Grappig. Juist in Friesland zijn lijnen met 20-minutenfrequentie te vinden (50, 51, 98/99). Dit strookt mooi met de treinverbinding Leeuwarden richting Zwolle die 3x per uur rijdt :Y .Berk-24 schreef:denk aan streeklijnen in Friesland (...) zijn 20-minutendiensten zeer onwenselijk
Dienstregeling hoeft niet altijd klokvast
Re: Dienstregeling hoeft niet altijd klokvast
Re: Dienstregeling hoeft niet altijd klokvast
Of de verbinding Leeuwarden-Sneek per trein of is die ook afgestemd op Leeuwarden-Meppel-(Zwolle)?
Wel is die frequentie van 3x per uur heel irritant als de treinen 2x per uur rijden. Er is ieder uur maar één aansluiting. In Tilburg zijn veel stadslijnen zo opgezet. Gelukkig is dat bij mij in de wijk veranderd naar een hogere frequentie (4x of 6x/uur). Maar ook (juist) met 2x per uur vs 2x per uur blijft het de vraag of je wel aansluiting hebt.
Wel is die frequentie van 3x per uur heel irritant als de treinen 2x per uur rijden. Er is ieder uur maar één aansluiting. In Tilburg zijn veel stadslijnen zo opgezet. Gelukkig is dat bij mij in de wijk veranderd naar een hogere frequentie (4x of 6x/uur). Maar ook (juist) met 2x per uur vs 2x per uur blijft het de vraag of je wel aansluiting hebt.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: Dienstregeling hoeft niet altijd klokvast
Aan de andere kant heb je soms ook dat op bepaalde stations wel 20 treinen per uur aankomen vanuit twee richtingen bij elkaar opgeteld. Als je dan geen geld hebt voor een kwartierdienst maar wel voor een 20-minutendienst kan dat erg aantrekkelijk zijn omdat je vanuit iedere richting dan een goede aansluiting hebt per uur in plaats van altijd een goede of altijd een slechte.
Re: Dienstregeling hoeft niet altijd klokvast
In Rotterdam en in de ruime regio waar wordt aangesloten op de Rotterdamse metro kan ik mij in sommige gevallen nog een twintigminutendienst voorstellen, bijvoorbeeld vanaf het Zuidplein of in Spijkenisse. In regio's waar de aansluiting op de trein belangrijk is zijn halfuursdiensten of kwartierdiensten interessanter. Rijdt de bus/tram/metro nog frequenter dan elk kwartier dan wordt de wachttijd nooit dusdanig dat je echt meer goed hoeft aan te sluiten, je staat nooit echt lang te wachten.
Wat betreft een buslijn die elke 22 minuten rijdt, niet superpraktisch maar kan ik mij nog iets bij voorstellen. Bij een niet klokvaste dienstregeling denk ik eerder aan een dienstregeling waar willekeurig wat ritten in gezet zijn waar absoluut geen patroon in te herkennen valt.
Wat betreft een buslijn die elke 22 minuten rijdt, niet superpraktisch maar kan ik mij nog iets bij voorstellen. Bij een niet klokvaste dienstregeling denk ik eerder aan een dienstregeling waar willekeurig wat ritten in gezet zijn waar absoluut geen patroon in te herkennen valt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39181
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling hoeft niet altijd klokvast
Die hebben we waarschijnlijk echter maar weinig in Nederland... In de categorie opmerkelijke frequenties heeft Dordrecht trouwens nog een tijdje een zwak buslijntje gehad wat om de 61 minuten reed
20-minutendiensten komen overigens her en der ook voor bij lijnen die een flink trajectdeel met een andere lijn delen, waarbij ze samen dus een frequente 10-minutendienst bieden.
20-minutendiensten komen overigens her en der ook voor bij lijnen die een flink trajectdeel met een andere lijn delen, waarbij ze samen dus een frequente 10-minutendienst bieden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dienstregeling hoeft niet altijd klokvast
Zo ken ik een traject waar vier lijnen een kwartierdienst aanbieden :)Daniel schreef:[...]20-minutendiensten komen overigens her en der ook voor bij lijnen die een flink trajectdeel met een andere lijn delen, waarbij ze samen dus een frequente 10-minutendienst bieden.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: Dienstregeling hoeft niet altijd klokvast
In Friesland probeert men wel degelijk rekening te houden met de meest gevraagde overstapverbindingen. Dat lukt over het algemeen toch best aardig. Het probleem is dat de secundaire vervoersknopen zodanig verspreid zijn dat het niet heel makkelijk om buslijnen in klokvaste patroontijdbediening te hebben. Heb je net de ene knoop gehaald, komt het bij de andere niet goed uit. Maar zeker de laatste jaren maakt Arriva daar toch wel veel werk van moet ik zeggen en als er volgens de dienstregeling wordt gereden dan zijn de overstappen over het algmeen zeer goed.Ronald schreef:Grappig. Juist in Friesland zijn lijnen met 20-minutenfrequentie te vinden (50, 51, 98/99). Dit strookt mooi met de treinverbinding Leeuwarden richting Zwolle die 3x per uur rijdt :Y .Berk-24 schreef:denk aan streeklijnen in Friesland (...) zijn 20-minutendiensten zeer onwenselijk
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten