De grens: Een niet te nemen hindernis?
Geplaatst: wo 20 aug 2008, 23:10
De laatste tijd is het weer volop in het nieuws. Grensoverschrijdend (trein)verkeer is erg lastig in Nederland. Ik ga elke grensovergang langs en bekijk wat de dienstregeling nu is en hoe die verbeterd (kan) worden.
Groningen - Nieuweschans - Weener - Leer
Op dit moment: Iedere twee uur een spurt. Stopt tussen Groningen en Nieuweschans op alle tussengelegen stations. In de zomerperiode als 'Inzelzug' gekoppeld met de sneltrein Leeuwarden - Groningen en de stoptrein naar Harlingen Haven.
barriere: Er zijn geen tickets verkrijgbaar voor grensoverschrijdende trajecten voor regionaal tarief. De NS rekent het internationale CIV tarief, wat belachelijk hoog is voor een afgelegen dieseltraject. Arriva lost het op door strippenkaarten te accepteren als vervoersbewijs. Voor mensen die niet uit de regio komen is dat niet handig.
lange termijn plannen: Op lange termijn is de bedoeling dat het traject geschikt gemaakt wordt (dan wel een heel nieuw tracé wordt aangelegd) voor een HSL verbinding naar Bremen en Hamburg. De Zuiderzee-magneetbaan is definitief van tafel.
Voor reizigers zou het uitkomen als op korte termijn de trein naar Leer niet meer op alle stations zou stoppen en tickets tegen het regionale tarief makkelijker verkrijgbaar waren in Nederland.
Amsterdam - Hengelo - Oldenzaal - Bad Bentheim - Rheine - Berlin
Op dit moment vier maal per dag een Internationale trein. Stopt niet in Oldenzaal, wel in Bad Bentheim (waar van loc wordt gewisseld.
barriere: De frequentie is niet hoog en daarnaast wordt voor doorgaande reizigers de reis nodeloos lang door de locwissel in Bentheim. Voor regionale reizigers ontbreekt een reismogelijkheid tussen Oldenzaal en Bad Bentheim
Korte termijn plannen: Vanaf dgl. 2009 gaat de internationale trein een keer per twee uur rijden.
Lange termijn: De Internationale trein wordt vrijwel zeker binnen enkele jaren vervangen door een ICE verbinding en zal dan niet meer stoppen in Bad Bentheim
Voor de regionale reizigers ontbreekt dan een mogelijkheid om op een redelijk goedkope manier de grens over te gaan. Het best zou zijn om Westfahlenbahn (die vanaf Bad Bentheim stoptreinen exploiteert) naar Hengelo te laten rijden op de uren dat de Int. trein niet rijdt.
Enschede - Glanerburg - Gronau
Op dit moment ieder half uur een trein, rijdt vanaf Gronau eens per uur door naar Münster, en eens per uur naar Dortmund.
barriere: De sporen ter hoogte van station Enschede zijn onderbroken, omdat het station zelf niet voorzien is van Duitse beveiliging. Dit heeft twee nadelen: de trein naar Duitsland vertrekt vanaf een perron wat relatief afgelegen is, zodat sociale controle hier ontbreekt; daarnaast ontbreekt een mogelijkheid voor een doorgaande treindienst (richting Hengelo) of een omleidingsroute als het spoor tussen Hengelo en Bad Bentheim versperd is.
Arnhem - Zevenaar - Emmerich - Oberhausen
Op dit moment vrijwel iedere twee uur een ICE. Drie keer per dag een EN / CNL. Geen regionaal verkeer
barriere: De verbinding met Emmerich vereist vanuit Nederland een behoorlijk eind omreizen. Daarnaast is de ICE niet interessant voor regionaal verkeer, door de relatief hoge prijs en de lage frequentie. Een andere barriere is het feit dat de nachttreinen niet voor de bestemmingen Emmerich en het Roergebied gebruikt mag worden vanuit Nederland.
Er zijn vage ideeën om de huidige RE trein naar Emmerich naar Arnhem door te trekken of Syntus tussen Zevenaar en Emmerich te laten rijden. Een proef in het verleden om in het weekend een dienst Arnhem - Emmerich op te zetten mislukte jammerlijk.
Nijmegen - Groesbeek - Kleve
Op dit moment is het spoor niet geschikt voor treinverkeer. Er rijden pomplorries, die je zelf kunt aandrijven. Ooit moet treinverkeer wel weer mogelijk worden. Tot die tijd is de regio een toeristische attractie rijker.
Een regionale treindienst heeft redelijk kans van slagen omdat er veel grensoverschrijdend regionaal verkeer is.
Venlo - Kaldenkirchen - Düsseldorf - Hamm
Op dit moment elk uur een stoptrein.
Barriere: Voor internationale treinreizigers is de verbinding via deze grensovergang suboptimaal. Reizigers moeten veelal in Eindhoven en zeker in Venlo overstappen. Daarnaast stopt zowel de regionale trein in Duitsland als de Intercity tussen Eindhoven en Venlo op te veel stations, zodat de reistijd vrij lang is.
Lange termijn plannen: Er zijn vage plannen voor een ICE verbinding via Eindhoven en Venlo naar Duitsland.
Voor de reiziger zou het fijn zijn als een enkele maal per dag de IC naar Venlo verder rijdt naar Dusseldorf, met multi-courant materieel en niet meer zou stoppen in Blerick en Horst-Sevenum.
Heerlen - Eygelshoven Markt - Herzogenrath - Aachen - Eschweiler
Op dit moment ieder uur een stoptrein.
Barriere: Voor internationale reizigers is de verbinding suboptimaal. Er ontbreekt een goede intercity-verbinding met Aken vanuit Nederland.
Lange termijn plannen: Er zijn vage plannen voor een IC(E) verbinding via Eindhoven en Heerlen naar Duitsland. Voor de reiziger zou het fijn zijn als een enkele maal per dag de IC naar Heerlen door zou rijden tot Aken. Dit kan door de s3500 door te trekken en als ICRm met dieselloc uit te voeren.
Maastricht - (Eijsden) - Visé - Liège
Op dit moment ieder uur een intercity (rijdt verder naar Brussel).
Barriere: Geen locaal treinverkeer naar Eijsden meer mogelijk. Daarnaast is de overstap vanuit de rest van Nederland richting Luik in Maastricht erg slecht.
Vanuit reizigersperspectief is het gewenst om Eijsden weer te bedienen met deze trein, de aansluiting vanaf de s800 te verbeteren en enkele malen per dag de Ardennen-express weer te laten rijden. Dit kan met Benelux-mat dat binnen enkele jaren terzijde wordt gesteld.
Breda - Noorderkempen(Brecht) - Antwerpen
Op dit moment nog geen reizigersvervoer.
De geplande dienstregeling is: 2 keer per uur HST Amsterdam - Brussel, één maal per uur door naar Parijs; 1 keer per twee uur een IC(?) Den Haag - Breda - Noorderkempen - Antwerpen.
Barriere: NS Hispeed heeft nog geen geschikte treinen om deze diensten uit te voeren. Waarschijnlijk gaat eerst met vervangend materieel gereden worden. (HST-prio met TRAXX loc). Wanneer de diensten als gepland rijden, is het tarief erg onaantrekkelijk voor regionale reizigers. Daarnaast wordt de 'losse' intercity Antwerpen - Noorderkempen waarschijnlijk niet doorgetrokken naar Breda.
Vanuit reizigersperspectief gewenst: mogelijkheid om tegen redelijk tarief regionaal vervoer te kunnen krijgen, en een uur frequentie van de trein Breda - Antwerpen.
Roosendaal - Essen - Antwerpen
Op dit moment 1 keer per uur de internationale trein Amsterdam - Brussel en 1 keer per uur de stoptrein Roosendaal - Antwerpen. Daarnaast de Thalys die vrijwel ieder uur rijdt tussen Amsterdam en Parijs.
Barriere: Na indienststelling van de HSL-zuid wordt de dienstverlening ingekrompen tot één maal per uur een stoptrein.
Vanuit reizigersperspectief is het beter om de IR Antwerpen - Essen door te laten rijden naar Roosendaal, eventueel door de stoptrein in te korten tot Essen (met daar een goede overstap). Een verbetering door een IC naar Gent of Oostende in Roosendaal te laten beginnen is helemaal mooi.
Groningen - Nieuweschans - Weener - Leer
Op dit moment: Iedere twee uur een spurt. Stopt tussen Groningen en Nieuweschans op alle tussengelegen stations. In de zomerperiode als 'Inzelzug' gekoppeld met de sneltrein Leeuwarden - Groningen en de stoptrein naar Harlingen Haven.
barriere: Er zijn geen tickets verkrijgbaar voor grensoverschrijdende trajecten voor regionaal tarief. De NS rekent het internationale CIV tarief, wat belachelijk hoog is voor een afgelegen dieseltraject. Arriva lost het op door strippenkaarten te accepteren als vervoersbewijs. Voor mensen die niet uit de regio komen is dat niet handig.
lange termijn plannen: Op lange termijn is de bedoeling dat het traject geschikt gemaakt wordt (dan wel een heel nieuw tracé wordt aangelegd) voor een HSL verbinding naar Bremen en Hamburg. De Zuiderzee-magneetbaan is definitief van tafel.
Voor reizigers zou het uitkomen als op korte termijn de trein naar Leer niet meer op alle stations zou stoppen en tickets tegen het regionale tarief makkelijker verkrijgbaar waren in Nederland.
Amsterdam - Hengelo - Oldenzaal - Bad Bentheim - Rheine - Berlin
Op dit moment vier maal per dag een Internationale trein. Stopt niet in Oldenzaal, wel in Bad Bentheim (waar van loc wordt gewisseld.
barriere: De frequentie is niet hoog en daarnaast wordt voor doorgaande reizigers de reis nodeloos lang door de locwissel in Bentheim. Voor regionale reizigers ontbreekt een reismogelijkheid tussen Oldenzaal en Bad Bentheim
Korte termijn plannen: Vanaf dgl. 2009 gaat de internationale trein een keer per twee uur rijden.
Lange termijn: De Internationale trein wordt vrijwel zeker binnen enkele jaren vervangen door een ICE verbinding en zal dan niet meer stoppen in Bad Bentheim
Voor de regionale reizigers ontbreekt dan een mogelijkheid om op een redelijk goedkope manier de grens over te gaan. Het best zou zijn om Westfahlenbahn (die vanaf Bad Bentheim stoptreinen exploiteert) naar Hengelo te laten rijden op de uren dat de Int. trein niet rijdt.
Enschede - Glanerburg - Gronau
Op dit moment ieder half uur een trein, rijdt vanaf Gronau eens per uur door naar Münster, en eens per uur naar Dortmund.
barriere: De sporen ter hoogte van station Enschede zijn onderbroken, omdat het station zelf niet voorzien is van Duitse beveiliging. Dit heeft twee nadelen: de trein naar Duitsland vertrekt vanaf een perron wat relatief afgelegen is, zodat sociale controle hier ontbreekt; daarnaast ontbreekt een mogelijkheid voor een doorgaande treindienst (richting Hengelo) of een omleidingsroute als het spoor tussen Hengelo en Bad Bentheim versperd is.
Arnhem - Zevenaar - Emmerich - Oberhausen
Op dit moment vrijwel iedere twee uur een ICE. Drie keer per dag een EN / CNL. Geen regionaal verkeer
barriere: De verbinding met Emmerich vereist vanuit Nederland een behoorlijk eind omreizen. Daarnaast is de ICE niet interessant voor regionaal verkeer, door de relatief hoge prijs en de lage frequentie. Een andere barriere is het feit dat de nachttreinen niet voor de bestemmingen Emmerich en het Roergebied gebruikt mag worden vanuit Nederland.
Er zijn vage ideeën om de huidige RE trein naar Emmerich naar Arnhem door te trekken of Syntus tussen Zevenaar en Emmerich te laten rijden. Een proef in het verleden om in het weekend een dienst Arnhem - Emmerich op te zetten mislukte jammerlijk.
Nijmegen - Groesbeek - Kleve
Op dit moment is het spoor niet geschikt voor treinverkeer. Er rijden pomplorries, die je zelf kunt aandrijven. Ooit moet treinverkeer wel weer mogelijk worden. Tot die tijd is de regio een toeristische attractie rijker.
Een regionale treindienst heeft redelijk kans van slagen omdat er veel grensoverschrijdend regionaal verkeer is.
Venlo - Kaldenkirchen - Düsseldorf - Hamm
Op dit moment elk uur een stoptrein.
Barriere: Voor internationale treinreizigers is de verbinding via deze grensovergang suboptimaal. Reizigers moeten veelal in Eindhoven en zeker in Venlo overstappen. Daarnaast stopt zowel de regionale trein in Duitsland als de Intercity tussen Eindhoven en Venlo op te veel stations, zodat de reistijd vrij lang is.
Lange termijn plannen: Er zijn vage plannen voor een ICE verbinding via Eindhoven en Venlo naar Duitsland.
Voor de reiziger zou het fijn zijn als een enkele maal per dag de IC naar Venlo verder rijdt naar Dusseldorf, met multi-courant materieel en niet meer zou stoppen in Blerick en Horst-Sevenum.
Heerlen - Eygelshoven Markt - Herzogenrath - Aachen - Eschweiler
Op dit moment ieder uur een stoptrein.
Barriere: Voor internationale reizigers is de verbinding suboptimaal. Er ontbreekt een goede intercity-verbinding met Aken vanuit Nederland.
Lange termijn plannen: Er zijn vage plannen voor een IC(E) verbinding via Eindhoven en Heerlen naar Duitsland. Voor de reiziger zou het fijn zijn als een enkele maal per dag de IC naar Heerlen door zou rijden tot Aken. Dit kan door de s3500 door te trekken en als ICRm met dieselloc uit te voeren.
Maastricht - (Eijsden) - Visé - Liège
Op dit moment ieder uur een intercity (rijdt verder naar Brussel).
Barriere: Geen locaal treinverkeer naar Eijsden meer mogelijk. Daarnaast is de overstap vanuit de rest van Nederland richting Luik in Maastricht erg slecht.
Vanuit reizigersperspectief is het gewenst om Eijsden weer te bedienen met deze trein, de aansluiting vanaf de s800 te verbeteren en enkele malen per dag de Ardennen-express weer te laten rijden. Dit kan met Benelux-mat dat binnen enkele jaren terzijde wordt gesteld.
Breda - Noorderkempen(Brecht) - Antwerpen
Op dit moment nog geen reizigersvervoer.
De geplande dienstregeling is: 2 keer per uur HST Amsterdam - Brussel, één maal per uur door naar Parijs; 1 keer per twee uur een IC(?) Den Haag - Breda - Noorderkempen - Antwerpen.
Barriere: NS Hispeed heeft nog geen geschikte treinen om deze diensten uit te voeren. Waarschijnlijk gaat eerst met vervangend materieel gereden worden. (HST-prio met TRAXX loc). Wanneer de diensten als gepland rijden, is het tarief erg onaantrekkelijk voor regionale reizigers. Daarnaast wordt de 'losse' intercity Antwerpen - Noorderkempen waarschijnlijk niet doorgetrokken naar Breda.
Vanuit reizigersperspectief gewenst: mogelijkheid om tegen redelijk tarief regionaal vervoer te kunnen krijgen, en een uur frequentie van de trein Breda - Antwerpen.
Roosendaal - Essen - Antwerpen
Op dit moment 1 keer per uur de internationale trein Amsterdam - Brussel en 1 keer per uur de stoptrein Roosendaal - Antwerpen. Daarnaast de Thalys die vrijwel ieder uur rijdt tussen Amsterdam en Parijs.
Barriere: Na indienststelling van de HSL-zuid wordt de dienstverlening ingekrompen tot één maal per uur een stoptrein.
Vanuit reizigersperspectief is het beter om de IR Antwerpen - Essen door te laten rijden naar Roosendaal, eventueel door de stoptrein in te korten tot Essen (met daar een goede overstap). Een verbetering door een IC naar Gent of Oostende in Roosendaal te laten beginnen is helemaal mooi.