Pagina 1 van 3

Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Geplaatst: do 08 jan 2015, 07:23
door atbrg
Alweer een onderzoekje, niet door de vervoerders zelf deze keer:

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... inen.dhtml

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Geplaatst: do 08 jan 2015, 08:15
door Thom91
Die hebben er geen verstand van..

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Geplaatst: do 08 jan 2015, 08:19
door deadlock
Niet genoeg om zo'n oordeel te vellen nee. En daarnaast zijn het personeelsleden van de vervoerder zelf dus WC-eend. Groetjes.

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Geplaatst: do 08 jan 2015, 08:33
door atbrg
Ja hoor: "Bij Prorail en NS staat veiligheid van reizigers en medewerkers voorop. De trein is al jaren de veiligste manier van reizen binnen Nederland. Gemiddeld doet ons spoor het goed, echter we willen blijven verbeteren."

Dat verwacht je niet hè, zo'n reactie :wink:

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Geplaatst: do 08 jan 2015, 08:48
door Dennenboom
Gewoon pleiten voor aanbesteding van het hoofdrailnet. Dan worden de bonden ineens veel positiever over NS :D

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Geplaatst: do 08 jan 2015, 09:03
door atbrg
"Van de 870 ondervraagde spoormedewerkers geven bijna 6 op de 10 aan geen vertrouwen te hebben in het materieel of de techniek waarmee ze elke dag te maken hebben. Alles is verouderd en dat geeft het personeel een onveilig gevoel."

Nou, ik heb niet zo veel keus dus ik stap toch maar in. Met de moed der wanhoop, dat wel natuurlijk. :neg:

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Geplaatst: do 08 jan 2015, 09:04
door deadlock
Ze hebben ook geen vertrouwen in ertms. Hoe serieus kan je die mensen dan nog nemen.

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Geplaatst: do 08 jan 2015, 09:33
door Klaasje
Naja, niet zo dus.

Opvalland vind ik ook het stukje over dat het spoor volgens NS te vol is. Maar er zijn ook genoeg zaken die NS zelf kan doen om meer capaciteit te creëren. Denk bijvoorbeeld aan vertrekprocedures door machinisten uit laten voeren bij sprinters, sneller optrekkende IC's, niet alleen analyseren op basis van cijfers maar ook kijken wat er buiten ook echt gebeurt en bij het bestellen van sprinters er ook voor kiezen dat gangbare treinlengtes (ipv maximale treinlengtes) het beschikbare vermogen uit de bovenleiding ook echt benutten voor snel optrekken. Als je voor iedere vier halteringen van sprinters een minuut laat liggen is het spoor al snel overvol in plaats van vol.

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Geplaatst: do 08 jan 2015, 10:10
door Dennenboom
deadlock schreef:Ze hebben ook geen vertrouwen in ertms. Hoe serieus kan je die mensen dan nog nemen.
Een Stapeliaans onderzoek dus :wink:

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Geplaatst: do 08 jan 2015, 10:19
door Thom91
Klaasje schreef:Naja, niet zo dus.

Opvalland vind ik ook het stukje over dat het spoor volgens NS te vol is. Maar er zijn ook genoeg zaken die NS zelf kan doen om meer capaciteit te creëren. Denk bijvoorbeeld aan vertrekprocedures door machinisten uit laten voeren bij sprinters, sneller optrekkende IC's, niet alleen analyseren op basis van cijfers maar ook kijken wat er buiten ook echt gebeurt en bij het bestellen van sprinters er ook voor kiezen dat gangbare treinlengtes (ipv maximale treinlengtes) het beschikbare vermogen uit de bovenleiding ook echt benutten voor snel optrekken. Als je voor iedere vier halteringen van sprinters een minuut laat liggen is het spoor al snel overvol in plaats van vol.
Alsof de gemiddelde HC & Machinist daar over nadenkt.. Sudoku van drie sterren is al een hele opgaaf hoor..

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Geplaatst: do 08 jan 2015, 10:28
door Dennenboom
atbrg schreef:"Van de 870 ondervraagde spoormedewerkers geven bijna 6 op de 10 aan geen vertrouwen te hebben in het materieel of de techniek waarmee ze elke dag te maken hebben. Alles is verouderd en dat geeft het personeel een onveilig gevoel."

Nou, ik heb niet zo veel keus dus ik stap toch maar in. Met de moed der wanhoop, dat wel natuurlijk. :neg:
Als je als machinist of conducteur werkelijk vindt dat je geen vertrouwen in het materieel en de techniek hebt ben je onverantwoord bezig als je toch op de trein stapt. Neem dan ontslag in plaats van het het aan gevaar blootstellen van de klant. Laat het werk over aan mensen die er wel vertrouwen in hebben.

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Geplaatst: do 08 jan 2015, 10:42
door Suus
Nouja, de situatie met SGM is op zich best schrijnend te noemen met de aanhoudende klachten met de groene lamp die bevestigd of de deuren wel gesloten zijn. Ik kan mij voorstellen dat het personeel daardoor ook ander materieel in twijfel trekt.

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Geplaatst: do 08 jan 2015, 11:32
door atbrg
Dennenboom schreef:Laat het werk over aan mensen die er wel vertrouwen in hebben.
Vertrouwen is mij een beetje te subjectief, iets voor goedgelovigen. Het moet natuurlijk gewoon objectief veilig zijn.

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Geplaatst: do 08 jan 2015, 11:33
door deadlock
Precies. Ik vertrouw vliegtuigen ook niet maar toch is het een van de veiligste modaliteiten die er bestaan.

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Geplaatst: do 08 jan 2015, 11:33
door atbrg
deadlock schreef:Ze hebben ook geen vertrouwen in ertms. Hoe serieus kan je die mensen dan nog nemen.
Nou, als we daarmee weer een paar jaar vooruit kunnen moeten we dat systeem misschien toch maar zo snel mogelijk inbouwen in onze 'gammel treinen en hobbelspoor'. Safety First, lijkt mij zo.

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Geplaatst: do 08 jan 2015, 11:36
door Thom91
atbrg schreef:
Dennenboom schreef:Laat het werk over aan mensen die er wel vertrouwen in hebben.
Vertrouwen is mij een beetje te subjectief, iets voor goedgelovigen. Het moet natuurlijk gewoon objectief veilig zijn.
Alsof een machinist of conducteur objectief kan beoordelen of iets veilig is of niet.

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Geplaatst: do 08 jan 2015, 11:44
door atbrg
Thom91 schreef:Die hebben er geen verstand van..
Dat wil ik heus niet op voorhand uitsluiten hoor. Maar toch word ik er een beetje verdrietig van. Miljoenen, nee miljarden euro's hebben we geïnvesteerd in dit budgetslurpende veelkoppige monster. En wat krijgen we er voor terug? Gammel treinen en hobbelspoor!

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Geplaatst: do 08 jan 2015, 11:46
door atbrg
Thom91 schreef:Alsof een machinist of conducteur objectief kan beoordelen of iets veilig is of niet.
Daar is geen aangewezen instantie voor dan?

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Geplaatst: do 08 jan 2015, 11:46
door deadlock
atbrg schreef:Dat wil ik heus niet op voorhand uitsluiten hoor. Maar toch word ik er een beetje verdrietig van. Miljoenen, nee miljarden euro's hebben we geïnvesteerd in dit budgetslurpende veelkoppige monster. En wat krijgen we er voor terug? Gammel treinen en hobbelspoor!
Euh, investeringen zijn compleet iets anders dan onderhoud. Als je investeert moet je het geïnvesteerde daarna ook onderhouden. Laat dat nou moedwillig niet zijn gedaan en dat is dan ook de reden dat het spoor ieder weekend een hindernisbaan is. Dit is ook geen nieuwe informatie maar echt al 20 jaar bekend...

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Geplaatst: do 08 jan 2015, 11:48
door deadlock
Voor wat betreft het verouderde materieel; Dit is de schuld van de overheid die eerst wel en dan niet de SOV afschaffen en hem dan ook nog eens uitbreiden waardoor er gigantische krapte ontstaat in het materieel.

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Geplaatst: do 08 jan 2015, 11:51
door atbrg
deadlock schreef:Euh, investeringen zijn compleet iets anders dan onderhoud.
Kijk daar komen we verder mee.
deadlock schreef:Dit is ook geen nieuwe informatie maar echt al 20 jaar bekend...
Van Dale?

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Geplaatst: do 08 jan 2015, 11:54
door Thom91
atbrg schreef:
Thom91 schreef:Die hebben er geen verstand van..
Dat wil ik heus niet op voorhand uitsluiten hoor. Maar toch word ik er een beetje verdrietig van. Miljoenen, nee miljarden euro's hebben we geïnvesteerd in dit budgetslurpende veelkoppige monster. En wat krijgen we er voor terug? Gammel treinen en hobbelspoor!
Ja hallo, naar mening van de machinisten en conducteurs.
atbrg schreef:
Thom91 schreef:Alsof een machinist of conducteur objectief kan beoordelen of iets veilig is of niet.
Daar is geen aangewezen instantie voor dan?
Ja, ILenT. En verder zijn er gewoon ProRail normen wat betreft veiligheidswaardes waar aan gehouden moet worden. Overschrijding is over het algemeen binnen 24 uur vervangen. Verder rijdt op de drukke baanvakken iedere week een VST en daarbuiten iedere twee weken.

Is het onderzoek openbaar beschikbaar?

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Geplaatst: do 08 jan 2015, 11:57
door atbrg
Thom91 schreef:Is het onderzoek openbaar beschikbaar?
Ik denk alleen voor leden.

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Geplaatst: do 08 jan 2015, 12:00
door deadlock
atbrg schreef:Kijk daar komen we verder mee.

Van Dale?
Ik snap echt totaal niet wat je hiermee bedoelt.

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Geplaatst: do 08 jan 2015, 14:48
door Stéphane
Wat is eigenlijk de gemiddelde leeftijd van het NS materieel?