Honderdduizend ritten meer in nieuwe spoorboekje

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Honderdduizend ritten meer in nieuwe spoorboekje

Bericht door Geert »

Honderdduizend ritten meer in nieuwe spoorboekje

Utrecht - In 2009 gaan er opnieuw meer treinen rijden dan dit jaar. ProRail, NS, de regionale vervoerders en de goederenvervoerders hebben vrijdag hun plannen bekend gemaakt om volgend jaar honderdduizend treinen meer te laten rijden. Daarmee komt er opnieuw meer ruimte voor groei van het aantal treinreizigers. In totaal zijn er volgend jaar 3,1 miljoen treinritten over het Nederlandse spoor. Het nieuwe spoorboekje gaat in op 14 december 2008.

Ieder jaar wordt na een lange periode van plannen en overleggen eind augustus de nieuwe dienstregeling vastgesteld. De wensen van de reizigers- en goederenvervoerders en benodigde tijd voor het noodzakelijke onderhoud aan het spoor zijn samengevoegd, waarna wordt gekeken of alles past op het drukst bereden spoorwegnet van Europa. Na veel gepuzzel en constructief overleg konden bijna alle verzoeken worden gehonoreerd. Een enkele keer was er sprake van overlappende aanvragen van vervoerders of kon op een enkel traject niet al het onderhoud in de nacht worden uitgevoerd.

Jaarlijks groeit het goederenvervoer per spoor met tien procent. Ook voor 2009 is er voldoende capaciteit voor deze groei. Een groei van tien procent scheelt ongeveer 300 duizend ritten van vrachtwagens over de weg. De groei is het grootst van de Nederlandse havens en belangrijkste industriële centra naar Duitsland en de nieuwe EU-lidstaten. De Betuweroute wordt daarbij steeds meer gebruikt. Naar verwachting zal in de loop van 2009 de Havenspoorlijn, die de Rotterdamse haven verbindt met de Betuweroute en het overige spoorwegnet, geschikt zijn voor het rijden met elektrische locomotieven en uitgerust zijn met het nieuwe Europese beveiligingssysteem ERTMS. Daarmee kan in een keer worden doorgereden met elektrische locomotieven vanuit de Rotterdamse haven naar Duitsland en verder.

Een intensiever gebruik van het spoor vraagt ook om meer onderhoud. ProRail gebruikt zo’n vijf procent van de spoorcapaciteit voor het onderhoud aan het spoor. De problemen die er vorig jaar nog waren met nachtelijk onderhoud aan enkelsporige trajecten zijn dit jaar door de regionale vervoerders, NS en ProRail grotendeels opgelost door per traject maatwerk te leveren. In 2009 werkt ProRail vooral ’s nachts aan het spoor omdat dan de minste treinen rijden. Het werk is zo ingedeeld dat over één spoor de goederentreinen en de NS nachtnet treinen kunnen blijven rijden.

De veiligheid voor baanwerkers wordt in 2009 verder vergroot. Meer onderhoud wordt uitgevoerd in volledig buitendienst gesteld spoor. Door de inzet van videoschouwtreinen en mobiele werkplaatsen wordt de hinder voor reizigers en verladers beperkt.

Bron: Blik op Nieuws
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Honderdduizend ritten meer in nieuwe spoorboekje

Bericht door Wubbo »

100.000 treinen per jaar, da's pak em beet 300 stuks per dag. Da's best veel, als je bedenkt dat er geen grote wijzigingen in het reizigersvervoer zijn. Ben wel benieuwd hoe ze dat soort dingen meten: zorgt het aan elkaar koppelen van de series 3600 en 3700 ervoor dat er minder treinen gaan rijden?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Honderdduizend ritten meer in nieuwe spoorboekje

Bericht door Geert »

En het hakken/verleggen van de huidige s2000 in een 3100 Nijmegen - Schiphol en 2000 Utrecht - Den Haag zal dan wel weer tot meer treintjes leiden. Wellicht was het leuker geweest als ze de verandering in treinkilometers hadden gemeld :)

Die goederentreinen: zijn dat rijdende treinen of aangevraagde paden?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Honderdduizend ritten meer in nieuwe spoorboekje

Bericht door Wubbo »

Dat zijn sowieso aangevraagde (en gehonoreerde) paden. Ik ben even kwijt of er in de komende dienstregeling ook al betaald moet worden voor niet gebruikte paden, daar waren wel plannen voor. Maar ervaring leert dat er in het goederengebeuren nog veel gaat wijzigen, tot en tijdens dienstregeling 2009.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Honderdduizend ritten meer in nieuwe spoorboekje

Bericht door WSM »

Het opknippen van de 7500 te Ah zal ook wel een positieve bijdrage aan de ontwikkeling van het treinproduct (kots) leveren.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Reiziger Delft
Berichten: 1199
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Honderdduizend ritten meer in nieuwe spoorboekje

Bericht door Reiziger Delft »

Ik kan je zeggen dat er in de regio Arnhem/Nijmegen een hoop mensen zijn die zeer blij zijn dat deze stoptrein weer naar Nijmegen rijdt.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Honderdduizend ritten meer in nieuwe spoorboekje

Bericht door reisthijs »

Wubbo schreef:100.000 treinen per jaar, da's pak em beet 300 stuks per dag. Da's best veel, als je bedenkt dat er geen grote wijzigingen in het reizigersvervoer zijn.
Het treinaanbod wordt uitgebreid met:
2x/uur Sprinter Arnhem-Nijmegen
2x/uur Sprinter Utrecht-Breukelen
2x/uur IC Utrecht-Schiphol
1x/uur stoptrein Hoorn Kersenboogerd Hoofddorp
1x/uur stoptrein Apeldoorn-Enschede
Spitstrein Haarlem-Amsterdam
Nachttrein Rotterdam-Utrecht

Daarmee kom je al makkelijk aan 200 extra treinen per dag, en dat zijn dan alleen nog maar de NS-treinen.

Wordt de tram Houten-Houten Castellum eigenlijk als trein gerekend? Die wordt volgend jaar opgeheven, dat zijn meer dan 100 'treinen' minder per dag.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Honderdduizend ritten meer in nieuwe spoorboekje

Bericht door webguy »

Reiziger Delft schreef:Ik kan je zeggen dat er in de regio Arnhem/Nijmegen een hoop mensen zijn die zeer blij zijn dat deze stoptrein weer naar Nijmegen rijdt.
En tja, zo ken ik ook iemand die gaat verhuizen, o.a. omdat er geen directe trein meer rijdt tussen Arnhem Presikhaaf en Ede-Wageningen. Maar het aantal mensen dat in Nijmegen positief wordt beinvloed is groter geloof ik ja, maar ik betwijfel of het veel uitmaakt voor je reistijd. Het is wel een overstap minder: maar je zit wel in een stoptrein ipv een IC. Het verschil tussen de overstaptijd en de reistijd zonder overstap zal niet veel zijn gok ik zo...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Honderdduizend ritten meer in nieuwe spoorboekje

Bericht door Wubbo »

Het scheelt een minuut of 5 vanuit Nijmegen. Vanuit Nijmegen Lent, Elst en Arnhem Zuid is de winst groter: zo'n 20 minuten. Maar hoeveel mensen dat zijn is inderdaad de vraag.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Honderdduizend ritten meer in nieuwe spoorboekje

Bericht door Frank »

Reizigers Nijmegen -> Arnhem Presikhaaf kunnen straks 5 minuten later weg uit Nijmegen (...:33 ipv ...:28 en ...:03 ipv ...:58). De overstaptijd in Nm bedraagt nu met de s3700 iets van 15 minuten en vanaf volgend jaar - 6 minuten voor tussenstops - 4 minuten stilstaan van stoptrein in Arnhem.
Reizigers uit Ede-Wageningen moeten straks geloof ik iets van 3 minuten eerder weg met de 3100 (Schiphol - Nijmegen) in plaats van de 7500 (Ede-Wageningen - Zutphen).

De echt grote winsten/verliezen worden geboekt op de stations tussen Arnhem en Nijmegen en Ede-Wageningen en Arnhem. Eerstgenoemde stations gaan er iets van 20 minuten op vooruit; laatstgenoemde stations gaan er 30 minuten op achteruit (overdag). Hoe groot de reizigersaantallen van die stations zijn weet ik zo niet.
Laatst gewijzigd door Frank op ma 25 aug 2008, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Honderdduizend ritten meer in nieuwe spoorboekje

Bericht door Thijs »

Tien procent meer goederentreinen, dat is ook fors. Zou dat nog gevolgen hebben voor het reizigersvervoer?

Daarnaast, goed te horen dat er tussen NS en goederenvervoerders enerzijds, en Prorail anderzijds afspraken zijn gemaakt over het nachtelijk vervoer. Ik ben echter héél benieuwd hoe het zal gaan bij bijvoorbeeld Syntus en Veolia: zou er een herhaling van vorig jaar komen, waarbij er treinen moesten worden geschrapt? Immers, er wordt gesproken in het artikel over een tweesporig baanvak.

Daarnaast heb ik ook ergens gelezen dat NS eigenlijk nog meer late treinen wilde laten rijden, maar dit doorgeschoven is naar 2010. Ambitie lijkt de NS in ieder geval wel te hebben!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Honderdduizend ritten meer in nieuwe spoorboekje

Bericht door webguy »

Vergeet niet dat we een Betuweroute hebben die steeds hogere capaciteit krijgt. Hoe zit het verder met Benelux over klassieke route / HiSpeed over HSL verdeling? Komt die tweede er nieuw bij, of gaat die de Benelux vervangen?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Honderdduizend ritten meer in nieuwe spoorboekje

Bericht door Vinny »

Dit is gemeld door een collega van me:
Voorlopige (concept) planning NS Hispeed:

December 2008 (m.i.v. dienstregeling 2009):
* 1x per uur Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal v.v. over de HSL met TRAXX+rijtuigen, 160 km/h, alleen op werkdagen.
* 1x per uur Amsterdam Centraal - Brussel-Zuid v.v. (Benelux) over de Oude Lijn met TRAXX+rijtuigen.
* 6x per dag Amsterdam Centraal - Parijs v.v. (Thalys) over de Oude Lijn.

HSL Mei 2009
* 1x per uur Amsterdam Centraal - Breda v.v. met TRAXX+rijtuigen, 160 km/h.
* 1x per uur Amsterdam Centraal - Brussel-Zuid v.v. met TRAXX+rijtuigen, 160 km/h.
* 7x per dag Amsterdam Centraal - Parijs v.v. (Thalys), 250-300 km/h.
* 8x per dag Den Haag Centraal - Rotterdam Centraal (HST Connect) met ICMm, 140 km/h.

HSL Juni 2009 (m.i.v. zomerdienstregeling):
* 2x per uur Amsterdag Centraal - Breda v.v. met TRAXX+rijtuigen, 160 km/h.
* 1x per uur Amsterdam Centraal - Brussel-Zuid v.v. met V250/Albatros, 250 km/h.
* 9x per dag Amsterdam Centraal - Parijs v.v. (Thalys), 250-300 km/h.
* 8x per dag Den Haag Centraal - Rotterdam Centraal (HST Connect) met ICMm, 140 km/h.

HSL December 2009 (m.i.v dienstregeling 2010):
* 2x per uur Amsterdag Centraal - Rotterdam Centraal v.v. met TRAXX+rijtuigen+TRAXX, 160 km/h.
* 2x per uur Amsterdam Centraal - Breda v.v. met V250/Albatros, 250 km/h.
* 1x per uur Amsterdam Centraal - Brussel-Zuid v.v. met V250/Albatros, 250 km/h.
* 10x per dag Amsterdam Centraal - Parijs v.v. (Thalys), 250-300 km/h.
* 8x per dag Den Haag Centraal - Rotterdam Centraal (HST Connect) met ICMm, 140 km/h.

HSL Medio 2010:
* 2x per uur Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal v.v. met V250/Albatros, 250 km/h.
* 2x per uur Amsterdam Centraal - Breda v.v. met V250/Albatros, 250 km/h.
* 1x per uur Amsterdam Centraal - Brussel-Zuid v.v. met V250/Albatros, 250 km/h.
* 10x per dag Amsterdam Centraal - Parijs v.v. (Thalys), 300 km/h.
* 8x per dag Den Haag Centraal - Rotterdam Centraal (HST Connect) met ICMm, 140 km/h.

HSL December 2010 (m.i.v dienstregeling 2011):
* 2x per uur Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal v.v. met V250/Albatros, 250 km/h.
* 2x per uur Amsterdam Centraal - Breda v.v. met V250/Albatros, 250 km/h.
* 1x per uur Amsterdam Centraal - Brussel-Zuid v.v. met V250/Albatros, 250 km/h.
* 10x per dag Amsterdam Centraal - Parijs v.v. (Thalys), 300 km/h.
* 8x per dag Den Haag Centraal - Brussel-Zuid v.v. met V250/Albatros, 250 km/h.
* 8x per dag Den Haag Centraal - Rotterdam Centraal (HST Connect) met ICMm, 140 km/h.

Let op: Dit is een PLANNING, de aflevering (of het uitblijven daarvan) van de V250 kan een hoop roet in het eten gooien

HSL Treinseries 2009:
900: Amsterdam Centraal - Breda (HSL) vanaf mei 2009
1000: Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal (HSL)
1100: Den Haag Centraal - Rotterdam Centraal (HST Connect) vanaf mei 2009
9200: Amsterdam Centraal - Brussel-Zuid v.v. (Benelux Oude Lijn)
9200: Amsterdam Centraal - Brussel-Zuid v.v. (HSL) vanaf mei 2009
9300: Amsterdam Centraal - Parijs v.v. (Thalys)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Spoor kan ook in Duitsland verwachte groei aan

Bericht door Wubbo »

27 augustus 2008
Spoor kan ook in Duitsland verwachte groei aan
Voor het goederenvervoer per spoor in Duitsland zijn voor volgend jaar 12 procent meer 'Trassen', goederenpaden, aangevraagd dan voor dit jaar. Dat heeft DB Netz, de beheerder van het Duitse spoornet, meegedeeld. Al die aanvragen, eerder dit jaar binnengekomen, zijn inmiddels verwerkt en ondergebracht in het gebruiksplan voor het spoornet. Voor reizigersvervoer werden 3 procent extra treinpaden aangevraagd. Bijna alle aanvragen zijn gehonoreerd.

In de eerste maanden van het jaar kreeg DB Netz het recordaantal van 49.000 aanvragen voor vaste treinpaden voor reizigers- en goederentreinen binnen. Het bedrijf, onderdeel van Deutsche Bahn, heeft ze allemaal in het 'spoorboekje' voor 2009 kunnen verwerken. Er kwamen ook nog eens 880.000 aanvragen binnen voor het zogenoemde 'gelegenheidsverkeer', treinritten die meestal maar één of enkele keren per jaar voorkomen. Die zijn volgend jaar vooral aan goederenvervoer toebedeeld. Volgens DB Netz konden alle goederenklanten uiteindelijk met wat passen en meten goed worden bedeeld.

Eerder al kon ProRail, beheerder van het Nederlandse gemengde spoornet, melden dat aanvragen voor zo'n honderdduizend treinritten extra op jaarbasis voor volgend jaar in een dienstregeling zijn ondergebracht, op een totaal van 3,1 miljoen ritten. In Nederland kan het goederenvervoer volgend jaar 10 procent toenemen.

Zowel ProRail als DB Netz heeft te maken met een spoorcapaciteit die volgend jaar niet of nauwelijks toeneemt. Beide exploitanten hebben daarom, teneinde aan de sterke groei van de vraag naar treinpaden te kunnen voldoen, nog scherper moeten puzzelen om elke trein binnen de veiligheidsvoorwaarden een plek op het spoor te geven. Een complicerende factor is dat meer treinverkeer ook meer onderhoudswerk meebrengt. Ook daarvoor is zowel in Nederland als Duitsland door slimmere planning voldoende tijd ingeruimd. De Duitsers zien kans volgend jaar twee keer zoveel bouw- en onderhoudswerk aan het spoor in te plannen.

Uiteraard beschikt Nederland, anders dan Duitsland, ook nog over voldoende capaciteit voor extra treinen op de, door KeyRail geëxploiteerde, Betuweroute.

Bron: Nieuwsblad Transport
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten