Pagina 1 van 2

Bij sneeuw doet NS het nooit goed

Geplaatst: vr 30 jan 2015, 12:18
door Suus
Bij sneeuw doet NS het nooit goed
De dienstregeling aanpassen, ja of nee? Het winterweer bezorgt de NS en ProRail deze week hoofdbrekens. Na de winters van 2010, 2011 en 2012 moest het anders.

De komende dagen schommelt de temperatuur rond het vriespunt en dat betekent dat de directies van de NS en ProRail elke middag rond half vier een lastig besluit moeten nemen: laten we de treinen morgen een aangepaste dienstregeling rijden of niet? Vandaag geldt de normale dienstregeling, ofschoon er vanmiddag winters weer wordt verwacht.

Donderdag waren wel maatregelen getroffen, maar bleken de NS en ProRail er finaal naast te zitten. Op basis van de weersvoorspelling - grillig weer met regen, sneeuw en mogelijk storm - besloten de spoorbazen preventief 20 procent van de treinen te schrappen.

Paniekvoetbal
Paniekvoetbal, oordeelden veel boze reizigers. Terwijl grote delen van het land werden getrakteerd op een aangenaam januarizonnetje, wachtten duizenden reizigers vergeefs op treinen die achteraf best hadden kunnen rijden.

Het was juist een goed besluit om de dienstregeling al 's ochtends aan te passen, reageert een woordvoerder van de NS. Bij het spoorbedrijf is iedereen zich bewust van het ongemak dat een preventieve aanpassing van de dienstregeling met zich meebrengt voor treinreizigers. Maar de kritiek die de spoorbazen nu te verduren krijgen, valt in het niet bij de woede en wanhoop van reizigers als het treinverkeer tijdens een sneeuwbui volledig tot stilstand komt.

In de winters van 2010, 2011 en 2012 lieten de NS en ProRail zich tot drie keer toe overvallen door hevige sneeuwbuien. Overal in het land vroren wissels vast en strandden treinen met technische problemen. Baanwerkers en monteurs konden de problemen niet snel genoeg oplossen, waardoor het treinverkeer binnen de kortste keren volledig tot stilstand kwam.

Lees verder op Volkskrant.nl, onder meer over blauwbekken, over afgelopen zaterdag en over onbetrouwbare weersvoorspellingen.

Re: Bij sneeuw doet NS het nooit goed

Geplaatst: vr 30 jan 2015, 12:27
door VIRM
Een wellicht groter irritatiepunt is de inflexibiliteit: als blijkt dat er toch geen sneeuw valt of dat het meevalt, blijft de nooddienstregeling gewoon gehandhaafd. Tijdens de dag kan de normale dienstregeling kennelijk niet van stal worden gehaald, of op z'n minst een reeks treinseries worden opgestart.

Re: Bij sneeuw doet NS het nooit goed

Geplaatst: vr 30 jan 2015, 12:34
door Hainje
Een vrouw is voorspelbaarder dan het weer en meteorologie blijft toch altijd een beetje koffiedik kijken. Dus ja dan loop je het risico verkeerde beslissingen te nemen. Ze kunnen hier alleen maar van leren, het uitvoeren van een dergelijke dienstregeling kent zoveel factoren waar rekening mee gehouden dient te worden, dan je het nooit gelijk goed kunt doen. De meest wispelturige factor van alles is dan denk ik nog wel de Tweede Kamer.

Re: Bij sneeuw doet NS het nooit goed

Geplaatst: vr 30 jan 2015, 13:23
door webguy
Overigens qua inflexibiliteit - die zit vooral in de plannen en het personeel geloof ik. Die eerste kan je heel makkelijk wat aan doen (plannen opdelen in brokjes die je wel/niet gaat indelen) en de tweede wordt ook aan gewerkt om personeel automatisch te herplannen...

Re: Bij sneeuw doet NS het nooit goed

Geplaatst: vr 30 jan 2015, 13:23
door Wubbo
VIRM schreef:Een wellicht groter irritatiepunt is de inflexibiliteit: als blijkt dat er toch geen sneeuw valt of dat het meevalt, blijft de nooddienstregeling gewoon gehandhaafd. Tijdens de dag kan de normale dienstregeling kennelijk niet van stal worden gehaald, of op z'n minst een reeks treinseries worden opgestart.
Ik heb begrepen (maar ik weet niet meer waar ik dat gelezen heb) dat andere landen jaloers naar Nederland kijken omdat wij zo'n grootschalige dienstregelingswijziging, inclusief alles wat erbij komt als materieel, personeel en reisinformatie) in een dag kunnen. Zij kunnen dat allemaal niet zo snel. Misschien is de uitdaging om terug te gaan naar (redelijk) normaal terwijl de winkel open is (dus overdag) dan wel te groot. 's Nachts is die overgang veel makkelijker te maken.

Re: Bij sneeuw doet NS het nooit goed

Geplaatst: vr 30 jan 2015, 13:24
door OVwatcher
Het probleem is dat vooraf uitdunnen niet werkt. Je pest er een hoop reizigers mee en als het inderdaad goed door gaat sneeuwen loopt alsnog alles vast, dus had je net zo goed gewoon kunnen rijden voor het vastloopt.

Re: Bij sneeuw doet NS het nooit goed

Geplaatst: vr 30 jan 2015, 13:37
door deadlock
Hainje schreef:Een vrouw is voorspelbaarder dan het weer en meteorologie blijft toch altijd een beetje koffiedik kijken. Dus ja dan loop je het risico verkeerde beslissingen te nemen. Ze kunnen hier alleen maar van leren, het uitvoeren van een dergelijke dienstregeling kent zoveel factoren waar rekening mee gehouden dient te worden, dan je het nooit gelijk goed kunt doen. De meest wispelturige factor van alles is dan denk ik nog wel de Tweede Kamer.
Ja. Nee. De LUD van gisteren is totale bullshit en zorgde voor meer problemen. Geen hond voorspelde slecht weer met sneeuw die zou blijven liggen op een enkele plek na. En het zorgde dus voor zoveel problemen dat het alsnog volledig naar de kut ging.

Re: Bij sneeuw doet NS het nooit goed

Geplaatst: vr 30 jan 2015, 13:41
door Wubbo
Gisteren ging er toch niets mis in de treindienst, of heb ik wat gemist? Tenminste, niets anders dan normaal of verwacht bij LUD (dus volle treinen)? Mijn indruk van de LUD van gisteren was dat het eindelijk eens lukte om treinen ook daadwerkelijk op volle lengte te laten rijden, dat was me bij eerdere LUDs niet opgevallen.

Re: Bij sneeuw doet NS het nooit goed

Geplaatst: vr 30 jan 2015, 13:47
door Klaasje
Het regende gister vertragingen die totaal niets van doen hadden met een verstoring. Dat wekt de suggestie dat het plan constant bijgestuurd moest worden om het uberhaupt draaiende te houden.

Re: Bij sneeuw doet NS het nooit goed

Geplaatst: vr 30 jan 2015, 13:51
door JWM
Niet mee eens. In de s2600 reden diverse treinen met 3 stellen ICM waar normaal dubbel VIRM rijdt. Snap ook niet hoe die daar terecht komen, want de 2600 en de 700 zijn normaal volledig VIRM.
deadlock schreef:Ja. Nee. De LUD van gisteren is totale bullshit en zorgde voor meer problemen.
Ik denk dat NS geen enkel risico wilde nemen na afgelopen zaterdag.
OVwatcher schreef:als het inderdaad goed door gaat sneeuwen loopt alsnog alles vast, dus had je net zo goed gewoon kunnen rijden voor het vastloopt.
Het gaat er meer om dat bij bij een paar verstoringen de rest van het treinverkeer nog gewoon door kan blijven gaan. Met op voorhand wat minder treinen is dat logistieke proces veel beter beheersbaar.

Re: Bij sneeuw doet NS het nooit goed

Geplaatst: vr 30 jan 2015, 14:05
door Mr-W
JWM schreef:Niet mee eens. In de s2600 reden diverse treinen met 3 stellen ICM waar normaal dubbel VIRM rijdt. Snap ook niet hoe die daar terecht komen, want de 2600 en de 700 zijn normaal volledig VIRM.
Waarschijnlijk komen die uit de s3600.Weet niet waar ze in de s2600 zijn ingezet,maar voor de pendel Vlissingen-Roosendaal zijn ze ideaal vanwege hun hogere acceleratie vermogen.

Re: Bij sneeuw doet NS het nooit goed

Geplaatst: vr 30 jan 2015, 14:19
door Klaasje
ICM is daar waarschijnlijk beland omdat het in het Noorden misging door een stremming tussen Zwolle en Meppel. Dat heeft er ook toe geleid dat er urenlang geen trein van Assen naar Groningen heeft gereden.

Re: Bij sneeuw doet NS het nooit goed

Geplaatst: vr 30 jan 2015, 16:55
door CSA2
Ik ben helemaal klaar met de NS, al dat excuusgedrag en inflexibele gedoe. Als reiziger betaal je je blauw om te kunnen genieten van allerdaagse miskleunen en vervoerd worden als een varken in een veewagen. Mensen moet eens stoppen met al het vergoeilijken van zo'n nooddienstregeling, zorg gewoon dat je troep op orde is! Zo simpel is dat! Ja maar is al jaren dood...

Re: Bij sneeuw doet NS het nooit goed

Geplaatst: vr 30 jan 2015, 17:25
door Meltrain
JWM schreef:
OVwatcher schreef:als het inderdaad goed door gaat sneeuwen loopt alsnog alles vast, dus had je net zo goed gewoon kunnen rijden voor het vastloopt.
Het gaat er meer om dat bij bij een paar verstoringen de rest van het treinverkeer nog gewoon door kan blijven gaan. Met op voorhand wat minder treinen is dat logistieke proces veel beter beheersbaar.
Wat bedoel je met "logistiek proces"? En waarom is het dan "beter beheersbaar"?

Re: Bij sneeuw doet NS het nooit goed

Geplaatst: vr 30 jan 2015, 17:44
door deadlock
Wubbo schreef:Gisteren ging er toch niets mis in de treindienst, of heb ik wat gemist? Tenminste, niets anders dan normaal of verwacht bij LUD (dus volle treinen)? Mijn indruk van de LUD van gisteren was dat het eindelijk eens lukte om treinen ook daadwerkelijk op volle lengte te laten rijden, dat was me bij eerdere LUDs niet opgevallen.
Diverse foto's gezien van de vetrekstaten van Ut waar gewoon 50+% niet reed en de rest met heel veel vertraging.

Re: Bij sneeuw doet NS het nooit goed

Geplaatst: vr 30 jan 2015, 18:21
door reisthijs
Nu doet NS het wel goed: het sneeuwt, maar de treinen rijden gewoon.

Re: Bij sneeuw doet NS het nooit goed

Geplaatst: vr 30 jan 2015, 19:31
door Hageneis
Wubbo schreef:Gisteren ging er toch niets mis in de treindienst, of heb ik wat gemist? Tenminste, niets anders dan normaal of verwacht bij LUD (dus volle treinen)? Mijn indruk van de LUD van gisteren was dat het eindelijk eens lukte om treinen ook daadwerkelijk op volle lengte te laten rijden, dat was me bij eerdere LUDs niet opgevallen.
Een 2626 laten rijden met. 10 bakken ICMm (normaal 10 bakken VIRM) is natuurlijk vragen om problemen met in-/uitstappen gezien het dubbele aantal reizigers. 14 bakken VIRM was echt geen onnodige luxe geweest! Kijk maar op ov-tijden hoeveel vertraging de 2656 opliep.

Re: Bij sneeuw doet NS het nooit goed

Geplaatst: vr 30 jan 2015, 22:02
door jesse-cruzu
CSA2 schreef:Ik ben helemaal klaar met de NS, al dat excuusgedrag en inflexibele gedoe. Als reiziger betaal je je blauw om te kunnen genieten van allerdaagse miskleunen en vervoerd worden als een varken in een veewagen. Mensen moet eens stoppen met al het vergoeilijken van zo'n nooddienstregeling, zorg gewoon dat je troep op orde is! Zo simpel is dat! Ja maar is al jaren dood...
Goed gezegd! :pos:

Re: Bij sneeuw doet NS het nooit goed

Geplaatst: za 31 jan 2015, 20:15
door Berk-24
CSA2 schreef:Ik ben helemaal klaar met de NS, al dat excuusgedrag en inflexibele gedoe. Als reiziger betaal je je blauw om te kunnen genieten van allerdaagse miskleunen en vervoerd worden als een varke een veewagen. moet eens stoppen met al het vergoeilijken van zo'n nstregeling, zorg gewoon dat je troep op orde is! Zo simpel is dat! Ja maar is al jaren dood...
Realiseer je even dat het gras bij de buren echt niet groener is. De NS is een van de beste spoorbedrijven ter wereld. Nergens vind je ee standaardfrequentie van 2x/uur, vaak goede aansluitingen, ruime capaciteit van teinen, etc. Stop eens met klagen. Zelfs in Nordrhein Westfalen id de standaardfrequentie buiten de s-bahn 1x/uur, zijn er vaak geen goede aansluitingen en is er een beperkte capaciteit van treinen.

Re: Bij sneeuw doet NS het nooit goed

Geplaatst: za 31 jan 2015, 20:16
door WSM
Nee inderdaad, het is werkelijk een topprestatie dat er bij +4 graden en geen sneeuw nog treinen kunnen rijden!

Re: Bij sneeuw doet NS het nooit goed

Geplaatst: za 31 jan 2015, 20:45
door Hainje
Iemand nog een nieuwe voorraad citroenen? :D

Re: Bij sneeuw doet NS het nooit goed

Geplaatst: za 31 jan 2015, 20:56
door Jef400
Berk-24 schreef:
CSA2 schreef:Ik ben helemaal klaar met de NS, al dat excuusgedrag en inflexibele gedoe. Als reiziger betaal je je blauw om te kunnen genieten van allerdaagse miskleunen en vervoerd worden als een varke een veewagen. moet eens stoppen met al het vergoeilijken van zo'n nstregeling, zorg gewoon dat je troep op orde is! Zo simpel is dat! Ja maar is al jaren dood...
Realiseer je even dat het gras bij de buren echt niet groener is. De NS is een van de beste spoorbedrijven ter wereld. Nergens vind je ee standaardfrequentie van 2x/uur, vaak goede aansluitingen, ruime capaciteit van teinen, etc. Stop eens met klagen. Zelfs in Nordrhein Westfalen id de standaardfrequentie buiten de s-bahn 1x/uur, zijn er vaak geen goede aansluitingen en is er een beperkte capaciteit van treinen.
Ja, dat heeft ook zo ontzettend veel met de presentaties tijdens sneeuwval te maken...

Re: Bij sneeuw doet NS het nooit goed

Geplaatst: za 31 jan 2015, 21:05
door JWM
Meltrain schreef:Wat bedoel je met "logistiek proces"? En waarom is het dan "beter beheersbaar"?
Als er ergens een verstoring is moet voor alle treinen die daar langs zouden komen iets ad-hoc bedacht worden. En dan begint de uitdaging, want een machinist met standplaats Amsterdam en bijna einde dienst die strandt in Utrecht door een verstoring bij Maarssen kan niet terugrijden richting Nijmegen. Er moet op dat moment dus ander personeel beschikbaar zijn anders blijft zo'n trein een perron bezet houden waardoor andere treinen niet binnen kunnen komen waar ook weer personeel op zit wat andere treinen moet rijden. Bij een enkele verstoring is dat allemaal nog wel op te vangen, bij meerdere stort het als een kaartenhuis in elkaar en ligt de hele treindienst in Nederland plat.

Door een uitgeklede dienstregeling te rijden zijn er minder treinen waar iets ad-hoc voor bedacht moet worden en is er meer reservepersoneel beschikbaar, want NS deelt geen extra verlof uit bij een winterdienstregeling.

Re: Bij sneeuw doet NS het nooit goed

Geplaatst: za 31 jan 2015, 21:54
door Thom91
Hainje schreef:Iemand nog een nieuwe voorraad citroenen? :D
Werd ik geroepen?

Re: Bij sneeuw doet NS het nooit goed

Geplaatst: za 31 jan 2015, 22:49
door CSA2
Berk-24 schreef:
CSA2 schreef:Ik ben helemaal klaar met de NS, al dat excuusgedrag en inflexibele gedoe. Als reiziger betaal je je blauw om te kunnen genieten van allerdaagse miskleunen en vervoerd worden als een varke een veewagen. moet eens stoppen met al het vergoeilijken van zo'n nstregeling, zorg gewoon dat je troep op orde is! Zo simpel is dat! Ja maar is al jaren dood...
Realiseer je even dat het gras bij de buren echt niet groener is. De NS is een van de beste spoorbedrijven ter wereld. Nergens vind je ee standaardfrequentie van 2x/uur, vaak goede aansluitingen, ruime capaciteit van teinen, etc. Stop eens met klagen. Zelfs in Nordrhein Westfalen id de standaardfrequentie buiten de s-bahn 1x/uur, zijn er vaak geen goede aansluitingen en is er een beperkte capaciteit van treinen.
Waar heb ik het over de buren? Of over aansluitingen of frequenties? Waar het om gaat is het bekende excuusgedrag, het rechtlullen van het feit dat je iedere keer in paniek raakt en faalt als hier 3 flokken sneeuw vallen, alle "ja maar want als" verhaaltjes, dat is waar het om gaat! En dit soort dingen ontstaan alleen als je angst hebt omdat je weet dat je een wanprestatie gaat leveren omdat je je zooi niet op orde hebt. Maar ondertussen wel roepen dat je het zo goed doet en dat het net echt niet verder hoeft opgeknipt te worden omdat je eigenlijk bang bent dat een ander z'n werk beter doet als dat je het nu zelf doet. En er zijn veel mensen die dit gedrag maar rechtpraten want ja die goede oude NS...