Arriva onderzoekt nachttrein op hoofdrailnet

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
zone2000
Berichten: 221
Lid geworden op: Vr 14 Sep 2012, 18:24

Arriva onderzoekt nachttrein op hoofdrailnet

Berichtdoor zone2000 » Za 14 Feb 2015, 13:17

Arriva onderzoekt nachttrein op hoofdrailnet

Arriva onderzoekt de mogelijkheid voor een eigen nachttrein tussen Leeuwarden, Groningen en Zwolle. Pogingen van de drie noordelijke provincies om op vrijdag en zaterdag een nachttrein te realiseren, strandden eind vorig jaar op het tarief van NS. Arriva denkt een voordeliger tarief te kunnen bieden, zo meldt het Dagblad van het Noorden.

De stap is verrassend omdat de spoorlijnen Groningen - Zwolle en Leeuwarden - Zwolle onderdeel zijn van het hoofdrailnet. NS heeft daarop het exclusieve recht voor de komende tien jaar. Alleen als het in belang van de reiziger is, kunnen vervoerders in overleg afspreken om daar van af te wijken.

Arriva presenteert in maart een offerte. "Daar kan zo maar iets verrassends in staan”, zegt directeur Anne Hettinga in het dagblad. Of treinen van een ander bedrijf 's nachts over het spoor mogen rijden als NS dat weigert, wordt wat Hettinga betreft voer voor juristen."Wij willen het graag en zijn serieus aan het rekenen. Het zou mooi zijn als de provincies ons aanbod accepteren. Het lijkt mij gek als het dan nog steeds niet doorgaat.”

Door de dreigende concurrentie zal NS wellicht haar tarief aanpassen. Zo heeft NS tegenover de Drentse gedeputeerde Henk Brink verklaard dat het spoorbedrijf nog eens gaat onderzoeken of het toch niet wat goedkoper kan. Het tarief dat NS rekent voor nachttreinen staat vaker ter discussie. Om die reden zullen ook de nachttreinen in Brabant na 2.00 uur verdwijnen.

Eerder had Arriva plannen voor de Lage Landen Lijn Den Haag - Brussel, nadat NS stopte met een rechtstreekse treindienst. Nadat Arriva haar plannen had gepresenteerd besloot NS toch weer een treinverbinding via Den Haag naar Brussel aan te bieden. Voor de DB-dochter reden om de plannen voor de Lage Landen Lijn in te trekken.
http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... net-146781


kan me eigenlijk niet voorstellen dat daar veel animo voor is.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5591
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Arriva onderzoekt nachttrein op hoofdrailnet

Berichtdoor Hainje » Za 14 Feb 2015, 13:24

Het scheelt ongetwijfeld wel een flinke slok op een borrel of je nu VIRM inzet of GTW. Me dunkt dat Arriva een lager bod kan doen.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: Do 22 Dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Arriva onderzoekt nachttrein op hoofdrailnet

Berichtdoor Stéphane » Za 14 Feb 2015, 14:56

En als ze het zonder conducteur doen scheelt dat ook weer wat.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.

Gebruikersavatar
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: Vr 19 Dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Arriva onderzoekt nachttrein op hoofdrailnet

Berichtdoor Berk-24 » Za 14 Feb 2015, 15:55

Ik hoop dat de NS meewerkt en Arriva toestemming geeft. Een trein Zwolle-Groningen zou ik nog wel een kans geven, Zwolle-Leeuwarden minder. Als het een succes blijkt, hoop ik dat Arriva ook nachttreinen op Dordrecht-Rotterdam en Nijmegen-Arnhem-Zutphen kan onderzoeken.

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Arriva onderzoekt nachttrein op hoofdrailnet

Berichtdoor Karl » Za 14 Feb 2015, 16:26

Wat dat betreft zou je vrije markt spelers een impuls kunnen geven door een concessie niet alleen qua geografie te beperken, maar ook qua tijd. Bijvoorbeeld, een half uur nadat en voordat de concessie-vervoerder twee plaatsen met elkaar heeft verbonden, zou de markt vrij moeten zijn voor een ander.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 452
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Berichtdoor SLToilet » Za 14 Feb 2015, 16:42

Berk-24 schreef:Ik hoop dat de NS meewerkt en Arriva toestemming geeft. Een trein Zwolle-Groningen zou ik nog wel een kans geven, Zwolle-Leeuwarden minder. Als het een succes blijkt, hoop ik dat Arriva ook nachttreinen op Dordrecht-Rotterdam en Nijmegen-Arnhem-Zutphen kan onderzoeken.


Maar Dordrecht-Rotterdam wordt toch al bediend door het huidige nachtnet van de NS op vrijdag- en zaterdagavond? En Zutphen is nou niet bepaald de locatie waar ik meteen zat te denken aan een renderend nachtnet. Dan ga ik liever richting Brabant kijken, als het toch vanuit Gelderland gebeurt. Over Brabant gesproken... misschien dat het een goed idee is als Arriva daar eens gaat kijken of zij tegen gunstigere voorwaarden een nachtnet in stand kunnen houden of zelfs uitbreiden.

Hainje schreef:Het scheelt ongetwijfeld wel een flinke slok op een borrel of je nu VIRM inzet of GTW. Me dunkt dat Arriva een lager bod kan doen.


Ik snap het ook maar kleindeels waarom de NS niet wat kleiner, maar vooral ook overzichtelijker materieel inzet op het nachtnet. Als de SLT nu al toiletten zou hebben gehad... :') Dat materieel is veel geschikter omdat de hele trein in één oogopslag te zien is, er geen muurtjes zijn waarachter zich potentieel zatlappen uithangen en evenmin is het een grote, zware bak. Maar de GTW is in dat alles nog beter omdat deze nog korter is. Die zijn haast erop gebouwd om soms met slechts 25 reizigers te rijden. In een V-IRM is dat natuurlijk waanzin. Als ze met twee VIRM-VI's zouden rondrijden dan zou er op één coupé na iedereen wel een hele coupé voor zichzelf kunnen vinden, terwijl bij een korte GTW je al twaalf medereizigers per coupé hebt bij dat aantal.

Alleen op de lijnen waar de NS volgend jaar nog zonder subsidie wil rijden is zo'n GTW geen optie omdat in het ergste geval gestaan moet worden middenin de nacht. Maar Arriva bijvoorbeeld zou diverse andere diensten kunnen uitvoeren.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re:

Berichtdoor Daniel » Za 14 Feb 2015, 19:43

SLToilet schreef:Maar Dordrecht-Rotterdam wordt toch al bediend door het huidige nachtnet van de NS op vrijdag- en zaterdagavond?

Dat niet alleen, Arriva bedient het zelf ook al met een nachtbus die in Rotterdam keurig op het NS-nachtnet aansluit in beide richtingen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11162
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Arriva onderzoekt nachttrein op hoofdrailnet

Berichtdoor Meltrain » Za 14 Feb 2015, 21:30

Als die trein ook op Lombardijen zou stoppen, zou ik het nog best leuk vinden... (A)
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3735
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Arriva onderzoekt nachttrein op hoofdrailnet

Berichtdoor Z2N » Zo 15 Feb 2015, 12:30

Persoonlijk ben ik eigenlijk wel voorstander van meer nachtstoptreinen: je bent dan wel langer onderweg, maar je bedient wel meer mensen waardoor er meer mensen de trein kiezen voor na het stappen. Mensen die verder weg moeten reizen hebben dan wel een langere reis voor de boeg, maar als je toch dronken bent maakt dat toch al niet meer uit: als je maar thuis komt.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Reiziger Delft
Berichten: 1014
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:36

Re: Arriva onderzoekt nachttrein op hoofdrailnet

Berichtdoor Reiziger Delft » Zo 15 Feb 2015, 13:13

Berk-24 schreef:Als het een succes blijkt, hoop ik dat Arriva ook nachttreinen op Dordrecht-Rotterdam en Nijmegen-Arnhem-Zutphen kan onderzoeken.

Tussen Arnhem en Zutphen heeft een nachttrein gereden; een deel van de reizigers zorgde echter voor een spoor van vernielingen rondom de diverse stations en in de trein. Op een gegeven moment was men het zat en is de trein opgeheven.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9570
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Arriva onderzoekt nachttrein op hoofdrailnet

Berichtdoor Wubbo » Zo 15 Feb 2015, 13:18

Het wordt trouwens wel een interessante discussie. Het rijden van een extra late trein betekent dat stations langer open moeten zijn, wat sowieso geld kost (verlichting ed). Wie gaat daarvoor opdraaien?

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9276
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Arriva onderzoekt nachttrein op hoofdrailnet

Berichtdoor Ardan » Zo 15 Feb 2015, 14:26

Verlichting is sowieso altijd al wel aan.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Arriva onderzoekt nachttrein op hoofdrailnet

Berichtdoor Karl » Zo 15 Feb 2015, 14:28

Daar betaal je toch infrastructuurheffing voor?
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1934
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: Arriva onderzoekt nachttrein op hoofdrailnet

Berichtdoor Gekko123 » Ma 16 Feb 2015, 11:22

Ardan schreef:Verlichting is sowieso altijd al wel aan.

Op sommige stations gaat de verlichting 's nachts daadwerkelijk uit. Ik ben wel eens met het nachtnet van Delft naar Dordrecht gegaan en bij station Delft Zuid waren daadwerkelijk alle lichten gedoofd. Ik kon het station nog net herkennen aan de CTA's die nog net een heel klein beetje licht uitstraalden.
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Arriva onderzoekt nachttrein op hoofdrailnet

Berichtdoor deadlock » Ma 16 Feb 2015, 13:02

Berk-24 schreef:Ik hoop dat de NS meewerkt en Arriva toestemming geeft. Een trein Zwolle-Groningen zou ik nog wel een kans geven, Zwolle-Leeuwarden minder. Als het een succes blijkt, hoop ik dat Arriva ook nachttreinen op Dordrecht-Rotterdam en Nijmegen-Arnhem-Zutphen kan onderzoeken.

Cross platform overstap in Zwolle bieden, ene helft van de trein naar Utrecht, andere helft naar Schiphol (y)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Arriva onderzoekt nachttrein op hoofdrailnet

Berichtdoor Geert » Ma 16 Feb 2015, 13:42

Gekko123 schreef:
Ardan schreef:Verlichting is sowieso altijd al wel aan.

Op sommige stations gaat de verlichting 's nachts daadwerkelijk uit. Ik ben wel eens met het nachtnet van Delft naar Dordrecht gegaan en bij station Delft Zuid waren daadwerkelijk alle lichten gedoofd. Ik kon het station nog net herkennen aan de CTA's die nog net een heel klein beetje licht uitstraalden.

Klopt, veel stations hebben een tijdklok. Op Utrecht Overvecht zag je een half uur na de laatste trein ook altijd de lichten uitgaan.

Klaasje
Berichten: 5993
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Arriva onderzoekt nachttrein op hoofdrailnet

Berichtdoor Klaasje » Ma 16 Feb 2015, 17:00

Ik vind het juridische aspect van de discussie wel interessant. In principe wordt het alleenrecht in een concessie gegeven om daarmee te zorgen dat een vervoerder de kans krijgt om de winst van winstgevende ritten aan te wenden om daarmee verliesgevende ritten te financieren. Op het moment dat een concessiehouder echter geen omzet draait omdat er nu eenmaal geen trein op dat tijdstip rijdt blijft er van die beweegreden niets over terwijl de letterlijke regel nog bestaat. Mijn vermoeden is dan ook dat wat Arriva wil eigenlijk niet mag maar dat als NS het niet gaat rijden om bepaalde redenen maar Arriva dat wel wil je nog best een interessante casus hebt juist omdat het idee van het alleenrecht, daar gebruik van maken, op dat moment niet tot uiting komt.

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Arriva onderzoekt nachttrein op hoofdrailnet

Berichtdoor Ruben » Ma 16 Feb 2015, 19:57

En hoe zou het dan zitten met omzetderving omdat de stappende medemens niet langer de eerste trein in de ochtend neemt, maar nu 's nachts met de alternatieve vervoerder zijn reis kan afleggen?

En wat is dan de minimale grootte van een interval tussen twee treinen van de concessiehouder wil een alternatieve vervoerder het toegestaan worden om ook een trein in te leggen? Je kan anders ook stellen dat een Arrivatrein die precies een kwartier tussen de halfuurdienst van NS rijdt ook op een moment rijdt dat de concessiehouder NS niet van zijn alleenrecht gebruik maakt.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Arriva onderzoekt nachttrein op hoofdrailnet

Berichtdoor deadlock » Ma 16 Feb 2015, 20:03

Ruben schreef:En hoe zou het dan zitten met omzetderving omdat de stappende medemens niet langer de eerste trein in de ochtend neemt, maar nu 's nachts met de alternatieve vervoerder zijn reis kan afleggen?

Dat gaat om marginaal weinig mensen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Arriva onderzoekt nachttrein op hoofdrailnet

Berichtdoor Ruben » Ma 16 Feb 2015, 20:07

Dat lijkt mij er niet toe doen. Het alleenrecht is ook ter voorkoming van dergelijk omzetverlies. Er zal dus op zijn minst een zak(je) met geld tegenover gezet moeten worden, wil er inbreuk gemaakt worden op deze afspraken.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: Vr 19 Dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Arriva onderzoekt nachttrein op hoofdrailnet

Berichtdoor Berk-24 » Ma 16 Feb 2015, 20:35

Een deel van de mensen die nu de eerste trein pakt om half zes zou overgaan op de nachttrein. Maar een nachttrein zorgt voor verkleining van het nachtnet en dit haalt sommige mensen juist over om de trein te pakken en ook de "dagtreinen" nemen, omdat er 's nachts een mogelijkheid bestaat om thuis te komen. Denk aan weer andere stappers en mensen met (onregelmatige) nachtdiensten. Je kunt niet stellen dat een nachttrein per definitie reizigers uit dagtreinen weg snoept, het kan ook late en vroege dagtreinen een impuls geven.

Het nachtnet (en dus de gunning daarvoor) zou naar mijn inziens tussen de laatste en de eerste dagtrein moeten liggen, met minimaal een kwartier tussen de laatste dagtrein en een kwartier tussen de eerste dagtrein.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Arriva onderzoekt nachttrein op hoofdrailnet

Berichtdoor deadlock » Ma 16 Feb 2015, 20:36

Ruben schreef:Dat lijkt mij er niet toe doen. Het alleenrecht is ook ter voorkoming van dergelijk omzetverlies. Er zal dus op zijn minst een zak(je) met geld tegenover gezet moeten worden, wil er inbreuk gemaakt worden op deze afspraken.

Nee hoor, we kunnen ook gewoon de regels aanpassen. NS wil niet want te duur, Arriva doet het voor die prijs wel; fuck NS. Zo moeilijk is het niet.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

CamilleKreemers
Berichten: 2332
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Arriva onderzoekt nachttrein op hoofdrailnet

Berichtdoor CamilleKreemers » Ma 16 Feb 2015, 21:37

En omdat ns alleenrecht heeft, mag een concurrent niet rijden op dit hoofdnet. Connexxion wil ook graag de valleilijn naar arnhem doortrekken, maar ns wil dat niet hebben. Wel is het voor reizigers beter en ns verliest een verlieslijdende verbinding. Lijkt me niet zo moeilijk om en keuze te maken.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Arriva onderzoekt nachttrein op hoofdrailnet

Berichtdoor Geert » Ma 16 Feb 2015, 21:46

NS vreest (niet onterecht) dat als dergelijke kleine treinseries/verbindingen succesvol zijn, de stap niet zo groot is naar nog meer van dat soort initiatieven. Arriva zal ook wel niet perse winst willen maken op de nachttrein, het strategisch voordeel is vrij groot.

BR628
Berichten: 1552
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: Arriva onderzoekt nachttrein op hoofdrailnet

Berichtdoor BR628 » Ma 16 Feb 2015, 22:30

En dat is een van de redenen dat NS persé de concessie Limburg moest winnen.

Wat dat mogelijk voor gevolgen gaat hebben merken we over een paar jaar misschien wel...


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten