Pagina 1 van 1

NS wil af van open terugreisdatum buitenlandse trein

Geplaatst: ma 12 jan 2015, 09:40
door Zugführer
NS wil een einde maken aan de open terugreisdatum voor reizigers die een internationaal treinkaartje kopen bij een automaat of de balie op de stations. Op een buitenlands ticket via deze verkooppunten staat nu alleen een vertrekdatum. Reizigers mogen binnen vijftien dagen na vertrek de trein terugpakken. Bij online geboekte tickets moet wel de datum van de terugreis worden ingevuld.

Volgens NS is de huidige open terugreisdatum met deze kaartjes ‘fraudegevoelig’. Zonder controlestempel op het ticket zou iemand anders er bijvoorbeeld mee terug kunnen reizen voor een andere trip die binnen twee weken wordt gemaakt. Dit zou ‘geregeld’ leiden tot discussies met conducteurs op de internationale trein, ‘vaak gepaard met agressie’.
Lees verder

Is dat niet Europees geregeld, dat internationale retours altijd een open terugreisdatum hebben, of kan NS dat gewoon aanpassen? In dat geval snap ik niet waarom ze dat niet eerder gedaan hebben.

Re: NS wil af van open terugreisdatum buitenlandse trein

Geplaatst: ma 12 jan 2015, 09:57
door Mr-W
Als de conducteur gewoon een stempel zet is er geen enkel probleem. Het echte probleem is dat NS personeel slecht op de hoogte is over vreemde vervoersbewijzen en veel conducteurs de stempel niet meer meenemen.
Ik vermoed dat NS geen open terugreisdatum meer wil vanwege de poortjes.

Re: NS wil af van open terugreisdatum buitenlandse trein

Geplaatst: ma 12 jan 2015, 10:12
door deadlock
Waarom vermoed je dat?

Re: NS wil af van open terugreisdatum buitenlandse trein

Geplaatst: ma 12 jan 2015, 10:20
door Mr-W
De reiziger krijgt 2 kaartjes volgens het artikel. Dat zijn dus 2 wegwerpchipkaarten of 2 kaartjes met QR-code waardoor het gedoe met sleutelkaarten niet nodig is. Hierdoor kunnen de poortjes in Breda en Roosendaal dicht zonder dat er extra personeel nodig is.

Re: NS wil af van open terugreisdatum buitenlandse trein

Geplaatst: ma 12 jan 2015, 10:29
door Suus
Als je een internationaal kaartje koopt bij de automaat krijg je maar een kaartje. Zo was het en zo is het nog steeds.

Re: NS wil af van open terugreisdatum buitenlandse trein

Geplaatst: ma 12 jan 2015, 10:32
door Obus
Mr-W schreef:Hierdoor kunnen de poortjes in Breda en Roosendaal dicht zonder dat er extra personeel nodig is.
En hoe zit het dan met de Belgische grenstreinkaartjes? Daar staat toch geen QR-code op of een chip in - of vergis ik mij?

Re: NS wil af van open terugreisdatum buitenlandse trein

Geplaatst: ma 12 jan 2015, 10:32
door Thom91
Het probleem zou opgelost zijn als die stempelaars gaan stempelen en minder sudokus gaan maken.. Heb je alles opgelost..

Re: NS wil af van open terugreisdatum buitenlandse trein

Geplaatst: ma 12 jan 2015, 10:42
door Suus
Obus schreef:
Mr-W schreef:Hierdoor kunnen de poortjes in Breda en Roosendaal dicht zonder dat er extra personeel nodig is.
En hoe zit het dan met de Belgische grenstreinkaartjes? Daar staat toch geen QR-code op of een chip in - of vergis ik mij?
Sinds kort hebben de Belgische kaartjes uit de automaat en het loket naar Roosendaal een code voor de "NS-poortjes".

Re: NS wil af van open terugreisdatum buitenlandse trein

Geplaatst: ma 12 jan 2015, 11:04
door reisthijs
Bee schreef:Als je een internationaal kaartje koopt bij de automaat krijg je maar een kaartje. Zo was het en zo is het nog steeds.
Ja, maar zo blijft het dus niet. :wink:

Re: NS wil af van open terugreisdatum buitenlandse trein

Geplaatst: ma 12 jan 2015, 12:11
door Anne
Bee schreef:
Obus schreef:
Mr-W schreef:Hierdoor kunnen de poortjes in Breda en Roosendaal dicht zonder dat er extra personeel nodig is.
En hoe zit het dan met de Belgische grenstreinkaartjes? Daar staat toch geen QR-code op of een chip in - of vergis ik mij?
Sinds kort hebben de Belgische kaartjes uit de automaat en het loket naar Roosendaal een code voor de "NS-poortjes".
Vanwege die code is er eind 2014 bij de NMBS zes dagen een storing geweest in het E-ticket systeem. Kosten werden wel afgeschreven maar er werd geen E-ticket verstrekt. Dit zouden de Roosendaal tickets zijn omdat er problemen waren met het daarop aanbrengen van de barcode.
E-ticketing NMBS dagenlang plat

Het elektronische verkoopsysteem voor tickets van en naar Roosendaal bij NMBS heeft zes dagen lang niet gefunctioneerd. Er werd wel geld afgeschreven, maar de kaartjes kwamen niet aan.

Klanten die een ticket probeerden te bestellen op de website van NMBS zijn niet van de storing op de hoogte gebracht. Volgens NMBS-woordvoerder Bart Crols deed het probleem zich specifiek voor bij tickets naar Roosendaal. “Er moest een extra barcode worden toegevoegd op die tickets. Door een probleem met de creatie van de barcode is ook de PDF niet aangemaakt”, aldus Crols.
Gehele artikel.

Re: NS wil af van open terugreisdatum buitenlandse trein

Geplaatst: di 13 jan 2015, 19:02
door Wubbo
Hier staat de adviesaanvraag aan het Locov met meer informatie.