Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Bericht door Mr-W »

Er dreigt actie op het spoor en dat komt door de aanhoudende agressie tegen treinpersoneel. Want ondanks een toezegging van de NS na een eerdere werkonderbreking om vijftig nieuwe hoofdconducteurs en vijftig nieuwe machinisten aan te trekken, vindt het merendeel van de conducteurs en machinisten dat er nog altijd niet genoeg wordt gedaan voor hun veiligheid.

„De bereidheid onder het NS-personeel om de daad bij het woord te voegen is de laatste tijd flink gestegen”, klinkt het vanuit de standplaats in Den Bosch. „Er wordt steeds vaker ‘als het niet linksom kan, dan maar rechtsom’ geroepen. Steeds meer mensen zijn genegen voor meer veiligheid het werk neer te leggen, of een andere vorm van actie te gaan voeren.”

BRIEF
Enkele NS’ers hebben vanuit de Bossche standplaats een ‘breed gedragen’ brief gestuurd naar de directie van het spoorbedrijf. Ze vragen hierin om alle treinen in de avonduren in het weekend nu standaard te gaan uitrusten met minimaal twee conducteurs.
Metro.nl
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Bericht door Z2N »

Ik had het ook al gelezen in ons nationale forenzenblaadje. Het personeel van de standplaats Den Bosch eist onder andere twee HC's op iedere avondtrein in het weekend, het valt duidelijk te merken dat men boos is.

Wat mij betreft mogen ze rustig gaan staken, afgelopen weekend heeft men in de Franse regio Rhône-Alpes ook gestaakt vanwege veiligheidissues, daar zijn uiteindelijk concessies bedongen door het personeel. :pos:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Bericht door Hainje »

Snap best dat ze om deze reden willen staken, eerlijk gezegd dacht ik altijd dat conducteurs met zijn tweeën waren.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Bericht door Suus »

Service & Veiligheid-teams zijn altijd een koppeltje, conducteurs daarentegen mogen tot bepaalde treinlengtes ook alleen dienst doen. Sommige treinen zijn daarnaast nog gekenmerkt als risicotrein, bijvoorbeeld door eerdere ervaringen met overlast, daarop doen vast twee conducteurs dienst.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Bericht door deadlock »

Zijn er nog daadwerkelijk conducteurs die tussen de krantenpuzzels door controleren dan? 50% van de keren dat ik gecontroleerd ben in 2015 was door S&V'ers en ik ben in slechts 10% van alle treinen gecontroleerd.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Bericht door Mr-W »

deadlock schreef:Zijn er nog daadwerkelijk conducteurs die tussen de krantenpuzzels door controleren dan?
In de s2600 is de controle pas slecht, ben daar nog nooit gecontroleerd en in de s1900 is de controle ook erg wisselvallig.
Tegenwoordig wordt er in de s3500 vaker gecontroleerd. Waarschijnlijk komt dat door de vervanging van VIRM door ICM wat overigens prima past :pos: (zitten er weleens DB/NS internationaal conducteurs in de s3500 ? Zondag riep een vrouw met een zwaar Duits accent op de DB manier alle overstappen in Utrecht Zentral om)
Verder vind ik het opvallend dat er in de IC Berlijn of de ICE zo 4 of 5 man treinpersoneel aanwezig is en op Nederlandse intercity's maar 1 of 2 conducteurs.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Bericht door deadlock »

In ICE's zit er een Schaffner per bak geloof ik. Ik snap wel waarom dat in een andere prijscategorie zit, nonde.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Bericht door WSM »

Er is nog geen nieuwe CAO begrijp ik?

Ik neem aan dat er als compensatie korte stoptreinen geschikt gemaakt mogen worden voor éénmansbediening, om het aantal FTE's dat besteed moet worden aan het garanderen van de veiligheid in de 1e klasse (denk aan de veiligheid van smartphones, krantjes en de gezellig keuvelende collega's) enigszins binnen de perken te houden.

Overigens interessant dat men vooral inzet op symptoombestrijding. Volgens het artikel in metro was agressie vooral gerelateerd aan vervoerbewijzen en te korte treinen. Vervoerbewijzen zijn extra ingewikkeld gemaakt door NS en te korte treinen inzetten is een keuze van NS. Als men daar eens iets aan doet heeft men wellicht blijere klanten en minder agressie.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Bericht door Gekko123 »

Ergens roep ik nu misschien wel iets heel erg verkeerds, maar gedeeltelijk heeft het personeel de hoeveelheid agressie ook zelf in de hand. Vaker hun gezicht laten zien zorgt ervoor dat de pakkans toeneemt, waardoor mensen sneller geneigd zijn om de boete te accepteren of om gewoon een kaartje te kopen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Bericht door Daniel »

Eens met Gekko123. Trouwens, zorgt zo´n staking niet juist voor extra agressie op de dagen ervoor en erna? :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Bericht door AppleMoose »

En dus moet je maar niet staken? Wat een flauwekul zeg. Als het je als personeel te gortig wordt en je werkgever weigert voldoende maatregelen te nemen, dan blijven er niet veel andere opties over dan te gaan staken. Natuurlijk kan dat op korte termijn extra agressie uitlokken, maar als de agressie door die staking op de langere termijn beter gehanteerd kan worden moet je dat gewoon doen dunkt me.

Natuurlijk blijft het deels symptoombestrijding. Enerzijds zorgt NS voor onduidelijkheid met veel verschillende producten en soms onduidelijke voorwaarden waardoor HC's door de bomen het bos ook niet meer duidelijk kunnen zien. Anderzijds is de maatschappij ook een stuk hufteriger geworden. Bij het minste of geringste zet men een grote bek op of gaat over tot fysiek geweld. Dat mag blijkbaar allemaal tegenwoordig in dit land...

Overigens heb ik niks te klagen over controles. Het laatste jaar word ik bijna iedere reis minstens 1x gecontroleerd per trein, per traject en zie ik ook dat HC's regelmatig servicerondes maken door de trein. Dat gebeurt op verschillende trajecten en zowel in als buiten de spitsuren en zowel in sprinters als in intercity's. Maar over het algemeen kunnen mij die controles niet boeien. Ik vind het veel belangrijker dat de HC zichtbaar is (dus serviceronde vind ik ook prima), dat de treinen gewoon op tijd rijden en de treinen schoon zijn (en je dus ook door de ramen kan kijken....).
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Bericht door Ennes »

Gekko123 schreef:Ergens roep ik nu misschien wel iets heel erg verkeerds, maar gedeeltelijk heeft het personeel de hoeveelheid agressie ook zelf in de hand. Vaker hun gezicht laten zien zorgt ervoor dat de pakkans toeneemt, waardoor mensen sneller geneigd zijn om de boete te accepteren of om gewoon een kaartje te kopen.
Wat je naar mijn interpretatie dus eigenlijk zegt is, dat het verdedigbaar is dat je je maar hufterig en agressief mag gedragen, omdat de pakkans toch klein is, en je het daarom niet hoeft te accepteren als je dan toevallig wel een keer gepakt wordt.
Mr-W schreef:... (zitten er weleens DB/NS internationaal conducteurs in de s3500 ? Zondag riep een vrouw met een zwaar Duits accent op de DB manier alle overstappen in Utrecht Zentral om)
Dit is een NSR conductrice (van Duitse komaf) een klein maar pittig vrouwke.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Bericht door Thom91 »

Ronaldussen schreef:En dus moet je maar niet staken? Wat een flauwekul zeg. Als het je als personeel te gortig wordt en je werkgever weigert voldoende maatregelen te nemen, dan blijven er niet veel andere opties over dan te gaan staken. Natuurlijk kan dat op korte termijn extra agressie uitlokken, maar als de agressie door die staking op de langere termijn beter gehanteerd kan worden moet je dat gewoon doen dunkt me.

Natuurlijk blijft het deels symptoombestrijding. Enerzijds zorgt NS voor onduidelijkheid met veel verschillende producten en soms onduidelijke voorwaarden waardoor HC's door de bomen het bos ook niet meer duidelijk kunnen zien. Anderzijds is de maatschappij ook een stuk hufteriger geworden. Bij het minste of geringste zet men een grote bek op of gaat over tot fysiek geweld. Dat mag blijkbaar allemaal tegenwoordig in dit land...

Overigens heb ik niks te klagen over controles. Het laatste jaar word ik bijna iedere reis minstens 1x gecontroleerd per trein, per traject en zie ik ook dat HC's regelmatig servicerondes maken door de trein. Dat gebeurt op verschillende trajecten en zowel in als buiten de spitsuren en zowel in sprinters als in intercity's. Maar over het algemeen kunnen mij die controles niet boeien. Ik vind het veel belangrijker dat de HC zichtbaar is (dus serviceronde vind ik ook prima), dat de treinen gewoon op tijd rijden en de treinen schoon zijn (en je dus ook door de ramen kan kijken....).
Links Nederland hebben we nog gemist in dit topic. Staken is vooral een ikke ikke en de rest kan stikken mentaliteit, het wordt er niet beter op. Zie de Belgen waar de reiziger de stakende Walen meer dan zat zijn..
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Bericht door Ardan »

Hoi, links meldt zich *O*
Maar ik vind wel dat staken echt een laatste redmiddel is als verder alles er aan is gedaan het probleem te verhelpen en het dan nog steeds niet wil. Is dat hier het geval?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Bericht door Hainje »

Is je kam groot genoeg Thom om alle linkse mensen over één kam te scheren?
🍉
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Bericht door deadlock »

Thom91 schreef:Links Nederland hebben we nog gemist in dit topic. Staken is vooral een ikke ikke en de rest kan stikken mentaliteit, het wordt er niet beter op. Zie de Belgen waar de reiziger de stakende Walen meer dan zat zijn..
Dat is dan weer het andere uiterste en ook niet waar, op de laatste zin na.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Bericht door Ennes »

Thom91 schreef: Links Nederland hebben we nog gemist in dit topic. Staken is vooral een ikke ikke en de rest kan stikken mentaliteit, het wordt er niet beter op. Zie de Belgen waar de reiziger de stakende Walen meer dan zat zijn..
Dus, OV personeel moet zich maar gewoon in elkaar laten meppen, en alles laten gebeuren? Als toezeggingen over veiligheid slechts woorden blijven, en er geen of nauwelijks maatregelen worden getroffen, als je steeds vaker geconfronteerd wordt met collega´s die na het zoveelste incident hun werk niet meer kunnen uitvoeren, als je steeds vaker tegen geweld aanloopt omdat je gewoon je werk doet. Dat is dan een ikke ikke mentaliteit? Dat is dan links Nederland?

Dan blijkt dus dat ik dat een stuk beter vind dan de "jullie jullie want ik heb er nu even last van" mentaliteit, van wat dan waarschijnlijk rechts Nederland zal zijn.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Bericht door Thom91 »

Achja, je zag het bij de staking van Air-France KLM, 500 miljoen dollar verdampt. Of dat nou zo goed is voor je bedrijf.
Komt wel goed schatje.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Bericht door WSM »

Ardan schreef:Maar ik vind wel dat staken echt een laatste redmiddel is als verder alles er aan is gedaan het probleem te verhelpen en het dan nog steeds niet wil. Is dat hier het geval?
Nee. Het begint met consequent en consistent zichtbaar zijn in je trein. En dat is niet in de 1e klasse of bij de machinist.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Bericht door Thom91 »

Ennes schreef:
Thom91 schreef: Links Nederland hebben we nog gemist in dit topic. Staken is vooral een ikke ikke en de rest kan stikken mentaliteit, het wordt er niet beter op. Zie de Belgen waar de reiziger de stakende Walen meer dan zat zijn..
Dus, OV personeel moet zich maar gewoon in elkaar laten meppen, en alles laten gebeuren? Als toezeggingen over veiligheid slechts woorden blijven, en er geen of nauwelijks maatregelen worden getroffen, als je steeds vaker geconfronteerd wordt met collega´s die na het zoveelste incident hun werk niet meer kunnen uitvoeren, als je steeds vaker tegen geweld aanloopt omdat je gewoon je werk doet. Dat is dan een ikke ikke mentaliteit? Dat is dan links Nederland?

Dan blijkt dus dat ik dat een stuk beter vind dan de "jullie jullie want ik heb er nu even last van" mentaliteit, van wat dan waarschijnlijk rechts Nederland zal zijn.
De ikke ikke mentaliteit is je klanten in de steek laten en lekker sudoku's maken in de kantine met een bak koffie.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Bericht door AppleMoose »

Thom91 schreef:Links Nederland hebben we nog gemist in dit topic. Staken is vooral een ikke ikke en de rest kan stikken mentaliteit, het wordt er niet beter op. Zie de Belgen waar de reiziger de stakende Walen meer dan zat zijn..
Gezien de rechtse meerderheid hier kan af en toe een links sausje geen kwaad. *O*

Je haalt hier even een aantal dingen doorelkaar, scheert mensen over één kam en blijkbaar veel verstand van staken heb je ook al niet.
Staken is bij uitstek een middel om er SAMEN voor te zorgen dat iets beter wordt voor IEDEREEN. Uiteraard speelt daar ook eigen belang bij. Zelf ben je de situatie ook zat. Maar je kunt alleen maar staken als er meerdere mensen zijn die dezelfde ervaringen hebben en het ook zat zijn. Daarnaast wil je ook als werknemer dat jouw collega's gewoon veilig hun werk kunnen doen. Of word jij blij als jouw collega een flinke klets tegen z'n kop krijgt?

Staken is het uiterste redmiddel van een werknemer en zeker Nederlanders staken niet zomaar. (Zeker bij NS is staken vrij uitzonderlijk.) Over het algemeen is de stakingsbereidheid in dit land vrij laag en áls er al gestaakt wordt is dit vaak slechts een dag(deel). Puur om een signaal uit te zenden naar de werkgever dat er écht wat moet gebeuren. Een heel verschil met veel Belgen en andere Zuid-Eurpese bewoners die bij het minste of geringste de boel dagen/weken lang platleggen. Het gaat hier niet om drie tiende procent meer loon of een extra vrije dag, maar om persoonlijke veiligheid. Als die ernstig in gevaar komt en je werkgever doet er niets of te weinig aan, dan kun je je taak niet goed uitoefenen. En dan loopt de reiziger weer te klagen dat er niet gecontroleerd wordt. Over Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken-mentaliteit gesproken... :N
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Bericht door AppleMoose »

Thom91 schreef:Achja, je zag het bij de staking van Air-France KLM, 500 miljoen dollar verdampt. Of dat nou zo goed is voor je bedrijf.
Werknemers die ziek thuis blijven vanwege de agressie is evenmin goed voor je bedrijf.
WSM schreef:
Ardan schreef:Maar ik vind wel dat staken echt een laatste redmiddel is als verder alles er aan is gedaan het probleem te verhelpen en het dan nog steeds niet wil. Is dat hier het geval?
Nee. Het begint met consequent en consistent zichtbaar zijn in je trein. En dat is niet in de 1e klasse of bij de machinist.
Dit is onderhand een stokpaardje van je geworden. Kom eerst eens met onafhankelijke cijfers die dit beeld bevestigen (dus niet jouw eigen ervaringen). :neg:
Thom91 schreef:De ikke ikke mentaliteit is je klanten in de steek laten en lekker sudoku's maken in de kantine met een bak koffie.
Ikke ikke mentaliteit is geen moer geven om je collega's en als werkgever je werknemers laten stikken. :neg:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Bericht door Thom91 »

Ronaldussen schreef:
WSM schreef:
Ardan schreef:Maar ik vind wel dat staken echt een laatste redmiddel is als verder alles er aan is gedaan het probleem te verhelpen en het dan nog steeds niet wil. Is dat hier het geval?
Nee. Het begint met consequent en consistent zichtbaar zijn in je trein. En dat is niet in de 1e klasse of bij de machinist.
Dit is onderhand een stokpaardje van je geworden. Kom eerst eens met onafhankelijke cijfers die dit beeld bevestigen (dus niet jouw eigen ervaringen). :neg:
Goed dat je er over begint. Jaarcijfers van NS 2014. Trefkans conducteur 64,3%. Norm is 65,0%. 65%. Dat is zeg maar echt niets. Er zijn landen (België) waar dit getal boven de 90% ligt..
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Bericht door AppleMoose »

64,3% kans betekent dus dat je op meer dan de helft van je treinreizen een conducteur treft. Dát noem ik niet niks.
Leuk dat je België aanhaalt. Een land waar stuk minder treinen rijden (en vaak korter zijn) dan hier en de conducteur ook kaartjes moet verkopen omdat dat daar gewoon gebruikelijk is en omdat er op een aantal stations daar geen mogelijkheid voor is. Logisch dus dat je daar de conducteur vaker treft.
Verder zeg ik niet dat de trefkans niet beter kan, maar het beeld dat hier vaak wordt geschetst herken ik niet...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Bericht door Daniel »

90% is wel weer heel hoog, 'tis de vraag of dat nu persé nodig is. Hangt in België trouwens ook wel van de lijn af: op de nationale feestdag daar haalde ik tussen Luik en Hasselt een keer iets van 800% :P Maar ook daar zijn gevallen dat je er geen treft.

Desondanks: die 65% is wel aan de lage kant. Vooral gezien het een gemiddelde van alle treinen is.

@Ronaldussen: in de tijd dat ik het nog bijhield mocht ik blij zijn als ik de 25% haalde.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 135 gasten