Korte vragen #13

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
microshit
Berichten: 1016
Lid geworden op: Wo 02 Feb 2011, 17:53
Locatie: Culemborg
Contact:

Re: Korte vragen #13

Berichtdoor microshit » Zo 04 Jan 2015, 18:55

En dan is t ook nog eens zo dat die cars vrij makkelijk los te trekken zijn om andere stammetjes op te bouwen.

Milco
Berichten: 3562
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Korte vragen #13

Berichtdoor Milco » Zo 04 Jan 2015, 20:52

Als ik met lijn 160 reis van Almere Centrum naar de Nijkerkersluis of van Amersfoort Vathorst naar Almere Centrum, dan reizen er op het traject Almere - De Eemhof veel mensen mee die niet inchecken maar iets laten zien aan de chauffeur en dan door mogen lopen, abonnement of zo.

Misschien heb ik dat gemist maar bestaan er dan nog zichtkaarten? Ik dacht dat sinds de ov-chipkaart iedereen verplicht in en uit diende te checken, ongeacht reizen op saldo of een abonnement.
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 26-11-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

dennistd
Berichten: 1377
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Korte vragen #13

Berichtdoor dennistd » Zo 04 Jan 2015, 21:28

Bij Syntus zijn alle abonnementen nog zichtkaarten in elk geval, maar dit zal een CXX-lijn zijn denk ik?
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Milco
Berichten: 3562
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Korte vragen #13

Berichtdoor Milco » Zo 04 Jan 2015, 21:30

Lijn 160 wordt gereden door Connexxion, maar is eigenlijk van OV Regio IJsselmond, maar dat is ook eigenlijk Connexxion. :)
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 26-11-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

dennistd
Berichten: 1377
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Korte vragen #13

Berichtdoor dennistd » Zo 04 Jan 2015, 21:31

Er staat me iets bij dat die ook zichtkaarten uitgeven
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Milco
Berichten: 3562
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Korte vragen #13

Berichtdoor Milco » Zo 04 Jan 2015, 21:32

Oké, vandaar. Geen idee eigenlijk, ik dacht dat je nu ook met alle abonnementen in en uit moest checken.
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 26-11-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Gebruikersavatar
julsteren
Berichten: 1328
Lid geworden op: Di 11 Dec 2012, 21:28
Locatie: Borne

Re: Korte vragen #13

Berichtdoor julsteren » Zo 04 Jan 2015, 21:50

Ik maak nog steeds gebruik van de ouwe trouwe zichtkaarten, maar op het 2e deel van mijn reis (lijn 9 Enschede-Hengelo) is dat ding niet geldig. Dus daar mag ik de volle pond betalen met le chip. Wekt wel wat verwarring op bij mezelf soms :(

dennistd
Berichten: 1377
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Korte vragen #13

Berichtdoor dennistd » Zo 04 Jan 2015, 23:06

Dan heb je gewoon een te lage sterwaarde of een verkeerde centrumzone, ook op lijn 9 zijn zichtkaarten gewoon geldig :wink:
Voor Borne-Enschede is een 2-sterren met centrumzone 4511 of 4512 voldoende namelijk :Y
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2014, 13:14

Re: Korte vragen #13

Berichtdoor Obus » Ma 05 Jan 2015, 08:23

Ik heb er nog nooit over nagedacht, maar moeten doorgaande treinen eigenlijk afremmen bij stations? Op internet lees ik dat de maximale passeersnelheid meestal 100 km/u is. Klopt dit?
De mortuis nil nisi bene

microshit
Berichten: 1016
Lid geworden op: Wo 02 Feb 2011, 17:53
Locatie: Culemborg
Contact:

Re: Korte vragen #13

Berichtdoor microshit » Ma 05 Jan 2015, 08:28

Zal wel meevallen, ik passeer toevallig net met 120 station Veenendaal de Klomp. Er zijn wel stations te vinden waar treinen zo hard passeren, dat daarvoor gewaarschuwd wordt op de perrons.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Korte vragen #13

Berichtdoor deadlock » Ma 05 Jan 2015, 08:29

Nee. Maximaal 140 of 160. Dat laatste weet ik niet zeker maar misschien weet klaasje dat.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3993
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #13

Berichtdoor reisthijs » Ma 05 Jan 2015, 08:53

Baanvaksnelheid, tenzij er een plaatselijke beperking is.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Korte vragen #13

Berichtdoor deadlock » Ma 05 Jan 2015, 09:22

Ja maar 200 mag sowieso niet bijvoorbeeld. Vandaar dat ik me afvroeg of 160 nog wel mag.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Thom69
Berichten: 630
Lid geworden op: Do 31 Dec 2009, 15:42

Re: Korte vragen #13

Berichtdoor Thom69 » Ma 05 Jan 2015, 09:24

microshit schreef:Er zijn wel stations te vinden waar treinen zo hard passeren, dat daarvoor gewaarschuwd wordt op de perrons.


Bijvoorbeeld station Nieuw Vennep, waar de baanvaksnelheid 160 is. Het stations kent twee zijperrons (dus de treinen rijden altijd direct langs het perron) die geel gemarkeerd zijn tot zo'n meter vanaf de rand. Ook hangen er bordjes om te waarschuwen voor snel passerende treinen.
Regelmatig te vinden in bussen in de omgeving Leiden en in de trein | Ledn - Asd |

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Korte vragen #13

Berichtdoor deadlock » Ma 05 Jan 2015, 10:50

Ach jah, daar ligt natuurlijk ATB-NG vanwege de PBKA. Okay, 160 zal dan wel de max zijn. Bij 200 moeten de perrons in ieder geval een spoor verwijderd liggen van het hoofdspoor.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31469
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen #13

Berichtdoor Suus » Ma 05 Jan 2015, 11:04

Men rijdt in Duitsland wel met 200 kilometer per uur langs perrons maar het is niet aan te bevelen, je waait bijna volledig uit je kleren in zo'n geval.

Bij nog hogere snelheden zoals bij de weilandstations van de Franse TGV-spoorlijnen bouwt men tegenwoordig ook een hekwerk tussen de doorgaande sporen en de perronsporen om reizigers op het perron te beschermen tegen de mogelijke gevolgen van een ontsporing, nadat een TGV ooit ontspoorde en stenen gooide naar wachtende reizigers op een naastgelegen perron.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
julsteren
Berichten: 1328
Lid geworden op: Di 11 Dec 2012, 21:28
Locatie: Borne

Re: Korte vragen #13

Berichtdoor julsteren » Ma 05 Jan 2015, 11:06

dennistd schreef:Dan heb je gewoon een te lage sterwaarde of een verkeerde centrumzone, ook op lijn 9 zijn zichtkaarten gewoon geldig :wink:
Voor Borne-Enschede is een 2-sterren met centrumzone 4511 of 4512 voldoende namelijk :Y


Ik heb 3 sterren met zone 4515, van de gemeente, voor school, in Almelo... Maar daar moet ik juist het grootste gedeelte van de week niet zijn :')

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #13

Berichtdoor Hainje » Ma 05 Jan 2015, 11:07

Even tussendoor, kan ik bij NMBS-kaartautomaten eigenlijk betalen met briefgeld?
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31469
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen #13

Berichtdoor Suus » Ma 05 Jan 2015, 11:09

Nee, dat kan niet. Bij de helft van de automaten kan je met muntgeld betalen en bij allemaal met het Nederlandse Maestro (al wil dat soms nog wel eens haperen, maar in principe moet het werken).
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
julsteren
Berichten: 1328
Lid geworden op: Di 11 Dec 2012, 21:28
Locatie: Borne

Re: Korte vragen #13

Berichtdoor julsteren » Ma 05 Jan 2015, 11:10

Hainje schreef:Even tussendoor, kan ik bij NMBS-kaartautomaten eigenlijk betalen met briefgeld?


Bij de automaat op het station in Trois-Ponts en Essen niet. Op andere plekken weet ik het niet zeker. Maar Bee was net voor me met het bevestigen :')

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #13

Berichtdoor Hainje » Ma 05 Jan 2015, 11:12

Bee schreef:Nee, dat kan niet. Bij de helft van de automaten kan je met muntgeld betalen en bij allemaal met het Nederlandse Maestro (al wil dat soms nog wel eens haperen, maar in principe moet het werken).

Ah ok, dan moet ik even nog wat extra muntgeld zien te ritselen voor als pinnen niet lukt. Dank beiden.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Korte vragen #13

Berichtdoor deadlock » Ma 05 Jan 2015, 11:13

Bee schreef:Men rijdt in Duitsland wel met 200 kilometer per uur langs perrons maar het is niet aan te bevelen, je waait bijna volledig uit je kleren in zo'n geval.

Bij nog hogere snelheden zoals bij de weilandstations van de Franse TGV-spoorlijnen bouwt men tegenwoordig ook een hekwerk tussen de doorgaande sporen en de perronsporen om reizigers op het perron te beschermen tegen de mogelijke gevolgen van een ontsporing, nadat een TGV ooit ontspoorde en stenen gooide naar wachtende reizigers op een naastgelegen perron.

Ja zoals hier: https://www.youtube.com/watch?v=7b_sCi5hs1Q
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3726
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Korte vragen #13

Berichtdoor Z2N » Ma 05 Jan 2015, 21:35

In Frankrijk rijden treinen met maximaal 220 km/h langs perrons, zonder hekwerk maar alleen met een oproep vooraf die waarschuwt voor een doorkomende trein (als dat kan). Het doorkomen met 220 km/h gebeurt echter wel op een beperkt aantal routes (200 km/h komt vaker voor), maar als er op het baanvak eenmaal 220 gereden wordt hoeft er niet per sé geremd te worden voor de doorkomst in een groot station, onderstaand filmpje is opgenomen in Sélestat, een van de grootste stations in de Elzas en EuroCity-stop, en hier komen treinen door met 220 km/h. _O_
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Korte vragen #13

Berichtdoor deadlock » Ma 05 Jan 2015, 22:06

In Frankrijk rijden ze door bochten zoals die bij Harderwijk dan ook gewoon 140 (y)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 160
Lid geworden op: Zo 28 Dec 2014, 23:09

Re: Korte vragen #13

Berichtdoor Visgraatmodel » Di 06 Jan 2015, 22:18

Misschien de meest stomste vraag ooit, maar van mijn hele leven heb ik nooit kunnen uitvogelen hoe je Syntus (SYNergie tussen Trein en bUS, voor de mensen die niet weten wat het betekent) uitspreekt. Spreek je het uit als Sintus of Seintus?
OV-Flipkaart


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten