Pagina 1 van 2

'NS verdiende 2,5 miljoen euro aan transport joden in WOII

Geplaatst: di 27 jan 2015, 16:18
door Daniel
'NS verdiende 2,5 miljoen euro aan transport joden in WOII
Geplaatst op: dinsdag 27 januari 2015 16:17
Laatst bijgewerkt: dinsdag 27 januari 2015 16:18


De NS heeft tijdens de Tweede Wereldoorlog naar schatting 409.000 gulden verdiend met het transport van meer dan honderdduizend joden uit Nederland. Het bedrag zou nu een waarde hebben van 2,5 miljoen euro.
Dat meldt het televisieprogramma Brandpunt dinsdagavond. Voor elke rit stuurde het spoorbedrijf een factuur naar de nazi's, en als die niet op tijd betaalden volgde een aanmaning. In totaal stuurde de NS dertig rekeningen.
Lees verder

Re: 'NS verdiende 2,5 miljoen euro aan transport joden in WO

Geplaatst: di 27 jan 2015, 16:20
door Thom91
Alsof de NS een keuze had.

Re: 'NS verdiende 2,5 miljoen euro aan transport joden in WO

Geplaatst: di 27 jan 2015, 16:31
door AppleMoose
Misschien wordt het een keer tijd om die hele periode af te sluiten. (Wat niet wil zeggen dat het vergeten moet worden!)

Re: 'NS verdiende 2,5 miljoen euro aan transport joden in WO

Geplaatst: di 27 jan 2015, 16:42
door Aking
Ach... Het draait tegenwoordig alleen nog maar om de centen, dus het mag inderdaad wel eens klaar zijn met al die (op geld beluste) onzin...

Re: 'NS verdiende 2,5 miljoen euro aan transport joden in WO

Geplaatst: di 27 jan 2015, 18:08
door WSM
Thom91 schreef:Alsof de NS een keuze had.
Het past wel in het plaatje inderdaad. NS volgde slechts bevelen van derden op, maar liet zich daar wel rijkelijk voor betalen. En zelf geen verantwoordelijkheid nemen uiteraard...

Re: 'NS verdiende 2,5 miljoen euro aan transport joden in WO

Geplaatst: di 27 jan 2015, 18:19
door Thom91
Tsja, als je ergens toe gedwongen wordt maar wel gewoon een factuurtje kan sturen..

Negeren is waarschijnlijk de loop van een geweer op je slaap..

Re: 'NS verdiende 2,5 miljoen euro aan transport joden in WO

Geplaatst: di 27 jan 2015, 18:21
door deadlock
Wiedergutmachung lijkt me op zijn plaats. Vijf miljoen gulden voor iedere dode en het dubbele voor de overlevenden.

Re: 'NS verdiende 2,5 miljoen euro aan transport joden in WO

Geplaatst: di 27 jan 2015, 19:21
door AppleMoose
WSM schreef:
Thom91 schreef:Alsof de NS een keuze had.
Het past wel in het plaatje inderdaad. NS volgde slechts bevelen van derden op, maar liet zich daar wel rijkelijk voor betalen. En zelf geen verantwoordelijkheid nemen uiteraard...
Tja, welk (groot) bedrijf deed dat niet destijds? Het was destijds heel simpel. Je werkte voor de Duitsers of je kon de boel sluiten en met een beetje pech werd je zelf afgevoerd.
NS heeft in 2005 haar spijt betuigd en meerdere monumenten gefinancierd, dus hoezo nemen zij geen verantwoordelijkheid?
Bestaat verantwoordelijkheid nemen alleen maar uit miljoenen overmaken naar (nabestaanden van) slachtoffers?

Het is heel makkelijk om nu te zeggen hoe schofterig je bent als je facturen stuurt naar de bezetter, maar destijds was dat heel normaal. Sterker nog, veelal namen de Duitsers (in de beginjaren) zélf het initiatief voor het betalen van de "diensten" die geleverd werden, ook bij de bakker om de hoek. Iets meer nuance kan geen kwaad in dit opzicht.

Ik denk dat het nu, 70 jaar na dato, eens tijd wordt om dit boek te sluiten qua boetedoening en compensaties.
Het is vreselijk wat er in die tijd is gebeurd maar daar valt helaas niets meer aan te veranderen. Het verleden poets je niet weg, ook niet door met miljoenen te strooien. Ik denk dat we er veel meer aan hebben dat we allen onderkennen wat er in die tijd is gebeurd, dat het niet altijd zo zwart/wit was qua goed en fout dan dat we soms denken. En dat we allemaal ons best moeten doen om dit nooit meer te laten gebeuren, met welke bevolkingsgroep dan ook.

Re: 'NS verdiende 2,5 miljoen euro aan transport joden in WO

Geplaatst: di 27 jan 2015, 19:38
door SLToilet
Het was een vreselijke daad. Dat er nog verdiend werd aan ook is ook opvallend. Maar laten wij anno 2015 niet de dupe worden van iets wat onze voorouders hebben gedaan. Er is een zekere grens. Het is al goed dat er al veel monumenten zijn, plakkaten met namen van gevallen spoormedewerkers, monumenten voor de getransporteerde joden en lijnnummer 8 in de Amsterdamse tram er niet meer is. Bedenk ook dat de NS zelf ook veel schade heeft geleden, ook door de geallieerden (en de Duitsers, iedereen eigenlijk). Dwarsliggers werden gebruikt als brandhout, bruggen gebombardeerd en treinstellen afgevoerd.

Re: 'NS verdiende 2,5 miljoen euro aan transport joden in WO

Geplaatst: di 27 jan 2015, 19:55
door deadlock
Ik vind het helemaal niet zo'n vreselijke daad. Relativeren en iets contextueel plaatsen kan je leren.

Re: 'NS verdiende 2,5 miljoen euro aan transport joden in WO

Geplaatst: di 27 jan 2015, 20:25
door webguy
Het is bijvoorbeeld belangrijk om te weten wat elke andere trein koste... Het klinkt als veel, maar wat verdiende een machinist? Wat koste onderhoud? etc etc

Re: 'NS verdiende 2,5 miljoen euro aan transport joden in WO

Geplaatst: di 27 jan 2015, 20:56
door deadlock
En vergeet ook de spoorwegstakingen niet. En dat wonen in Amsterdam misschien nog wel ranziger was dan een halve week in zo'n goederenwagon doorbrengen onderweg naar ergens.

Re: 'NS verdiende 2,5 miljoen euro aan transport joden in WO

Geplaatst: di 27 jan 2015, 21:02
door Wubbo
Was het beter geweest als ze geen rekening hadden gestuurd? Voor mijn gevoel is dat alleen maar erger, door er niks voor te vragen keur je het impliciet eigenlijk goed.

Re: 'NS verdiende 2,5 miljoen euro aan transport joden in WO

Geplaatst: di 27 jan 2015, 21:15
door Meltrain
SLToilet schreef: lijnnummer 8 in de Amsterdamse tram er niet meer is.
Dat is ook volledig misplaatst. Tramlijn 8 was ten tijde van de jodentransporten al opgeheven en heeft hier dus niks mee te maken.

Re: 'NS verdiende 2,5 miljoen euro aan transport joden in WO

Geplaatst: di 27 jan 2015, 21:17
door AppleMoose
@Wubbo: Dat maakt voor mij geen verschil eigenlijk. In beide gevallen kun je de suggestie wekken dat je het goedkeurt. Zonder rekening doe je het "belangeloos˜, in het andere geval dat je zorgt dat het je niets kost (of zelfs iets oplevert).
Maar nogmaals, voor mij maakt het geen verschil. Bovendien heb ik niet het idee dat NS destijds Pro-Duits was, maar gewoon deed wat hen opgedragen werd en ondertussen het "gewone" bedrijf draaiende probeerde te houden. Dat laatste werd ook door de regering in ballingschap gevraagd.

Re: 'NS verdiende 2,5 miljoen euro aan transport joden in WO

Geplaatst: di 27 jan 2015, 21:46
door WSM
Tjsa, monumentje hier, donatietje daar en dan hebben we onze verantwoordelijkheid genomen?
Op welke manier gaat een bedrijf als NS om met die erfenis en welke leringen hebben ze eruit getrokken? Geldt er een 'Befehl is Befelh mentaliteit' en gehoorzaamt NS braaf aan de bevelen van alle instanties en verwacht men ook van het personeel absolute gehoorzaamheid? Of gaan ze er nu anders mee om?

Re: 'NS verdiende 2,5 miljoen euro aan transport joden in WO

Geplaatst: di 27 jan 2015, 21:51
door deadlock
Meltrain schreef:
SLToilet schreef: lijnnummer 8 in de Amsterdamse tram er niet meer is.
Dat is ook volledig misplaatst. Tramlijn 8 was ten tijde van de jodentransporten al opgeheven en heeft hier dus niks mee te maken.
Vreemd dat nepgeschiedenis zo hardnekkig is eah.

Re: 'NS verdiende 2,5 miljoen euro aan transport joden in WO

Geplaatst: di 27 jan 2015, 21:51
door SLToilet
Meltrain schreef:
SLToilet schreef: lijnnummer 8 in de Amsterdamse tram er niet meer is.
Dat is ook volledig misplaatst. Tramlijn 8 was ten tijde van de jodentransporten al opgeheven en heeft hier dus niks mee te maken.
Toch werd er veel recentelijker (in de jaren '90) nog moeilijk over gedaan en kwam er protest tegen het hergebruiken van het nummer voor een toeristenlijn (later 20 geheten). Dat de oorspronkelijke lijn 8 al diep in de oorlog was verdwenen omdat joden überhaupt niet meer met de tram mochten, daardoor slecht presteerde en ook niet voor deportaties werd gebruikt maakt het een soort overcompensatie. Eigenlijk dus volslagen onzin, zeker omdat er decennialang een buslijn 8 heeft gereden in Amsterdam zonder weerklank.

Re: 'NS verdiende 2,5 miljoen euro aan transport joden in WO

Geplaatst: di 27 jan 2015, 21:53
door deadlock
WSM schreef:Tjsa, monumentje hier, donatietje daar en dan hebben we onze verantwoordelijkheid genomen?
Op welke manier gaat een bedrijf als NS om met die erfenis en welke leringen hebben ze eruit getrokken? Geldt er een 'Befehl is Befelh mentaliteit' en gehoorzaamt NS braaf aan de bevelen van alle instanties en verwacht men ook van het personeel absolute gehoorzaamheid? Of gaan ze er nu anders mee om?
Okay, ik verwacht dat jij geld gaat overmaken aan negers en de rest van je leven in zwarte kleren loopt omdat jouw voorouders slaven verhandeld hebben.

Tjongejongejonge, hoe lang moet je koeien uit de sloot gaan tillen op deze manier. Het is imnsho echt ontzettend belangrijk dat we nooit never nooit vergeten wat er gebeurd is maar er zijn onderhand nog drie mensen over die zowel toen als nu bij hun volle verstand waren. Gaan we BASF ook nog maar een keer aanklagen ofzo?

Re: 'NS verdiende 2,5 miljoen euro aan transport joden in WO

Geplaatst: di 27 jan 2015, 22:25
door AppleMoose
Bovendien, je kunt nu wel heel stoer roepen dat NS destijds niet had moeten meewerken, maar wat waren de gevolgen dan?
Had de deportatie dan niet (of in zeer mindere mate) plaatsgevonden? Ik denk van niet. Als de directie van NS niet had meegewerkt hadden ze daar wel mensen neergezet die wel Duitsgezind waren. Hetzelfde zag je gebeuren met burgemeesters. Als die niet precies deden wat hen opgedragen werd, werden ze zo vervangen door een fanatieke NSB'er met alle gevolgen van dien.

Hoe een bedrijf in de toekomst zou moeten reageren kun je nu heel simpel bedenken en mooi verwoorden in allerlei plannetjes, maar dat geeft geen enkele garantie dat zoiets niet weer kan plaatsvinden. Je kunt in zo'n situatie wel heel stoer wapperen met een papiertje waarop staat hoe je moet handelen, maar als men dreigt je naar zo'n kamp te sturen met familie en al etc., dan wil ik nog wel zien hoelang jij dat "stoer-zijn" volhoudt.

Re: 'NS verdiende 2,5 miljoen euro aan transport joden in WO

Geplaatst: di 27 jan 2015, 22:37
door dennistd
Maar voor hoeveel geld is NS in de oorlog materieel en kennis kwijtgeraakt? Ik denk dat dit bedrag in het niet valt daarbij.

Re: 'NS verdiende 2,5 miljoen euro aan transport joden in WO

Geplaatst: di 27 jan 2015, 22:50
door deadlock
Ronaldussen schreef:Had de deportatie dan niet (of in zeer mindere mate) plaatsgevonden? Ik denk van niet.
Ik weet wel zeker van niet. De enige reden waarom de deportatie van ongewenste minderheden hier zo gemakkelijk ging was omdat de overheid minutieus bijhield wie waarin geloofde, welke afkomst had en meer van dat soort nonsens. En het ergste is dat dat nu allemaal weer aan het gebeuren is maar nu is het allemaal wel veilig en goed ofzo. Maar ook dát is niet een argument omdat ze van tevoren nooit hadden kunnen bedenken wat de consequenties wel niet zou kunnen zijn.

Re: 'NS verdiende 2,5 miljoen euro aan transport joden in WO

Geplaatst: di 27 jan 2015, 22:51
door deadlock
dennistd schreef:Maar voor hoeveel geld is NS in de oorlog materieel en kennis kwijtgeraakt? Ik denk dat dit bedrag in het niet valt daarbij.
Ook dat is niet relevant.

Re: 'NS verdiende 2,5 miljoen euro aan transport joden in WO

Geplaatst: di 27 jan 2015, 23:46
door dennistd
Weet ik, het is alleen een argument waarom dit soort onderzoeken onzinnig zijn

Re: 'NS verdiende 2,5 miljoen euro aan transport joden in WO

Geplaatst: wo 28 jan 2015, 00:44
door nvdw
Het onderzoek an sich is niet onzinnig. Het zijn waardevolle historische documenten.

Maar dat NS Joodse en andere gevangenen transporteerde, dat wisten we al. De reportage van Brandpunt vertelt bovendien dat het Duitse gezag haar intrek had genomen in het hoofdkantoor van NS. De vraag of NS heeft 'verdiend' aan de transporten is op zichzelf niet zo relevant. Er zijn facturen geschreven voor opdrachten van de bezetter. NS was als spoorwegbedrijf simpelweg onmisbaar voor de logistiek van het Duitse leger. Ongetwijfeld dat er voor het vervoer van Duitse troepen ook facturen zijn gestuurd.

Vele bedrijven in Nederland hebben werk verricht voor de Duitsers en daarvoor betaald gekregen. Als die bedrijven dat niet hadden gedaan, moest de boel al dan niet op last van de bezetter dicht, en waren de dan werkloze fabrieksarbeiders een prooi voor de Arbeitseinsatz. Zo zwartwit was het allemaal niet.