Pagina 2 van 2

Re: Dienstregeling hoeft niet altijd klokvast

Geplaatst: di 10 feb 2015, 21:55
door Ronald
Berk-24 schreef:denk aan streeklijnen in Friesland (...) zijn 20-minutendiensten zeer onwenselijk
Grappig. Juist in Friesland zijn lijnen met 20-minutenfrequentie te vinden (50, 51, 98/99). Dit strookt mooi met de treinverbinding Leeuwarden richting Zwolle die 3x per uur rijdt :Y .

Re: Dienstregeling hoeft niet altijd klokvast

Geplaatst: wo 11 feb 2015, 07:52
door SLToilet
Of de verbinding Leeuwarden-Sneek per trein of is die ook afgestemd op Leeuwarden-Meppel-(Zwolle)?
Wel is die frequentie van 3x per uur heel irritant als de treinen 2x per uur rijden. Er is ieder uur maar één aansluiting. In Tilburg zijn veel stadslijnen zo opgezet. Gelukkig is dat bij mij in de wijk veranderd naar een hogere frequentie (4x of 6x/uur). Maar ook (juist) met 2x per uur vs 2x per uur blijft het de vraag of je wel aansluiting hebt.

Re: Dienstregeling hoeft niet altijd klokvast

Geplaatst: wo 11 feb 2015, 14:09
door Klaasje
Aan de andere kant heb je soms ook dat op bepaalde stations wel 20 treinen per uur aankomen vanuit twee richtingen bij elkaar opgeteld. Als je dan geen geld hebt voor een kwartierdienst maar wel voor een 20-minutendienst kan dat erg aantrekkelijk zijn omdat je vanuit iedere richting dan een goede aansluiting hebt per uur in plaats van altijd een goede of altijd een slechte.

Re: Dienstregeling hoeft niet altijd klokvast

Geplaatst: wo 11 feb 2015, 14:30
door Suus
In Rotterdam en in de ruime regio waar wordt aangesloten op de Rotterdamse metro kan ik mij in sommige gevallen nog een twintigminutendienst voorstellen, bijvoorbeeld vanaf het Zuidplein of in Spijkenisse. In regio's waar de aansluiting op de trein belangrijk is zijn halfuursdiensten of kwartierdiensten interessanter. Rijdt de bus/tram/metro nog frequenter dan elk kwartier dan wordt de wachttijd nooit dusdanig dat je echt meer goed hoeft aan te sluiten, je staat nooit echt lang te wachten.

Wat betreft een buslijn die elke 22 minuten rijdt, niet superpraktisch maar kan ik mij nog iets bij voorstellen. Bij een niet klokvaste dienstregeling denk ik eerder aan een dienstregeling waar willekeurig wat ritten in gezet zijn waar absoluut geen patroon in te herkennen valt.

Re: Dienstregeling hoeft niet altijd klokvast

Geplaatst: wo 11 feb 2015, 19:08
door Daniel
Die hebben we waarschijnlijk echter maar weinig in Nederland... In de categorie opmerkelijke frequenties heeft Dordrecht trouwens nog een tijdje een zwak buslijntje gehad wat om de 61 minuten reed :P
20-minutendiensten komen overigens her en der ook voor bij lijnen die een flink trajectdeel met een andere lijn delen, waarbij ze samen dus een frequente 10-minutendienst bieden.

Re: Dienstregeling hoeft niet altijd klokvast

Geplaatst: wo 11 feb 2015, 20:37
door Stéphane
Daniel schreef:[...]20-minutendiensten komen overigens her en der ook voor bij lijnen die een flink trajectdeel met een andere lijn delen, waarbij ze samen dus een frequente 10-minutendienst bieden.
Zo ken ik een traject waar vier lijnen een kwartierdienst aanbieden :)

Re: Dienstregeling hoeft niet altijd klokvast

Geplaatst: wo 11 feb 2015, 20:59
door Vinny
Ronald schreef:
Berk-24 schreef:denk aan streeklijnen in Friesland (...) zijn 20-minutendiensten zeer onwenselijk
Grappig. Juist in Friesland zijn lijnen met 20-minutenfrequentie te vinden (50, 51, 98/99). Dit strookt mooi met de treinverbinding Leeuwarden richting Zwolle die 3x per uur rijdt :Y .
In Friesland probeert men wel degelijk rekening te houden met de meest gevraagde overstapverbindingen. Dat lukt over het algemeen toch best aardig. Het probleem is dat de secundaire vervoersknopen zodanig verspreid zijn dat het niet heel makkelijk om buslijnen in klokvaste patroontijdbediening te hebben. Heb je net de ene knoop gehaald, komt het bij de andere niet goed uit. Maar zeker de laatste jaren maakt Arriva daar toch wel veel werk van moet ik zeggen en als er volgens de dienstregeling wordt gereden dan zijn de overstappen over het algmeen zeer goed.