Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Ronaldussen
Berichten: 3069
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Berichtdoor Ronaldussen » Do 12 Feb 2015, 21:46

@Daniël: Ik hou het niet specifiek bij, maar de trefkans ligt het afgelopen jaar bij mij zeker op 90% op mijn traject Arnhem<->Dieren op verschillende tijdstippen en bij mijn andere reizen haal ik dat cijfer ook met gemak.
De enige trein waarbij de trefkans (ver) onder het gemiddelde lag was de IC van 7.38 uur van Dieren naar Nijmegen. Dat was ook logisch want als reiziger kon je al amper mee vanaf Dieren, laat staan dat er nog controle/service ronde kon plaatsvinden.

Maar goed, dit topic ging niet over trefkans HC maar over agressie richting spoorwegpersoneel. Blijkbaar vindt men hier de trefkans van HC belangrijker dan het gegeven dat HC's in elkaar gemept worden en heerst de mentaliteit dat ze dit ook nog eens aan zichzelf te danken hebben. Schokkend...
Fear builds walls

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Berichtdoor Thom91 » Do 12 Feb 2015, 21:46

Ik vind 64,3 % ook schrikbarend laag, echt heel laag. Een 'servicerondje' rennen door de trein wordt ook ervaren als trefkans. Wat een flappies daar.
Komt wel goed schatje.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Berichtdoor Thom91 » Do 12 Feb 2015, 21:48

Ronaldussen schreef:Maar goed, dit topic ging niet over trefkans HC maar over agressie richting spoorwegpersoneel. Blijkbaar vindt men hier de trefkans van HC belangrijker dan het gegeven dat HC's in elkaar gemept worden en heerst de mentaliteit dat ze dit ook nog eens aan zichzelf te danken hebben. Schokkend...

Het gaat er om dat er een relatie is tussen trefkans en aggresie. Er wordt gesteld dat bij meer controle de agressie afneemt bijvoorbeeld doordat zwartrijden wordt ingedamd. Waarvan weer bekend is dat zwartrijden en agressie heel dicht bij elkaar liggen.
Komt wel goed schatje.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9516
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Berichtdoor Wubbo » Do 12 Feb 2015, 21:50

Ik heb het al eens eerder in topics geroepen, maar belangrijk als je je doel als personeel wil halen, is dat je het publiek mee hebt. Staken werkt daar over het algemeen niet bij. De vraag is of je daarmee, in de huidige tijd waarbij NS net een boete heeft gekregen omdat de conducteurs hun werk kennelijk niet goed genoeg (kunnen) doen, je doel haalt. Ik denk het niet.

Als ik nu, in de huidige tijd, een spoorbedrijf zou beginnen zou ik niet aan conducteurs denken. Er zijn effectievere en goedkopere manieren om kaartcontrole en veiligheidsgevoel te doen dan zoals conducteurs nu hun werk (moeten) doen. Met een staking je arbeidsvoorwaarden nog verder verbeteren werkt daar niet aan mee.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9237
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Berichtdoor Ardan » Do 12 Feb 2015, 21:54

He, dat percentage he.. hoe wordt dat gemeten? Of er gedurende de hele rit van beginpunt tot eindpunt een keer een HC is langsgeweest?
Want als ik elke dag van Deventer naar Zutphen reis, zal ik maar erg weinig een HC tegenkomen, aangezien die meestal in Zwolle beginnen met controleren. Als ik elke dag van Zwolle naar Deventer reis zal dat percentage dus een pak hoger liggen.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Berichtdoor Thom91 » Do 12 Feb 2015, 21:57

Ardan schreef:He, dat percentage he.. hoe wordt dat gemeten? Of er gedurende de hele rit van beginpunt tot eindpunt een keer een HC is langsgeweest?
Want als ik elke dag van Deventer naar Zutphen reis, zal ik maar erg weinig een HC tegenkomen, aangezien die meestal in Zwolle beginnen met controleren. Als ik elke dag van Zwolle naar Deventer reis zal dat percentage dus een pak hoger liggen.
Via de onderzoeken van het NS Panel.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Berichtdoor Ennes » Do 12 Feb 2015, 21:57

Thom91 schreef:
Ronaldussen schreef:
WSM schreef:
Ardan schreef:Maar ik vind wel dat staken echt een laatste redmiddel is als verder alles er aan is gedaan het probleem te verhelpen en het dan nog steeds niet wil. Is dat hier het geval?

Nee. Het begint met consequent en consistent zichtbaar zijn in je trein. En dat is niet in de 1e klasse of bij de machinist.
Dit is onderhand een stokpaardje van je geworden. Kom eerst eens met onafhankelijke cijfers die dit beeld bevestigen (dus niet jouw eigen ervaringen). :neg:
Goed dat je er over begint. Jaarcijfers van NS 2014. Trefkans conducteur 64,3%. Norm is 65,0%. 65%. Dat is zeg maar echt niets. Er zijn landen (België) waar dit getal boven de 90% ligt..


Hoe hard moet een HC je voorbij rennen om die trefkans te halen volgens jou? Om die rondetijd te halen heb je in een vIRM IV dus 7,5 minuten per bak, met een bezetting van een 25% heb je een kleine 18,5 seconde per reiziger. In de spits waarin alles stoelen zijn bezet, kom je uit op een 5 seconde per reiziger, en dan heb ik de tijd voor omroep, sleutelen etc niet eens meegenomen. Met een vIRM VI kom je in de spits uit op een 3 seconde. Dit is dus gewoon niet haalbaar. tenzij je de controle geheel achterwege laat, waardoor er uiteindelijk nog meer zwart gereden gaat worden, en de kans op agressie in stillere treinen nog verder toeneemt bij de dan incidentele controles. En juist daar gaat deze noodkreet over.
Politie, stadstoezicht, V&S lopen allemaal in koppels, en een HC loopt alleen. En van de meeste reiziger hoef je geen hulp te verwachten, die kijken naar buiten, of gaan het filmen (leuk voor op youtube) zonder een helpende hand uit te steken.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9516
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Berichtdoor Wubbo » Do 12 Feb 2015, 22:01

Toch opvallend: op mijn dagelijkse treinreis ligt de controlekans op de heenweg (een zesje) vrij hoog (rond 90%), terwijl de controlekans op de terugweg (een viertje) erg laag ligt (volgens mij nog 0% dit jaar). Het viertje is wel iets drukker, maar zeker niet overvol.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Berichtdoor Thom91 » Do 12 Feb 2015, 22:02

Doorlopen en niet controleren wordt ook als trefkans gezien, dus dat rondje kan wel wat rapper. Jullie staan toch ook allemaal als een Usain Bolt als je een hardloopwedstrijd hebt gedaan? Wellicht een piepjestest en fitheidstest voor rijdend personeel invoeren?
Komt wel goed schatje.

WSM
Berichten: 831
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:59

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Berichtdoor WSM » Do 12 Feb 2015, 22:03

Dit topic bewijst maar weer de excuse culture die er bij NS heerst.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.

Ronaldussen
Berichten: 3069
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Berichtdoor Ronaldussen » Do 12 Feb 2015, 22:04

Thom91 schreef:Het gaat er om dat er een relatie is tussen trefkans en aggresie. Er wordt gesteld dat bij meer controle de agressie afneemt bijvoorbeeld doordat zwartrijden wordt ingedamd. Waarvan weer bekend is dat zwartrijden en agressie heel dicht bij elkaar liggen.

Natuurlijk is daar een relatie tussen. Dat ontken ik ook niet, Maar dat is niet de enige oorzaak en zoals ik al zei, het beeld dat hier wordt geschetst van dat er niet of nauwelijks gecontroleerd wordt herken ik niet. 64,3% trefkans geeft aan dat je op minimaal 1 van de twee treinritten een conducteur tegen komt. Natuurlijk hebben we het liefst dat we op elke rit een conducteur tegenkomen, maar er is hier al vaker verteld waarom dat niet altijd lukt. En Ennes beschrijft dat hierboven nog eens.

@Wubbo: Natuurlijk is het mooi als je het publiek mee kunt krijgen. Maar als je persoonlijke veiligheid in gevaar is wat veroorzaakt wordt door een deel van dat publiek, is dat niet je eerste prioriteit. Als werknemer wil je dat je werkgever je serieus neemt en maatregelen neemt.
Of een HC nodig is kun je over discussiëren (lijkt me beter dat in een ander topic te doen) maar blijkbaar is deze persoon, gezien het aantal klachten over de onzichtbaarheid, wél zeer gewild. :wink:
Fear builds walls

Ronaldussen
Berichten: 3069
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Berichtdoor Ronaldussen » Do 12 Feb 2015, 22:05

WSM schreef:Dit topic bewijst maar weer de excuse culture die er bij NS heerst.

Reageer jij eerst maar eens inhoudelijk en bewijs maar eens dat die excuses nonsens zijn, voor je door blijft gaan met niets zeggende zure reacties te plaatsen. Die ben ik zo onderhand ook wel beu :neg:
Fear builds walls

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9237
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Berichtdoor Ardan » Do 12 Feb 2015, 22:06

Verwachten jullie dat een HC tussen ieder stopstation een rondje door de trein doet? Dat lijkt me vrij ondoenlijk.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Berichtdoor Thom91 » Do 12 Feb 2015, 22:09

Hij kan een poging wagen, of iig even door de trein wandelen. Ook nog eens goed voor de beweging. Want fluiten en sleutelen lijkt me ook zo saai.
Komt wel goed schatje.

WSM
Berichten: 831
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:59

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Berichtdoor WSM » Do 12 Feb 2015, 22:10

Ronaldussen schreef:
WSM schreef:Dit topic bewijst maar weer de excuse culture die er bij NS heerst.

Reageer jij eerst maar eens inhoudelijk en bewijs maar eens dat die excuses nonsens zijn, voor je door blijft gaan met niets zeggende zure reacties te plaatsen. Die ben ik zo onderhand ook wel beu :neg:

Vervelend voor je. Ik ben dat gezeik van die zielige hc's met goudomrande arbeidsvoorwaarden onderhand ook spuugzat.
Conducteurs die het druk hebben in de 1e klasse of cabine. Bron: persoonlijke waarneming.
Reizen door het halve land zonder controle. Bron: eigen waarneming.
Moet ik het voor je gaan bijhouden in het vervolg? Dan heb je ook de cijfertjes erbij.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25073
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Berichtdoor Daniel » Do 12 Feb 2015, 22:13

Ardan schreef:Verwachten jullie dat een HC tussen ieder stopstation een rondje door de trein doet? Dat lijkt me vrij ondoenlijk.

Nee. Maar als ik op een rit van begin- tot eindpunt geen HC zie dan kan ik me goed voorstellen dat op een zeker moment het zwartrijden hierdoor toe gaat nemen en daarmee de kans op agressie.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Berichtdoor deadlock » Do 12 Feb 2015, 22:16

Thom91 schreef:Achja, je zag het bij de staking van Air-France KLM, 500 miljoen dollar verdampt. Of dat nou zo goed is voor je bedrijf.

Dat is juist de kracht van staken. Andersom; als ze toegegeven hadden had het 100 miljoen per jaar gekost. Nou en.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Berichtdoor Fles » Do 12 Feb 2015, 22:18

Daniel schreef:
Ardan schreef:Verwachten jullie dat een HC tussen ieder stopstation een rondje door de trein doet? Dat lijkt me vrij ondoenlijk.

Nee. Maar als ik op een rit van begin- tot eindpunt geen HC zie dan kan ik me goed voorstellen dat op een zeker moment het zwartrijden hierdoor toe gaat nemen en daarmee de kans op agressie.


Zowel Meer als minder controleren dan nu, is beter tegen agressie :lol:

Ronaldussen
Berichten: 3069
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Berichtdoor Ronaldussen » Do 12 Feb 2015, 22:19

WSM schreef:
Ronaldussen schreef:
WSM schreef:Dit topic bewijst maar weer de excuse culture die er bij NS heerst.

Reageer jij eerst maar eens inhoudelijk en bewijs maar eens dat die excuses nonsens zijn, voor je door blijft gaan met niets zeggende zure reacties te plaatsen. Die ben ik zo onderhand ook wel beu :neg:

Vervelend voor je. Ik ben dat gezeik van die zielige hc's met goudomrande arbeidsvoorwaarden onderhand ook spuugzat.
Conducteurs die het druk hebben in de 1e klasse of cabine. Bron: persoonlijke waarneming.
Reizen door het halve land zonder controle. Bron: eigen waarneming.
Moet ik het voor je gaan bijhouden in het vervolg? Dan heb je ook de cijfertjes erbij.

Zoals je al zelf zegt, het zijn je eigen waarnemingen. Maar je presenteert het hier alsof het een feit is en het overal en bij iedereen hetzelfde is. Uit eigen waarneming kan ik je zeggen dat dát niet het geval is :wink:
En maken die zogenaamde goud omrande arbeidsvoorwaarden het feit goed dat een HC op z'n bek geslagen wordt?
Fear builds walls

WSM
Berichten: 831
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:59

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Berichtdoor WSM » Do 12 Feb 2015, 22:20

Om over dat laatste geen misverstand te laten verstaan: NEE.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Berichtdoor Ennes » Do 12 Feb 2015, 22:25

WSM schreef:
Ronaldussen schreef:
WSM schreef:Dit topic bewijst maar weer de excuse culture die er bij NS heerst.

Reageer jij eerst maar eens inhoudelijk en bewijs maar eens dat die excuses nonsens zijn, voor je door blijft gaan met niets zeggende zure reacties te plaatsen. Die ben ik zo onderhand ook wel beu :neg:

Vervelend voor je. Ik ben dat gezeik van die zielige hc's met goudomrande arbeidsvoorwaarden onderhand ook spuugzat.
Conducteurs die het druk hebben in de 1e klasse of cabine. Bron: persoonlijke waarneming.
Reizen door het halve land zonder controle. Bron: eigen waarneming.
Moet ik het voor je gaan bijhouden in het vervolg? Dan heb je ook de cijfertjes erbij.

Ik zou zeggen... solliciteer, dan mag je jezelf ook zielig vinden, en dan heb je ook nog eens goud omrande arbeidsvoorwaarden, waar je helemaal niets voor hoeft te doen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Berichtdoor Thom91 » Do 12 Feb 2015, 22:26

Weet je wat het is. We hebben het er al vaker over gehad. Je kan ook gewoon de HC weghalen, heb je ook het gehele probleem niet. En er zijn nog veel meer voordelen zoals kortere halteringen.
Komt wel goed schatje.

Ronaldussen
Berichten: 3069
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Berichtdoor Ronaldussen » Do 12 Feb 2015, 22:32

Als je de HC weg wil hebben, waarom dan dat geklaag dat ie niet zichtbaar is?
Fear builds walls

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Berichtdoor Thom91 » Do 12 Feb 2015, 22:35

Omdat hij er nu wel is, en dan verwacht je ook zoiets van een werknemer. Zeker als zijn taak is om er voor de reiziger te zijn.
Komt wel goed schatje.

Ronaldussen
Berichten: 3069
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Berichtdoor Ronaldussen » Do 12 Feb 2015, 22:36

Pleit er dan bij NS voor om de HC weg te laten ipv pleiten dat ie meer zichtbaar moet zijn. Is nu een klein beetje tegenstrijdig ;)
Fear builds walls


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast