Pagina 1 van 1

NS schrapt te dure reizigersteller

Geplaatst: za 10 jan 2015, 11:42
door webguy
NS schrapt te dure reizigersteller

De Nederlandse Spoorwegen halen een streep door een hypermodern infraroodsysteem dat alle reizigers in de trein kan tellen. Het Automatic Passenger Counting-systeem blijkt tientallen miljoenen te kosten en dat heeft de NS er niet voor over.

De plannen voor een landelijke uitrol waren concreet na een uitgebreide en succesvolle test op de IJssellijn tussen Roosendaal en Zwolle (kosten: twee miljoen euro). De realtime telsystemen zouden in alle 2000 intercitywagons komen en mogelijk ook in de sprinters. Klanten kunnen nu via de Reisplanner zelf melden hoe druk het in de trein is.

Bron: Telegraaf 9-1-2015 (met abonnement hier)

Re: NS schrapt te dure reizigersteller

Geplaatst: za 10 jan 2015, 11:54
door Geert
Of via Blendle: https://blendle.com/i/de-telegraaf/ns-s ... 109-1_17_4

Jammer! Aan de andere kant een wel erg prijzig systeem, ben benieuwd of NS nu op andere manieren de verdeling van reizigers beter gaat doen (en of de matinzet weer wat ruimer wordt dan de afgelopen jaren)..

Re: NS schrapt te dure reizigersteller

Geplaatst: za 10 jan 2015, 11:56
door Thom91
Iets met bliepkaarten en verplicht bliepen enzo..

Re: NS schrapt te dure reizigersteller

Geplaatst: za 10 jan 2015, 12:01
door Geert
Maar levert dat data op die precies genoeg is voor bezetting per trein?

Re: NS schrapt te dure reizigersteller

Geplaatst: za 10 jan 2015, 12:07
door SLToilet
De reizigers kunnen inderdaad zelf aangeven hoe druk het ongeveer in de trein is en dan maar hopen dat ze geen (bewust) onjuiste informatie doorgeven. Echt nauwkeurig zal het op treinniveau dan niet zijn helaas. Het was een leuk experiment, maar op dit moment zijn er financieel gezien hogere prioriteiten.
Ervaren reizigers kunnen natuurlijk blijven bogen op hun verstand, bijvoorbeeld: als je in Tilburg of Den Bosch instapt, terwijl jouw trein uit Eindhoven komt weet je dat je beter achterin instapt omdat dat deel in Eindhoven verder van de trappen af ligt, terwijl je in Helmond (naar Venlo) of Weert (naar Maastricht/Heerlen) beter voorin kan instappen. Alleen is dat in andere situaties een stuk complexer en de incidentele reiziger weet dat natuurlijk niet.

Re: NS schrapt te dure reizigersteller

Geplaatst: za 10 jan 2015, 12:25
door SLToilet
Thom91 schreef:Iets met bliepkaarten en verplicht bliepen enzo..
Die dingen kunnen op stations met één treindienst wel een uitkomst bieden om de drukte in het algemeen (dus zonder precisie per rijtuig) te meten, probleem is dat je daarmee de meeste intercitydiensten uitsluit en dan vooral op de belangrijke stations. Ook werkt het alleen als de perrons apart van elkaar zijn afgesloten. Op Breda-Prinsenbeek zal het dus wel werken, maar als je soms al op het andere perron kan in- of uitchecken (zoals in Tilburg Reeshof kan, vanaf een van de fietsenstallingen naar de overkant en andersom) of je hebt één eilandperron waar de treinen ongeveer tegelijk vertrekken (Gilze-Rijen), dan kan je onmogelijk meten hoeveel passagiers in welke trein zitten, laat staan in welk deel van de trein ze zitten. De poortjes zelf zijn natuurlijk wel heel handig voor het meten van de reizigersaantallen per station in het algemeen. Je zou wel, indien je tijdsgegevens hebt, ook de pieken en dalen kunnen meten en als het verschil heel groot is, kun je daar het aantal treinstellen of zelfs de frequentie daarop afstemmen. Als je dan ook kijkt naar de gegevens die reizigers hebben doorgegeven kan daar de dienstregeling al redelijk op afgestemd worden, maar het blijft natuurlijk een hoop giswerk, het op kunnen vangen van piekmomenten, storingen en beperkingen in materieel en spoorgebruik.

Re: NS schrapt te dure reizigersteller

Geplaatst: za 10 jan 2015, 12:31
door Daniel
Ik krijg nu het idee dat je probeert aan te geven waarom je het niet live kan zien met die paaltjes (dat klopt ook). Maar uiteraard kan je wel achteraf terugkijken en dan is wel te zien, met wat foutmarge, hoeveel reizigers tussen bepaalde stations reizen.
En aan de tijden waarop ze in- en uitchecken is ook wel enigszins te zien in welke trein ze gezeten hebben.

Re: NS schrapt te dure reizigersteller

Geplaatst: za 10 jan 2015, 12:33
door webguy
De onderliggende bron is trouwens dit document op Tendernet

En wat betreft wat nu - toevallig heeft de NS ook een stageopdracht gepubliceerd over reizigersspreiding (zie tweet, onderliggende vacature is al weer weg)

Re: NS schrapt te dure reizigersteller

Geplaatst: za 10 jan 2015, 12:33
door webguy
Geert schreef:Maar levert dat data op die precies genoeg is voor bezetting per trein?
Er moeten dan aannames worden gemaakt inderdaad, maar op gegeven moment kan je niet meer tijdreizen :)

Re: NS schrapt te dure reizigersteller

Geplaatst: za 10 jan 2015, 14:17
door Thom91
Geert schreef:Maar levert dat data op die precies genoeg is voor bezetting per trein?
Je kan zeker met een nauwkeurigheid van 95% zeker benaderen hoeveel reizigers er in zitten. En ik vermoed minstens zo nauwkeurig als de ipsos lui.

Re: NS schrapt te dure reizigersteller

Geplaatst: za 10 jan 2015, 14:34
door webguy
Overigens lost het helaas niet het probleem om van spreiding in een trein - daar was het wel mooie tool voor. Nu eens kijken wat voor alternatieven ze daar voor bedenken.

Re: NS schrapt te dure reizigersteller

Geplaatst: za 10 jan 2015, 14:44
door Thom91
Globale schatting maken aan de hand van observaties waar mensen instappen tov trappen en die informatie op de borden zetten. Als blijkt dat het voorste rijtuig structureel voor de helft gevuld is kan je daar twee poppetjes bij zetten op de TBP en bij andere drie.

Re: NS schrapt te dure reizigersteller

Geplaatst: za 10 jan 2015, 15:00
door Daniel
Daar doen ze nu soms nog wel aannames die niet persé juist zijn. Bv. dat de treinen tussen Utrecht en Amersfoort helemaal voorin vol zitten omdat iedereen voorin wil zitten voor de trap te Amersfoort is een veelgehoorde. Dat blijkt echter gewoon aan waar de trein langs het perron stopt te liggen.

Sowieso lijkt het me lastig om daar echt structureel trends in te ontdekken. Ik heb ze op m'n vaste traject nog niet zo ontdekt in elk geval: stap op een vrij vaste plek in maar de bezetting is daar bv. niet op alle maandagen van de maand gelijksoortig.

Re: NS schrapt te dure reizigersteller

Geplaatst: za 10 jan 2015, 15:02
door Thom91
Het is sowieso altijd afhankelijk waar de trein neergezet wordt. Als de achterkant bij de trap staat is de achterkant vol en bij de voorkant de voorkant. Dat is gewoon een open deur intrappen..

Re: NS schrapt te dure reizigersteller

Geplaatst: za 10 jan 2015, 15:11
door Daniel
Ligt ook aan welke trap: zet een trein in Utrecht (ri. Amersfoort i.i.g.) met de voorste bak bij de rookzone en die bak zit propvol, zet je de voorste bak bij de trap van de Noordertunnel dan is er plek over. En dat terwijl de reizigers redelijk gelijkmatig over de A-fase staan.

In Amersfoort is de grap op spoor 6 dat de forensen vooral voor- en achteraan instappen waardoor het midden rustiger is. Reis je echter op een tijdstip met vooral dagjesmensen dan is het achteraan en in het midden druk en vooraan doodstil. Dat vergt toch wel heel veel observeren om dat soort trends door het hele land te ontdekken.
En als je een cross-platform aansluiting hebt en de trein waarop je aansluit is korter dan gepland dan kan de verdeling ook de prullenbak in, zelfs als de aansluitende trein de gebruikelijke samenstelling heeft.

Re: NS schrapt te dure reizigersteller

Geplaatst: za 10 jan 2015, 17:27
door Thom91
Zoals altijd, ieder station vraagt maatwerk en gedurende het proces controle en bijschaven..

Re: NS schrapt te dure reizigersteller

Geplaatst: za 10 jan 2015, 22:56
door Meltrain
Dan heb ik dus voor niks een hele dag in- en uitgestap te Rtst. :')
Nou ja, ik heb er ruim €50 aan overgehouden. :P

Re: NS schrapt te dure reizigersteller

Geplaatst: zo 11 jan 2015, 17:23
door Obus
Vertel !

Re: NS schrapt te dure reizigersteller

Geplaatst: zo 11 jan 2015, 23:00
door Meltrain
Op 1 en 8 oktober werden op Rtst de drie verschillende systemen getest in een speciale stam DDM-1 en op 8 oktober was ik één van de ongeveer 100 deelnemers.