Pagina 5 van 11

Re: Korte vragen #13

Geplaatst: di 06 jan 2015, 22:19
door Michael
Voor zover ik weet spreek je het gewoon uit als sintus.

Re: Korte vragen #13

Geplaatst: di 06 jan 2015, 22:19
door Geert
sin-tus.

Re: Korte vragen #13

Geplaatst: di 06 jan 2015, 22:58
door Ardan
^^ Dat dus. Medewerkers worden trouwens Synthianen genoemd :)

Re: Korte vragen #13

Geplaatst: di 06 jan 2015, 23:41
door dennistd
Uitspreken als Sintus klopt. Dat laatste woorde heb ik nog nooit gehoord. Misschien vroeger in de Achterhoek of nu in Deventer, maar in Twente in elk geval niet

Re: Korte vragen #13

Geplaatst: wo 07 jan 2015, 00:01
door Ardan
Die benaming heeft zijn oorsprong inderdaad in de Achterhoek, de thuishaven van Syntus :) Vind het nog steeds jammer dat Syntus dat kwijt is.

Re: Korte vragen #13

Geplaatst: do 08 jan 2015, 21:37
door julsteren
Ik zit hier een reis te plannen van Borne naar Nijmegen zaterdagochtend, zie ik dat vanuit Deventer de trein die kant uit vanaf spoor 1 vertrekt (9:44), waarom? In mijn herinneringen reed hij normaal via spoor 3.

Re: Korte vragen #13

Geplaatst: do 08 jan 2015, 21:39
door deadlock
julsteren schreef:Ik zit hier een reis te plannen van Borne naar Nijmegen zaterdagochtend, zie ik dat vanuit Deventer de trein die kant uit vanaf spoor 1 vertrekt (9:44), waarom? In mijn herinneringen reed hij normaal via spoor 3.
Dat is met ingang van de nieuwe dienstregeling om overstappen op de trein naar Zwolle makkelijker te maken.

Re: Korte vragen #13

Geplaatst: do 08 jan 2015, 21:41
door julsteren
Ah juist, dankje! :pos:

Re: Korte vragen #13

Geplaatst: do 08 jan 2015, 21:48
door deadlock
En voor mij handig om als die kuttrein weer eens te laat is de bus nog te kunnen halen.

Re: Korte vragen #13

Geplaatst: do 08 jan 2015, 21:56
door Ardan
deadlock schreef:
julsteren schreef:Ik zit hier een reis te plannen van Borne naar Nijmegen zaterdagochtend, zie ik dat vanuit Deventer de trein die kant uit vanaf spoor 1 vertrekt (9:44), waarom? In mijn herinneringen reed hij normaal via spoor 3.
Dat is met ingang van de nieuwe dienstregeling om overstappen op de trein naar Zwolle makkelijker te maken.
Om het even vollediger te maken: Elke twee uur (oneven uren rond :45, dus ook het tijdstip van julsteren) komt de s3600 naar Zwolle op 4 (zoals altijd). Vroeger zat de Pimpel uit Berlijn daar vlak voor, maar tegenwoordig vertrekt de Pimpel iets later. De Pimpel komt nu in die betreffende uren op 3 met een lange haltering, waarmee overstappen makkelijk is. s3600 naar Zwolle vertrekt weer om :47, Pimpel om :48, en ondertussen komt en vertrekt ook de s3600 naar Roosendaal en die heeft daar spoor 1 voor.

Overigens, sinds 14 december vertrekt niet alleen de Pimpel richting Duitsland van spoor 1 maar doen ALLE IC's richting Hengelo dat. Sprinter gaat nog wel van 3.

Re: Korte vragen #13

Geplaatst: do 08 jan 2015, 21:59
door julsteren
Bah :neg: vroeger vond ik het altijd zo mooi als je met de IC uit Almelo aankwam in Deventer dat dan de IC richting Zutphen klaarstond aan de tegenoverliggende zijde van het perron. Jammer dit.

Re: Korte vragen #13

Geplaatst: do 08 jan 2015, 22:01
door deadlock
Om het verhaal nog completer te maken het is bijna de hele dag om kwart voor. Er valt pas een gat tussen 11:44 en 13:44.

Re: Korte vragen #13

Geplaatst: do 08 jan 2015, 22:01
door deadlock
julsteren schreef:Bah :neg: vroeger vond ik het altijd zo mooi als je met de IC uit Almelo aankwam in Deventer dat dan de IC richting Zutphen klaarstond aan de tegenoverliggende zijde van het perron. Jammer dit.
Dat was voor het laatst in 2011.

Re: Korte vragen #13

Geplaatst: do 08 jan 2015, 22:03
door Ardan
deadlock schreef:Om het verhaal nog completer te maken het is bijna de hele dag om kwart voor. Er valt pas een gat tussen 11:44 en 13:44.
Wat bedoel je, dat de s3600 van 1 gaat?

Re: Korte vragen #13

Geplaatst: do 08 jan 2015, 22:12
door deadlock
Die van xx:44 alleen, doordeweeks is het 's ochtends tot aan 11:44 ieder uur, dan een gat van twee uur.

Re: Korte vragen #13

Geplaatst: vr 09 jan 2015, 23:32
door Visgraatmodel
Wanneer gaat de Traxx een stam trekken met een (werkend) stuurstandrijtuig type ICR?

Re: Korte vragen #13

Geplaatst: vr 09 jan 2015, 23:35
door Thom91
Ze doen niet anders, alleen niet in reizigersdienst. Wat betreft reizigersdienst, eind 2015.

Re: Korte vragen #13

Geplaatst: za 10 jan 2015, 14:02
door rww
Een paar maanden geleden zag ik een traxx op de hsl zuid voorbij rijden met het zonnenscherm helemaal omlaag, hij reed vrij langzaam waardoor ik het goed kon zien.


Is dit toegestaan? vertrouwen wij in nederland zo erg op de schermpjes? ik weet dat ermts alle aanwijzingen vergeeft op een schermpje, maar zelf opletten lijkt me toch geen overbodige luxe?

Re: Korte vragen #13

Geplaatst: za 10 jan 2015, 14:46
door Thom91
Ja, ken wel verhalen dat er bepaalde objecten in de cabine werden opgehangen dat het zicht van machinist volledig werd ontnomen om de systemen goed te leren gebruiken.

Re: Korte vragen #13

Geplaatst: za 10 jan 2015, 15:46
door rww
Lijkt me niet iets wat je in reizigerdienst doet.

Re: Korte vragen #13

Geplaatst: za 10 jan 2015, 17:13
door Thom91
Want? Aan de baan kan je niks zien, er hangt geen sein niets..

Re: Korte vragen #13

Geplaatst: za 10 jan 2015, 17:50
door rww
Thom91 schreef:Want? Aan de baan kan je niks zien, er hangt geen sein niets..
Er kan iets op de baan liggen of op een of andere manier iemand op de baan gekomen zijn(op youtube stond een filmpje hoe je makkelijk op de baan kan komen), niet helemaal hetzelfde, maar in de eerste maanden van de betuwroute hebben ze regelmatig rommel van activisten moeten weghalen, met een blok beton op de opening als hoogtepunt.

Re: Korte vragen #13

Geplaatst: za 10 jan 2015, 19:52
door marlies
Met dat soort snelheden ben je toch al te laat zodra je het met het menselijk oog kunt zien...

Re: Korte vragen #13

Geplaatst: za 10 jan 2015, 23:12
door Meltrain
deadlock schreef:
julsteren schreef:Bah :neg: vroeger vond ik het altijd zo mooi als je met de IC uit Almelo aankwam in Deventer dat dan de IC richting Zutphen klaarstond aan de tegenoverliggende zijde van het perron. Jammer dit.
Dat was voor het laatst in 2011.
2012 toch? Eind 2012 werd de Hanzelijn in gebruik genomen en ging de Noord-Oost op de schop.

(Waarom de s1600 en s1700 een kwartier verschoven moesten worden is me nog steeds niet geheel duidelijk. :? Had dat iets te maken met (het gebrek aan) beschikbare ruimte in de buurt van Weesp?)

Re: Korte vragen #13

Geplaatst: zo 11 jan 2015, 10:52
door Daniel
Dat had te maken met het behouden van de verbinding Deventer - Utrecht met een rechtstreekse trein, anders had je immers de trein uit Enschede in Amersfoort verder kunnen laten rijden naar Amsterdam en de kwartiersdienst tussen Amersfoort en Utrecht e.v. kunnen opvullen met een andere trein.
Maargoed, dat wilde men dus niet en dan is een kwartier verschuiven een van de weinige opties die je hebt om die verbinding wel te bieden (zonder een trein die nergens op aansluit)

En bedenk me nu ook dat je bij die alternatieve oplossing twee treinen tegelijk in Amersfoort zou hebben die moeten keren wat met name in het weekend niet zo handig past.