Pagina 2 van 2

Re: Bij sneeuw doet NS het nooit goed

Geplaatst: zo 01 feb 2015, 00:41
door Vinny
Er zijn denk ik drie elementen:
1. Bijsturing
De bijsturing in Nederland is al ongeveer 10 jaar (zo niet langer) een ernstig probleem. Bij grootschalige incidenten stort de dienstregeling als een plumppuding in elkaar. Het probleem is tot op het hoogste niveau bekend, maar er is door diverse oorzaken geen oplossing voorradig. Dat kun je jammer, naar en vervelend vinden en dat is het naar mijn mening ook, maar dat maakt het niet minder waar.
2. Sneeuw
Sneeuw is een naar goedje. Het tast de infrastructuur en het materieel in zodanige mate aan dat een probleemloze dienstuitoefening niet mogelijk is zonder dat er drastische maatregelen worden getroffen. De enige manier om de problematiek het hoofd te bieden is op het moment dat dit zich voordoet enorm te snijden in de dienstregeling (dan krijg je probleem 1) of om zeer dure maatregelen te nemen waardoor de sneeuw geen impact meer heeft op de dienstregeling. Je moet dan denken aan veel meer mankracht in de storingsdienst. Eigenlijk zou elk wisselcomplex door de spooraannemers bezet moeten zijn zodat een eventueel defect aan het wissel of de wisselverwarming meteen verholpen kan worden.
3. Onvoorspelbaarheid
In Nederland is sneeuw een tamelijk onvoorspelbaar verschijnsel. In Schandinaviƫ en in bergstaten weet je ongeveer wel dat boven een bepaalde hoogte sneeuw valt. Daar hou je dan van te voren rekening mee. In Nederland is het zo dat sneeuw tamelijk zeldzaam is, en bovendien moeilijk te voorspellen. Het is vaak erg lokaal, en bovendien maakt een verschil van maar twee graden een essentieel verschil. Als er sneeuw/ijsregen valt maar de luchttemperatuur is boven nul dan is er hoegenaamd geen effect. Komt die eronder dan kan het drastische gevolgen hebben. Ook de buien zelf kunnen rustig 100 kilometer verderop vallen: In Belgiƫ of in Duitsland. Ook is het bijvoorbeeld mogelijk dat de sneeuw later valt of helemaal niet. Dan is het een dag van te voren instellen van de winterdienstregeling natuurlijk altijd vragen om problemen. De voorspelling klopt vaker niet dan wel, en dus hou je een ontevreden klant.