De grens: Een niet te nemen hindernis?

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

De grens: Een niet te nemen hindernis?

Berichtdoor Vinny » Wo 20 Aug 2008, 23:10

De laatste tijd is het weer volop in het nieuws. Grensoverschrijdend (trein)verkeer is erg lastig in Nederland. Ik ga elke grensovergang langs en bekijk wat de dienstregeling nu is en hoe die verbeterd (kan) worden.

Groningen - Nieuweschans - Weener - Leer
Op dit moment: Iedere twee uur een spurt. Stopt tussen Groningen en Nieuweschans op alle tussengelegen stations. In de zomerperiode als 'Inzelzug' gekoppeld met de sneltrein Leeuwarden - Groningen en de stoptrein naar Harlingen Haven.

barriere: Er zijn geen tickets verkrijgbaar voor grensoverschrijdende trajecten voor regionaal tarief. De NS rekent het internationale CIV tarief, wat belachelijk hoog is voor een afgelegen dieseltraject. Arriva lost het op door strippenkaarten te accepteren als vervoersbewijs. Voor mensen die niet uit de regio komen is dat niet handig.

lange termijn plannen: Op lange termijn is de bedoeling dat het traject geschikt gemaakt wordt (dan wel een heel nieuw tracé wordt aangelegd) voor een HSL verbinding naar Bremen en Hamburg. De Zuiderzee-magneetbaan is definitief van tafel.

Voor reizigers zou het uitkomen als op korte termijn de trein naar Leer niet meer op alle stations zou stoppen en tickets tegen het regionale tarief makkelijker verkrijgbaar waren in Nederland.

Amsterdam - Hengelo - Oldenzaal - Bad Bentheim - Rheine - Berlin
Op dit moment vier maal per dag een Internationale trein. Stopt niet in Oldenzaal, wel in Bad Bentheim (waar van loc wordt gewisseld.

barriere: De frequentie is niet hoog en daarnaast wordt voor doorgaande reizigers de reis nodeloos lang door de locwissel in Bentheim. Voor regionale reizigers ontbreekt een reismogelijkheid tussen Oldenzaal en Bad Bentheim

Korte termijn plannen: Vanaf dgl. 2009 gaat de internationale trein een keer per twee uur rijden.
Lange termijn: De Internationale trein wordt vrijwel zeker binnen enkele jaren vervangen door een ICE verbinding en zal dan niet meer stoppen in Bad Bentheim

Voor de regionale reizigers ontbreekt dan een mogelijkheid om op een redelijk goedkope manier de grens over te gaan. Het best zou zijn om Westfahlenbahn (die vanaf Bad Bentheim stoptreinen exploiteert) naar Hengelo te laten rijden op de uren dat de Int. trein niet rijdt.

Enschede - Glanerburg - Gronau
Op dit moment ieder half uur een trein, rijdt vanaf Gronau eens per uur door naar Münster, en eens per uur naar Dortmund.

barriere: De sporen ter hoogte van station Enschede zijn onderbroken, omdat het station zelf niet voorzien is van Duitse beveiliging. Dit heeft twee nadelen: de trein naar Duitsland vertrekt vanaf een perron wat relatief afgelegen is, zodat sociale controle hier ontbreekt; daarnaast ontbreekt een mogelijkheid voor een doorgaande treindienst (richting Hengelo) of een omleidingsroute als het spoor tussen Hengelo en Bad Bentheim versperd is.

Arnhem - Zevenaar - Emmerich - Oberhausen
Op dit moment vrijwel iedere twee uur een ICE. Drie keer per dag een EN / CNL. Geen regionaal verkeer

barriere: De verbinding met Emmerich vereist vanuit Nederland een behoorlijk eind omreizen. Daarnaast is de ICE niet interessant voor regionaal verkeer, door de relatief hoge prijs en de lage frequentie. Een andere barriere is het feit dat de nachttreinen niet voor de bestemmingen Emmerich en het Roergebied gebruikt mag worden vanuit Nederland.

Er zijn vage ideeën om de huidige RE trein naar Emmerich naar Arnhem door te trekken of Syntus tussen Zevenaar en Emmerich te laten rijden. Een proef in het verleden om in het weekend een dienst Arnhem - Emmerich op te zetten mislukte jammerlijk.

Nijmegen - Groesbeek - Kleve
Op dit moment is het spoor niet geschikt voor treinverkeer. Er rijden pomplorries, die je zelf kunt aandrijven. Ooit moet treinverkeer wel weer mogelijk worden. Tot die tijd is de regio een toeristische attractie rijker.
Een regionale treindienst heeft redelijk kans van slagen omdat er veel grensoverschrijdend regionaal verkeer is.

Venlo - Kaldenkirchen - Düsseldorf - Hamm
Op dit moment elk uur een stoptrein.

Barriere: Voor internationale treinreizigers is de verbinding via deze grensovergang suboptimaal. Reizigers moeten veelal in Eindhoven en zeker in Venlo overstappen. Daarnaast stopt zowel de regionale trein in Duitsland als de Intercity tussen Eindhoven en Venlo op te veel stations, zodat de reistijd vrij lang is.

Lange termijn plannen: Er zijn vage plannen voor een ICE verbinding via Eindhoven en Venlo naar Duitsland.
Voor de reiziger zou het fijn zijn als een enkele maal per dag de IC naar Venlo verder rijdt naar Dusseldorf, met multi-courant materieel en niet meer zou stoppen in Blerick en Horst-Sevenum.

Heerlen - Eygelshoven Markt - Herzogenrath - Aachen - Eschweiler
Op dit moment ieder uur een stoptrein.

Barriere: Voor internationale reizigers is de verbinding suboptimaal. Er ontbreekt een goede intercity-verbinding met Aken vanuit Nederland.

Lange termijn plannen: Er zijn vage plannen voor een IC(E) verbinding via Eindhoven en Heerlen naar Duitsland. Voor de reiziger zou het fijn zijn als een enkele maal per dag de IC naar Heerlen door zou rijden tot Aken. Dit kan door de s3500 door te trekken en als ICRm met dieselloc uit te voeren.

Maastricht - (Eijsden) - Visé - Liège
Op dit moment ieder uur een intercity (rijdt verder naar Brussel).

Barriere: Geen locaal treinverkeer naar Eijsden meer mogelijk. Daarnaast is de overstap vanuit de rest van Nederland richting Luik in Maastricht erg slecht.

Vanuit reizigersperspectief is het gewenst om Eijsden weer te bedienen met deze trein, de aansluiting vanaf de s800 te verbeteren en enkele malen per dag de Ardennen-express weer te laten rijden. Dit kan met Benelux-mat dat binnen enkele jaren terzijde wordt gesteld.

Breda - Noorderkempen(Brecht) - Antwerpen
Op dit moment nog geen reizigersvervoer.

De geplande dienstregeling is: 2 keer per uur HST Amsterdam - Brussel, één maal per uur door naar Parijs; 1 keer per twee uur een IC(?) Den Haag - Breda - Noorderkempen - Antwerpen.

Barriere: NS Hispeed heeft nog geen geschikte treinen om deze diensten uit te voeren. Waarschijnlijk gaat eerst met vervangend materieel gereden worden. (HST-prio met TRAXX loc). Wanneer de diensten als gepland rijden, is het tarief erg onaantrekkelijk voor regionale reizigers. Daarnaast wordt de 'losse' intercity Antwerpen - Noorderkempen waarschijnlijk niet doorgetrokken naar Breda.

Vanuit reizigersperspectief gewenst: mogelijkheid om tegen redelijk tarief regionaal vervoer te kunnen krijgen, en een uur frequentie van de trein Breda - Antwerpen.

Roosendaal - Essen - Antwerpen
Op dit moment 1 keer per uur de internationale trein Amsterdam - Brussel en 1 keer per uur de stoptrein Roosendaal - Antwerpen. Daarnaast de Thalys die vrijwel ieder uur rijdt tussen Amsterdam en Parijs.

Barriere: Na indienststelling van de HSL-zuid wordt de dienstverlening ingekrompen tot één maal per uur een stoptrein.

