NS: smartphoneticket voor Thalys en IC Brussel

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

NS: smartphoneticket voor Thalys en IC Brussel

Bericht door Thom91 »

NS: smartphoneticket voor Thalys en IC Brussel

Treinreizigers hoeven voor een ritje naar België of Frankrijk hun kaartje niet langer te printen. Online aangeschafte vervoersbewijzen kunnen sinds woensdag ook als mobiel ticket worden geplaatst in de smartphone-app van NS International. Klanten moeten wel eerst een update downloaden voor de app op hun mobiele telefoon.

Tot nu toe moesten via de website van NS gekochte kaartjes voor de Intercity Brussel of de Thalys naar Parijs thuis worden geprint, of op het station worden afgehaald. Dit is nu niet meer nodig. Zo’n e-ticket kan na de aankoop in de app worden geplaatst, door de boekingscode in te voeren. Bij een kaartcontrole moet dit mobiele ticket dan op de smartphone worden getoond.

Stapsgewijs
NS wil de mobiele tickets ook voor het binnenlandse treinverkeer invoeren, hoewel nog niet precies duidelijk is wanneer. Alle conducteurs moeten hiervoor eerst worden uitgerust met nieuwe ‘Railpockets’, waarmee in de trein ov-chipkaarten en e-tickets worden gecontroleerd. De huidige kunnen een aanschafcode op een smartphone niet uitlezen.

Bron en meer
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: NS: smartphoneticket voor Thalys en IC Brussel

Bericht door SLToilet »

Even een technisch vraagje: hoe kunnen de chipkaartpoortjes dit lezen (die moeten immers ook open kunnen gaan)? Is dat via die speciale poortjes die op sommige stations staan (zoals in Breda en Rotterdam Centraal)?
Maar verder een heel goed plan, scheelt weer printkosten :D
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NS: smartphoneticket voor Thalys en IC Brussel

Bericht door waldo79 »

Je hebt van die poortjes, die QR-codes of barcodes kunnen lezen. Zelf heb ik dat alles niet geïnstalleerd op mijn telefoon en op een app van NS International zit ik niet te wachten :x
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS: smartphoneticket voor Thalys en IC Brussel

Bericht door webguy »

Het speciale poortje - dat is vervolgens op alle type telefoons getest, je moet alleen soms de helderheid omhoog schroeven.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: NS: smartphoneticket voor Thalys en IC Brussel

Bericht door SLToilet »

webguy schreef:Het speciale poortje - dat is vervolgens op alle type telefoons getest, je moet alleen soms de helderheid omhoog schroeven.
Die poortjes dus inderdaad :wink: als die overal zouden kunnen worden geïnstalleerd voor binnenlandse reizen (en telefoons) dan maken we de chipkaart langzaam maar zeker overbodig.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: NS: smartphoneticket voor Thalys en IC Brussel

Bericht door n-evo »

webguy schreef:Het speciale poortje - dat is vervolgens op alle type telefoons getest, je moet alleen soms de helderheid omhoog schroeven.
Mooie van Passbook op iOS is dat de app automatisch de display brightness op max zet. Wordt ook weer teruggezet als je weg switcht of teruggaat naar home. :pos:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS: smartphoneticket voor Thalys en IC Brussel

Bericht door Suus »

Even gekeken: Je moet online tickets kopen, dan de gratis app op je smartphone zetten (ok, dat kan ik nog snappen, dat komt vaker voor) en daarna in de app de DNR-code en e-mailadres van je tickets invullen. Het begin is er nu inderdaad, godzijdank trouwens, maar nog wel wat omslachtig.

Is de volgende stap het ook via de NS-international app kunnen inloggen? Zijn er ook plannen voor Duitse tickets?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS: smartphoneticket voor Thalys en IC Brussel

Bericht door webguy »

Geloof ja en ja, Duitsland is volgende op de rit voor introductie.

Wat betreft DNR - het kan ook automagisch geloof ik met een link in de email. Klik = toegevoegd. Passboek zit er nu (nog?) niet in.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS: smartphoneticket voor Thalys en IC Brussel

Bericht door Geert »

waldo79 schreef:Je hebt van die poortjes, die QR-codes of barcodes kunnen lezen. Zelf heb ik dat alles niet geïnstalleerd op mijn telefoon en op een app van NS International zit ik niet te wachten :x
Je hoeft het niet perse te gebruiken he, het is een alternatief bovenop de homeprints en papieren tickets.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten