Pagina 9 van 11

Re: Korte vragen #14

Geplaatst: ma 20 apr 2015, 21:20
door deadlock
Buiten de brede spits is de treinserie gekoppeld en rijdt hij door naar Vlissingen inderdaad. Dat is zo sinds de opening van de Hanzelijn en de invoering van de bijbehorende dienstregeling op 6 december 2012.

Re: Korte vragen #14

Geplaatst: ma 20 apr 2015, 21:26
door Suus
De s12600 rijdt elke dag, danwel alleen 's avonds danwel ook 's ochtends (in het weekend bijvoorbeeld), maar het is niet zo dat elke trein die in die serie rijdt ook de gehele route aflegt. Op de heel late avond wordt het vanaf Vlissingen ook weer de s2600 omdat die treinen toch niet verder dan Asd gaan rijden.

Volgens mij heb je dagelijks iig de t12683 Vs -> Lw en de t12685 Vs -> Gn. De t12687 rijdt dagelijks Vs -> Zl en vr/za naar Lw. De andere kant op weet ik het niet precies.

Re: Korte vragen #14

Geplaatst: ma 20 apr 2015, 21:35
door Daniel
Dat 'ie sporadisch zou rijden heeft trouwens deels ook wel te maken de momenten waarop hij rijdt: in het superdal, dus de late avond en zondagmorgen. Gezien de enorme lengte van het traject wat 'ie aflegt halen lang niet alle treinen ook daadwerkelijk de uiteinden (Groningen/Leeuwarden/Vlissingen) daarvan.
De aparte treinserie zit 'm in het midden van het traject waar via Amsterdam Centraal i.p.v. Amsterdam Zuid wordt gereden. En zo uit m'n hoofd zijn er in deze serie ook meer treinen van zuid naar noord dan andersom.

In elk geval wel een komisch geval... paar weken geleden in Rotterdam nog kunnen overstappen van de IC naar Leeuwarden (s12600 via Amsterdam) op de IC naar Leeuwarden (s12500 via Amersfoort). Daarmee dus ook wel apart dat deze over de hele route met de uiteindelijke bestemming staat aangekondigd want vanaf Rotterdam Centraal en zuidelijker ben je met een overstap in Rotterdam op de trein via de Veluwelijn altijd een half uur sneller.

Re: Korte vragen #14

Geplaatst: di 21 apr 2015, 10:33
door Klaasje
Grappig is dan weer wel dat als je gewoon een trein over de route Rotterdam-HSL-Schiphol-Amsterdam Zuid-Lelystad met 140 km/h zou hebben dat dat weer net ietsje sneller is dan via Utrecht.

Re: Korte vragen #14

Geplaatst: di 21 apr 2015, 18:49
door Globetrotter
Z2N schreef:Gisterenavond zag ik een bus van Meinfernbus rijden over de N207/Oostkanaalweg in Alphen. Lag het aan mij, of was de bus erg uit zijn route op dat moment?
Het enige dat zou kunnen is dat het lijn 056 of 068 geweest is, maar dan met een behoorlijke omweg tussen Amsterdam en Utrecht. MeinFernbus

Re: Korte vragen #14

Geplaatst: di 21 apr 2015, 20:34
door Freek
Is er nog NS materieel dat Duitsland in mag?

Re: Korte vragen #14

Geplaatst: di 21 apr 2015, 20:40
door Thom91
De ICE

Re: Korte vragen #14

Geplaatst: di 21 apr 2015, 20:53
door Ardan
ICM en Mat'64 toch ook? Tot Emmerich en Bentheim?

Re: Korte vragen #14

Geplaatst: di 21 apr 2015, 20:54
door Suus
Naar Emmerich mag/kan niets meer door nieuwe beveiliging.

Re: Korte vragen #14

Geplaatst: di 21 apr 2015, 21:51
door Freek
Maar ICM kan dus nog wel naar Bentheim?

En Thom je vergeet de loc voor de IC Berlijn nog ;)

Re: Korte vragen #14

Geplaatst: di 21 apr 2015, 21:56
door waldo79
Tot Bentheim laat de bovenleiding en beveiliging Nederlands materieel toe. Anders zou loc 1700 ook niet de grens over kunnen daar :lol:

Re: Korte vragen #14

Geplaatst: di 21 apr 2015, 22:12
door Daniel
Freek schreef:Maar ICM kan dus nog wel naar Bentheim?
Ze kunnen er wel heen ja, maar slechts een deel van de drietjes mag er ook heen.

Uiteraard kunnen ook de Traxxen de grens over, maar daarvan is er maar eentje op eigen kracht in reizigersdienst de grens over geweest. (Paar jaar terug heeft een rode Traxx een slagje Bad Bentheim met de IC-Berlijn gemaakt)

Re: Korte vragen #14

Geplaatst: di 21 apr 2015, 22:26
door Freek
Toch jammer dat er niet meer de grens over mag. Is wel handig zoals nu met de verstoorde IC Berlijn.

Re: Korte vragen #14

Geplaatst: di 21 apr 2015, 23:12
door MdJ
HSL-Traxxen hebben aanpassingen gehad om 160kmh te mogen en daardoor niet meer in Duitsland toegelaten. Die ene slag was ook al tegen de regels.

Evenals dat er ooit een ICL-stam als Ersatzzug heeft gereden, incl ICK-rijtuig. IVM aanpassingen ook niet meer toegelaten voor Duitsland...

Re: Korte vragen #14

Geplaatst: di 21 apr 2015, 23:16
door baladid
Het koninklijk rijtuig heeft toch ook nog heel veel letters op de zijkant staan? Is dat eigenlijk van de NS of van het Koninklijk Huis?

Re: Korte vragen #14

Geplaatst: di 21 apr 2015, 23:38
door Suus
Die rijtuigen zijn van NS en worden ter beschikking gesteld aan het Koninklijk Huis.

Er was een deelserie ICR die toegelaten was in de BeNeLux en Duitsland, maar hoeveel er van die toelating nog over is? Volgens mij zijn ze in Duitsland ook niet zo happig op treinen die de toiletafvoer op het spoor lozen, wat bij een deel van/alle ICR-rijtuigen nog steeds voorkomt.

Re: Korte vragen #14

Geplaatst: wo 22 apr 2015, 00:05
door deadlock
Die van het KH mogen in alle UIC landen zo'n beetje komen geloof ik. Toen Eyjafjallajökull uitbarstte is de koningin met de koninklijke trein naar Kopenhagen gegaan en ze hebben die gewoon achter de reguliere nachttrein gehangen, die rijdt echter 200 in Duitsland op sommige stukken en 180 in bijna heel Denemarken terwijl de rijtuigen toegelaten zijn voor 160km/u. Trein kwam zonder vertraging aan en ik ben er nog steeds niet achter hoe dit gehosseld is.

Re: Korte vragen #14

Geplaatst: wo 22 apr 2015, 17:29
door Geert
Misschien wat sneller dan normaal gerangeerd?

Re: Korte vragen #14

Geplaatst: wo 22 apr 2015, 17:50
door Meltrain
Bee schreef:Naar Emmerich mag/kan niets meer door nieuwe beveiliging.
Maar wat wordt er dan ingezet als vervangende trein als de ICE uitvalt? :?

Re: Korte vragen #14

Geplaatst: wo 22 apr 2015, 18:00
door Suus
Bussen tussen Arnhem en Duisburg of niets.

Re: Korte vragen #14

Geplaatst: wo 22 apr 2015, 19:16
door deadlock
Geert schreef:Misschien wat sneller dan normaal gerangeerd?
Dat gaat altijd wel heel erg rap. De reden waarom er een groot gat zit in Hannover is om er voor te zorgen dat alle treinen er zijn. Maar het zou kunnen want het is geen officiële halte.

Re: Korte vragen #14

Geplaatst: wo 22 apr 2015, 22:39
door nvdw
Ezra schreef:
Z2N schreef:Gisterenavond zag ik een bus van Meinfernbus rijden over de N207/Oostkanaalweg in Alphen. Lag het aan mij, of was de bus erg uit zijn route op dat moment?
Het enige dat zou kunnen is dat het lijn 056 of 068 geweest is, maar dan met een behoorlijke omweg tussen Amsterdam en Utrecht. MeinFernbus
Verhoef uit Bodegraven rijdt ook voor MeinFernbus/Flixbus. Wellicht even van/naar/via de stalling gereden?

Re: Korte vragen #14

Geplaatst: do 23 apr 2015, 03:49
door Z2N
Dat zou het best kunnen zijn idd. :)

Re: Korte vragen #14

Geplaatst: vr 24 apr 2015, 15:57
door Z2N
Andere vraag: staat er een NMBS-automaat in Roosendaal?

Re: Korte vragen #14

Geplaatst: vr 24 apr 2015, 16:22
door waldo79
Niet dat ik weet.