Pagina 1 van 3

Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Geplaatst: di 16 dec 2014, 18:18
door wouter15
Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

16 december 2014

De nieuwe Sprinters en intercity's krijgen ook in de 2e klas een stopcontact. Dat maakte staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) maandag bekend bij de ondertekening van de nieuwe langjarige contracten met NS en ProRail.


Zo zullen de FLIRT treinen van Stadler (die geleverd worden vanaf 2016) stopcontacten krijgen, maar ook de Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) treinstellen (geleverd vanaf 2018). Intercity reizigers moeten wachten tot 2021, dan er nieuwe intercity treinstellen uit de fabriek. De bestaande treinstellen worden vooralsnog niet aangepast. Momenteel hebben alleen 1e klas intercitytreinstellen een stopcontact. Lees verder

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Geplaatst: di 16 dec 2014, 21:43
door Tom
Welke argumenten zijn er straks nog, behalve wat extra ruimte, om 1e klas te reizen?

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Geplaatst: di 16 dec 2014, 23:33
door verfmeer
Grotere kans op een zitplaats?

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Geplaatst: di 16 dec 2014, 23:36
door Hainje
Showen dat je rijke tatta bent. 8-)

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Geplaatst: di 16 dec 2014, 23:36
door Z2N
Rust, geen tokkievolk naast je, geen respectloze studenten-OV'ers die de stiltezone vergeten, de mogelijkheid om altijd iets aan de conducteur te vragen omdat deze toch vaak in de 1e klas zit, dikkere kussens, verstelbare stoelen zodat de rugleuning altijd goddelijk is, ik kan wel een paar dingetjes verzinnen hoor! :wink:

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Geplaatst: di 16 dec 2014, 23:45
door Ardan
Z2N schreef:geen respectloze studenten-OV'ers die de stiltezone vergeten
Respectloze kakelende Tukkers die een dagje Amsterdam hebben gedaan bedoel je :lol: Godallegristus wat een hel is het altijd in de IC van Asd / Amf deze kant op, hoe laat op de avond je ook reist.

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Geplaatst: wo 17 dec 2014, 01:03
door matti93
Als stille studenten-OV'er heb ik in de stiltezone toch echt vaker last van ouderen die denken dat zij wel even bepalen waar ze gaan zitten praten. Als ik me door deze ervaringen laat lijden zou ik zeggen dat leren lezen bij mijn generatie pas is geïntroduceerd :mrgreen:

De eerste klas mogen ze van mij best wat luxer maken, zeker in het (nieuwe) sprintermaterieel. Het idee van kleinere coupe's zoals in sommig IC-materieel spreekt me daarbij wel aan, zodat je niet telkens mensen hebt die door de eerste klas heen denderen. Gratis stroom is nu iig geen verkoopargument meer.

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Geplaatst: wo 17 dec 2014, 23:45
door Tom
Interessante reacties. Afgezien van de extra ruimte en iets luxere stoelen, is het belangrijkste argument dus rust. Maar goed, die behoor je ook te krijgen in een stiltecoupé (ja, ik weet, niet altijd).
verfmeer schreef:Grotere kans op een zitplaats?
Ik vind het persoonlijk wat ver gaan om daar extra voor te betalen.

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Geplaatst: wo 17 dec 2014, 23:54
door deadlock
Ik niet en heb er vandaag dankbaar gebruik van gemaakt. Zl-Ut-Htb-O-Dv-Zl, bijna alles in de brede spits. Pfff.

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Geplaatst: do 18 dec 2014, 12:45
door waldo79
Wat mij betreft prima om treinen uit te rusten met stopcontacten, maar een must is het niet.

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Geplaatst: ma 22 dec 2014, 14:06
door Joshua
Het lijkt me echt super fijn. Maar idd het verschil 1ste en 2de klas wordt naar mijn idee steeds kleiner.

En over het geluid.
Neem eens doordeweeks om 9 uur de Veolia trein van Venlo naar Nijmegen vol met Studenten.
Doe dit nog eens in het weekend om 9 uur vol met dagjesmensen.

