Pagina 4 van 11

Re: Korte vragen #14

Geplaatst: di 10 mar 2015, 21:27
door Obus
Maar: is dat geen fraude omdat je geacht wordt de snelste reisroute te nemen? De conducteur ziet bovendien de héle reis en dat roept vragen op.

Re: Korte vragen #14

Geplaatst: di 10 mar 2015, 21:32
door Ardan
Lijkt me niet. De HC ziet waar je het laatst bent ingecheckt en dan is het toch okee? Als ik even gauw op en neer naar Zwolle wil en binnen 35 minuten weer terugreis kan dat toch ook gewoon? Ik betaal immers voor beide enkele reizen dan, ik betaal dan alleen niet opnieuw het instaptarief.

Re: Korte vragen #14

Geplaatst: di 10 mar 2015, 21:50
door Hainje
Obus schreef:Maar: is dat geen fraude omdat je geacht wordt de snelste reisroute te nemen? De conducteur ziet bovendien de héle reis en dat roept vragen op.
Als je zoals Ardan ook al zegt, gewoon binnen 35 minuten opnieuw incheckt, dan lijkt mij dat geen fraude. Wat feitelijk wel fraude is (of er op zijn minst toch wel naar neigt), wanneer je niet uitcheckt bij je aankomststation en dit pas doet bij aanvang van de terugreis. Dus bijvoorbeeld:

Check-in op instapstation;
Aankomst op bestemming;
Je gaat doen wat je in die plaats wilde doen;
Je gaat weer terug naar station;
Checkt de heenreis uit;
Wacht een minuut;
Checkt in voor de terugreis;
Aankomst op bestemming;
Check uit.

De conducteur kan jou in feite weinig maken, maar het mag niet.

Re: Korte vragen #14

Geplaatst: di 10 mar 2015, 22:05
door MdJ
Je kunt trouwens na het uitchecken meteen(*) weer inchecken als:
-Je incheckt bij een andere paal. (Vaak in groepjes van twee, dus check uit bij de ene, vervolgens check in bij de ander)
-Iemand checkt tussendoor in/uit bij hetzelfde paaltje.

Werkt niet bij stations met poortjes. In Enschede kun je na het uitchecken bij de poortjes meteen weer inchecken bij een poortje op spoor 4b. (en daar ook weer uitchecken nadat je je *ding* hebt gedaan) om weer in te checken bij de poortjes. In de tussentijd kun je dan geen busritje maken.

*meteen alsin: Daar is technisch geen tijdslimiet aan verbonden. Het kost alleen tijd om je hand te bewegen van de ene naar de andere paal en voordat er iemand wil inchecken/uitchecken. Fysiek dus onmogelijk, technisch wel mogelijk.

Re: Korte vragen #14

Geplaatst: di 10 mar 2015, 22:08
door Hainje
MdJ schreef:Je kunt trouwens na het uitchecken meteen(*) weer inchecken als:
-Je incheckt bij een andere paal. (Vaak in groepjes van twee, dus check uit bij de ene, vervolgens check in bij de ander)
-Iemand checkt tussendoor in/uit bij hetzelfde paaltje.
Dat is dan nog niet zo lang? Meen mij te herinneren dat er vroeger wel een tijd tussen moest zitten.

Re: Korte vragen #14

Geplaatst: di 10 mar 2015, 22:09
door Tochjo
Bij dezelfde paal zonder andere gebruiker ertussen is nog altijd 100 seconden.

Re: Korte vragen #14

Geplaatst: di 10 mar 2015, 22:15
door dennistd
Het hoeft overigens geen andere gebruiker te zijn: zondag kwam ik vanuit Delft in Rotterdam en ging direct weer terug met de Benelux naar Den Haag. Op het Benelux-perron zag ik zo snel maar één paaltje staan, dus uitgecheckt, daarna even mijn id-kaart ervoor gehouden voor een foutmelding en daarna kon ik gewoon weer inchecken.

Re: Korte vragen #14

Geplaatst: di 10 mar 2015, 22:32
door reisthijs
"Een andere gebruiker" moet dus zijn: een andere chipkaart.
Obus schreef:Maar: is dat geen fraude omdat je geacht wordt de snelste reisroute te nemen?
Dit is geen fraude maar juist geheel volgens de regels! Je wordt geacht onderweg uit- en in te checken als je afwijkt van de gewone reisroute.

Re: Korte vragen #14

Geplaatst: wo 11 mar 2015, 03:02
door dennistd
Waarbij zowel de snelste route als de route met de minste overstappen toegestaan zijn, en je dus niet tussendoor hoeft uit en in te checken. (zolang je maar niet terugsteekt)

Re: Korte vragen #14

Geplaatst: wo 11 mar 2015, 09:14
door reisthijs
Snelste route, kortste route of minder overstappen is het officieel. (En terugsteken mag wel zolang je je begin/eindstation maar niet voorbij reist).

Re: Korte vragen #14

Geplaatst: do 19 mar 2015, 09:49
door Thom91
VIRM schreef:Best vreemd dan voor een ebdrijf dat pretendeert heel erg op de groene toer bezig te zijn: wel groene stroom, zuinige roltrappen en (niet kloppende) CO2-vergelijkers op de website, maar dan niet mogelijk maken dat je ook een digitale versie van het tijdschrift kunt krijgen? Scheelt best wel wat papier lijkt mij... Of denk ik nu te logisch na? :mrgreen:
Ik heb het bij de laatste enquete erbij gezet ;)

Afbeelding

Re: Korte vragen #14

Geplaatst: do 19 mar 2015, 11:26
door Freek
Kan VIRM pdfjes lezen dan? De mensen die ik ken die werken met software voor spraak ondersteuning hebben de pest aan pdfjes.

Re: Korte vragen #14

Geplaatst: do 19 mar 2015, 11:55
door Thom91
Die kan je zoomen enzo, en verder was het slechts een suggestie..

Re: Korte vragen #14

Geplaatst: do 19 mar 2015, 12:26
door Suus
Voor slechtzienden zijn PDF's helemaal niet handig inderdaad.

Re: Korte vragen #14

Geplaatst: do 19 mar 2015, 12:34
door Thom91
Vul dan zelf even de enquete en zet het juiste formaat er even bij.. :roll:

Re: Korte vragen #14

Geplaatst: do 19 mar 2015, 12:37
door Suus
Welke enquete?

Re: Korte vragen #14

Geplaatst: do 19 mar 2015, 12:42
door Thom91
Over het blad Spoor in van het NS Panel, als je een keer die enquete toegeworpen krijgt.

Re: Korte vragen #14

Geplaatst: do 19 mar 2015, 23:43
door VIRM
PDF'jes zijn voor slechtzienden niet echt denderend. Uit ervaring met twee spraaksoftwareprogramma's weet ik dat de een het helemaal niet aankan, en de ander gaat met horten en stoten (vooral als het een complexe layout is). Met RTF of doc-bestanden kunnen ze beter omgaan (PDF'jes omzetten kan via OCR-software, of via een speciale website. Dat was best handig tijdens mijn studie :mrgreen:).

Op zich zou een kaal tekstbestand zonder plaatjes enzo ook werken.

Inmiddels de NS Klantenservice gemaild. Die verwees naar Dedicon (clubje dat boeken, tijdschriften en kranten digitalsieert of inspreekt, waaronder een gesproken versie van Spoor). Dedicon vertelde dat het om een NS-abonnement gaat en dat NS mij moest aanmelden, en dat de NS klantenservice dit vaak niet weet. :mrgreen:

Re: Korte vragen #14

Geplaatst: vr 20 mar 2015, 08:31
door Hainje
Iets met een kastje en een muur, wanneer dat niet volstaat dan hebben we het kluitje en het riet. :')

Re: Korte vragen #14

Geplaatst: vr 20 mar 2015, 09:59
door webguy
VIRM schreef:PDF'jes zijn voor slechtzienden niet echt denderend. Uit ervaring met twee spraaksoftwareprogramma's weet ik dat de een het helemaal niet aankan, en de ander gaat met horten en stoten (vooral als het een complexe layout is). Met RTF of doc-bestanden kunnen ze beter omgaan (PDF'jes omzetten kan via OCR-software, of via een speciale website. Dat was best handig tijdens mijn studie :mrgreen:).
Maar ik neem aan dat er een groot verschil zit tussen PDFjes die gescand zijn (en dus eigenlijk plaatjes zijn!) en PDFjes die gewoon tekst en kaders bevatten. Dat laatste moet toch goed (voor)leesbaar zijn? Er zit zelfs een voorleesfunctie in Adobe... (maar ik zie al dat dat misgaat als er bijvoorbeeld een formulier in zit.)

Re: Korte vragen #14

Geplaatst: ma 30 mar 2015, 19:12
door VIRM
Vandaag vertrok ik redelijk op tijd met de s3300 uit Sloterdijk, maar zag dat wij links werden ingehaald door een vertraagde s3000 van 17:48 uit Sloterdijk, waardoor wij met een slakkengangetje moesten rijden.

Vraag: zou het mogelijk zijn om wat creatiever om te gaan met de middelste buis van de Hemtunnel, afhankelijk van de spitsrichting?

Als je kijkt naar de avondspits, zie je dat er in 8 minuten vier treinen doorheen moeten (vertrektijden uit Sloterdijk):
- s1500 om :15
- s3000 om :18
- s3300 om :21
- s4000 om :23
Deze treinen worden alle vier door de oostelijke buis gepropt.

Tegelijkertijd heb je vanuit Zaandam:
- s4700 om :13
- s800 om :20

Stel als je in de avondspits de s1500 en s3300 door de oostelijke buis laat gaan, en de s3000 en s4000 door de middelste buis, zou dat dan niet een stuk soepeler gaan? Als er nu iets vertraagd is, krijg je een klein sneeuwbaleffectje.

Re: Korte vragen #14

Geplaatst: wo 01 apr 2015, 12:21
door Meltrain
Als je in het buitenland (België en Duitsland) een treinkaartje naar Nederland koopt, is deze dan standaard voorzien van een barcode om de poortjes te kunnen openen?
Want het lijkt me bijvoorbeeld niet handig om bijvoorbeeld in Antwerpen een treinkaartje naar (bijvoorbeeld) Rotterdam Lombardijen te kopen om er daar vervolgens achter te komen dat ik het station helemaal niet uit kan.... :X

Re: Korte vragen #14

Geplaatst: wo 01 apr 2015, 12:40
door waldo79
^^Wordt er niet vertrouwd op de aanwezigheid van een alarmzuil?

Re: Korte vragen #14

Geplaatst: wo 01 apr 2015, 13:00
door Hendrik

Re: Korte vragen #14

Geplaatst: wo 01 apr 2015, 13:05
door Aking
waldo79 schreef:^^Wordt er niet vertrouwd op de aanwezigheid van een alarmzuil?

Natuurlijk niet, want dan kan iedereen dat doen EN KAN IEDEREEN ZWARTRIJDEN!!1!!1!11! :')