Na het zoveelste afschuwelijke agressiegeval bij een collega hoofdconducteur op het station Eindhoven, hebben vier werknemers van de standplaats ’s-Hertogenbosch gemeend dat de maat vol was. De afgelopen week hebben zij de koppen bij elkaar gestoken onder het motto “Genoeg is genoeg!”
Namens hun collega’s hebben zij een brief gestuurd aan de directie van NSR, de OR en aan de vakbonden. In deze brief doen zij negen concrete voorstellen om agressie op en rond het spoor aan te pakken.
Verzoek 1: Structurele dubbele bemensing treinen.
Wij vragen aan de zeggenschap zorg te dragen voor dubbele bemensing op vrijdag-, zaterdag- en zondagen vanaf 20:00 uur. Het gaat hier dan niet om enkele treinseries, maar om elke treinserie in het land. Politieagenten, beveiligingsbedrijven en medewerkers Veiligheid & Service werken standaard in koppels. Hoofdconducteurs kennen dit alleen maar bij een BEKE- trein of wanneer een trein een bepaalde lengte heeft.
Wij pleiten ervoor dit verzoek uiterst serieus te gaan bekijken, desnoods startend met een proef op enkele treinseries waarbij niet alleen de agressiecijfers worden beoordeelt, maar ook het gevoel van de medewerkers zwaar mee weegt.
Verzoek 2: De politiek indringender wijzen op hun verantwoordelijk.
Wij vragen aan de zeggenschap om samen, zeggenschap, medezeggenschap en de vakbonden, nu eens echt de politiek weten te bereiken dat agressie richting personeel van de Nederlandse Spoorwegen niet wordt getolereerd.
Een bezoek van een minister kan dan wel in de media als belangwekkend overkomen, in de praktijk zien en merken we dat het niet voldoende is. Wij verwelkomen iedere klant met een glimlach op stations en in onze treinen. Maar wanneer dezelfde klant zich gaat misdragen en zich dus geen klant of gast meer mag noemen moet het heel snel mogelijk zijn deze te bestempelen als ongewenst en een reisverbod/toegangsverbod is dan een logisch gevolg.
Verzoek 3: Iedereen binnen boord houden.
Wij vragen aan de zeggenschap om medewerkers die het slachtoffer zijn geworden van agressie tijdens de normale uitoefening van hun werk als vanzelfsprekend binnen boord te houden. In de praktijk kan het nu voorkomen dat na twee jaar afscheid moet worden genomen van een medewerkers omdat hij/zij niet meer in staat is bepaalde werkzaamheden uit te voeren door opgelopen schade door agressie. Wij vragen dringend aan onze werkgever op te komen voor de medewerkers en binnen het bedrijf een passende functie aan te bieden met behoud van de huidige salarisschaal conform de laatst uitgevoerde functie. Hiermee laat de werkgever ondubbelzinnig blijken dat zij haar werknemers niet in de kou laat staan!
Verzoek 4: Betere uitrusting door scholing.
Wij vragen aan de zeggenschap om haar medewerkers zo spoedig als mogelijk nog beter uit te rusten hoe om te gaan met agressie. En wel door middel van een gedegen opleiding die naadloos aansluit op de realiteit buiten. Dit geeft de medewerkers nog meer tools hoe om te gaan met bepaalde agressiegevallen. Een samenwerkingsverband met bijvoorbeeld de nationale politie, daardoor tevens een kijkje in elkaars keuken, lijkt ons een mooi initiatief.
Verzoek 5: Ondersteuning hoofdconducteur.
Wij vragen aan de zeggenschap om personeel aan te nemen en op te leiden als hoofdconducteur, om te kunnen ondersteunen tijdens calamiteiten en de service & controle rondes ten behoeve van de VIRM 6.
Verzoek 6: Meer bemensing BEKE-treinen.
Wij vragen aan de zeggenschap om meer personele aandacht te schenken aan BEKE treinen. Ons voorstel is om naast de twee gestelde hoofdconducteurs, een flex-team van Veiligheid & Service zoveel als mogelijk standaard in te plannen.
Verzoek 7: Uitbreiding van Veiligheid & Service.
Wij vragen aan de zeggenschap voor uitbreiding van de flex-teams van Veiligheid & Service. De teams inzetbaar te laten zijn van begin tot einde reizigersdienst en uit te breiden naar 4-6 personen om zo te zorgen voor meer controles op treinen en een betere ondersteuning voor de hoofdconducteurs.
Verzoek 8: Cameratoezicht station en treinen.
Wij vragen aan de zeggenschap de toezegging dat vanaf elk nieuw te leveren trein (sprinter en intercitymaterieel) er een (betrouwbaar) camerasysteem aan boord is. Dat er ook in de nog te renoveren VIRM een (betrouwbaar) camerasysteem wordt ingebouwd om zo bewijslast te verzamelen bij agressie gevallen. Ook vragen wij om extra aandacht voor de camera’s die nu vaak uit of worden verplaatst bij verbouwingen. Het mag nimmer gebeuren dat door een verbouwing op een station diverse plekken op perrons of stationshallen niet in beeld zijn.
Verzoek 9: Open een eerlijk over agressie.
Wij vragen aan de zeggenschap een open en eerlijke houding betreffende alle agressiegevallen. Nu horen en lezen we niet altijd en al dan niet van onze werkgever wat er is gebeurd met collega’s, Dit dient zo spoedig mogelijk open te worden gecommuniceerd door de werkgever.
Tevens vragen wij een maandelijkse (eerlijke) update/rapportage over het aantal agressie meldingen door het personeel. Alle informatie openbaar te maken (trajecten, treinnummers, omschrijving incident) op iNSite op de Vakpagina Service.
FNVspoor.nl
In sommige eisen kan ik me nog vinden zoals cameratoezicht,maar andere zijn totaal niet meer van deze tijd. Zoals Service en Veiligheidsteams die uit 4 tot 6 man personeel bestaat naast de reguliere HC('s). Daarnaast worden de huidige service en veiligheidsteams niet echt efficiënt ingezet. Of is sprinter t6446 opeens een zware risico trein die 3 man S&V + een 1e klas krant lezende HC nodig heeft ?