De trein zit nog niet voor 1/3de gevuld ten opzichten van doordeweeks. Maar er is zoveel meer geluid. Al die wat ouderen mensen praten op een veel hoger volume met elkaar.
En als ik dan op die zondag ochtend met een lichtelijk ochtend humeur naar me werk ga en vraag of het iets zachter kan krijg ik nog een grote bek ook dat ik respectloos ben naar hen en dat zei mogen praten als zei dat willen.

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Geplaatst: di 23 dec 2014, 08:38
door IC140
Hoe kleiner het verschil tussen eerste en tweede klas, hoe minder reizigers er in de eerste klas zitten en hoe rustiger ik kan reizen ;-).

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Geplaatst: di 23 dec 2014, 18:31
door MLouter
Ben wel benieuwd hoe lang dit goed gaat, Nederlanders kennende hoeft er maar een petje te zijn die er een stoppenmoller in knalt... of het eerste groepje pensionado's dat een waterkoker meeneemt voor een bakje thee, of een jaarclub met een groter speaker of tosti-ijzer... (gooi even alle stereotypen die hierboven kwamen langs) (A)

Natuurlijk overdrijf ik een beetje, maar hoe gaat dat eigenlijk qua beveiliging daartegen?

Vraag me ook af hoe lang het duurt voordat er ruzies in de trein komen omdat iemand het stopcontact claimt.... :N

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Geplaatst: di 23 dec 2014, 19:02
door Hainje
MLouter schreef:Natuurlijk overdrijf ik een beetje, maar hoe gaat dat eigenlijk qua beveiliging daartegen?
Een beetje? :p
MLouter schreef:Vraag me ook af hoe lang het duurt voordat er ruzies in de trein komen omdat iemand het stopcontact claimt.... :N
als er 1 stopcontact per stoel wordt ingebouwd, dan zullen die ruzies wel loslopen.

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Geplaatst: di 23 dec 2014, 19:27
door webguy
Plus dat elk stopcontact een eigen zekering heeft he. Op een stroomloze brug springt dat er nu ook geregeld uit.

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Geplaatst: di 23 dec 2014, 23:31
door deadlock
Hainje schreef:
MLouter schreef:Natuurlijk overdrijf ik een beetje, maar hoe gaat dat eigenlijk qua beveiliging daartegen?
Een beetje? :p
MLouter schreef:Vraag me ook af hoe lang het duurt voordat er ruzies in de trein komen omdat iemand het stopcontact claimt.... :N
als er 1 stopcontact per stoel wordt ingebouwd, dan zullen die ruzies wel loslopen.
En ik heb altijd een steekdozenlijst bij me dus genoeg extra pluggen (y)

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Geplaatst: wo 24 dec 2014, 11:16
door Stéphane
MLouter schreef:Ben wel benieuwd hoe lang dit goed gaat, Nederlanders kennende hoeft er maar een petje te zijn die er een stoppenmoller in knalt... of het eerste groepje pensionado's dat een waterkoker meeneemt voor een bakje thee, of een jaarclub met een groter speaker of tosti-ijzer... (gooi even alle stereotypen die hierboven kwamen langs) (A)

Natuurlijk overdrijf ik een beetje, maar hoe gaat dat eigenlijk qua beveiliging daartegen?

Vraag me ook af hoe lang het duurt voordat er ruzies in de trein komen omdat iemand het stopcontact claimt.... :N
Dan kan ik vanaf nu ontbijt nemen op de trein! In dat stopcontact een verdeeldoos inpluggen en dan daarin mijn waterkoker, fruitpers en broodrooster :)

En nu serieus, het maakt reizen met de trein weer wat aantrekkelijker :pos:

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Geplaatst: ma 29 dec 2014, 01:17
door baladid
stoppenmoller?

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Geplaatst: ma 29 dec 2014, 01:25
door Suus
Een elektrotechnische verdeelinrichting wordt in populair Nederlands ook wel een stoppenkast gebruikt. Een moller is iemand die iets molt, afkomstig van het dier mol dat de reputatie heeft grasvelden te vernielen (vermollen) met molshopen.

Dus iemand die een stop laat doorslaan met een sapcentrifuge of een tosti-ijzer is dan een stoppenmoller :P

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Geplaatst: ma 29 dec 2014, 01:28
door baladid
Ah. Ik dacht dat een stoppenmoller een concreet iets was, maar nu snap ik 'm. Danke, Biene!

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Geplaatst: ma 29 dec 2014, 10:41
door fogeltje
Z2N schreef:geen tokkievolk naast je
Dat kun je bij drukte vergeten. Die gaan gewoon eerste klasse zitten als ze dat in de tweede niet kunnen. Ze vinden dat ze daar recht op hebben als alle zitplaatsen daarbuiten bezet zijn. En tegen zo een groep begint een eventuele conducteur ook weinig.

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Geplaatst: ma 29 dec 2014, 11:39
door Mr-W
fogeltje schreef:
Z2N schreef:geen tokkievolk naast je
Dat kun je bij drukte vergeten. Die gaan gewoon eerste klasse zitten als ze dat in de tweede niet kunnen. Ze vinden dat ze daar recht op hebben als alle zitplaatsen daarbuiten bezet zijn. En tegen zo een groep begint een eventuele conducteur ook weinig.
Vooral als ze als groep in de stiltecoupé gaan zitten is het erg vervelend.(6 persoonscoupés met name)
Ik maak vaak mee dat het 65+ers zijn die vinden dat ze overal mogen zitten omdat ze bejaard zijn.Een enkele HC stuurt ze weg.Boetes worden helaas bijna nooit uitgedeeld aan die groepen.
Stéphane schreef:
MLouter schreef:Ben wel benieuwd hoe lang dit goed gaat, Nederlanders kennende hoeft er maar een petje te zijn die er een stoppenmoller in knalt... of het eerste groepje pensionado's dat een waterkoker meeneemt voor een bakje thee, of een jaarclub met een groter speaker of tosti-ijzer... (gooi even alle stereotypen die hierboven kwamen langs) (A)

Natuurlijk overdrijf ik een beetje, maar hoe gaat dat eigenlijk qua beveiliging daartegen?

Vraag me ook af hoe lang het duurt voordat er ruzies in de trein komen omdat iemand het stopcontact claimt.... :N
Dan kan ik vanaf nu ontbijt nemen op de trein! In dat stopcontact een verdeeldoos inpluggen en dan daarin mijn waterkoker, fruitpers en broodrooster :)

En nu serieus, het maakt reizen met de trein weer wat aantrekkelijker :pos:
Zeker met een laptop of lege telefoon is het prettig,maak er bij de NMBS dankbaar gebruik van.Tegen het gebruik van ontbijtapparatuur valt al iets te doen door het stopcontact zo te plaatsen dat een broodrooster of waterkoker niet makkelijk staat. Met een verlengsnoer wordt het natuurlijk een ander verhaal....

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Geplaatst: ma 29 dec 2014, 21:33
door Geert
Het zal wel loslopen met die tosti-ijzers hoor :P In het buitenland zijn stopcontacten in de 2e klas gebruikelijk en gaat dat prima, waarom zou dat in Nederland anders zijn?

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Geplaatst: ma 29 dec 2014, 22:10
door webguy
Er zit ook gewoon een automatische zekering op hoor. Meer dan paar Ampere kan je niet trekken en dan zit er knopje boven het stopcontact om de boel te resetten...

Re: Nieuwe treinen krijgen ook in 2e klas stopcontact

Geplaatst: di 30 jun 2015, 11:42
door baladid
In een coupé in de ICE (Frankfurt-)Arnhem-Amsterdam hebben ze afgelopen vrijdag een feestje gebouwd met grote speakers, aangesloten op het stopcontact. Je hoorde het in de hele wagen, de conduteurs hebben er ook wat van gezegd maar het feestje ging gewoon door...