Korte vragen #13

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9279
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Korte vragen #13

Berichtdoor Ardan » Ma 09 Feb 2015, 00:36

Maximaal toegestaan als in technisch mogelijk? Ik weet dat tweedelige Amsterdamse stellen (LHB, BN, CAF) maximaal met zijn vieren kunnen (8 bakken), Metropolissen kunnen in ieder geval met zijn tweetjes rijden, daar heeft FLJ nog een foto van :)
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Korte vragen #13

Berichtdoor STF » Ma 09 Feb 2015, 00:42

BN-materieel van de sneltram heeft dacht ik een limiet van drie hoor.

microshit
Berichten: 1016
Lid geworden op: Wo 02 Feb 2011, 17:53
Locatie: Culemborg
Contact:

Re: Korte vragen #13

Berichtdoor microshit » Ma 09 Feb 2015, 00:50

bartjemestrom schreef:Is dat niet afhankelijk van het type metrostel? Het ene type stel trekt bijv meer spanning dan een ander.

Hooguit meer stroom trekken, spanning blijft hetzelfde ;)

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7696
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Korte vragen #13

Berichtdoor webguy » Ma 09 Feb 2015, 08:01

Theoretisch heb je ook nog een maximum volgens de spoorwegnet/lokaalspoorwet
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 160
Lid geworden op: Zo 28 Dec 2014, 23:09

Re: Korte vragen #13

Berichtdoor Visgraatmodel » Ma 09 Feb 2015, 20:45

Daarnet even met mijn kleine neefje van 4 Thomas de Trein gekeken, daar zat iets in over wagons die tijdens de rit afgekoppeld werden en door een rem op het perron konden stoppen. De wagons werden "Slip Coaches" genoemd. Het Verenigd Koninkrijk heeft ze gehad maar heeft er in Nederland dergelijke rijtuigen gereden?
OV-Flipkaart

Karl
Berichten: 3646
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Korte vragen #13

Berichtdoor Karl » Ma 09 Feb 2015, 22:29

Volgens mij bij de Nrs, voor rijtuigen Amsterdam naar Utrecht.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Korte vragen #13

Berichtdoor deadlock » Ma 09 Feb 2015, 22:50

Visgraatmodel schreef:Daarnet even met mijn kleine neefje van 4 Thomas de Trein gekeken, daar zat iets in over wagons die tijdens de rit afgekoppeld werden en door een rem op het perron konden stoppen. De wagons werden "Slip Coaches" genoemd. Het Verenigd Koninkrijk heeft ze gehad maar heeft er in Nederland dergelijke rijtuigen gereden?

Nee maar dergelijke railremmen worden overal ter wereld gebruikt bij voornamelijk heuvelen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

dennistd
Berichten: 1388
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Korte vragen #13

Berichtdoor dennistd » Ma 09 Feb 2015, 23:08

Visgraatmodel schreef:Daarnet even met mijn kleine neefje van 4 Thomas de Trein gekeken, daar zat iets in over wagons die tijdens de rit afgekoppeld werden en door een rem op het perron konden stoppen. De wagons werden "Slip Coaches" genoemd. Het Verenigd Koninkrijk heeft ze gehad maar heeft er in Nederland dergelijke rijtuigen gereden?
Jazeker, van Amsterdam naar Naarden-Bussum: http://www.langsderails.nl/index_sliprijtuigen.htm

En ook bij de NRS inderdaad, aldus Op de Rails van februari 1994 in een artikel over de NRS:
Afbeelding
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9279
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Korte vragen #13

Berichtdoor Ardan » Ma 09 Feb 2015, 23:19

Slim, maar dat zou tegenswoordigs dus echt never, never, never, nevernooit in Nederland weer ingevoerd mogen worden onder het huidige veiligheidsjihadisme :P
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

dennistd
Berichten: 1388
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Korte vragen #13

Berichtdoor dennistd » Ma 09 Feb 2015, 23:32

En ik vond nog een artikel uit 1933 waar ook nog wat informatie in staat over Nederlandse sliprijtuigen:
Afbeelding
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #13

Berichtdoor Thom91 » Ma 09 Feb 2015, 23:37

Met gratis reclame?
Komt wel goed schatje.

dennistd
Berichten: 1388
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Korte vragen #13

Berichtdoor dennistd » Ma 09 Feb 2015, 23:52

Tja, als je lid zou zijn had je zelf kunnen vinden :lol:
Wel nog even het vervolg op dit artikel gezocht:
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
MLouter
Berichten: 92
Lid geworden op: Za 01 Mar 2014, 18:04
Locatie: Delft/Oss

Re: Korte vragen #13

Berichtdoor MLouter » Wo 11 Feb 2015, 21:41

Vraagje!
Kan de NS/Arriva/Veolia etc. mijn reisgeschiedenis/voorkeuren op de OV in zien en gebruiken voor planning/logistieke verdelingen? Groot voordeel van de OV is de meer centraliseerde reisinfo/geschiedenis. Ook voor persoonlijke reiskortingen a la de persoonlijke Bonus aanbiedingen bij de Albert Heijn.

Aangezien dit gerelateerd aan een project is, heeft iemand ook een bron hierover?
Regelmatige bezoeker van de 1900 en 3600

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #13

Berichtdoor Thom91 » Wo 11 Feb 2015, 23:26

Ja dat kunnen ze. Bron heb ik niet voor je.
Komt wel goed schatje.

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Korte vragen #13

Berichtdoor Freek » Do 12 Feb 2015, 09:19

Ja dat zouden ze kunnen. Maar dat mag en kan nog niet. Er is nu een discussie met het cbp over het gebruik van die gegevens. De kaarten zijn namelijk geanonimiseerd maar als er bij halte x elke dag 1 klant instapt wel te linken aan een persoon, daar heeft het cbp moeite mee.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31532
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen #13

Berichtdoor Suus » Do 12 Feb 2015, 10:27

Er is ook een verschil tussen NS en alle andere vervoerders.

NS laat de OV-Chipkaartgegevens eerst door hun eigen systeem gaan en sturen het daarna naar TransLink, de andere vervoerders sturen de transacties zonder tussensystemen door naar TransLink. Daardoor kan NS een eigen transactieoverzicht aanbieden zoals in Mijn NS en via hun eigen systeem statistieken verzamelen terwijl andere vervoerders dat niet kunnen.
Rame à l'approche

rww
Berichten: 164
Lid geworden op: Vr 28 Feb 2014, 23:00

Re: Korte vragen #13

Berichtdoor rww » Ma 16 Feb 2015, 11:32

Ardan schreef:Maximaal toegestaan als in technisch mogelijk? Ik weet dat tweedelige Amsterdamse stellen (LHB, BN, CAF) maximaal met zijn vieren kunnen (8 bakken), Metropolissen kunnen in ieder geval met zijn tweetjes rijden, daar heeft FLJ nog een foto van :)

Wettelijk, ik weet dat het bij passagierstreinen max 16 bakken is, maar bij metros?

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Korte vragen #13

Berichtdoor deadlock » Ma 16 Feb 2015, 13:11

Volgens mij is er geen wettelijk maximum treinlengte maar bijna nergens kan je een reizigerstrein van meer dan 15 bakken langs een perron parkeren behalve in de ouderwetse grensstations waar ook nog een C-fase was ooit (Venlo bijvoorbeeld).

Er zijn wel andere technische beperkingen. Zo is 15 bakken ICM het maximale voor dat materieel bijvoorbeeld.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #13

Berichtdoor Thom91 » Ma 16 Feb 2015, 13:23

16 bakken SLT (Flauw ;))
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
baladid
Berichten: 1367
Lid geworden op: Ma 30 Dec 2013, 13:00
Locatie: Gießen

Re: Korte vragen #13

Berichtdoor baladid » Ma 16 Feb 2015, 13:25

Volgens prorail heb je in Amsterdam en Sittard de langste perrons - 700 en 695 meter.
«Das Beste an Gießen ist sein Bahnhof» ‍‍— Justus von Liebig, beroemdste Gießenaar

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Korte vragen #13

Berichtdoor deadlock » Ma 16 Feb 2015, 13:33

baladid schreef:Volgens prorail heb je in Amsterdam en Sittard de langste perrons - 700 en 695 meter.

Juh, maar dat is niet zo relevant natuurlijk.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11162
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Korte vragen #13

Berichtdoor Meltrain » Ma 16 Feb 2015, 22:31

Volgende week rijden er geen treinen tussen Schiedam Centrum en Den Haag HS vanwege de opening van de spoortunnel in Delft en de aansluiting van de nieuwe sporen.
Nu heb ik daar enkele vragen over:
1) Waarom zijn daar 6 dagen voor nodig?
2) Waarom kunnen er geen Sprinters pendelen tussen Schiedam en Delft Zuid? Dat er geen treinen naar station Delft rijden, begrijp ik, maar is keren bij Delft Zuid niet mogelijk voor 2 à 4 treinen per uur?
3) Waarom stoppen de bussen tussen Schidam en Delft niet bij Delft Zuid? :? Nu moet je voor Delft Zuid omreizen via Delft wat weer ongeveer een kwartier langer duurt. De bussen komen er nota bene vrijwel langs op weg naar station Delft.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen #13

Berichtdoor Daniel » Ma 16 Feb 2015, 22:39

Over die 6 dagen: dat lijkt me nog best snel voor wat er moet gebeuren. Het bestaande spoor moet eerst afgebroken worden en het baanlichaam deels afgegraven. Immers, als je nu langs de aansluiting t.h.v. DSM komt zie je dat het spoor uit de tunnel daar nog lager ligt dan het bestaande spoor op de plek waar het moet gaan aansluiten.
Na het aansluiten van het spoor heb je dan nog het aansluiten van de beveiliging en daarop volgt misschien nog wel het belangrijkste: alles moet natuurlijk grondig getest worden op een correcte werking.

Dat er niet tot Delft Zuid gependeld kan worden met treinen zou trouwens goed kunnen liggen aan de bovenleidingssecties. Er moet immers wel spanning op staan wil er een trein kunnen rijden.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11162
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Korte vragen #13

Berichtdoor Meltrain » Ma 16 Feb 2015, 22:43

Oke, bedankt. :)
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11944
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Korte vragen #13

Berichtdoor Geert » Ma 16 Feb 2015, 22:44

Volgens mij zijn er bij Delft Zuid ook werkzaamheden, en sowieso is de beveiliging rondom Delft uitgeschakeld.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten