Pagina 10 van 11

Re: Korte vragen #13

Geplaatst: ma 09 feb 2015, 00:36
door Ardan
Maximaal toegestaan als in technisch mogelijk? Ik weet dat tweedelige Amsterdamse stellen (LHB, BN, CAF) maximaal met zijn vieren kunnen (8 bakken), Metropolissen kunnen in ieder geval met zijn tweetjes rijden, daar heeft FLJ nog een foto van :)

Re: Korte vragen #13

Geplaatst: ma 09 feb 2015, 00:42
door STF
BN-materieel van de sneltram heeft dacht ik een limiet van drie hoor.

Re: Korte vragen #13

Geplaatst: ma 09 feb 2015, 00:50
door microshit
bartjemestrom schreef:Is dat niet afhankelijk van het type metrostel? Het ene type stel trekt bijv meer spanning dan een ander.
Hooguit meer stroom trekken, spanning blijft hetzelfde ;)

Re: Korte vragen #13

Geplaatst: ma 09 feb 2015, 08:01
door webguy
Theoretisch heb je ook nog een maximum volgens de spoorwegnet/lokaalspoorwet

Re: Korte vragen #13

Geplaatst: ma 09 feb 2015, 20:45
door Visgraatmodel
Daarnet even met mijn kleine neefje van 4 Thomas de Trein gekeken, daar zat iets in over wagons die tijdens de rit afgekoppeld werden en door een rem op het perron konden stoppen. De wagons werden "Slip Coaches" genoemd. Het Verenigd Koninkrijk heeft ze gehad maar heeft er in Nederland dergelijke rijtuigen gereden?

Re: Korte vragen #13

Geplaatst: ma 09 feb 2015, 22:29
door Karl
Volgens mij bij de Nrs, voor rijtuigen Amsterdam naar Utrecht.

Re: Korte vragen #13

Geplaatst: ma 09 feb 2015, 22:50
door deadlock
Visgraatmodel schreef:Daarnet even met mijn kleine neefje van 4 Thomas de Trein gekeken, daar zat iets in over wagons die tijdens de rit afgekoppeld werden en door een rem op het perron konden stoppen. De wagons werden "Slip Coaches" genoemd. Het Verenigd Koninkrijk heeft ze gehad maar heeft er in Nederland dergelijke rijtuigen gereden?
Nee maar dergelijke railremmen worden overal ter wereld gebruikt bij voornamelijk heuvelen.

Re: Korte vragen #13

Geplaatst: ma 09 feb 2015, 23:08
door dennistd
Visgraatmodel schreef:Daarnet even met mijn kleine neefje van 4 Thomas de Trein gekeken, daar zat iets in over wagons die tijdens de rit afgekoppeld werden en door een rem op het perron konden stoppen. De wagons werden "Slip Coaches" genoemd. Het Verenigd Koninkrijk heeft ze gehad maar heeft er in Nederland dergelijke rijtuigen gereden?
Jazeker, van Amsterdam naar Naarden-Bussum: http://www.langsderails.nl/index_sliprijtuigen.htm

En ook bij de NRS inderdaad, aldus Op de Rails van februari 1994 in een artikel over de NRS:
Afbeelding

Re: Korte vragen #13

Geplaatst: ma 09 feb 2015, 23:19
door Ardan
Slim, maar dat zou tegenswoordigs dus echt never, never, never, nevernooit in Nederland weer ingevoerd mogen worden onder het huidige veiligheidsjihadisme :P

Re: Korte vragen #13

Geplaatst: ma 09 feb 2015, 23:32
door dennistd
En ik vond nog een artikel uit 1933 waar ook nog wat informatie in staat over Nederlandse sliprijtuigen:
Afbeelding

Re: Korte vragen #13

Geplaatst: ma 09 feb 2015, 23:37
door Thom91
Met gratis reclame?

Re: Korte vragen #13

Geplaatst: ma 09 feb 2015, 23:52
door dennistd
Tja, als je lid zou zijn had je zelf kunnen vinden :lol:
Wel nog even het vervolg op dit artikel gezocht:
Afbeelding

Afbeelding

Re: Korte vragen #13

Geplaatst: wo 11 feb 2015, 21:41
door MLouter
Vraagje!
Kan de NS/Arriva/Veolia etc. mijn reisgeschiedenis/voorkeuren op de OV in zien en gebruiken voor planning/logistieke verdelingen? Groot voordeel van de OV is de meer centraliseerde reisinfo/geschiedenis. Ook voor persoonlijke reiskortingen a la de persoonlijke Bonus aanbiedingen bij de Albert Heijn.

Aangezien dit gerelateerd aan een project is, heeft iemand ook een bron hierover?

Re: Korte vragen #13

Geplaatst: wo 11 feb 2015, 23:26
door Thom91
Ja dat kunnen ze. Bron heb ik niet voor je.

