Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Bericht door hidihi »

ik zal niet beweren dat Nederland een onveilig treinland is maar veiligheid moet altijd nr 1 staan(ook als een ongeluk niet vaak gebeurt). Ik vindt dat de overheid niet snel genoeg reageert. ETCS wat pas uiterlijk in 2030 op de drukke trajecten geinstalleert moet worden vindt ik laat. Vervolgens vraag ik me af wanneer komen de andere trajecten aan bod? Zo'n ongeluk zoals in Amsterdam kan nog steeds gebeuren er zijn passages waar je met de gebrekkige ATB beveiliging best een kop staart botsing kan krijgen. Naar mijn idee zou Arnhem Velpen en Zwolle Herfte een van de plaatsen kunnen zijn.

Met dit bovenstaande argument zal ik wel horen dat de kans relatief klein is dat zoiets daadwerkelijk weer gebeurt maar ik vindt wel dat het de taak van de overheid is om er op toe te zien dat nieuwe ongelukken zoveel mogelijk voorkomen wordt.

Ik gebruikte een kop staart botsing als voorbeeld maar botsingen op overwegen met voertuigen lees je ieder jaar wel een paar keer. Hoewel zo'n ongeluk maar een paar keer per jaar voorkomt zal ik het wel een fijn gevoel vinden als er moderne treinen rond rijden die beter brekend zijn op zo'n klap.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Bericht door deadlock »

Ik vindt? Hmm. Onduidelijk verhaal verder.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Bericht door Fles »

hidihi schreef: Met dit bovenstaande argument
Oh moet dat wat daarboven staat een argument voorstellen ja? Fijn dat je 't zegt, ik had het niet in de gaten :pos:
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Bericht door DrechtBlub »

hidihi schreef:ik zal niet beweren dat Nederland een onveilig treinland is maar veiligheid moet altijd nr 1 staan(ook als een ongeluk niet vaak gebeurt). Ik vindt dat de overheid niet snel genoeg reageert. ETCS wat pas uiterlijk in 2030 op de drukke trajecten geinstalleert moet worden vindt ik laat. Vervolgens vraag ik me af wanneer komen de andere trajecten aan bod? Zo'n ongeluk zoals in Amsterdam kan nog steeds gebeuren er zijn passages waar je met de gebrekkige ATB beveiliging best een kop staart botsing kan krijgen. Naar mijn idee zou Arnhem Velpen en Zwolle Herfte een van de plaatsen kunnen zijn.

Met dit bovenstaande argument zal ik wel horen dat de kans relatief klein is dat zoiets daadwerkelijk weer gebeurt maar ik vindt wel dat het de taak van de overheid is om er op toe te zien dat nieuwe ongelukken zoveel mogelijk voorkomen wordt.

Ik gebruikte een kop staart botsing als voorbeeld maar botsingen op overwegen met voertuigen lees je ieder jaar wel een paar keer. Hoewel zo'n ongeluk maar een paar keer per jaar voorkomt zal ik het wel een fijn gevoel vinden als er moderne treinen rond rijden die beter brekend zijn op zo'n klap.
Helemaal mee eens, misschien slimme spoorweg overgangen? met een systeem (kan zo snel niks bedenken) die voertuigen automatisch van het spoor bonjourt als er wat op staat en er komt een trein aan.Inderdaad zijn er ook treinen die een betere kreukelzone en machinist veiligheid nodig hebben, wat dat betreft waren die mat 64'jes een stuk beter dan de VIRM (kreukelzone zit achter machinist en bijna geen neus om botsingen op te vangen)
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Bericht door Ardan »

wilburg22 schreef:Helemaal mee eens, misschien slimme spoorweg overgangen? met een systeem (kan zo snel niks bedenken) die voertuigen automatisch van het spoor bonjourt als er wat op staat en er komt een trein aan.
Lolwut :D Een soort schietstoel-overweg? :lol:
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Bericht door Suus »

Of je spaart een klein beetje langer en zorgt voor een alternatieve manier om het spoor over te steken, zoals een tunnel of een viaduct.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Bericht door SLToilet »

Het spoor is vaak wat in oude staat, maar zelf zie ik daar geen excessen in, op enkele nieuwe stukken is het gewoon 'gematigd' oud waarbij wel zekere standaarden aanwezig zijn, die in veel landen ontbreken op hun spoorwegen op het platteland. Wel worden ze hier intensiever benut dan elders en dat maakt ze kwetsbaar, zeker met het beperkt aantal sporen, de spoorwegovergangen en de beperkte spanning. De nieuwe lijnen kunnen echter in snelheid en frequentie beter benut worden. En dat komt deels door de beveiliging, die verouderd is en de invoering van ERTMS laat op zich wachten. Ook ontbreken vaak verbeteringen als Fly-overs.

De treinen zijn voor een deel sterk verouderd (Mat '64, SGMm) of (lang) niet gerenoveerd (DDM-1/AR) en voor een deel gewoon redelijk in orde (V-IRM en SLT), maar ook de laatste twee zo nu en dan wel hun beperkingen laten zien. Gelukkig staan er een hoop leveringen en renovaties op de planning en dat moet de situatie vanaf 2016 flink verbeteren.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Bericht door Ardan »

Al heeft die midlife-revisie van SGM ze volgens mij echt wel goed gedaan. Of staan ze toch vaak defect?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Bericht door Z2N »

Deze herfst en winter wel, maar dat is uitzonderlijk en waarschijnlijk ook gewoon tijdelijk. Natuurlijk is er wel dat akkefietje met de deuren, maar verder doen ze het gewoon prima.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Bericht door Suus »

SGM heeft toch algemeen wel de reputatie als matig materieel. De remeigenschappen zijn beroerd evenals de rijeigenschappen bij hoge snelheden, ze hebben snel last van allerlei lekkages in de leidingen en het koppellen en ontkoppelen moet vaak wel erg hardhandig gebeuren om resultaat op te leveren.

SGM begint van binnen overigens ook wel erg sleets te worden de laatste tijd. De stoelen zijn bijna helemaal wit in plaats van blauw en hebben vaak viezige vlekken en ook de hoofdsteunen beginnen bruine plekken te krijgen. Het schijnt dat ze ergens de komende tijd de stoffering nog een keer opnieuw gaan doen want als het zo meemoet tot 2017 wil ik niet weten hoe het er dan uit ziet.

Bij SLT stelt trouwens de schoonmaak van de stoelen ook enigszins teleur, sla eens een keertje wat harder op de stoelen en je hebt een spontane hoestbui van de hoeveelheid stof die uit de stoelen tevoorschijn komt, het zijn smerige stofnesten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Bericht door deadlock »

En ze zijn niet geschikt voor lange afstanden op topsnelheid. Warmlopers in de motoren en in de aspotten. Dat schiet echt niet op.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Bericht door Thom91 »

En dat ze sowieso maximaal 120 kunnen helpt ook niet..
Komt wel goed schatje.
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Bericht door timtrein »

Wie heeft het nou waarover dan? Max 120 is SGM. Waar gaan de warmlopers over?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Bericht door Ardan »

Ook over SGM, dat het dus niet kan hebben lang op topsnelheid te rijden (125 trouwens). Maar hoe lang is lang? Dvc - Holten gaat schijnbaar prima, 14 km. En Amf-Apd hebben ze vast ook wel gereden, 43 km.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Bericht door Meltrain »

Bee schreef: SGM begint van binnen overigens ook wel erg sleets te worden de laatste tijd. De stoelen zijn bijna helemaal wit in plaats van blauw en hebben vaak viezige vlekken en ook de hoofdsteunen beginnen bruine plekken te krijgen. Het schijnt dat ze ergens de komende tijd de stoffering nog een keer opnieuw gaan doen want als het zo meemoet tot 2017 wil ik niet weten hoe het er dan uit ziet.
Dat verschilt heel erg per stoel. Toen er vorig jaar SGM in mijn treinen reed, zocht ik ook altijd de stoeltjes met een zo donker mogelijke kleur uit. Deze zitten ook het prettigst.
Bij SLT zit ik trouwens meestal op de klapstoeltjes, aangezien ik dan veel meer beenruimte heb.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 44 gasten