Pagina 1 van 1

Reisinformatie steeds beter op orde

Geplaatst: di 23 dec 2014, 20:29
door Thom91
Reisinformatie steeds beter op orde
Ingezonden door Webmaster NSpanel op wo, 12/10/2014 - 09:25
De Reisinformatie Monitor maakt ons inzichtelijk hoe u reisinformatie ervaart: bij het plannen van uw reis thuis, tijdens de reis op het station en in de trein. Onze reisinformatie evalueren we continu; dat betekent dat er dagelijks reizigers worden uitgenodigd voor deelname aan het onderzoek. NS wil dus niet alleen feedback over de reisinformatie tijdens een ‘goede’ reis, maar wil ook inzicht in de ervaringen tijdens een ‘verstoorde’ reis of bij calamiteiten. Door het vragen naar de ervaring met de laatste reis, krijgen we zowel inzicht in goede als verstoorde reizen. Op basis van de resultaten bepalen we op welke gebieden we onze reisinformatie moeten verbeteren.

U geeft aan dat u de reisinformatie in normale situaties steeds beter verzorgd vindt. Wel blijft reisinformatie ten tijde van verstoringen een belangrijk aandachtspunt. Juist in deze situaties heeft u behoefte aan goede reisinformatie. Afgelopen jaar hebben we dit onder andere gedaan door beter te informeren over verstoringen via onze Reisplanners (zowel op ns.nl als de reisplanner app). En met ‘beter’ bedoelen we vooral ’specifieker’: in de Reisplanner laten we zien wat er aan de hand is met uw reis. Dit is belangrijk, want het gezegde ‘een gewaarschuwd mens telt voor twee’ geldt ook voor treinreizigers: als je weet dat er iets aan de hand is op jouw traject, ga je anders en beter voorbereid op reis.

Afbeelding

Bron en meer

Re: Reisinformatie steeds beter op orde

Geplaatst: di 23 dec 2014, 23:37
door deadlock
Ik vraag me af of er ook onderzocht is of klanten niet gewoon blijer worden van de verrotte informatie die ze krijgen. Wat je conducteurs en machinisten hoort uitkramen, serieus, alsof een reiziger weet wat de bijsturing is (vijf keer gehoord in 2014) of dat ze enig idee hebben wat een rijweg is.

Re: Reisinformatie steeds beter op orde

Geplaatst: wo 24 dec 2014, 09:25
door WSM
Tsja, wel blijft reisinformatie ten tijde van verstoringen een belangrijk aandachtspunt...
Oftewel: op de momenten dat informatie het hardste nodig is, kunnen we het niet.
Bijzonder dat de Propaganda-abteilung van NS hier toch een mooie positieve wending aan kan geven.

Re: Reisinformatie steeds beter op orde

Geplaatst: wo 24 dec 2014, 10:08
door VIRM
@Deadlock en WSM: mee eens. De reisinformatie tijdens verstoringen kan beter. Met de NS app kom je zelf sowieso al een heel eind, maar het is inderdaad af en toe een beetje jammer wat er wordt uitgekraamd. Bij verstoringen grijpt men snel naar het middel 'bandje inspreken en afdraaien maar', die soms veel te weinig worden aangevuld door 'live'-omroepen. Ook de teksten op ns.nl zijn soms om van te huilen.

Een van de beste was een paar jaar geleden, toen ik op Sloterdijk stond te wachten. Er was een stremming tussen Voorhout en Hillegom; reizigers voor Leiden en verder werd aangeraden om met de s2200 via Haarlem te reizen (die dus niet verder reed dan Haarlem). Als je dat als onwetende reiziger volgt, werd je dus door de omroepster nog verder de problemen in geholpen.

Re: Reisinformatie steeds beter op orde

Geplaatst: wo 24 dec 2014, 12:38
door deadlock
Ja inderdaad. Maar ook woorden als treindienst en verstoring moeten ze niet meer gebruiken. Het publiek kan dat niet plaatsen.
"Dames en heren de trein is stuk, we gaan hem uitzetten en opnieuw opstarten" is begrijpelijk in plaats van "We gaan de trein opnieuw opbouwen". Het is niet moeilijk. Weg met dat jargon.

Re: Reisinformatie steeds beter op orde

Geplaatst: wo 24 dec 2014, 12:47
door webguy
En het is niet OPA - Oorzaak Prognose Advies

Re: Reisinformatie steeds beter op orde

Geplaatst: wo 24 dec 2014, 12:51
door Daniel
Ook al voldoet het daar wel aan dan nog weet NS er nutteloze onzin van te maken. Zomaar een voorbeeldje van wat je weleens op die OBIS schermen ziet staan...
Traject: Utrecht - Woerden
Oorzaak: Door werkzaamheden
Wanneer: zaterdag 20 december t/m zondag 21 december 2014
Advies: Maak gebruik van de aangepaste dienstregeling
...leuk, nou weet ik dat er werkzaamheden zijn maar wellicht was het handig geweest als er ook bij gestaan had wat het voor je reis betekende :wink:

Re: Reisinformatie steeds beter op orde

Geplaatst: wo 24 dec 2014, 12:52
door marlies
Duidelijkheid is ook prettig. Als mijn trein niet rijdt "wegens logistieke problemen" dan word ik daar een stuk chagrijniger van dan wanneer 'ie niet rijdt omdat het personeel gestrand is door een wisselstoring elders.

Of een voorbeeld dat ik niet eens verzin maar daadwerkelijk heb gezien: zeggen dat er geen treinen rijden 'wegens defect materieel' op het moment dat er een trein in lichterlaaie op het spoor staat, een uitslaande brand. Eh ja, striktgenomen klopt het...

Re: Reisinformatie steeds beter op orde

Geplaatst: wo 24 dec 2014, 12:55
door marlies
Daniel schreef:Ook al voldoet het daar wel aan dan nog weet NS er nutteloze onzin van te maken. Zomaar een voorbeeldje van wat je weleens op die OBIS schermen ziet staan...
Traject: Utrecht - Woerden
Oorzaak: Door werkzaamheden
Wanneer: zaterdag 20 december t/m zondag 21 december 2014
Advies: Maak gebruik van de aangepaste dienstregeling
...leuk, nou weet ik dat er werkzaamheden zijn maar wellicht was het handig geweest als er ook bij gestaan had wat het voor je reis betekende :wink:
Je mist nog één ding dat mij stoort aan die meldingen. Het kopje erboven, tenzij dat inmiddels aangepast is:
Werkzaamheden
Traject: Utrecht - Woerden
Oorzaak: vanwege geplande werkzaamheden
Ohhh er zijn werkzaamheden omdat er werkzaamheden zijn? No shit!

Re: Reisinformatie steeds beter op orde

Geplaatst: wo 24 dec 2014, 13:01
door Daniel
Nou valt dat gestrande personeel voor NS wel onder logistieke problemen natuurlijk :wink:

Maar uit de praktijk... een net opgeloste storing, reizigers staan nog rondom een servicemedewerker voor advies hoe ze hun reis kunnen vervolgen. En dan vertrekt vervolgens de eerste trein plotseling, zo vanuit het niets zonder enige omroep en dus ook compleet leeg. De verbazing was ook van de gezichten van het op het perron aanwezige personeel af te lezen.

En ook meer dan eens gehad op Amersfoort en Utrecht dat m'n trein gewoon spontaan van de borden verdween en de volgende al op een ander perron aangekondigd stond. Ook dat zonder enige informatie waarbij reizigers die het niet door hadden doodleuk +30 opliepen.

Re: Reisinformatie steeds beter op orde

Geplaatst: wo 24 dec 2014, 13:07
door reisthijs
Had ik laatst ook met een verstoring tussen Utrecht en Amsterdam, vrij snel was duidelijk dat omrijden de enige mogelijkheid was (daar is gewoon een standaardregeling voor: s800 via Hvs omleiden) maar omroepen ho maar. Dat eindigde ermee dat er een conducteur over het perron schreeuwde "trein naar Amsterdam van spoor 5!", dat komt toch ook niet erg professioneel over.
marlies schreef:Duidelijkheid is ook prettig. Als mijn trein niet rijdt "wegens logistieke problemen" dan word ik daar een stuk chagrijniger van dan wanneer 'ie niet rijdt omdat het personeel gestrand is door een wisselstoring elders.
Of wat dacht je van wat er de laatste tijd regelmatig staat: "wegens beperkingen in de materieelinzet". Kan het nog vager...?

Is het ook te veel gevraagd om bij vertraging niet eerst te wachten tot de geplande vertrektijd voor er omgeroepen wordt?

Re: Reisinformatie steeds beter op orde

Geplaatst: wo 24 dec 2014, 13:10
door marlies
Of op van die ontzettend veel gemaakte cross-platform overstappen bij vertraging... Laatst riep een conducteur om dat we die intercity waarschijnlijk nog wel gingen halen, en als dat niet zo was dat reizigers in die richting dan het beste de sprinter van zus en zo laat op perron zoveel konden nemen. Toen vroeg ik me ook af 'waarom doen ze dat eigenlijk altijd niet?'.

Re: Reisinformatie steeds beter op orde

Geplaatst: wo 24 dec 2014, 13:13
door marlies
reisthijs schreef: Of wat dacht je van wat er de laatste tijd regelmatig staat: "wegens beperkingen in de materieelinzet". Kan het nog vager...?
Idem voor "Op last van de politie". De ene keer betekent dat dat er een van hun eigen machinisten door een rood sein is gereden, de andere keer staat er in de buurt van het spoor een chemische fabriek op ontploffen....

Re: Reisinformatie steeds beter op orde

Geplaatst: wo 24 dec 2014, 14:11
door Suus
Door rood rijden is een gestrande trein. En dat is weer anders dan een defecte trein.

NS weet ook niet altijd wat er aan de hand is als de brandweer of de politie het treinverkeer laten stilleggen, behalve dat er waarschijnlijk een brand is langs het spoor.

Re: Reisinformatie steeds beter op orde

Geplaatst: wo 24 dec 2014, 14:52
door AppleMoose
Natuurlijk is het prettig om iets van de reden te weten, maar of *op last van de politie* de ene keer betekent dat er hooligans over het spoor lopen of de andere keer dat er een verdacht pakketje gevonden is vind ik niet zo van belang. Ik hoef niet precies tot achter de komma te weten wat er aan de hand is. Het belangrijkste is om te weten of mijn trein wel of niet rijdt en wat de eventuele alternatieven zijn. Op dat punt gaat het helaas nog teveel mis en kan ik me enorm ergeren aan die bandjesomroepen e.d.

Re: Reisinformatie steeds beter op orde

Geplaatst: do 25 dec 2014, 20:57
door ODRAIL
VIRM schreef: ... Bij verstoringen grijpt men snel naar het middel 'bandje inspreken en afdraaien maar', die soms veel te weinig worden aangevuld door 'live'-omroepen. Ook de teksten op ns.nl zijn soms om van te huilen.
Dit gebeurd niet alleen bij de NS hoor. De RET heeft er ook een handje van. De informatievoorziening bij verstoren is sinds dat ik in Rotterdam met de metro mee ga (en dat is toch al weer zo'n 20 jaar) om te huilen. En het erge is ondanks dat de technologie van informatievoorzieningen in deze tijd flink is verbeterd de RET dit juist niet heeft verbeterd of wil verbeteren bij verstoringen.

Re: Reisinformatie steeds beter op orde

Geplaatst: vr 26 dec 2014, 01:34
door MarkNL
Helemaal bij eens wat betreft de RET. Bij een verstoring (of zelfs bij vertraging) is de informatie op de DRIM's negen van de tien keer waardeloos door foutieve informatie. Omroepberichten op stations lijken aan willekeur onderhevig. Soms komt er in de onderste tekstregel van een DRIM scrollende tekst voorbij met informatie, waarvan de kwaliteit ook net zo veranderlijk is als het weer...

Wat dat betreft is er bij de RET en informatie bij verstoringen nog veel te leren.

Re: Reisinformatie steeds beter op orde

Geplaatst: vr 26 dec 2014, 11:25
door Stefan
"Vanwege een verstoring is er op de Calandlijn vertraging".. Dingen als dat heb ik echt met enige regelmaat voorbij zien komen toen ik nog op school zat..

Re: Reisinformatie steeds beter op orde

Geplaatst: vr 26 dec 2014, 19:09
door VIRM
KM46 schreef:
VIRM schreef: ... Bij verstoringen grijpt men snel naar het middel 'bandje inspreken en afdraaien maar', die soms veel te weinig worden aangevuld door 'live'-omroepen. Ook de teksten op ns.nl zijn soms om van te huilen.
Dit gebeurd niet alleen bij de NS hoor. De RET heeft er ook een handje van. De informatievoorziening bij verstoren is sinds dat ik in Rotterdam met de metro mee ga (en dat is toch al weer zo'n 20 jaar) om te huilen. En het erge is ondanks dat de technologie van informatievoorzieningen in deze tijd flink is verbeterd de RET dit juist niet heeft verbeterd of wil verbeteren bij verstoringen.
Terwijl je met live omroepen in combinatie met een app je ook een heel eind komt.

Een 'goede' live-afroep zag ik vorig jaar in de winter op Sloterdijk, waar alle vertrekkende treinen live werden omgeroepen. Maar dat was niet al te moeilijk: zo reed er vanaf Sloterdijk richting Zaandam en verder maar 2x per uur een s1500.

Aan de andere kant: met de NS app weet je soms meer dan de omroeper en het NS-personeel. Het is veelzeggend als je een andere passagier in de trein of op het station helpt, en je als reactie krijgt: "bedankt! Misschien moet jij eens bij de NS gaan werken?"

Re: Reisinformatie steeds beter op orde

Geplaatst: vr 26 dec 2014, 19:20
door webguy
Je moet bedenken dat een omroeper het hele gebied van Sloterdijk tot Haarlem en halverwege tot Alkmaar heeft he. Ze kunnen wel meerdere stations aanklikken, maar dat gaat niet als je elke trein omroept.

Re: Reisinformatie steeds beter op orde

Geplaatst: za 27 dec 2014, 06:48
door Gekko123
Het andere uiterste had ik gisteren eind van de middag: ik hoorde toen ik in de trein zat (wou vanuit Utrecht naar Den Haag) via de stationsomroep dat mijn trein werd opgeheven wegens een versperring tussen Woerden en Vleuten. Ook het treinpersoneel moest het via die weg vernemen... Heel veel had ik alleen niet aan die informatie van de stationsomroep: er was geen reisinformatie beschikbaar over hoe nu verder.

Re: Reisinformatie steeds beter op orde

Geplaatst: za 27 dec 2014, 12:55
door Daniel
Ach, over die storing zag ik op Twitter nog screenshotjes uit de NS app langskomen dat er bussen tussen Vleuten en Wierden reden :lol: