1 op de 3 ov-chipkaarten kwijt of verlopen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 1 op de 3 ov-chipkaarten kwijt of verlopen

Bericht door deadlock »

En daar komt nog eens bij dat er helemaal geen sprake is van een ongelijke behandeling, dat is alleen maar zo als je die groep mensen niet de kans geeft om aan een OVC te komen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: 1 op de 3 ov-chipkaarten kwijt of verlopen

Bericht door atbrg »

Rickingsh schreef: Meer voor minder, daar komt het grofweg op neer.
Het invoeren van deze peperdure technologie gaat gepaard met een extreem hoge toeslag voor incidentele reizigers op korte trajecten.
Kaart ongeldig err. 007
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 1 op de 3 ov-chipkaarten kwijt of verlopen

Bericht door deadlock »

Ze geven die kaarten zo vaak voor bijna niets weg. Regel er gewoon een.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: 1 op de 3 ov-chipkaarten kwijt of verlopen

Bericht door atbrg »

Dan moet je alsnog 20 euro inleggen voordat je kan instappen. Waarom toch al die extra barrières om te voorkomen dat mensen een (eerste) reis met de trein maken. :N
Kaart ongeldig err. 007
Rickingsh

Re: 1 op de 3 ov-chipkaarten kwijt of verlopen

Bericht door Rickingsh »

atbrg schreef:Het invoeren van deze peperdure technologie gaat gepaard met een extreem hoge toeslag voor incidentele reizigers op korte trajecten.
Voor zover ik weet is de technologie al landelijk ingevoerd, op wat poortjes hier & daar na. Er valt dus nog vrij weining in te voeren.
Dan moet je alsnog 20 euro inleggen voordat je kan instappen. Waarom toch al die extra barrières om te voorkomen dat mensen een (eerste) reis met de trein maken. :N
Simpel; omdat er volk bestaat dat een kaart voor €7,50 koopt, daar een schamele €5,- opzet, en vervolgens van Alkmaar naar Zuid-Limburg reist, en de OVC daarzo linea-recta te prullenbak in donderd. Ook ik trek m'n wenkbrauwen op bij de toeslag, maar zolang de poortjes niet op slot zijn of er een ander alternatief wordt gevonden is het een noodzakelijke beveiliging tegen grijsrijden.
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: 1 op de 3 ov-chipkaarten kwijt of verlopen

Bericht door atbrg »

Rickingsh schreef:Simpel; ..............................................................................
Er zijn te veel barrières die voorkomen dat mensen een (eerste) reis met de trein maken. :Y
Kaart ongeldig err. 007
Rickingsh

Re: 1 op de 3 ov-chipkaarten kwijt of verlopen

Bericht door Rickingsh »

Wat mij betreft mag het systeem op bepaalde punten ook nog wel verbeterd worden. Een borg van €20,- is ook niet bepaald comfi te noemen, maar zolang er geen alternatief is blijft het daarbij.

(EDIT: fout verbeterd.)
Laatst gewijzigd door Rickingsh op ma 05 jan 2015, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: 1 op de 3 ov-chipkaarten kwijt of verlopen

Bericht door Obus »

Rickingsh schreef:
Dan moet je alsnog 20 euro inleggen voordat je kan instappen. Waarom toch al die extra barrières om te voorkomen dat mensen een (eerste) reis met de trein maken. :N
Simpel; omdat er volk bestaat dat een kaart voor €7,50 koopt, daar een schamele €5,- opzet, en vervolgens van Alkmaar naar Zuid-Limburg reist, en de OVC daarzo linea-recta te prullenbak in donderd. Ook ik trek m'n wenkbrauwen op bij de toeslag, maar zolang de poortjes niet op slot zijn of er een ander alternatief wordt gevonden is het een noodzakelijke beveiliging tegen grijsrijden.
In principe kan dat nog steeds, mits je samenreiskorting krijgt. Je minimum tegoed gaat dan naar € 10 (dus € 5 in de min). Dat scheelt dan met korting nog altijd een whopping € 2,90!
De mortuis nil nisi bene
Rickingsh

Re: 1 op de 3 ov-chipkaarten kwijt of verlopen

Bericht door Rickingsh »

Er zijn inderdaad nog wat andere manieren om de broekriem wat strakker te houden. Als ik het goed heb kun je ook nog steeds de methode met 2 OVC's toepassen. Misschien zou er goed aan gedaan worden als de chipkaarten voor een hoger tarief verkocht gaan worden. Iedereen zal dan wel moord en brand gaan schreeuwen, maar dan ben je wel van die toeslag af (in theorie), en zal men ook weer iets zuiniger zijn op z'n kaart.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: 1 op de 3 ov-chipkaarten kwijt of verlopen

Bericht door Obus »

OV-chipkaarten voor een hoger tarief verkopen? :')

Dat zou echt heel, heel, heel slechte PR voor het Nederlandse OV zijn. Ik zie de krantenkoppen al voor me. Wil je soms dat de trein- en busreizigers op de barricades gaan staan?

En de borg moet gewoon blijven bestaan, want anders krijg je weer te veel gasten die niet uitchecken.
De mortuis nil nisi bene
Rickingsh

Re: 1 op de 3 ov-chipkaarten kwijt of verlopen

Bericht door Rickingsh »

Zei het niet dat als je niet uitcheckt, er automatisch een boetebedrag van je saldo wordt afgetrokken. Dat zal dus niet zo snel gebeuren. Voor de rest zou ik niet weten waarom het verkopen tegen een hogere prijs een probleem zou moeten en kunnen zijn. Het is misschien even slikken, maar een OVC is nu niet bepaald een routineaankoop. Als je zuinig op het ding bent kun je er zo een paar jaar mee uit de voeten, dus ik zie het probleem niet echt.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: 1 op de 3 ov-chipkaarten kwijt of verlopen

Bericht door Tristan »

deadlock schreef:En daar komt nog eens bij dat er helemaal geen sprake is van een ongelijke behandeling, dat is alleen maar zo als je die groep mensen niet de kans geeft om aan een OVC te komen.
Stel er zijn twee groepen: een groep die de ov-chipkaart top vindt en een groep die de ov-chipkaart flop vindt. Beide groepen doen bij exact dezelfde supermarkt exact dezelfde boodschappen. De groep die de ov-chipkaart top vindt, moet per persoon € 100,- voor de boodschappen betalen, terwijl de groep die de ov-chipkaart flop vindt alles gratis krijgt.
Dit vind jij dus niet oneerlijk omdat beide groepen wel de kans hebben om de boodschappen te halen?

Rickingsh schreef:Er zijn inderdaad nog wat andere manieren om de broekriem wat strakker te houden. Als ik het goed heb kun je ook nog steeds de methode met 2 OVC's toepassen. Misschien zou er goed aan gedaan worden als de chipkaarten voor een hoger tarief verkocht gaan worden. Iedereen zal dan wel moord en brand gaan schreeuwen, maar dan ben je wel van die toeslag af (in theorie), en zal men ook weer iets zuiniger zijn op z'n kaart.
Ik denk eerder dat men dan voortaan liever de auto kiest boven het "openbaar" vervoer.

Een (zeer terecht) zeer veel gehoorde klacht is dat de aanschafprijs/vervangingskosten al veel te hoog is (wat ook in het artikel van het openingsbericht van dit topic staat). Het is beter als het volledige bedrag borg wordt. Eventueel zou een verhoging dan ook mogelijk kunnen zijn, maar dat is niet nodig. Als men geld terug krijgt, gaat men er over het algemeen wel voorzichtiger mee om.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: 1 op de 3 ov-chipkaarten kwijt of verlopen

Bericht door atbrg »

Rickingsh schreef:.......................Voor de rest zou ik niet weten waarom het verkopen tegen een hogere prijs een probleem zou moeten en kunnen zijn. .......................................................
troll alert
Kaart ongeldig err. 007
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: 1 op de 3 ov-chipkaarten kwijt of verlopen

Bericht door ODRAIL »

Rickingsh schreef:Wat mij betreft mag het systeem op bepaalde punten ook nog wel verbeterd worden. Een toeslag van €20,- is ook niet bepaald comfi te noemen, maar zolang er geen alternatief is blijft het daarbij.
Die €20 is geen toeslag maar een borgsom. Het teveel betaalde krijg je gewoon weer teruggstort.
Rickingsh

Re: 1 op de 3 ov-chipkaarten kwijt of verlopen

Bericht door Rickingsh »

De kaart wordt wellicht duurder, maar als je na gaat wat men allemaal zal besparen als die borg eenmaal weg is, dan is de keuze voor mij snel gemaakt, en dat is de aanschafprijs voor een anonieme OVC minimaal zoveel moet zijn als de duurst mogelijke treinreis binnen Nederland. Als je onderweg ergens je kaart verliest is dat even zuur, maar als je andere (belangrijkere) pasjes verliest moet je meestal ook betalen, dus zo vreemd is dat in mijn ogen niet.
Rickingsh

Re: 1 op de 3 ov-chipkaarten kwijt of verlopen

Bericht door Rickingsh »

KM46 schreef:
Rickingsh schreef:Wat mij betreft mag het systeem op bepaalde punten ook nog wel verbeterd worden. Een toeslag van €20,- is ook niet bepaald comfi te noemen, maar zolang er geen alternatief is blijft het daarbij.
Die €20 is geen toeslag maar een borgsom. Het teveel betaalde krijg je gewoon weer teruggstort.
My bad, borgsom moet het idd zijn.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: 1 op de 3 ov-chipkaarten kwijt of verlopen

Bericht door Obus »

Rickingsh schreef:De kaart wordt wellicht duurder, maar als je na gaat wat men allemaal zal besparen als die borg eenmaal weg is, dan is de keuze voor mij snel gemaakt,
En wat bespaar je dan in harde euries? Als de aanschaf van een anonieme OVC maar liefst € 25,70 gaat kosten (de duurste treinreis in Nederland), waar ligt dan de winst van minstens € 18,20?

Je zegt weliswaar dat je bespaart 'omdat de borg verdwijnt', maar zolang de prijs van de treinreis even hoog blijft, bespaar je als treinreiziger nul komma niks. Bovendien moet je toch altijd te veel geld op je kaart zetten, want a) kun je niet een exact bedrag op de kaart zetten b) gaat de gemiddelde reiziger niet eerst kijken hoe duur de reis is die hij gaat maken. Dus je houdt hetzelfde probleem.
De mortuis nil nisi bene
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 1 op de 3 ov-chipkaarten kwijt of verlopen

Bericht door deadlock »

Tristan schreef:Stel er zijn twee groepen: een groep die de ov-chipkaart top vindt en een groep die de ov-chipkaart flop vindt. Beide groepen doen bij exact dezelfde supermarkt exact dezelfde boodschappen. De groep die de ov-chipkaart top vindt, moet per persoon € 100,- voor de boodschappen betalen, terwijl de groep die de ov-chipkaart flop vindt alles gratis krijgt.
Dit vind jij dus niet oneerlijk omdat beide groepen wel de kans hebben om de boodschappen te halen?
De vergelijking raakt kant noch wal. Het gaat ten eerste niet om iets vinden. Een betere vergelijking zou zijn; de bonuskaart. Je betaalt voor sommige dingen meer als je geen bonuskaart wil gebruiken, zoals ik bijvoorbeeld. Maar het is niet zo dat er onderscheid gemaakt wordt bij het uitdelen van de bonuskaarten, daar is het gelijkheidsprincipe op gebaseerd.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Rickingsh

Re: 1 op de 3 ov-chipkaarten kwijt of verlopen

Bericht door Rickingsh »

Obus schreef:
Rickingsh schreef:De kaart wordt wellicht duurder, maar als je na gaat wat men allemaal zal besparen als die borg eenmaal weg is, dan is de keuze voor mij snel gemaakt,
En wat bespaar je dan in harde euries? Als de aanschaf van een anonieme OVC maar liefst € 25,70 gaat kosten (de duurste treinreis in Nederland), waar ligt dan de winst van minstens € 18,20?

Je zegt weliswaar dat je bespaart 'omdat de borg verdwijnt', maar zolang de prijs van de treinreis even hoog blijft, bespaar je als treinreiziger nul komma niks. Bovendien moet je toch altijd te veel geld op je kaart zetten, want a) kun je niet een exact bedrag op de kaart zetten b) gaat de gemiddelde reiziger niet eerst kijken hoe duur de reis is die hij gaat maken. Dus je houdt hetzelfde probleem.
Wat het 'm doet, is het bekende klassieke geval; Je wilt je treinreis maken, kijkt even naar je tegoed, en wat ziet men? Juist, €19,34 op de kaart. Bijna voldoende, maar net niet. Laat dit nu niet een uitzonderingsgeval zijn, want dit gebeurd vaker dan je denkt. Hoppa, €10,- d'r bij (het is een wat langere reis). Terugreis; weer niet voldoende, opladen dus. Dat blijft zo doorgaan, wekenlang, maandenlang. Zo wordt die borg uiteindelijk een dure grap.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: 1 op de 3 ov-chipkaarten kwijt of verlopen

Bericht door ODRAIL »

@ Rickingsh: Op de eerste pagina van dit topic heb ik hier dit over geschreven :wink: :
KM46 schreef:En laten de vervoerders hier nou juist een papieren ov-chipkaart voor hebben uitgevonden (ok bij de ns betaal je wel €1 toeslag).
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: 1 op de 3 ov-chipkaarten kwijt of verlopen

Bericht door Tristan »

deadlock schreef: Een betere vergelijking zou zijn; de bonuskaart. Je betaalt voor sommige dingen meer als je geen bonuskaart wil gebruiken, zoals ik bijvoorbeeld. Maar het is niet zo dat er onderscheid gemaakt wordt bij het uitdelen van de bonuskaarten, daar is het gelijkheidsprincipe op gebaseerd.
Eerlijk beleid: of je vaste klant bent of maar heel af en toe een boodschap doet, de bonuskaart is gratis voor iedereen.

Oneerlijk beleid: als vaste klant van NS (abonnementshouders) is de ov-chipkaart gratis en is de reisborg laag, reis je zelden tot nooit met NS, moet je de hoofdprijs betalen voor een ov-chipkaart en is de reisborg hoog.

En nog een verschil tussen bonuskaart en ov-chipkaart:
Bonuskaart is gebaseerd op vertrouwen, de ov-chipkaart is gebaseerd op wantrouwen.

Bij steeds meer AH's is het mogelijk om je boodschappen zelfstandig af te rekenen met zelfscanners: aan het begin je bonuskaart "inchecken", je boodschappen halen en scannen, aan het eind je bonuskaart "uitchecken" en zelf afrekenen. Geheel willekeurig komt er controle. Er is echter niet direct een man overboord als je een keer "vergeten" bent om je boodschappen te scannen.

Kortom: bonuskaart = vertrouwen

De ov-chipkaart kost veel geld en moet je een bedrag op de kaart hebben staan dat vaak veel hoger is dan de kosten van de reis die je gaat maken.

Kortom: ov-chipkaart = wantrouwen
Laatst gewijzigd door Tristan op ma 05 jan 2015, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Rickingsh

Re: 1 op de 3 ov-chipkaarten kwijt of verlopen

Bericht door Rickingsh »

KM46 schreef:@ Rickingsh: Op de eerste pagina van dit topic heb ik hier dit over geschreven :wink: :
KM46 schreef:En laten de vervoerders hier nou juist een papieren ov-chipkaart voor hebben uitgevonden (ok bij de ns betaal je wel €1 toeslag).
Je zou incidenteel een wegwerpkaart kunnen kopen jah, maar vroeg of laat komt er een moment dat je je saldo toch weer op zal moeten waarderen. Sowieso is die borg eigenlijk al totale kolder; een anonieme OVC kost nu wellicht €7,50, maar in feite mag je die €20,- borg dus al bij de aanschafprijs rekenen, gezien je daar altijd aan vast zit, en daarbij dus ook alle last en weerstand die daarbij ervaren wordt. in principe ben je dan dus nog goedkoper uit met een OVC die eenmalig minimaal €25,70 kost dan wat we nu hebben.

(EDIT: zelfde fout 2de keer gemaakt, wederom hersteld.)
Laatst gewijzigd door Rickingsh op ma 05 jan 2015, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 1 op de 3 ov-chipkaarten kwijt of verlopen

Bericht door deadlock »

Ja maar borg krijg je terug, ik vind dat dus een nondiscussie. En die kaart schaf je eenmalig aan. Hoeveel vervoersbedrijven hebben ze voor €0,01 geïntroduceerd? En volgens mij zijn er nog steeds van die aanbiedingen in combinatie met een kortingsproduct van diverse busmaatschappijen.

En jij denkt dat je alleen voor de melk betaalt die in het pak zit? Verbazingwekkend.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 1 op de 3 ov-chipkaarten kwijt of verlopen

Bericht door reisthijs »

Rickingsh schreef:Wat het 'm doet, is het bekende klassieke geval; Je wilt je treinreis maken, kijkt even naar je tegoed, en wat ziet men? Juist, €19,34 op de kaart. Bijna voldoende, maar net niet. Laat dit nu niet een uitzonderingsgeval zijn, want dit gebeurd vaker dan je denkt. Hoppa, €10,- d'r bij (het is een wat langere reis). Terugreis; weer niet voldoende, opladen dus. Dat blijft zo doorgaan, wekenlang, maandenlang. Zo wordt die borg uiteindelijk een dure grap.
Los van het feit dat je met €19,34 gewoon kan inchecken (want boven de grens van €16), als je voor elke reis eerst saldo moet gaan laden heb je het hele idee van 'reizen op saldo' niet begrepen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: 1 op de 3 ov-chipkaarten kwijt of verlopen

Bericht door fogeltje »

Bee schreef:Ik heb nog nooit betaald voor mijn Nederlandse ov-chipkaarten.
Ik voor een van de vijf, een anonieme kaart die als back-up voor het hele gezin dient mocht iemand iets kwijt raken (of wanneer we een chipkaartloos nichtje mee willen nemen).

Mijn eerste was eentje van de IB-Groep, twee weken voordat ik mijn SOV moest inleveren :') Kaart mocht ik houden, moest er het reisrecht wel af laten halen. Nooit gebruikt.

Daarna kreeg ik er van de NS een met mijn VDU. Jaar erop kwam mijn verlengde VDU op een nieuwe kaart en sindsdien is het altijd als product klaar gezet. Mijn eerste kaart werd een reservekaart, de VDU-kaart mijn reguliere en is dat tot april nog steeds.

Vorig jaar april verviel mijn eerste NS-kaart en ik kreeg netjes gratis een nieuwe, ook al stond er geen NS-abo op...of heb ik er toch voor betaald? Moet nu eerlijk zeggen dat ik het niet meer weet. Saldo en CXX-product werden netjes overgezet.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten