Korte vragen #14

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Korte vragen #14

Bericht door Obus »

Maar: is dat geen fraude omdat je geacht wordt de snelste reisroute te nemen? De conducteur ziet bovendien de héle reis en dat roept vragen op.
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #14

Bericht door Ardan »

Lijkt me niet. De HC ziet waar je het laatst bent ingecheckt en dan is het toch okee? Als ik even gauw op en neer naar Zwolle wil en binnen 35 minuten weer terugreis kan dat toch ook gewoon? Ik betaal immers voor beide enkele reizen dan, ik betaal dan alleen niet opnieuw het instaptarief.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #14

Bericht door Hainje »

Obus schreef:Maar: is dat geen fraude omdat je geacht wordt de snelste reisroute te nemen? De conducteur ziet bovendien de héle reis en dat roept vragen op.
Als je zoals Ardan ook al zegt, gewoon binnen 35 minuten opnieuw incheckt, dan lijkt mij dat geen fraude. Wat feitelijk wel fraude is (of er op zijn minst toch wel naar neigt), wanneer je niet uitcheckt bij je aankomststation en dit pas doet bij aanvang van de terugreis. Dus bijvoorbeeld:

Check-in op instapstation;
Aankomst op bestemming;
Je gaat doen wat je in die plaats wilde doen;
Je gaat weer terug naar station;
Checkt de heenreis uit;
Wacht een minuut;
Checkt in voor de terugreis;
Aankomst op bestemming;
Check uit.

De conducteur kan jou in feite weinig maken, maar het mag niet.
🍉
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Korte vragen #14

Bericht door MdJ »

Je kunt trouwens na het uitchecken meteen(*) weer inchecken als:
-Je incheckt bij een andere paal. (Vaak in groepjes van twee, dus check uit bij de ene, vervolgens check in bij de ander)
-Iemand checkt tussendoor in/uit bij hetzelfde paaltje.

Werkt niet bij stations met poortjes. In Enschede kun je na het uitchecken bij de poortjes meteen weer inchecken bij een poortje op spoor 4b. (en daar ook weer uitchecken nadat je je *ding* hebt gedaan) om weer in te checken bij de poortjes. In de tussentijd kun je dan geen busritje maken.

*meteen alsin: Daar is technisch geen tijdslimiet aan verbonden. Het kost alleen tijd om je hand te bewegen van de ene naar de andere paal en voordat er iemand wil inchecken/uitchecken. Fysiek dus onmogelijk, technisch wel mogelijk.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #14

Bericht door Hainje »

MdJ schreef:Je kunt trouwens na het uitchecken meteen(*) weer inchecken als:
-Je incheckt bij een andere paal. (Vaak in groepjes van twee, dus check uit bij de ene, vervolgens check in bij de ander)
-Iemand checkt tussendoor in/uit bij hetzelfde paaltje.
Dat is dan nog niet zo lang? Meen mij te herinneren dat er vroeger wel een tijd tussen moest zitten.
🍉
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Korte vragen #14

Bericht door Tochjo »

Bij dezelfde paal zonder andere gebruiker ertussen is nog altijd 100 seconden.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen #14

Bericht door dennistd »

Het hoeft overigens geen andere gebruiker te zijn: zondag kwam ik vanuit Delft in Rotterdam en ging direct weer terug met de Benelux naar Den Haag. Op het Benelux-perron zag ik zo snel maar één paaltje staan, dus uitgecheckt, daarna even mijn id-kaart ervoor gehouden voor een foutmelding en daarna kon ik gewoon weer inchecken.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #14

Bericht door reisthijs »

"Een andere gebruiker" moet dus zijn: een andere chipkaart.
Obus schreef:Maar: is dat geen fraude omdat je geacht wordt de snelste reisroute te nemen?
Dit is geen fraude maar juist geheel volgens de regels! Je wordt geacht onderweg uit- en in te checken als je afwijkt van de gewone reisroute.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen #14

Bericht door dennistd »

Waarbij zowel de snelste route als de route met de minste overstappen toegestaan zijn, en je dus niet tussendoor hoeft uit en in te checken. (zolang je maar niet terugsteekt)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #14

Bericht door reisthijs »

Snelste route, kortste route of minder overstappen is het officieel. (En terugsteken mag wel zolang je je begin/eindstation maar niet voorbij reist).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #14

Bericht door Thom91 »

VIRM schreef:Best vreemd dan voor een ebdrijf dat pretendeert heel erg op de groene toer bezig te zijn: wel groene stroom, zuinige roltrappen en (niet kloppende) CO2-vergelijkers op de website, maar dan niet mogelijk maken dat je ook een digitale versie van het tijdschrift kunt krijgen? Scheelt best wel wat papier lijkt mij... Of denk ik nu te logisch na? :mrgreen:
Ik heb het bij de laatste enquete erbij gezet ;)

Afbeelding
Komt wel goed schatje.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Korte vragen #14

Bericht door Freek »

Kan VIRM pdfjes lezen dan? De mensen die ik ken die werken met software voor spraak ondersteuning hebben de pest aan pdfjes.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #14

Bericht door Thom91 »

Die kan je zoomen enzo, en verder was het slechts een suggestie..
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #14

Bericht door Suus »

Voor slechtzienden zijn PDF's helemaal niet handig inderdaad.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #14

Bericht door Thom91 »

Vul dan zelf even de enquete en zet het juiste formaat er even bij.. :roll:
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #14

Bericht door Suus »

Welke enquete?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #14

Bericht door Thom91 »

Over het blad Spoor in van het NS Panel, als je een keer die enquete toegeworpen krijgt.
Komt wel goed schatje.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Korte vragen #14

Bericht door VIRM »

PDF'jes zijn voor slechtzienden niet echt denderend. Uit ervaring met twee spraaksoftwareprogramma's weet ik dat de een het helemaal niet aankan, en de ander gaat met horten en stoten (vooral als het een complexe layout is). Met RTF of doc-bestanden kunnen ze beter omgaan (PDF'jes omzetten kan via OCR-software, of via een speciale website. Dat was best handig tijdens mijn studie :mrgreen:).

Op zich zou een kaal tekstbestand zonder plaatjes enzo ook werken.

Inmiddels de NS Klantenservice gemaild. Die verwees naar Dedicon (clubje dat boeken, tijdschriften en kranten digitalsieert of inspreekt, waaronder een gesproken versie van Spoor). Dedicon vertelde dat het om een NS-abonnement gaat en dat NS mij moest aanmelden, en dat de NS klantenservice dit vaak niet weet. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #14

Bericht door Hainje »

Iets met een kastje en een muur, wanneer dat niet volstaat dan hebben we het kluitje en het riet. :')
🍉
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen #14

Bericht door webguy »

VIRM schreef:PDF'jes zijn voor slechtzienden niet echt denderend. Uit ervaring met twee spraaksoftwareprogramma's weet ik dat de een het helemaal niet aankan, en de ander gaat met horten en stoten (vooral als het een complexe layout is). Met RTF of doc-bestanden kunnen ze beter omgaan (PDF'jes omzetten kan via OCR-software, of via een speciale website. Dat was best handig tijdens mijn studie :mrgreen:).
Maar ik neem aan dat er een groot verschil zit tussen PDFjes die gescand zijn (en dus eigenlijk plaatjes zijn!) en PDFjes die gewoon tekst en kaders bevatten. Dat laatste moet toch goed (voor)leesbaar zijn? Er zit zelfs een voorleesfunctie in Adobe... (maar ik zie al dat dat misgaat als er bijvoorbeeld een formulier in zit.)
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Korte vragen #14

Bericht door VIRM »

Vandaag vertrok ik redelijk op tijd met de s3300 uit Sloterdijk, maar zag dat wij links werden ingehaald door een vertraagde s3000 van 17:48 uit Sloterdijk, waardoor wij met een slakkengangetje moesten rijden.

Vraag: zou het mogelijk zijn om wat creatiever om te gaan met de middelste buis van de Hemtunnel, afhankelijk van de spitsrichting?

Als je kijkt naar de avondspits, zie je dat er in 8 minuten vier treinen doorheen moeten (vertrektijden uit Sloterdijk):
- s1500 om :15
- s3000 om :18
- s3300 om :21
- s4000 om :23
Deze treinen worden alle vier door de oostelijke buis gepropt.

Tegelijkertijd heb je vanuit Zaandam:
- s4700 om :13
- s800 om :20

Stel als je in de avondspits de s1500 en s3300 door de oostelijke buis laat gaan, en de s3000 en s4000 door de middelste buis, zou dat dan niet een stuk soepeler gaan? Als er nu iets vertraagd is, krijg je een klein sneeuwbaleffectje.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen #14

Bericht door Meltrain »

Als je in het buitenland (België en Duitsland) een treinkaartje naar Nederland koopt, is deze dan standaard voorzien van een barcode om de poortjes te kunnen openen?
Want het lijkt me bijvoorbeeld niet handig om bijvoorbeeld in Antwerpen een treinkaartje naar (bijvoorbeeld) Rotterdam Lombardijen te kopen om er daar vervolgens achter te komen dat ik het station helemaal niet uit kan.... :X
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen #14

Bericht door waldo79 »

^^Wordt er niet vertrouwd op de aanwezigheid van een alarmzuil?
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Korte vragen #14

Bericht door Hendrik »

Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen #14

Bericht door Aking »

waldo79 schreef:^^Wordt er niet vertrouwd op de aanwezigheid van een alarmzuil?

Natuurlijk niet, want dan kan iedereen dat doen EN KAN IEDEREEN ZWARTRIJDEN!!1!!1!11! :')
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten