Arriva onderzoekt nachttrein op hoofdrailnet

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
zone2000
Berichten: 522
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Arriva onderzoekt nachttrein op hoofdrailnet

Bericht door zone2000 »

Arriva onderzoekt nachttrein op hoofdrailnet

Arriva onderzoekt de mogelijkheid voor een eigen nachttrein tussen Leeuwarden, Groningen en Zwolle. Pogingen van de drie noordelijke provincies om op vrijdag en zaterdag een nachttrein te realiseren, strandden eind vorig jaar op het tarief van NS. Arriva denkt een voordeliger tarief te kunnen bieden, zo meldt het Dagblad van het Noorden.

De stap is verrassend omdat de spoorlijnen Groningen - Zwolle en Leeuwarden - Zwolle onderdeel zijn van het hoofdrailnet. NS heeft daarop het exclusieve recht voor de komende tien jaar. Alleen als het in belang van de reiziger is, kunnen vervoerders in overleg afspreken om daar van af te wijken.

Arriva presenteert in maart een offerte. "Daar kan zo maar iets verrassends in staan”, zegt directeur Anne Hettinga in het dagblad. Of treinen van een ander bedrijf 's nachts over het spoor mogen rijden als NS dat weigert, wordt wat Hettinga betreft voer voor juristen."Wij willen het graag en zijn serieus aan het rekenen. Het zou mooi zijn als de provincies ons aanbod accepteren. Het lijkt mij gek als het dan nog steeds niet doorgaat.”

Door de dreigende concurrentie zal NS wellicht haar tarief aanpassen. Zo heeft NS tegenover de Drentse gedeputeerde Henk Brink verklaard dat het spoorbedrijf nog eens gaat onderzoeken of het toch niet wat goedkoper kan. Het tarief dat NS rekent voor nachttreinen staat vaker ter discussie. Om die reden zullen ook de nachttreinen in Brabant na 2.00 uur verdwijnen.

Eerder had Arriva plannen voor de Lage Landen Lijn Den Haag - Brussel, nadat NS stopte met een rechtstreekse treindienst. Nadat Arriva haar plannen had gepresenteerd besloot NS toch weer een treinverbinding via Den Haag naar Brussel aan te bieden. Voor de DB-dochter reden om de plannen voor de Lage Landen Lijn in te trekken.
http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... net-146781
kan me eigenlijk niet voorstellen dat daar veel animo voor is.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Arriva onderzoekt nachttrein op hoofdrailnet

Bericht door Hainje »

Het scheelt ongetwijfeld wel een flinke slok op een borrel of je nu VIRM inzet of GTW. Me dunkt dat Arriva een lager bod kan doen.
🍉
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Arriva onderzoekt nachttrein op hoofdrailnet

Bericht door Stéphane »

En als ze het zonder conducteur doen scheelt dat ook weer wat.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Arriva onderzoekt nachttrein op hoofdrailnet

Bericht door Berk-24 »

Ik hoop dat de NS meewerkt en Arriva toestemming geeft. Een trein Zwolle-Groningen zou ik nog wel een kans geven, Zwolle-Leeuwarden minder. Als het een succes blijkt, hoop ik dat Arriva ook nachttreinen op Dordrecht-Rotterdam en Nijmegen-Arnhem-Zutphen kan onderzoeken.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Arriva onderzoekt nachttrein op hoofdrailnet

Bericht door Karl »

Wat dat betreft zou je vrije markt spelers een impuls kunnen geven door een concessie niet alleen qua geografie te beperken, maar ook qua tijd. Bijvoorbeeld, een half uur nadat en voordat de concessie-vervoerder twee plaatsen met elkaar heeft verbonden, zou de markt vrij moeten zijn voor een ander.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Bericht door SLToilet »

Berk-24 schreef:Ik hoop dat de NS meewerkt en Arriva toestemming geeft. Een trein Zwolle-Groningen zou ik nog wel een kans geven, Zwolle-Leeuwarden minder. Als het een succes blijkt, hoop ik dat Arriva ook nachttreinen op Dordrecht-Rotterdam en Nijmegen-Arnhem-Zutphen kan onderzoeken.
Maar Dordrecht-Rotterdam wordt toch al bediend door het huidige nachtnet van de NS op vrijdag- en zaterdagavond? En Zutphen is nou niet bepaald de locatie waar ik meteen zat te denken aan een renderend nachtnet. Dan ga ik liever richting Brabant kijken, als het toch vanuit Gelderland gebeurt. Over Brabant gesproken... misschien dat het een goed idee is als Arriva daar eens gaat kijken of zij tegen gunstigere voorwaarden een nachtnet in stand kunnen houden of zelfs uitbreiden.
Hainje schreef:Het scheelt ongetwijfeld wel een flinke slok op een borrel of je nu VIRM inzet of GTW. Me dunkt dat Arriva een lager bod kan doen.
Ik snap het ook maar kleindeels waarom de NS niet wat kleiner, maar vooral ook overzichtelijker materieel inzet op het nachtnet. Als de SLT nu al toiletten zou hebben gehad... :') Dat materieel is veel geschikter omdat de hele trein in één oogopslag te zien is, er geen muurtjes zijn waarachter zich potentieel zatlappen uithangen en evenmin is het een grote, zware bak. Maar de GTW is in dat alles nog beter omdat deze nog korter is. Die zijn haast erop gebouwd om soms met slechts 25 reizigers te rijden. In een V-IRM is dat natuurlijk waanzin. Als ze met twee VIRM-VI's zouden rondrijden dan zou er op één coupé na iedereen wel een hele coupé voor zichzelf kunnen vinden, terwijl bij een korte GTW je al twaalf medereizigers per coupé hebt bij dat aantal.

Alleen op de lijnen waar de NS volgend jaar nog zonder subsidie wil rijden is zo'n GTW geen optie omdat in het ergste geval gestaan moet worden middenin de nacht. Maar Arriva bijvoorbeeld zou diverse andere diensten kunnen uitvoeren.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re:

Bericht door Daniel »

SLToilet schreef:Maar Dordrecht-Rotterdam wordt toch al bediend door het huidige nachtnet van de NS op vrijdag- en zaterdagavond?
Dat niet alleen, Arriva bedient het zelf ook al met een nachtbus die in Rotterdam keurig op het NS-nachtnet aansluit in beide richtingen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Arriva onderzoekt nachttrein op hoofdrailnet

Bericht door Meltrain »

Als die trein ook op Lombardijen zou stoppen, zou ik het nog best leuk vinden... (A)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Arriva onderzoekt nachttrein op hoofdrailnet

Bericht door Z2N »

Persoonlijk ben ik eigenlijk wel voorstander van meer nachtstoptreinen: je bent dan wel langer onderweg, maar je bedient wel meer mensen waardoor er meer mensen de trein kiezen voor na het stappen. Mensen die verder weg moeten reizen hebben dan wel een langere reis voor de boeg, maar als je toch dronken bent maakt dat toch al niet meer uit: als je maar thuis komt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Arriva onderzoekt nachttrein op hoofdrailnet

Bericht door Reiziger Delft »

Berk-24 schreef:Als het een succes blijkt, hoop ik dat Arriva ook nachttreinen op Dordrecht-Rotterdam en Nijmegen-Arnhem-Zutphen kan onderzoeken.
Tussen Arnhem en Zutphen heeft een nachttrein gereden; een deel van de reizigers zorgde echter voor een spoor van vernielingen rondom de diverse stations en in de trein. Op een gegeven moment was men het zat en is de trein opgeheven.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Arriva onderzoekt nachttrein op hoofdrailnet

Bericht door Wubbo »

Het wordt trouwens wel een interessante discussie. Het rijden van een extra late trein betekent dat stations langer open moeten zijn, wat sowieso geld kost (verlichting ed). Wie gaat daarvoor opdraaien?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Arriva onderzoekt nachttrein op hoofdrailnet

Bericht door Ardan »

Verlichting is sowieso altijd al wel aan.
Ik doe ook maar wat
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Arriva onderzoekt nachttrein op hoofdrailnet

Bericht door Karl »

Daar betaal je toch infrastructuurheffing voor?
Het is een spectrum.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Arriva onderzoekt nachttrein op hoofdrailnet

Bericht door Gekko123 »

Ardan schreef:Verlichting is sowieso altijd al wel aan.
Op sommige stations gaat de verlichting 's nachts daadwerkelijk uit. Ik ben wel eens met het nachtnet van Delft naar Dordrecht gegaan en bij station Delft Zuid waren daadwerkelijk alle lichten gedoofd. Ik kon het station nog net herkennen aan de CTA's die nog net een heel klein beetje licht uitstraalden.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Arriva onderzoekt nachttrein op hoofdrailnet

Bericht door deadlock »

Berk-24 schreef:Ik hoop dat de NS meewerkt en Arriva toestemming geeft. Een trein Zwolle-Groningen zou ik nog wel een kans geven, Zwolle-Leeuwarden minder. Als het een succes blijkt, hoop ik dat Arriva ook nachttreinen op Dordrecht-Rotterdam en Nijmegen-Arnhem-Zutphen kan onderzoeken.
Cross platform overstap in Zwolle bieden, ene helft van de trein naar Utrecht, andere helft naar Schiphol (y)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Arriva onderzoekt nachttrein op hoofdrailnet

Bericht door Geert »

Gekko123 schreef:
Ardan schreef:Verlichting is sowieso altijd al wel aan.
Op sommige stations gaat de verlichting 's nachts daadwerkelijk uit. Ik ben wel eens met het nachtnet van Delft naar Dordrecht gegaan en bij station Delft Zuid waren daadwerkelijk alle lichten gedoofd. Ik kon het station nog net herkennen aan de CTA's die nog net een heel klein beetje licht uitstraalden.
Klopt, veel stations hebben een tijdklok. Op Utrecht Overvecht zag je een half uur na de laatste trein ook altijd de lichten uitgaan.
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Arriva onderzoekt nachttrein op hoofdrailnet

Bericht door Klaasje »

Ik vind het juridische aspect van de discussie wel interessant. In principe wordt het alleenrecht in een concessie gegeven om daarmee te zorgen dat een vervoerder de kans krijgt om de winst van winstgevende ritten aan te wenden om daarmee verliesgevende ritten te financieren. Op het moment dat een concessiehouder echter geen omzet draait omdat er nu eenmaal geen trein op dat tijdstip rijdt blijft er van die beweegreden niets over terwijl de letterlijke regel nog bestaat. Mijn vermoeden is dan ook dat wat Arriva wil eigenlijk niet mag maar dat als NS het niet gaat rijden om bepaalde redenen maar Arriva dat wel wil je nog best een interessante casus hebt juist omdat het idee van het alleenrecht, daar gebruik van maken, op dat moment niet tot uiting komt.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Arriva onderzoekt nachttrein op hoofdrailnet

Bericht door Ruben »

En hoe zou het dan zitten met omzetderving omdat de stappende medemens niet langer de eerste trein in de ochtend neemt, maar nu 's nachts met de alternatieve vervoerder zijn reis kan afleggen?

En wat is dan de minimale grootte van een interval tussen twee treinen van de concessiehouder wil een alternatieve vervoerder het toegestaan worden om ook een trein in te leggen? Je kan anders ook stellen dat een Arrivatrein die precies een kwartier tussen de halfuurdienst van NS rijdt ook op een moment rijdt dat de concessiehouder NS niet van zijn alleenrecht gebruik maakt.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Arriva onderzoekt nachttrein op hoofdrailnet

Bericht door deadlock »

Ruben schreef:En hoe zou het dan zitten met omzetderving omdat de stappende medemens niet langer de eerste trein in de ochtend neemt, maar nu 's nachts met de alternatieve vervoerder zijn reis kan afleggen?
Dat gaat om marginaal weinig mensen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Arriva onderzoekt nachttrein op hoofdrailnet

Bericht door Ruben »

Dat lijkt mij er niet toe doen. Het alleenrecht is ook ter voorkoming van dergelijk omzetverlies. Er zal dus op zijn minst een zak(je) met geld tegenover gezet moeten worden, wil er inbreuk gemaakt worden op deze afspraken.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Arriva onderzoekt nachttrein op hoofdrailnet

Bericht door Berk-24 »

Een deel van de mensen die nu de eerste trein pakt om half zes zou overgaan op de nachttrein. Maar een nachttrein zorgt voor verkleining van het nachtnet en dit haalt sommige mensen juist over om de trein te pakken en ook de "dagtreinen" nemen, omdat er 's nachts een mogelijkheid bestaat om thuis te komen. Denk aan weer andere stappers en mensen met (onregelmatige) nachtdiensten. Je kunt niet stellen dat een nachttrein per definitie reizigers uit dagtreinen weg snoept, het kan ook late en vroege dagtreinen een impuls geven.

Het nachtnet (en dus de gunning daarvoor) zou naar mijn inziens tussen de laatste en de eerste dagtrein moeten liggen, met minimaal een kwartier tussen de laatste dagtrein en een kwartier tussen de eerste dagtrein.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Arriva onderzoekt nachttrein op hoofdrailnet

Bericht door deadlock »

Ruben schreef:Dat lijkt mij er niet toe doen. Het alleenrecht is ook ter voorkoming van dergelijk omzetverlies. Er zal dus op zijn minst een zak(je) met geld tegenover gezet moeten worden, wil er inbreuk gemaakt worden op deze afspraken.
Nee hoor, we kunnen ook gewoon de regels aanpassen. NS wil niet want te duur, Arriva doet het voor die prijs wel; fuck NS. Zo moeilijk is het niet.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Arriva onderzoekt nachttrein op hoofdrailnet

Bericht door CamilleKreemers »

En omdat ns alleenrecht heeft, mag een concurrent niet rijden op dit hoofdnet. Connexxion wil ook graag de valleilijn naar arnhem doortrekken, maar ns wil dat niet hebben. Wel is het voor reizigers beter en ns verliest een verlieslijdende verbinding. Lijkt me niet zo moeilijk om en keuze te maken.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Arriva onderzoekt nachttrein op hoofdrailnet

Bericht door Geert »

NS vreest (niet onterecht) dat als dergelijke kleine treinseries/verbindingen succesvol zijn, de stap niet zo groot is naar nog meer van dat soort initiatieven. Arriva zal ook wel niet perse winst willen maken op de nachttrein, het strategisch voordeel is vrij groot.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Arriva onderzoekt nachttrein op hoofdrailnet

Bericht door BR628 »

En dat is een van de redenen dat NS persé de concessie Limburg moest winnen.

Wat dat mogelijk voor gevolgen gaat hebben merken we over een paar jaar misschien wel...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten