Pagina 2 van 4

Re: Appelflappendienstregeling

Geplaatst: wo 31 dec 2014, 20:45
door gebruiker77
Zou met een fatsoenlijke toeslag het niet mogelijk zijn dat er een beperkte dienstverlening wordt geboden gedurende de avond en vooral nacht om op die manier problemen rondom alcohol en vervoer te voorkomen. Daarbij zie je dat er een steeds grotere meerderheid voor vuurwerkshows is, inclusief verbod consumentenvuurwerk.
Wat mij wel verbaast is dat men tijdens de Kerst in Engeland niet rijdt.

Re: Appelflappendienstregeling

Geplaatst: wo 31 dec 2014, 21:08
door timtrein
Als je het over traditie hebt, dan is Engeland wel een doeltreffend voorbeeld... ;)

Re: Appelflappendienstregeling

Geplaatst: wo 31 dec 2014, 21:35
door TomSteyl
Gezellig tegen heilige huisjes aantrappen... :mrgreen:

De tijd zal het leren, verschillen mogen er zeker per land zijn. Net zoiets als de zondagsopening van winkels, in Duitsland is dat absoluut niet denkbaar geweest, maar het begint wel te veranderen.

Re: Appelflappendienstregeling

Geplaatst: do 01 jan 2015, 01:07
door matti93
Al het vuurwerk maakt het werk voor chauffeurs en bestuurders ook niet prettiger en zeker niet veiliger. Dat lijkt me wel een argument. Met meer vuurwerkvrije zones en dergelijken, zou er in de toekomst wel meer mogelijk moeten zijn.

Re: Appelflappendienstregeling

Geplaatst: do 01 jan 2015, 03:46
door cassie127
Bjarte schreef:Al jaren is het zo dat er op oudjaarsdag na een uur of 20:00 of 21:00 geen treinen meer rijden. Dit jaar noemt de NS het de 'appelflappendienstregeling'. Leuk woord om discussie tegen te gaan en je zou ook snel zeggen, prima! Maar ik maak hierover toch even wat kanttekeningen:

- Mijn belangrijkste bezwaar is de treinen naar Schiphol. Bijna 24/7 rijden er treinen tussen Amsterdam Centraal en Schiphol en andersom. Vandaag vertrekt de laatste trein naar Schiphol om 19:58, daarna zoek je het maar lekker zelf uit als nietsvermoedende toerist of zakenreiziger? Asociaal, onverantwoord en ongastvrij. Of je komt nietsvermoedend om 21:00 aan na een lange vlucht om oud&nieuw met familie in Amsterdam de vieren, maar in Amsterdam komen blijkt dan wel opeens een lastigere opgave dan gedacht. Schiphol gaat dag en nacht door, ook op oudjaarsdag.
- Ik denk dat de vervoersvraag tussen 20:00 en 22:00 niet lager is dan op een normale zondag, terwijl de vervoersvraag tussen 01:00 en 04:00 waarschijnlijk een stuk hoger ligt dan normaal. Onzin dus om te stoppen met rijden 's avonds en jammer dat de nachtdienstregeling niet wat wordt uitgebreid. Iedereen is nu genoodzaakt om de auto te nemen, dat kan voor gevaarlijke situatie zorgen in combinatie met drank.

Het lijkt wel of de NS ieder moment dat het maar enigszins toelaatbaar is/lijkt aangrijpt om minder treinen in te zetten.

Meer mensen die mijn mening delen?
Nou Connexxion reed wel gewoon van en naar schiphol http://prntscr.com/5n5n9a Dus het was wel met het ov bereikbaar :')

Re: Appelflappendienstregeling

Geplaatst: do 01 jan 2015, 04:00
door Somoht
Buslijn 190 is een shuttlelijn op Schiphol tussen parkeerterrein P40 en P30. Het hangt nogal van je definitie "is bereikbaar" af :P

Re: Appelflappendienstregeling

Geplaatst: do 01 jan 2015, 11:31
door deadlock
Ik ben trouwens voor gratis openbaar vervoer met O&N tussen 22:30 en 07:00. In Kopenhagen blijkt dat goedkoper te zijn dan de kosten van alle drunk drivers. Maargoed, zij hebben dan ook een onbemande metro die daardoor relatief goedkoop kan rijden. S-Tog rijdt ook ieder kwartier, bussen rijden veelal niet want veel bruggen zijn afgesloten vanwege vreugdevuren.

Re: Appelflappendienstregeling

Geplaatst: do 01 jan 2015, 12:10
door JWM
Bee schreef:GVB heeft overigens wel voorgesteld om in de toekomst tot 22:00 te gaan rijden.
Maar de vakbonden vonden het onacceptabel dat het personeel op oudejaarsavond dan langer door zou moeten werken, ondanks dat ze nog op tijd thuis zijn voor de daadwerkelijke jaarwisseling.

Re: Appelflappendienstregeling

Geplaatst: do 01 jan 2015, 12:54
door zone2000
JWM schreef:
Bee schreef:GVB heeft overigens wel voorgesteld om in de toekomst tot 22:00 te gaan rijden.
Maar de vakbonden vonden het onacceptabel dat het personeel op oudejaarsavond dan langer door zou moeten werken, ondanks dat ze nog op tijd thuis zijn voor de daadwerkelijke jaarwisseling.
kan een chauffeur toch nog een uurtje bij z'n gezinnetje op de bank zitten :')

Re: Appelflappendienstregeling

Geplaatst: do 01 jan 2015, 12:58
door webguy
Je kan ook zeggen dat de metro's en veren blijven rijden/varen in A'dam, dan bied je toch nog iets aan en heb je kleine ploeg nodig aan personeel. Loop je ook niet tegen vuurwerk problemen aan - de tram komt er op gegeven moment vast niet meer door zonder schade op te lopen

Re: Appelflappendienstregeling

Geplaatst: do 01 jan 2015, 13:18
door Zugführer
Precies, bussen en trams is wel wat voor te zeggen, dat ze niet meer rijden na een bepaalde tijd, maar de metro zou toch gewoon door moeten kunnen rijden lijkt me. En de trein ook.

Re: Appelflappendienstregeling

Geplaatst: do 01 jan 2015, 20:57
door Wubbo
Ik vind de discussie over personeel niet de belangrijkste, eerlijk gezegd. Als je maar goed genoeg betaalt is er altijd wel personeel dat wil rijden (zat alleenstaande mensen die tijdens de feestdagen liever wat anders doen dan thuiszitten). De vraag is vooral of er een vervoervraag is, en als die er is wat je moet/kunt organiseren om aan die vervoervraag te voldoen. Als ik nu kijk naar wat er nog op de snelwegen rijdt op oudejaarsavond dan is dat bijna niks, kennelijk is er dus geen vervoervraag. Dat kan inderdaad veranderen als we oud en nieuw anders gaan vieren, en dan zullen we ons ook eens af moeten vragen welke rol het OV daarin dan moet/kan spelen.

Re: Appelflappendienstregeling

Geplaatst: do 01 jan 2015, 21:11
door webguy
Langeafstandsvervoer is er vast niet, maar een soort "sternet Amsterdam" of een nachtnet dat vroeger begint krijg je vast wel vol.

Re: Appelflappendienstregeling

Geplaatst: do 01 jan 2015, 23:04
door visgraat
Bjarte schreef:Al jaren is het zo dat er op oudjaarsdag na een uur of 20:00 of 21:00 geen treinen meer rijden. Dit jaar noemt de NS het de 'appelflappendienstregeling'. Leuk woord om discussie tegen te gaan en je zou ook snel zeggen, prima! Maar ik maak hierover toch even wat kanttekeningen:

- Mijn belangrijkste bezwaar is de treinen naar Schiphol. Bijna 24/7 rijden er treinen tussen Amsterdam Centraal en Schiphol en andersom. Vandaag vertrekt de laatste trein naar Schiphol om 19:58, daarna zoek je het maar lekker zelf uit als nietsvermoedende toerist of zakenreiziger? Asociaal, onverantwoord en ongastvrij. Of je komt nietsvermoedend om 21:00 aan na een lange vlucht om oud&nieuw met familie in Amsterdam de vieren, maar in Amsterdam komen blijkt dan wel opeens een lastigere opgave dan gedacht. Schiphol gaat dag en nacht door, ook op oudjaarsdag.
- Ik denk dat de vervoersvraag tussen 20:00 en 22:00 niet lager is dan op een normale zondag, terwijl de vervoersvraag tussen 01:00 en 04:00 waarschijnlijk een stuk hoger ligt dan normaal. Onzin dus om te stoppen met rijden 's avonds en jammer dat de nachtdienstregeling niet wat wordt uitgebreid. Iedereen is nu genoodzaakt om de auto te nemen, dat kan voor gevaarlijke situatie zorgen in combinatie met drank.

Het lijkt wel of de NS ieder moment dat het maar enigszins toelaatbaar is/lijkt aangrijpt om minder treinen in te zetten.

Meer mensen die mijn mening delen?
Over dat laatste punt ben ik het zeker eens. NS meldde gisteren dat nachtnet vanaf circa 1:00 uur begint, maar wat rijdt is een nachtnet dat rijdt voorafgaand aan een werkdag, oftewel alleen Utrecht - Amsterdam - Den Haag - Rotterdam. Echter wordt er op nieuwjaarsdag als op zondag gereden en dus pas rond 8:00 uur begonnen. Volgens mij zijn er maar weinig mensen die zo lang doorfeesten. Als je meer zou inspelen op je klantbehoefte zou je een nachtnet, zoals van zaterdag op zondag moeten rijden. Volgens mij kijkt NS meer hoe ze met gegronde redenen zo min mogelijk treinen kunnen laten rijden.

Informatie over nachtnet is niet duidelijk naar mijn idee: Als je schrijft dat nachtnet vanaf 1:00 uur start, dan kan je dat volgens mij ook interpreteren dat in Brabant ook nachtnet rijdt. Daar kan je over twisten. Maar verder meldt NS dat oudjaarsdag rijden er geen treinen tussen 20:00 en 01:00 uur. Dat betekent dat bijvoorbeeld Arnhem - Nijmegen vertrek 1:34 uur dus gewoon moet rijden en Hengelo - Enschede 1:08 ook. Of lees ik dat verkeerd?

Re: Appelflappendienstregeling

Geplaatst: do 01 jan 2015, 23:08
door Thom91
Dat is geen nachtnet zoals nachtnet bedoelt is.

Re: Appelflappendienstregeling

Geplaatst: do 01 jan 2015, 23:13
door Daniel
@visgraat: het nachtnet rijdt altijd in de nacht volgend op de genoemde dag. Je kunt dus niet stellen dat er een nachtnet Brabant zou moeten rijden omdat er nieuwjaarsdag als op zondag wordt gereden, dat zou alleen het geval zijn als de treinen op oudjaarsdag als op zaterdag gereden hadden.

Re: Appelflappendienstregeling

Geplaatst: do 01 jan 2015, 23:27
door Wubbo
Over de reisinformatie van wat er wel en niet reed qua nachtnet afgelopen nacht zou je ook een topic vol kunnen schrijven: het nachtnet reed via Gouda (stopte dus niet in Delft) conform een normale nacht woensdag/donderdag, terwijl er wel (opgeheven) treinen op de actuele vertrektijden stonden van de zondag. Daarnaast leek er complete willekeur over welke trein wel en welke niet de actuele vertrektijden haalde: trein t1405 stond op de actuele vertrektijden van Utrecht, niet op die van Amsterdam, wel op Schiphol en op Leiden. Trein t1410 (die niet reed, maar in zijn pad reed wel t1412 met broertje t11412) haalde de actuele vertrektijden van Rotterdam, Gouda en Den Haag HS niet, maar kwam in Leiden wel weer boven water.

Betere communicatie over wat er wel en niet rijdt (en hoe) lijkt me dus wel belangrijk. Naast dat in de nacht van oud op nieuw niet stoppen in Delft me ook geen handige keuze lijkt. Het lijkt me heel sterk dat er deze nacht echt aan het spoor gewerkt werd rondom Delft.

Re: Appelflappendienstregeling

Geplaatst: do 01 jan 2015, 23:32
door visgraat
@Daniel Voorafgaand is oudjaarsdag, waarop een afwijkende dienstregeling wordt gereden. En het reisgedrag zal meer lijken op een nacht van zaterdag op zondag dan op een doordeweekse nacht. Er ontstaat nu een gat van 12 uur geen treinen. Volgens mij is dat zeer uitzonderlijk.

Re: Appelflappendienstregeling

Geplaatst: do 01 jan 2015, 23:43
door Hainje
visgraat schreef:Volgens mij is dat zeer uitzonderlijk.
Klopt, komt maar één keer per jaar voor.

Re: Appelflappendienstregeling

Geplaatst: do 01 jan 2015, 23:50
door visgraat
Is die keuze gemaakt op basis van reisbehoefte? Ik vraag het me af.

Re: Appelflappendienstregeling

Geplaatst: do 01 jan 2015, 23:58
door Zugführer
Ik denk ook dat de reisbehoefte juist groter is dan op normale nachten, naar mijn bescheiden mening zijn er genoeg mensen die de jaarwisseling niet thuis vieren maar ergens op stap gaan bijvoorbeeld. Dan zullen de meesten wel alternatief vervoer geregeld hebben, maar met die redenatie kan je net zo goed het hele spoorwegennet afschaffen ;)

Re: Appelflappendienstregeling

Geplaatst: vr 02 jan 2015, 12:32
door Daniel
visgraat schreef:@Daniel Voorafgaand is oudjaarsdag, waarop een afwijkende dienstregeling wordt gereden.
Wat is er afwijkend dan? De dienstregeling is gewoon net als anders, hij stopt alleen eerder :wink:

Maar wellicht kan men het in de voetnoten verduidelijken. Arriva meldt in hun busboekjes expliciet dat op Koningsdag de bussen als op zaterdag rijden m.u.v. de nachtbussen bijvoorbeeld. Zoiets kan je ook doen bij een voor de trein afwijkende nacht, want vanaf de nachtgrens is het uiteraard al zondagsdienst terwijl alleen zaterdags rijdende treinen dus juist nooit die nachtgrens over komen.

Re: Appelflappendienstregeling

Geplaatst: ma 05 jan 2015, 12:36
door zone2000
'Ook ov op oudejaarsavond'

AMSTERDAM -
Het openbaar vervoer moet op oudejaarsavond gewoon blijven rijden. Daarvoor pleit D66 in Amsterdam, waar- net als in veel andere steden- het openbaar vervoer elk jaar al vanaf acht uur 's avonds helemaal wordt stilgelegd.

Dat is D66 een doorn in het oog. De partij vindt dat juist op oudejaarsavond mensen van trams, metro's en bussen gebruik moeten kunnen maken, omdat iedereen de deur uit wil die avond. Nu moeten mensen zorgen dat ze voor acht uur op hun plaats van bestemming zijn, anders moeten ze met eigen vervoer of een dure taxi betalen. Om één uur 's nachts gaat het openbaar vervoer pas weer rijden.

,,Amsterdammers trekken de stad in, het is druk op straat. Mensen zouden zich op een veilige en eenvoudige manier naar de andere kant van de stad moeten kunnen verplaatsen, juist met oud & nieuw", zegt Jan-Bert Vroege, woordvoerder verkeer en vervoer van de coalitiepartij in Metro.

Verkeerswethouder Pieter Litjens moet van de partij in gesprek gaan met stadsvervoerder GVB om tijdens de volgende jaarwisseling het openbaar vervoer gewoon door te laten rijden. ,,Het is de hoogste tijd om het openbaar vervoer aan te passen en langer beschikbaar te maken. Anno 2015 zit niet heel Amsterdam op oudejaarsavond met een oliebol thuis de oudejaarsconferentie te kijken."
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2351 ... nd___.html

Re: Appelflappendienstregeling

Geplaatst: ma 05 jan 2015, 13:28
door Suus
webguy schreef:Je kan ook zeggen dat de metro's en veren blijven rijden/varen in A'dam, dan bied je toch nog iets aan en heb je kleine ploeg nodig aan personeel. Loop je ook niet tegen vuurwerk problemen aan - de tram komt er op gegeven moment vast niet meer door zonder schade op te lopen
Het Buiksloterveer blijft wel varen trouwens, maar slechts met één boot (dus elke 12 minuten een afvaart).

Re: Appelflappendienstregeling

Geplaatst: ma 05 jan 2015, 15:09
door Obus
Maar ik neem aan dat dat gaat veranderen met de komst van de metro? Zeker als ze nog een station aan de Sixhaven openen.