Re: Korte vragen #13

Geplaatst: do 12 feb 2015, 09:19
door Freek
Ja dat zouden ze kunnen. Maar dat mag en kan nog niet. Er is nu een discussie met het cbp over het gebruik van die gegevens. De kaarten zijn namelijk geanonimiseerd maar als er bij halte x elke dag 1 klant instapt wel te linken aan een persoon, daar heeft het cbp moeite mee.

Re: Korte vragen #13

Geplaatst: do 12 feb 2015, 10:27
door Suus
Er is ook een verschil tussen NS en alle andere vervoerders.

NS laat de OV-Chipkaartgegevens eerst door hun eigen systeem gaan en sturen het daarna naar TransLink, de andere vervoerders sturen de transacties zonder tussensystemen door naar TransLink. Daardoor kan NS een eigen transactieoverzicht aanbieden zoals in Mijn NS en via hun eigen systeem statistieken verzamelen terwijl andere vervoerders dat niet kunnen.

Re: Korte vragen #13

Geplaatst: ma 16 feb 2015, 11:32
door rww
Ardan schreef:Maximaal toegestaan als in technisch mogelijk? Ik weet dat tweedelige Amsterdamse stellen (LHB, BN, CAF) maximaal met zijn vieren kunnen (8 bakken), Metropolissen kunnen in ieder geval met zijn tweetjes rijden, daar heeft FLJ nog een foto van :)
Wettelijk, ik weet dat het bij passagierstreinen max 16 bakken is, maar bij metros?

Re: Korte vragen #13

Geplaatst: ma 16 feb 2015, 13:11
door deadlock
Volgens mij is er geen wettelijk maximum treinlengte maar bijna nergens kan je een reizigerstrein van meer dan 15 bakken langs een perron parkeren behalve in de ouderwetse grensstations waar ook nog een C-fase was ooit (Venlo bijvoorbeeld).

Er zijn wel andere technische beperkingen. Zo is 15 bakken ICM het maximale voor dat materieel bijvoorbeeld.

Re: Korte vragen #13

Geplaatst: ma 16 feb 2015, 13:23
door Thom91
16 bakken SLT (Flauw ;))

Re: Korte vragen #13

Geplaatst: ma 16 feb 2015, 13:25
door baladid
Volgens prorail heb je in Amsterdam en Sittard de langste perrons - 700 en 695 meter.

Re: Korte vragen #13

Geplaatst: ma 16 feb 2015, 13:33
door deadlock
baladid schreef:Volgens prorail heb je in Amsterdam en Sittard de langste perrons - 700 en 695 meter.
Juh, maar dat is niet zo relevant natuurlijk.

Re: Korte vragen #13

Geplaatst: ma 16 feb 2015, 22:31
door Meltrain
Volgende week rijden er geen treinen tussen Schiedam Centrum en Den Haag HS vanwege de opening van de spoortunnel in Delft en de aansluiting van de nieuwe sporen.
Nu heb ik daar enkele vragen over:
1) Waarom zijn daar 6 dagen voor nodig?
2) Waarom kunnen er geen Sprinters pendelen tussen Schiedam en Delft Zuid? Dat er geen treinen naar station Delft rijden, begrijp ik, maar is keren bij Delft Zuid niet mogelijk voor 2 à 4 treinen per uur?
3) Waarom stoppen de bussen tussen Schidam en Delft niet bij Delft Zuid? :? Nu moet je voor Delft Zuid omreizen via Delft wat weer ongeveer een kwartier langer duurt. De bussen komen er nota bene vrijwel langs op weg naar station Delft.

Re: Korte vragen #13

Geplaatst: ma 16 feb 2015, 22:39
door Daniel
Over die 6 dagen: dat lijkt me nog best snel voor wat er moet gebeuren. Het bestaande spoor moet eerst afgebroken worden en het baanlichaam deels afgegraven. Immers, als je nu langs de aansluiting t.h.v. DSM komt zie je dat het spoor uit de tunnel daar nog lager ligt dan het bestaande spoor op de plek waar het moet gaan aansluiten.
Na het aansluiten van het spoor heb je dan nog het aansluiten van de beveiliging en daarop volgt misschien nog wel het belangrijkste: alles moet natuurlijk grondig getest worden op een correcte werking.

Dat er niet tot Delft Zuid gependeld kan worden met treinen zou trouwens goed kunnen liggen aan de bovenleidingssecties. Er moet immers wel spanning op staan wil er een trein kunnen rijden.

Re: Korte vragen #13

Geplaatst: ma 16 feb 2015, 22:43
door Meltrain
Oke, bedankt. :)

Re: Korte vragen #13

Geplaatst: ma 16 feb 2015, 22:44
door Geert
Volgens mij zijn er bij Delft Zuid ook werkzaamheden, en sowieso is de beveiliging rondom Delft uitgeschakeld.