Vanuit reizigersperspectief is het beter om de IR Antwerpen - Essen door te laten rijden naar Roosendaal, eventueel door de stoptrein in te korten tot Essen (met daar een goede overstap). Een verbetering door een IC naar Gent of Oostende in Roosendaal te laten beginnen is helemaal mooi.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9555
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: De grens: Een niet te nemen hindernis?

Berichtdoor Wubbo » Wo 20 Aug 2008, 23:25

Op Venlo-Kaldenkirchen speelt ook het probleem van het onmogelijke tariefsysteem (met de Zusatztickets enzo). Wat betreft Emmerich mag de 300/301 sinds een tijdje ook voor vervoer van/naar de Duitse stations gebruikt worden, inclusief Emmerich. Het is niet veel, maar wel wat.

Gebruikersavatar
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1471
Lid geworden op: Ma 10 Mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contact:

Re: De grens: Een niet te nemen hindernis?

Berichtdoor JeePee » Do 21 Aug 2008, 10:30

Mierenn*ken: De Inselzug is een koppeling van de stopper Gn - Leer, Gn - Lw en Lw - Hlgh. Was het maar een sneltrein ;)

Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1556
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 17:06

Re: De grens: Een niet te nemen hindernis?

Berichtdoor Cookie » Do 21 Aug 2008, 10:48

Deze zomer heeft de Inselzug helemaal niet meer gereden :( . Maargoed: het verbaast me niets dat de proef mislukt als je op het hele traject als stoptrein rijdt. Reistijd was meer dan 3 uur, geloof ik...

BR628
Berichten: 1552
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: De grens: Een niet te nemen hindernis?

Berichtdoor BR628 » Do 21 Aug 2008, 10:57

Vinny schreef:Daarnaast de Thalys die vrijwel ieder uur rijdt tussen Amsterdam en Parijs.
Moeite met tellen zeker, op een normale doordeweekse dag als vandaag, rijdt de Thalys maar 6x tussen Amsterdam en Parijs... Dat is niet echt elk uur..

Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 197
Lid geworden op: Ma 24 Mar 2008, 21:35
Locatie: Utrecht

Re: De grens: Een niet te nemen hindernis?

Berichtdoor Stephan » Zo 31 Aug 2008, 23:02

Wubbo schreef:Op Venlo-Kaldenkirchen speelt ook het probleem van het onmogelijke tariefsysteem (met de Zusatztickets enzo). Wat betreft Emmerich mag de 300/301 sinds een tijdje ook voor vervoer van/naar de Duitse stations gebruikt worden, inclusief Emmerich. Het is niet veel, maar wel wat.


Even een vraagje hierover. Is reserveren dan ook verplicht als je vanuit Nederland tot Emmerich reist? Je slaapt immers niet op dat stukje...

Bedankt en groeten,
Stephan
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: De grens: Een niet te nemen hindernis?

Berichtdoor Vinny » Ma 01 Sep 2008, 11:20

Het is niet mogelijk om vanuit Nederland een ticket naar Emmerich te verkrijgen :roll:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: De grens: Een niet te nemen hindernis?

Berichtdoor webguy » Ma 01 Sep 2008, 11:26

Sinds een tijdje juist weer wel, het is te bestellen in het DB bestel systeem, maar volgens mij gebruikt NS-Hispeed dat niet, dus moet je bij bijvoorbeeld de treinreiswinkel zijn of een ander reisbureau.
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: De grens: Een niet te nemen hindernis?

Berichtdoor Caspar » Wo 03 Sep 2008, 20:23

Zit Emmerich niet gewoon in de kaartautomaat?

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3306
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: De grens: Een niet te nemen hindernis?

Berichtdoor Aking » Wo 03 Sep 2008, 20:35

Als Emmerich al in de automaten zit is het via Oberhausen gok ik zo...

Overigens kreeg je tot een paar maanden terug een reisadvies via München als je vanuit Arnhem naar Emmerich wilde en dat plande in de ns planner :roll:
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:25

Re: De grens: Een niet te nemen hindernis?

Berichtdoor M57 » Do 04 Sep 2008, 00:28

Dat was toen toch ook de beste verbinding? Dat het irreëel is dat je die reis zo maakt, is wat anders. Het is niet aan de planner om te bepalen wat je wel en niet moet ondernemen: dat is aan de reiziger.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: De grens: Een niet te nemen hindernis?

Berichtdoor Vinny » Vr 05 Sep 2008, 16:10

De plannen voor het doortrekken van de IC van Heerlen naar Aken worden steeds concreter :pos:
viewtopic.php?f=10&t=1236
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3306
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: De grens: Een niet te nemen hindernis?

Berichtdoor Aking » Vr 05 Sep 2008, 16:38

M57 schreef:Dat was toen toch ook de beste verbinding? Dat het irreëel is dat je die reis zo maakt, is wat anders. Het is niet aan de planner om te bepalen wat je wel en niet moet ondernemen: dat is aan de reiziger.


Mwah... als ik van Arnhem naar Emmerich zou willen (per trein) zou ik toch echt via Oberhausen reizen en niet via München... maargoed... dat is mijn idee :roll:
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: De grens: Een niet te nemen hindernis?

Berichtdoor Karl » Vr 05 Sep 2008, 16:41

M57 schreef:Dat was toen toch ook de beste verbinding? Dat het irreëel is dat je die reis zo maakt, is wat anders. Het is niet aan de planner om te bepalen wat je wel en niet moet ondernemen: dat is aan de reiziger.

Maar de planner is geen doel (het genereren van een reisadvies) maar een middel om reizigers een zo goed mogelijk reisadvies te geven en mijn inziens is Arnhem - Emmerich via München dat niet.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: De grens: Een niet te nemen hindernis?

Berichtdoor Caspar » Vr 05 Sep 2008, 16:59

Hoeveel reizigers waren er met eindbestemming Emmerich vanuit Arnhem voordat de ICE's er gingen rijden? Stuk of 20 per dag?

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: De grens: Een niet te nemen hindernis?

Berichtdoor Karl » Vr 05 Sep 2008, 17:04

En hoe aantrekkelijk was die verbinding destijds (grenstoeslag, frequentie, eerste en laatste rit)? Kun je overigens niet beter kijken naar een wat grotere plaats (Oberhausen?) aan de andere kant van de grens?
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: De grens: Een niet te nemen hindernis?

Berichtdoor Caspar » Vr 05 Sep 2008, 17:09

Ik zie voor zulke lijnen eerder een bus die minstens 1x per uur rijdt als goed alternatief. Vanaf Arnhem via Zevenaar naar Emmerich. Zoiets als Nijmegen-Kleve nu is.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3999
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: De grens: Een niet te nemen hindernis?

Berichtdoor reisthijs » Vr 05 Sep 2008, 17:35

Karl schreef:En hoe aantrekkelijk was die verbinding destijds (grenstoeslag, frequentie, eerste en laatste rit)?

Uit het spoorboekje van '99: Een stuk of tien treinen per dag (om de 1 of 2 uur dus), eerste rit Arnhem-Emmerich rond 8:00, laatste terug 22:35. Da's toch heel behoorlijk zou ik denken.

De reisduur Amsterdam-Keulen was toen trouwens op een minuutje na even lang als nu met de ICE. Het niet meer hoeven stoppen in Emmerich heeft dus eigenlijk niets verbeterd aan die verbinding.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: De grens: Een niet te nemen hindernis?

Berichtdoor Jurjen » Za 06 Sep 2008, 01:19

Karl schreef:Maar de planner is geen doel (het genereren van een reisadvies) maar een middel om reizigers een zo goed mogelijk reisadvies te geven en mijn inziens is Arnhem - Emmerich via München dat niet.

Dat hangt er vanaf. Ik wil niet dat een reisplanner informatie gaat filteren. Ik wil alle opties weten die mogelijk zijn. En als ik om 22:00 een reis wil gaan maken, en absoluut om 9 uur aan wil komen, en dat via München kan, maar rechtstreeks pas om 10 uur kan, dan zou ik dat overwegen; mits de prijs lager is dan die van een taxirit voor hetzelfde traject.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten