Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: Vr 01 Jun 2012, 12:27

Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Berichtdoor atbrg » Do 08 Jan 2015, 07:23

Alweer een onderzoekje, niet door de vervoerders zelf deze keer:

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... inen.dhtml
Kaart ongeldig err. 007

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Berichtdoor Thom91 » Do 08 Jan 2015, 08:15

Die hebben er geen verstand van..
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Berichtdoor deadlock » Do 08 Jan 2015, 08:19

Niet genoeg om zo'n oordeel te vellen nee. En daarnaast zijn het personeelsleden van de vervoerder zelf dus WC-eend. Groetjes.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: Vr 01 Jun 2012, 12:27

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Berichtdoor atbrg » Do 08 Jan 2015, 08:33

Ja hoor: "Bij Prorail en NS staat veiligheid van reizigers en medewerkers voorop. De trein is al jaren de veiligste manier van reizen binnen Nederland. Gemiddeld doet ons spoor het goed, echter we willen blijven verbeteren."

Dat verwacht je niet hè, zo'n reactie :wink:
Kaart ongeldig err. 007

Dennenboom
Berichten: 399
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Berichtdoor Dennenboom » Do 08 Jan 2015, 08:48

Gewoon pleiten voor aanbesteding van het hoofdrailnet. Dan worden de bonden ineens veel positiever over NS :D

atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: Vr 01 Jun 2012, 12:27

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Berichtdoor atbrg » Do 08 Jan 2015, 09:03

"Van de 870 ondervraagde spoormedewerkers geven bijna 6 op de 10 aan geen vertrouwen te hebben in het materieel of de techniek waarmee ze elke dag te maken hebben. Alles is verouderd en dat geeft het personeel een onveilig gevoel."

Nou, ik heb niet zo veel keus dus ik stap toch maar in. Met de moed der wanhoop, dat wel natuurlijk. :neg:
Kaart ongeldig err. 007

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Berichtdoor deadlock » Do 08 Jan 2015, 09:04

Ze hebben ook geen vertrouwen in ertms. Hoe serieus kan je die mensen dan nog nemen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Berichtdoor Klaasje » Do 08 Jan 2015, 09:33

Naja, niet zo dus.

Opvalland vind ik ook het stukje over dat het spoor volgens NS te vol is. Maar er zijn ook genoeg zaken die NS zelf kan doen om meer capaciteit te creëren. Denk bijvoorbeeld aan vertrekprocedures door machinisten uit laten voeren bij sprinters, sneller optrekkende IC's, niet alleen analyseren op basis van cijfers maar ook kijken wat er buiten ook echt gebeurt en bij het bestellen van sprinters er ook voor kiezen dat gangbare treinlengtes (ipv maximale treinlengtes) het beschikbare vermogen uit de bovenleiding ook echt benutten voor snel optrekken. Als je voor iedere vier halteringen van sprinters een minuut laat liggen is het spoor al snel overvol in plaats van vol.

Dennenboom
Berichten: 399
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Berichtdoor Dennenboom » Do 08 Jan 2015, 10:10

deadlock schreef:Ze hebben ook geen vertrouwen in ertms. Hoe serieus kan je die mensen dan nog nemen.

Een Stapeliaans onderzoek dus :wink:

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Berichtdoor Thom91 » Do 08 Jan 2015, 10:19

Klaasje schreef:Naja, niet zo dus.

Opvalland vind ik ook het stukje over dat het spoor volgens NS te vol is. Maar er zijn ook genoeg zaken die NS zelf kan doen om meer capaciteit te creëren. Denk bijvoorbeeld aan vertrekprocedures door machinisten uit laten voeren bij sprinters, sneller optrekkende IC's, niet alleen analyseren op basis van cijfers maar ook kijken wat er buiten ook echt gebeurt en bij het bestellen van sprinters er ook voor kiezen dat gangbare treinlengtes (ipv maximale treinlengtes) het beschikbare vermogen uit de bovenleiding ook echt benutten voor snel optrekken. Als je voor iedere vier halteringen van sprinters een minuut laat liggen is het spoor al snel overvol in plaats van vol.

Alsof de gemiddelde HC & Machinist daar over nadenkt.. Sudoku van drie sterren is al een hele opgaaf hoor..
Komt wel goed schatje.

Dennenboom
Berichten: 399
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Berichtdoor Dennenboom » Do 08 Jan 2015, 10:28

atbrg schreef:"Van de 870 ondervraagde spoormedewerkers geven bijna 6 op de 10 aan geen vertrouwen te hebben in het materieel of de techniek waarmee ze elke dag te maken hebben. Alles is verouderd en dat geeft het personeel een onveilig gevoel."

Nou, ik heb niet zo veel keus dus ik stap toch maar in. Met de moed der wanhoop, dat wel natuurlijk. :neg:

Als je als machinist of conducteur werkelijk vindt dat je geen vertrouwen in het materieel en de techniek hebt ben je onverantwoord bezig als je toch op de trein stapt. Neem dan ontslag in plaats van het het aan gevaar blootstellen van de klant. Laat het werk over aan mensen die er wel vertrouwen in hebben.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Berichtdoor Suus » Do 08 Jan 2015, 10:42

Nouja, de situatie met SGM is op zich best schrijnend te noemen met de aanhoudende klachten met de groene lamp die bevestigd of de deuren wel gesloten zijn. Ik kan mij voorstellen dat het personeel daardoor ook ander materieel in twijfel trekt.
Rame à l'approche

atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: Vr 01 Jun 2012, 12:27

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Berichtdoor atbrg » Do 08 Jan 2015, 11:32

Dennenboom schreef:Laat het werk over aan mensen die er wel vertrouwen in hebben.


Vertrouwen is mij een beetje te subjectief, iets voor goedgelovigen. Het moet natuurlijk gewoon objectief veilig zijn.
Kaart ongeldig err. 007

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Berichtdoor deadlock » Do 08 Jan 2015, 11:33

Precies. Ik vertrouw vliegtuigen ook niet maar toch is het een van de veiligste modaliteiten die er bestaan.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: Vr 01 Jun 2012, 12:27

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Berichtdoor atbrg » Do 08 Jan 2015, 11:33

deadlock schreef:Ze hebben ook geen vertrouwen in ertms. Hoe serieus kan je die mensen dan nog nemen.


Nou, als we daarmee weer een paar jaar vooruit kunnen moeten we dat systeem misschien toch maar zo snel mogelijk inbouwen in onze 'gammel treinen en hobbelspoor'. Safety First, lijkt mij zo.
Kaart ongeldig err. 007

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Berichtdoor Thom91 » Do 08 Jan 2015, 11:36

atbrg schreef:
Dennenboom schreef:Laat het werk over aan mensen die er wel vertrouwen in hebben.


Vertrouwen is mij een beetje te subjectief, iets voor goedgelovigen. Het moet natuurlijk gewoon objectief veilig zijn.

Alsof een machinist of conducteur objectief kan beoordelen of iets veilig is of niet.
Komt wel goed schatje.

atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: Vr 01 Jun 2012, 12:27

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Berichtdoor atbrg » Do 08 Jan 2015, 11:44

Thom91 schreef:Die hebben er geen verstand van..


Dat wil ik heus niet op voorhand uitsluiten hoor. Maar toch word ik er een beetje verdrietig van. Miljoenen, nee miljarden euro's hebben we geïnvesteerd in dit budgetslurpende veelkoppige monster. En wat krijgen we er voor terug? Gammel treinen en hobbelspoor!
Kaart ongeldig err. 007

atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: Vr 01 Jun 2012, 12:27

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Berichtdoor atbrg » Do 08 Jan 2015, 11:46

Thom91 schreef:Alsof een machinist of conducteur objectief kan beoordelen of iets veilig is of niet.


Daar is geen aangewezen instantie voor dan?
Kaart ongeldig err. 007

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Berichtdoor deadlock » Do 08 Jan 2015, 11:46

atbrg schreef:Dat wil ik heus niet op voorhand uitsluiten hoor. Maar toch word ik er een beetje verdrietig van. Miljoenen, nee miljarden euro's hebben we geïnvesteerd in dit budgetslurpende veelkoppige monster. En wat krijgen we er voor terug? Gammel treinen en hobbelspoor!

Euh, investeringen zijn compleet iets anders dan onderhoud. Als je investeert moet je het geïnvesteerde daarna ook onderhouden. Laat dat nou moedwillig niet zijn gedaan en dat is dan ook de reden dat het spoor ieder weekend een hindernisbaan is. Dit is ook geen nieuwe informatie maar echt al 20 jaar bekend...
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Berichtdoor deadlock » Do 08 Jan 2015, 11:48

Voor wat betreft het verouderde materieel; Dit is de schuld van de overheid die eerst wel en dan niet de SOV afschaffen en hem dan ook nog eens uitbreiden waardoor er gigantische krapte ontstaat in het materieel.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: Vr 01 Jun 2012, 12:27

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Berichtdoor atbrg » Do 08 Jan 2015, 11:51

deadlock schreef:Euh, investeringen zijn compleet iets anders dan onderhoud.


Kijk daar komen we verder mee.

deadlock schreef:Dit is ook geen nieuwe informatie maar echt al 20 jaar bekend...


Van Dale?
Kaart ongeldig err. 007

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Berichtdoor Thom91 » Do 08 Jan 2015, 11:54

atbrg schreef:
Thom91 schreef:Die hebben er geen verstand van..


Dat wil ik heus niet op voorhand uitsluiten hoor. Maar toch word ik er een beetje verdrietig van. Miljoenen, nee miljarden euro's hebben we geïnvesteerd in dit budgetslurpende veelkoppige monster. En wat krijgen we er voor terug? Gammel treinen en hobbelspoor!

Ja hallo, naar mening van de machinisten en conducteurs.
atbrg schreef:
Thom91 schreef:Alsof een machinist of conducteur objectief kan beoordelen of iets veilig is of niet.


Daar is geen aangewezen instantie voor dan?
Ja, ILenT. En verder zijn er gewoon ProRail normen wat betreft veiligheidswaardes waar aan gehouden moet worden. Overschrijding is over het algemeen binnen 24 uur vervangen. Verder rijdt op de drukke baanvakken iedere week een VST en daarbuiten iedere twee weken.

Is het onderzoek openbaar beschikbaar?
Komt wel goed schatje.

atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: Vr 01 Jun 2012, 12:27

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Berichtdoor atbrg » Do 08 Jan 2015, 11:57

Thom91 schreef:Is het onderzoek openbaar beschikbaar?


Ik denk alleen voor leden.
Kaart ongeldig err. 007

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Berichtdoor deadlock » Do 08 Jan 2015, 12:00

atbrg schreef:Kijk daar komen we verder mee.

Van Dale?

Ik snap echt totaal niet wat je hiermee bedoelt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: Do 22 Dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Berichtdoor Stéphane » Do 08 Jan 2015, 14:48

Wat is eigenlijk de gemiddelde leeftijd van het NS materieel?
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten