf nu ontbijt nemen op de trein! In dat stopcontact een verdeeldoos inpluggen en dan daarin mijn waterkoker, fruitpers en broodrooster :)

En nu serieus, het maakt reizen met de trein weer wat aantrekkelijker :pos:
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.

Gebruikersavatar
baladid
Berichten: 1362
Lid geworden op: Ma 30 Dec 2013, 13:00
Locatie: Gießen

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Berichtdoor baladid » Ma 29 Dec 2014, 01:17

stoppenmoller?
«Das Beste an Gießen ist sein Bahnhof» ‍‍— Justus von Liebig, beroemdste Gießenaar

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31483
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Berichtdoor Suus » Ma 29 Dec 2014, 01:25

Een elektrotechnische verdeelinrichting wordt in populair Nederlands ook wel een stoppenkast gebruikt. Een moller is iemand die iets molt, afkomstig van het dier mol dat de reputatie heeft grasvelden te vernielen (vermollen) met molshopen.

Dus iemand die een stop laat doorslaan met een sapcentrifuge of een tosti-ijzer is dan een stoppenmoller :P
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
baladid
Berichten: 1362
Lid geworden op: Ma 30 Dec 2013, 13:00
Locatie: Gießen

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Berichtdoor baladid » Ma 29 Dec 2014, 01:28

Ah. Ik dacht dat een stoppenmoller een concreet iets was, maar nu snap ik 'm. Danke, Biene!
«Das Beste an Gießen ist sein Bahnhof» ‍‍— Justus von Liebig, beroemdste Gießenaar

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5690
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Berichtdoor fogeltje » Ma 29 Dec 2014, 10:41

Z2N schreef:geen tokkievolk naast je

Dat kun je bij drukte vergeten. Die gaan gewoon eerste klasse zitten als ze dat in de tweede niet kunnen. Ze vinden dat ze daar recht op hebben als alle zitplaatsen daarbuiten bezet zijn. En tegen zo een groep begint een eventuele conducteur ook weinig.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2380
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Berichtdoor Mr-W » Ma 29 Dec 2014, 11:39

fogeltje schreef:
Z2N schreef:geen tokkievolk naast je

Dat kun je bij drukte vergeten. Die gaan gewoon eerste klasse zitten als ze dat in de tweede niet kunnen. Ze vinden dat ze daar recht op hebben als alle zitplaatsen daarbuiten bezet zijn. En tegen zo een groep begint een eventuele conducteur ook weinig.
Vooral als ze als groep in de stiltecoupé gaan zitten is het erg vervelend.(6 persoonscoupés met name)
Ik maak vaak mee dat het 65+ers zijn die vinden dat ze overal mogen zitten omdat ze bejaard zijn.Een enkele HC stuurt ze weg.Boetes worden helaas bijna nooit uitgedeeld aan die groepen.
Stéphane schreef:
MLouter schreef:Ben wel benieuwd hoe lang dit goed gaat, Nederlanders kennende hoeft er maar een petje te zijn die er een stoppenmoller in knalt... of het eerste groepje pensionado's dat een waterkoker meeneemt voor een bakje thee, of een jaarclub met een groter speaker of tosti-ijzer... (gooi even alle stereotypen die hierboven kwamen langs) (A)

Natuurlijk overdrijf ik een beetje, maar hoe gaat dat eigenlijk qua beveiliging daartegen?

Vraag me ook af hoe lang het duurt voordat er ruzies in de trein komen omdat iemand het stopcontact claimt.... :N

Dan kan ik vanaf nu ontbijt nemen op de trein! In dat stopcontact een verdeeldoos inpluggen en dan daarin mijn waterkoker, fruitpers en broodrooster :)

En nu serieus, het maakt reizen met de trein weer wat aantrekkelijker :pos:

Zeker met een laptop of lege telefoon is het prettig,maak er bij de NMBS dankbaar gebruik van.Tegen het gebruik van ontbijtapparatuur valt al iets te doen door het stopcontact zo te plaatsen dat een broodrooster of waterkoker niet makkelijk staat. Met een verlengsnoer wordt het natuurlijk een ander verhaal....

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Berichtdoor Geert » Ma 29 Dec 2014, 21:33

Het zal wel loslopen met die tosti-ijzers hoor :P In het buitenland zijn stopcontacten in de 2e klas gebruikelijk en gaat dat prima, waarom zou dat in Nederland anders zijn?

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Berichtdoor webguy » Ma 29 Dec 2014, 22:10

Er zit ook gewoon een automatische zekering op hoor. Meer dan paar Ampere kan je niet trekken en dan zit er knopje boven het stopcontact om de boel te resetten...
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
baladid
Berichten: 1362
Lid geworden op: Ma 30 Dec 2013, 13:00
Locatie: Gießen

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Berichtdoor baladid » Di 30 Jun 2015, 11:42

In een coupé in de ICE (Frankfurt-)Arnhem-Amsterdam hebben ze afgelopen vrijdag een feestje gebouwd met grote speakers, aangesloten op het stopcontact. Je hoorde het in de hele wagen, de conduteurs hebben er ook wat van gezegd maar het feestje ging gewoon door...
«Das Beste an Gießen ist sein Bahnhof» ‍‍— Justus von Liebig, beroemdste Gießenaar


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten