Korte vragen #14

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2014, 13:14

Re: Korte vragen #14

Berichtdoor Obus » Di 10 Mar 2015, 21:27

Maar: is dat geen fraude omdat je geacht wordt de snelste reisroute te nemen? De conducteur ziet bovendien de héle reis en dat roept vragen op.
De mortuis nil nisi bene

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9266
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Korte vragen #14

Berichtdoor Ardan » Di 10 Mar 2015, 21:32

Lijkt me niet. De HC ziet waar je het laatst bent ingecheckt en dan is het toch okee? Als ik even gauw op en neer naar Zwolle wil en binnen 35 minuten weer terugreis kan dat toch ook gewoon? Ik betaal immers voor beide enkele reizen dan, ik betaal dan alleen niet opnieuw het instaptarief.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5587
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #14

Berichtdoor Hainje » Di 10 Mar 2015, 21:50

Obus schreef:Maar: is dat geen fraude omdat je geacht wordt de snelste reisroute te nemen? De conducteur ziet bovendien de héle reis en dat roept vragen op.

Als je zoals Ardan ook al zegt, gewoon binnen 35 minuten opnieuw incheckt, dan lijkt mij dat geen fraude. Wat feitelijk wel fraude is (of er op zijn minst toch wel naar neigt), wanneer je niet uitcheckt bij je aankomststation en dit pas doet bij aanvang van de terugreis. Dus bijvoorbeeld:

Check-in op instapstation;
Aankomst op bestemming;
Je gaat doen wat je in die plaats wilde doen;
Je gaat weer terug naar station;
Checkt de heenreis uit;
Wacht een minuut;
Checkt in voor de terugreis;
Aankomst op bestemming;
Check uit.

De conducteur kan jou in feite weinig maken, maar het mag niet.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

MdJ
Berichten: 3802
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Korte vragen #14

Berichtdoor MdJ » Di 10 Mar 2015, 22:05

Je kunt trouwens na het uitchecken meteen(*) weer inchecken als:
-Je incheckt bij een andere paal. (Vaak in groepjes van twee, dus check uit bij de ene, vervolgens check in bij de ander)
-Iemand checkt tussendoor in/uit bij hetzelfde paaltje.

Werkt niet bij stations met poortjes. In Enschede kun je na het uitchecken bij de poortjes meteen weer inchecken bij een poortje op spoor 4b. (en daar ook weer uitchecken nadat je je *ding* hebt gedaan) om weer in te checken bij de poortjes. In de tussentijd kun je dan geen busritje maken.

*meteen alsin: Daar is technisch geen tijdslimiet aan verbonden. Het kost alleen tijd om je hand te bewegen van de ene naar de andere paal en voordat er iemand wil inchecken/uitchecken. Fysiek dus onmogelijk, technisch wel mogelijk.
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5587
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #14

Berichtdoor Hainje » Di 10 Mar 2015, 22:08

MdJ schreef:Je kunt trouwens na het uitchecken meteen(*) weer inchecken als:
-Je incheckt bij een andere paal. (Vaak in groepjes van twee, dus check uit bij de ene, vervolgens check in bij de ander)
-Iemand checkt tussendoor in/uit bij hetzelfde paaltje.

Dat is dan nog niet zo lang? Meen mij te herinneren dat er vroeger wel een tijd tussen moest zitten.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Tochjo
Berichten: 911
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 11:12

Re: Korte vragen #14

Berichtdoor Tochjo » Di 10 Mar 2015, 22:09

Bij dezelfde paal zonder andere gebruiker ertussen is nog altijd 100 seconden.

dennistd
Berichten: 1385
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Korte vragen #14

Berichtdoor dennistd » Di 10 Mar 2015, 22:15

Het hoeft overigens geen andere gebruiker te zijn: zondag kwam ik vanuit Delft in Rotterdam en ging direct weer terug met de Benelux naar Den Haag. Op het Benelux-perron zag ik zo snel maar één paaltje staan, dus uitgecheckt, daarna even mijn id-kaart ervoor gehouden voor een foutmelding en daarna kon ik gewoon weer inchecken.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3999
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #14

Berichtdoor reisthijs » Di 10 Mar 2015, 22:32

"Een andere gebruiker" moet dus zijn: een andere chipkaart.

Obus schreef:Maar: is dat geen fraude omdat je geacht wordt de snelste reisroute te nemen?
Dit is geen fraude maar juist geheel volgens de regels! Je wordt geacht onderweg uit- en in te checken als je afwijkt van de gewone reisroute.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

dennistd
Berichten: 1385
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Korte vragen #14

Berichtdoor dennistd » Wo 11 Mar 2015, 03:02

Waarbij zowel de snelste route als de route met de minste overstappen toegestaan zijn, en je dus niet tussendoor hoeft uit en in te checken. (zolang je maar niet terugsteekt)
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3999
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #14

Berichtdoor reisthijs » Wo 11 Mar 2015, 09:14

Snelste route, kortste route of minder overstappen is het officieel. (En terugsteken mag wel zolang je je begin/eindstation maar niet voorbij reist).
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #14

Berichtdoor Thom91 » Do 19 Mar 2015, 09:49

VIRM schreef:Best vreemd dan voor een ebdrijf dat pretendeert heel erg op de groene toer bezig te zijn: wel groene stroom, zuinige roltrappen en (niet kloppende) CO2-vergelijkers op de website, maar dan niet mogelijk maken dat je ook een digitale versie van het tijdschrift kunt krijgen? Scheelt best wel wat papier lijkt mij... Of denk ik nu te logisch na? :mrgreen:

Ik heb het bij de laatste enquete erbij gezet ;)

Afbeelding
Komt wel goed schatje.

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Korte vragen #14

Berichtdoor Freek » Do 19 Mar 2015, 11:26

Kan VIRM pdfjes lezen dan? De mensen die ik ken die werken met software voor spraak ondersteuning hebben de pest aan pdfjes.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #14

Berichtdoor Thom91 » Do 19 Mar 2015, 11:55

Die kan je zoomen enzo, en verder was het slechts een suggestie..
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31500
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen #14

Berichtdoor Suus » Do 19 Mar 2015, 12:26

Voor slechtzienden zijn PDF's helemaal niet handig inderdaad.
Rame à l'approche

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #14

Berichtdoor Thom91 » Do 19 Mar 2015, 12:34

Vul dan zelf even de enquete en zet het juiste formaat er even bij.. :roll:
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31500
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen #14

Berichtdoor Suus » Do 19 Mar 2015, 12:37

Welke enquete?
Rame à l'approche

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #14

Berichtdoor Thom91 » Do 19 Mar 2015, 12:42

Over het blad Spoor in van het NS Panel, als je een keer die enquete toegeworpen krijgt.
Komt wel goed schatje.

VIRM
Berichten: 3404
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Korte vragen #14

Berichtdoor VIRM » Do 19 Mar 2015, 23:43

PDF'jes zijn voor slechtzienden niet echt denderend. Uit ervaring met twee spraaksoftwareprogramma's weet ik dat de een het helemaal niet aankan, en de ander gaat met horten en stoten (vooral als het een complexe layout is). Met RTF of doc-bestanden kunnen ze beter omgaan (PDF'jes omzetten kan via OCR-software, of via een speciale website. Dat was best handig tijdens mijn studie :mrgreen:).

Op zich zou een kaal tekstbestand zonder plaatjes enzo ook werken.

Inmiddels de NS Klantenservice gemaild. Die verwees naar Dedicon (clubje dat boeken, tijdschriften en kranten digitalsieert of inspreekt, waaronder een gesproken versie van Spoor). Dedicon vertelde dat het om een NS-abonnement gaat en dat NS mij moest aanmelden, en dat de NS klantenservice dit vaak niet weet. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5587
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #14

Berichtdoor Hainje » Vr 20 Mar 2015, 08:31

Iets met een kastje en een muur, wanneer dat niet volstaat dan hebben we het kluitje en het riet. :')
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Korte vragen #14

Berichtdoor webguy » Vr 20 Mar 2015, 09:59

VIRM schreef:PDF'jes zijn voor slechtzienden niet echt denderend. Uit ervaring met twee spraaksoftwareprogramma's weet ik dat de een het helemaal niet aankan, en de ander gaat met horten en stoten (vooral als het een complexe layout is). Met RTF of doc-bestanden kunnen ze beter omgaan (PDF'jes omzetten kan via OCR-software, of via een speciale website. Dat was best handig tijdens mijn studie :mrgreen:).

Maar ik neem aan dat er een groot verschil zit tussen PDFjes die gescand zijn (en dus eigenlijk plaatjes zijn!) en PDFjes die gewoon tekst en kaders bevatten. Dat laatste moet toch goed (voor)leesbaar zijn? Er zit zelfs een voorleesfunctie in Adobe... (maar ik zie al dat dat misgaat als er bijvoorbeeld een formulier in zit.)
Reisinformatie/nerd

VIRM
Berichten: 3404
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Korte vragen #14

Berichtdoor VIRM » Ma 30 Mar 2015, 19:12

Vandaag vertrok ik redelijk op tijd met de s3300 uit Sloterdijk, maar zag dat wij links werden ingehaald door een vertraagde s3000 van 17:48 uit Sloterdijk, waardoor wij met een slakkengangetje moesten rijden.

Vraag: zou het mogelijk zijn om wat creatiever om te gaan met de middelste buis van de Hemtunnel, afhankelijk van de spitsrichting?

Als je kijkt naar de avondspits, zie je dat er in 8 minuten vier treinen doorheen moeten (vertrektijden uit Sloterdijk):
- s1500 om :15
- s3000 om :18
- s3300 om :21
- s4000 om :23
Deze treinen worden alle vier door de oostelijke buis gepropt.

Tegelijkertijd heb je vanuit Zaandam:
- s4700 om :13
- s800 om :20

Stel als je in de avondspits de s1500 en s3300 door de oostelijke buis laat gaan, en de s3000 en s4000 door de middelste buis, zou dat dan niet een stuk soepeler gaan? Als er nu iets vertraagd is, krijg je een klein sneeuwbaleffectje.
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11146
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Korte vragen #14

Berichtdoor Meltrain » Wo 01 Apr 2015, 12:21

Als je in het buitenland (België en Duitsland) een treinkaartje naar Nederland koopt, is deze dan standaard voorzien van een barcode om de poortjes te kunnen openen?
Want het lijkt me bijvoorbeeld niet handig om bijvoorbeeld in Antwerpen een treinkaartje naar (bijvoorbeeld) Rotterdam Lombardijen te kopen om er daar vervolgens achter te komen dat ik het station helemaal niet uit kan.... :X
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

waldo79
Berichten: 3625
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Korte vragen #14

Berichtdoor waldo79 » Wo 01 Apr 2015, 12:40

^^Wordt er niet vertrouwd op de aanwezigheid van een alarmzuil?
Mij best :)

Hendrik
Berichten: 1461
Lid geworden op: Vr 20 Feb 2015, 21:12

Re: Korte vragen #14

Berichtdoor Hendrik » Wo 01 Apr 2015, 13:00


Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3306
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Korte vragen #14

Berichtdoor Aking » Wo 01 Apr 2015, 13:05

waldo79 schreef:^^Wordt er niet vertrouwd op de aanwezigheid van een alarmzuil?



Natuurlijk niet, want dan kan iedereen dat doen EN KAN IEDEREEN ZWARTRIJDEN!!1!!1!11! :')
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast