Korte vragen #13

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Korte vragen #13

Bericht door microshit »

En dan is t ook nog eens zo dat die cars vrij makkelijk los te trekken zijn om andere stammetjes op te bouwen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen #13

Bericht door Milco »

Als ik met lijn 160 reis van Almere Centrum naar de Nijkerkersluis of van Amersfoort Vathorst naar Almere Centrum, dan reizen er op het traject Almere - De Eemhof veel mensen mee die niet inchecken maar iets laten zien aan de chauffeur en dan door mogen lopen, abonnement of zo.

Misschien heb ik dat gemist maar bestaan er dan nog zichtkaarten? Ik dacht dat sinds de ov-chipkaart iedereen verplicht in en uit diende te checken, ongeacht reizen op saldo of een abonnement.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen #13

Bericht door dennistd »

Bij Syntus zijn alle abonnementen nog zichtkaarten in elk geval, maar dit zal een CXX-lijn zijn denk ik?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen #13

Bericht door Milco »

Lijn 160 wordt gereden door Connexxion, maar is eigenlijk van OV Regio IJsselmond, maar dat is ook eigenlijk Connexxion. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen #13

Bericht door dennistd »

Er staat me iets bij dat die ook zichtkaarten uitgeven
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen #13

Bericht door Milco »

Oké, vandaar. Geen idee eigenlijk, ik dacht dat je nu ook met alle abonnementen in en uit moest checken.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Korte vragen #13

Bericht door julsteren »

Ik maak nog steeds gebruik van de ouwe trouwe zichtkaarten, maar op het 2e deel van mijn reis (lijn 9 Enschede-Hengelo) is dat ding niet geldig. Dus daar mag ik de volle pond betalen met le chip. Wekt wel wat verwarring op bij mezelf soms :(
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen #13

Bericht door dennistd »

Dan heb je gewoon een te lage sterwaarde of een verkeerde centrumzone, ook op lijn 9 zijn zichtkaarten gewoon geldig :wink:
Voor Borne-Enschede is een 2-sterren met centrumzone 4511 of 4512 voldoende namelijk :Y
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Korte vragen #13

Bericht door Obus »

Ik heb er nog nooit over nagedacht, maar moeten doorgaande treinen eigenlijk afremmen bij stations? Op internet lees ik dat de maximale passeersnelheid meestal 100 km/u is. Klopt dit?
De mortuis nil nisi bene
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Korte vragen #13

Bericht door microshit »

Zal wel meevallen, ik passeer toevallig net met 120 station Veenendaal de Klomp. Er zijn wel stations te vinden waar treinen zo hard passeren, dat daarvoor gewaarschuwd wordt op de perrons.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Korte vragen #13

Bericht door deadlock »

Nee. Maximaal 140 of 160. Dat laatste weet ik niet zeker maar misschien weet klaasje dat.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #13

Bericht door reisthijs »

Baanvaksnelheid, tenzij er een plaatselijke beperking is.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Korte vragen #13

Bericht door deadlock »

Ja maar 200 mag sowieso niet bijvoorbeeld. Vandaar dat ik me afvroeg of 160 nog wel mag.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Korte vragen #13

Bericht door Daelea »

microshit schreef:Er zijn wel stations te vinden waar treinen zo hard passeren, dat daarvoor gewaarschuwd wordt op de perrons.
Bijvoorbeeld station Nieuw Vennep, waar de baanvaksnelheid 160 is. Het stations kent twee zijperrons (dus de treinen rijden altijd direct langs het perron) die geel gemarkeerd zijn tot zo'n meter vanaf de rand. Ook hangen er bordjes om te waarschuwen voor snel passerende treinen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Korte vragen #13

Bericht door deadlock »

Ach jah, daar ligt natuurlijk ATB-NG vanwege de PBKA. Okay, 160 zal dan wel de max zijn. Bij 200 moeten de perrons in ieder geval een spoor verwijderd liggen van het hoofdspoor.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #13

Bericht door Suus »

Men rijdt in Duitsland wel met 200 kilometer per uur langs perrons maar het is niet aan te bevelen, je waait bijna volledig uit je kleren in zo'n geval.

Bij nog hogere snelheden zoals bij de weilandstations van de Franse TGV-spoorlijnen bouwt men tegenwoordig ook een hekwerk tussen de doorgaande sporen en de perronsporen om reizigers op het perron te beschermen tegen de mogelijke gevolgen van een ontsporing, nadat een TGV ooit ontspoorde en stenen gooide naar wachtende reizigers op een naastgelegen perron.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Korte vragen #13

Bericht door julsteren »

dennistd schreef:Dan heb je gewoon een te lage sterwaarde of een verkeerde centrumzone, ook op lijn 9 zijn zichtkaarten gewoon geldig :wink:
Voor Borne-Enschede is een 2-sterren met centrumzone 4511 of 4512 voldoende namelijk :Y
Ik heb 3 sterren met zone 4515, van de gemeente, voor school, in Almelo... Maar daar moet ik juist het grootste gedeelte van de week niet zijn :')
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #13

Bericht door Hainje »

Even tussendoor, kan ik bij NMBS-kaartautomaten eigenlijk betalen met briefgeld?
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #13

Bericht door Suus »

Nee, dat kan niet. Bij de helft van de automaten kan je met muntgeld betalen en bij allemaal met het Nederlandse Maestro (al wil dat soms nog wel eens haperen, maar in principe moet het werken).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Korte vragen #13

Bericht door julsteren »

Hainje schreef:Even tussendoor, kan ik bij NMBS-kaartautomaten eigenlijk betalen met briefgeld?
Bij de automaat op het station in Trois-Ponts en Essen niet. Op andere plekken weet ik het niet zeker. Maar Bee was net voor me met het bevestigen :')
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #13

Bericht door Hainje »

Bee schreef:Nee, dat kan niet. Bij de helft van de automaten kan je met muntgeld betalen en bij allemaal met het Nederlandse Maestro (al wil dat soms nog wel eens haperen, maar in principe moet het werken).
Ah ok, dan moet ik even nog wat extra muntgeld zien te ritselen voor als pinnen niet lukt. Dank beiden.
🍉
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Korte vragen #13

Bericht door deadlock »

Bee schreef:Men rijdt in Duitsland wel met 200 kilometer per uur langs perrons maar het is niet aan te bevelen, je waait bijna volledig uit je kleren in zo'n geval.

Bij nog hogere snelheden zoals bij de weilandstations van de Franse TGV-spoorlijnen bouwt men tegenwoordig ook een hekwerk tussen de doorgaande sporen en de perronsporen om reizigers op het perron te beschermen tegen de mogelijke gevolgen van een ontsporing, nadat een TGV ooit ontspoorde en stenen gooide naar wachtende reizigers op een naastgelegen perron.
Ja zoals hier: https://www.youtube.com/watch?v=7b_sCi5hs1Q
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen #13

Bericht door Z2N »

In Frankrijk rijden treinen met maximaal 220 km/h langs perrons, zonder hekwerk maar alleen met een oproep vooraf die waarschuwt voor een doorkomende trein (als dat kan). Het doorkomen met 220 km/h gebeurt echter wel op een beperkt aantal routes (200 km/h komt vaker voor), maar als er op het baanvak eenmaal 220 gereden wordt hoeft er niet per sé geremd te worden voor de doorkomst in een groot station, onderstaand filmpje is opgenomen in Sélestat, een van de grootste stations in de Elzas en EuroCity-stop, en hier komen treinen door met 220 km/h. _O_
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Korte vragen #13

Bericht door deadlock »

In Frankrijk rijden ze door bochten zoals die bij Harderwijk dan ook gewoon 140 (y)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Korte vragen #13

Bericht door Visgraatmodel »

Misschien de meest stomste vraag ooit, maar van mijn hele leven heb ik nooit kunnen uitvogelen hoe je Syntus (SYNergie tussen Trein en bUS, voor de mensen die niet weten wat het betekent) uitspreekt. Spreek je het uit als Sintus of Seintus?
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten