Korte vragen #13

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Korte vragen #13

Bericht door Michael »

Voor zover ik weet spreek je het gewoon uit als sintus.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #13

Bericht door Geert »

sin-tus.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #13

Bericht door Ardan »

^^ Dat dus. Medewerkers worden trouwens Synthianen genoemd :)
Ik doe ook maar wat
dennistd
Berichten: 5541
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen #13

Bericht door dennistd »

Uitspreken als Sintus klopt. Dat laatste woorde heb ik nog nooit gehoord. Misschien vroeger in de Achterhoek of nu in Deventer, maar in Twente in elk geval niet
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #13

Bericht door Ardan »

Die benaming heeft zijn oorsprong inderdaad in de Achterhoek, de thuishaven van Syntus :) Vind het nog steeds jammer dat Syntus dat kwijt is.
Ik doe ook maar wat
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Korte vragen #13

Bericht door julsteren »

Ik zit hier een reis te plannen van Borne naar Nijmegen zaterdagochtend, zie ik dat vanuit Deventer de trein die kant uit vanaf spoor 1 vertrekt (9:44), waarom? In mijn herinneringen reed hij normaal via spoor 3.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Korte vragen #13

Bericht door deadlock »

julsteren schreef:Ik zit hier een reis te plannen van Borne naar Nijmegen zaterdagochtend, zie ik dat vanuit Deventer de trein die kant uit vanaf spoor 1 vertrekt (9:44), waarom? In mijn herinneringen reed hij normaal via spoor 3.
Dat is met ingang van de nieuwe dienstregeling om overstappen op de trein naar Zwolle makkelijker te maken.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Korte vragen #13

Bericht door julsteren »

Ah juist, dankje! :pos:
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Korte vragen #13

Bericht door deadlock »

En voor mij handig om als die kuttrein weer eens te laat is de bus nog te kunnen halen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #13

Bericht door Ardan »

deadlock schreef:
julsteren schreef:Ik zit hier een reis te plannen van Borne naar Nijmegen zaterdagochtend, zie ik dat vanuit Deventer de trein die kant uit vanaf spoor 1 vertrekt (9:44), waarom? In mijn herinneringen reed hij normaal via spoor 3.
Dat is met ingang van de nieuwe dienstregeling om overstappen op de trein naar Zwolle makkelijker te maken.
Om het even vollediger te maken: Elke twee uur (oneven uren rond :45, dus ook het tijdstip van julsteren) komt de s3600 naar Zwolle op 4 (zoals altijd). Vroeger zat de Pimpel uit Berlijn daar vlak voor, maar tegenwoordig vertrekt de Pimpel iets later. De Pimpel komt nu in die betreffende uren op 3 met een lange haltering, waarmee overstappen makkelijk is. s3600 naar Zwolle vertrekt weer om :47, Pimpel om :48, en ondertussen komt en vertrekt ook de s3600 naar Roosendaal en die heeft daar spoor 1 voor.

Overigens, sinds 14 december vertrekt niet alleen de Pimpel richting Duitsland van spoor 1 maar doen ALLE IC's richting Hengelo dat. Sprinter gaat nog wel van 3.
Laatst gewijzigd door Ardan op do 08 jan 2015, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik doe ook maar wat
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Korte vragen #13

Bericht door julsteren »

Bah :neg: vroeger vond ik het altijd zo mooi als je met de IC uit Almelo aankwam in Deventer dat dan de IC richting Zutphen klaarstond aan de tegenoverliggende zijde van het perron. Jammer dit.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Korte vragen #13

Bericht door deadlock »

Om het verhaal nog completer te maken het is bijna de hele dag om kwart voor. Er valt pas een gat tussen 11:44 en 13:44.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Korte vragen #13

Bericht door deadlock »

julsteren schreef:Bah :neg: vroeger vond ik het altijd zo mooi als je met de IC uit Almelo aankwam in Deventer dat dan de IC richting Zutphen klaarstond aan de tegenoverliggende zijde van het perron. Jammer dit.
Dat was voor het laatst in 2011.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #13

Bericht door Ardan »

deadlock schreef:Om het verhaal nog completer te maken het is bijna de hele dag om kwart voor. Er valt pas een gat tussen 11:44 en 13:44.
Wat bedoel je, dat de s3600 van 1 gaat?
Ik doe ook maar wat
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Korte vragen #13

Bericht door deadlock »

Die van xx:44 alleen, doordeweeks is het 's ochtends tot aan 11:44 ieder uur, dan een gat van twee uur.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Korte vragen #13

Bericht door Visgraatmodel »

Wanneer gaat de Traxx een stam trekken met een (werkend) stuurstandrijtuig type ICR?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #13

Bericht door Thom91 »

Ze doen niet anders, alleen niet in reizigersdienst. Wat betreft reizigersdienst, eind 2015.
Komt wel goed schatje.
rww
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 23:00

Re: Korte vragen #13

Bericht door rww »

Een paar maanden geleden zag ik een traxx op de hsl zuid voorbij rijden met het zonnenscherm helemaal omlaag, hij reed vrij langzaam waardoor ik het goed kon zien.


Is dit toegestaan? vertrouwen wij in nederland zo erg op de schermpjes? ik weet dat ermts alle aanwijzingen vergeeft op een schermpje, maar zelf opletten lijkt me toch geen overbodige luxe?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #13

Bericht door Thom91 »

Ja, ken wel verhalen dat er bepaalde objecten in de cabine werden opgehangen dat het zicht van machinist volledig werd ontnomen om de systemen goed te leren gebruiken.
Komt wel goed schatje.
rww
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 23:00

Re: Korte vragen #13

Bericht door rww »

Lijkt me niet iets wat je in reizigerdienst doet.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #13

Bericht door Thom91 »

Want? Aan de baan kan je niks zien, er hangt geen sein niets..
Komt wel goed schatje.
rww
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 23:00

Re: Korte vragen #13

Bericht door rww »

Thom91 schreef:Want? Aan de baan kan je niks zien, er hangt geen sein niets..
Er kan iets op de baan liggen of op een of andere manier iemand op de baan gekomen zijn(op youtube stond een filmpje hoe je makkelijk op de baan kan komen), niet helemaal hetzelfde, maar in de eerste maanden van de betuwroute hebben ze regelmatig rommel van activisten moeten weghalen, met een blok beton op de opening als hoogtepunt.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Korte vragen #13

Bericht door marlies »

Met dat soort snelheden ben je toch al te laat zodra je het met het menselijk oog kunt zien...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen #13

Bericht door Meltrain »

deadlock schreef:
julsteren schreef:Bah :neg: vroeger vond ik het altijd zo mooi als je met de IC uit Almelo aankwam in Deventer dat dan de IC richting Zutphen klaarstond aan de tegenoverliggende zijde van het perron. Jammer dit.
Dat was voor het laatst in 2011.
2012 toch? Eind 2012 werd de Hanzelijn in gebruik genomen en ging de Noord-Oost op de schop.

(Waarom de s1600 en s1700 een kwartier verschoven moesten worden is me nog steeds niet geheel duidelijk. :? Had dat iets te maken met (het gebrek aan) beschikbare ruimte in de buurt van Weesp?)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #13

Bericht door Daniel »

Dat had te maken met het behouden van de verbinding Deventer - Utrecht met een rechtstreekse trein, anders had je immers de trein uit Enschede in Amersfoort verder kunnen laten rijden naar Amsterdam en de kwartiersdienst tussen Amersfoort en Utrecht e.v. kunnen opvullen met een andere trein.
Maargoed, dat wilde men dus niet en dan is een kwartier verschuiven een van de weinige opties die je hebt om die verbinding wel te bieden (zonder een trein die nergens op aansluit)

En bedenk me nu ook dat je bij die alternatieve oplossing twee treinen tegelijk in Amersfoort zou hebben die moeten keren wat met name in het weekend niet zo handig past.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 138 gasten