NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door JWM »

Tijdje terug hebben enkele HC's al een plan gepresenteerd om de veiligheid te vergroten, is er gedreigd met stakingen e.d. als er niets gedaan zou worden aan de veiligheid van het personeel. De strekking van jouw reacties daarop was niet meer dan *laat ze eerst maar meer controleren* en *de nieuwe cao is zeker nog niet rond*
Sorry, maar ik snap jou ff niet meer...
Verwar je mij nu met een ander forumlid? Kan mij niet voorstellen dat ik zoiets gezegd heb.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door AppleMoose »

viewtopic.php?f=32&t=11464#p370051
Is duidelijk jouw reactie.
1e zin van jouw reactie: "Er is nog geen nieuwe CAO begrijp ik?"
2e alinea insinueer je duidelijk dat men meer moet controleren in jouw ogen in plaats van "de veiligheid in de 1e klas garanderen"
Dus of ik jou met een ander forumlid verwart? Tenzij je je account deelt met een ander, is mijn antwoord op die vraag duidelijk nee.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door JWM »

Kijk nog eens heel goed naar de auteur van dat bericht waar je naar linkt en probeer het nog eens :wink:
Alargule

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door Alargule »

JWM=WSM! OMG!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door AppleMoose »

oeps :oops: :oops: :oops: :oops:

Mijn excuses :oops: :oops:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door JWM »

Zo kan je de fout niet meer in gaan >>>>>>>>>>>>>>
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door AppleMoose »

Hahahaha :mrgreen:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door Suus »

Morgen is een landelijke toeteractie om 9:00. Ik kan er helaas niet van genieten wegens andere verplichtingen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
benza

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door benza »

Vor de goed orde: Ik ben 100% eens dat aggressies tegen ns personeel zijn onacceptabel.

Maar waarom "Handen af van NS personeel"?
Waarom niet "Handen af van iedereen". Ns-personeel, reizigers, hulpverleners enz.

Ik vind het eigenlijk schokkerend dat ns wil zwaardere sancties alleen maar voor aggressie tegen personeel. Ik vind dat het moet gelden van elke vorm van aggressie. Geweld moet altijd onacceptabel zijn, en dat gelde van elke vorm. Slaan, spugen, verbaal geweld...Ook reizigers uren in een trein blokkeren is een vorm van geweld

Toenemend aggressie is een maatschappelijk probleem. Ik werd ook op mijn werk een keer geslaagd en je voel daarna echt slecht inderdaad. Zeker als de dader nooit gepakt wordt (ik werkte een paar maanden in een soort apotheek en iemand was op zoek naar alkohol..)

Ik wens alle sterkte op ns personeel; en idereen die is met geweld geconfronteerd. Het is een ervaring die kan soms je leven in een hel brengen. Elke dag naar je werk komen met stress...
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door mijack1985 »

Dan hoor je net op Radio 10 dat er weer een incident heeft plaatsgevonden op Utrecht Centraal :(
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door BR628 »

Zullen niet meer incidenten zijn dan anders alleen nu wordt t logischerwijs uitvergroot en altijd opgepakt door de media.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door Hainje »

Hoorde eerder vanochtend op de radio dat het aantal (gemelde) incidenten vorig jaar op ca. 750 lag. Dat betekent dus dat er gemiddeld twee incidenten per dag zijn. Vind ik nog best veel eigenlijk.
🍉
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door AppleMoose »

benza schreef:Maar waarom "Handen af van NS personeel"?
Waarom niet "Handen af van iedereen". Ns-personeel, reizigers, hulpverleners enz.
Hoe concreter je boodschap, des te beter slaat die aan. "Handen af van iedereen" is (hoezeer ik het er ook mee eens ben!) te algemeen. Dan legt men die boodschap makkelijker naast zich neer.
Ik vind het eigenlijk schokkerend dat ns wil zwaardere sancties alleen maar voor aggressie tegen personeel. Ik vind dat het moet gelden van elke vorm van aggressie. Geweld moet altijd onacceptabel zijn, en dat gelde van elke vorm. Slaan, spugen, verbaal geweld..
NS heeft alleen zeggenschap over eigen personeel. Hun eerste belang is dan ook dat het eigen personeel beschermd wordt. Daarom spreekt men liever over eigen personeel dan dat men een algemeen praatje houdt, juist ook om de boodschap zo duidelijk mogelijk naar voren te brengen in de hoop dat het opgepakt wordt. Voor het "algemene plaatje" zijn andere partijen voor die dat beter kunnen, verschillende belangen van de groepen afwegen en ook een overzicht hebben van het aantal geweldsincidenten etc. per doelgroep.
Ook reizigers uren in een trein blokkeren is een vorm van geweld
Geweld is iemand moedwillig iets aandoen met als doel de ander te beschadigen in fysiek en/of mentaal opzicht.
Bij een gestrande/defecte trein of andere storing waarbij de trein niet verder kan en waarbij de reizigers niet binnen korte tijd uit die trein geholpen kunnen worden is dan ook geen vorm van geweld. Er is dan geen sprake van opzet, maar van overmacht.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
benza

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door benza »

Geweld is iemand moedwillig iets aandoen met als doel de ander te beschadigen in fysiek en/of mentaal opzicht.
Bij een gestrande/defecte trein of andere storing waarbij de trein niet verder kan en waarbij de reizigers niet binnen korte tijd uit die trein geholpen kunnen worden is dan ook geen vorm van geweld. Er is dan geen sprake van opzet, maar van overmacht.
Ok wij gaan nu in een philosophisch discussie :)
Voor mij komt een moment waar je kunt niet iemand in het bepaald plek dwingen als hij dat niet wil. Ik spreek uiteraard niet over 10 minuten maar meer dan een uur. Als ik bijvoorbeld in een taxi bent, en de taxi heeft een kapot motor dan is het misschien overmacht, maar ik ga ook niet uren binnen blijven.

En iemand dwingen blijven is een vorm van geweld.
Ja, de politie kan dit doen, maar de overheid heeft een monopolie op geweld. Voor zoveer ik weet zijn ns'ers geen ambtenaar maar medewerkers van een gewone commerciel bedrijf. Zij kunnen dus geen geweld tegen je gebruiken; als je geen delict aan het plegen bent; ook is het voor je eigen veiligheid.
Hoe concreter je boodschap, des te beter slaat die aan. "Handen af van iedereen" is (hoezeer ik het er ook mee eens ben!) te algemeen. Dan legt men die boodschap makkelijker naast zich neer.
Ik begrijp je punt. Maar ik krijgt altijd kribbels van dit soort slogans, want het impliciert dat een man is beter dan een andere.
Als ik "Je moet tegen een conducteur slaan" denk ik altijd : nee je moet NIEMAND slaan.
Of bijvoorbeld als je hebt een politicus die roept dat geweld tegen dit corporatie moet harder worden bestraft. Betekent dat geweld tegen iemand van Veolia onacceptabeler is dan tegen iemand van Kruidvat?
Ik zag bij mij dochters voorlichting op school over geweld tegen homo's. Ik heb altijd een wtf reactie van dit soort iniatieven. Het geeft volgens mij het verkeerde bericht. Ik zou liever iets hebben over geweld in het algemeen.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door Ennes »

benza schreef: Als ik bijvoorbeld in een taxi bent, en de taxi heeft een kapot motor dan is het misschien overmacht, maar ik ga ook niet uren binnen blijven.
Dus als dat midden op de snelweg gebeurt, stap je ook gewoon midden op de snelweg uit en wandel je verder?
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
benza

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door benza »

Ennes schreef:
benza schreef: Als ik bijvoorbeld in een taxi bent, en de taxi heeft een kapot motor dan is het misschien overmacht, maar ik ga ook niet uren binnen blijven.
Dus als dat midden op de snelweg gebeurt, stap je ook gewoon midden op de snelweg uit en wandel je verder?
In ieder geval maak ik mijn eigen beslissing. Et dat is het punt hier. De taxichauffeur kan niet mij dwingen op binnen te blijven.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door JWM »

Door acties van het personeel zijn vanmorgen weer treinen uitgevallen. Vind dit niet netjes. Volgensmij is het punt inmiddels wel duidelijk.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door mijack1985 »

JWM schreef:Door acties van het personeel zijn vanmorgen weer treinen uitgevallen. Vind dit niet netjes. Volgensmij is het punt inmiddels wel duidelijk.
volgens mij niet hoor, anders was er vanochtend geen conducteur een bloedneus geslagen op Utrecht centraal. Ik heb geen link, want hoorde het op de radio
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door Aking »

JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door JWM »

volgens mij niet hoor, anders was er vanochtend geen conducteur een bloedneus geslagen op Utrecht centraal. Ik heb geen link, want hoorde het op de radio
Het punt richting NS-directie en politiek natuurlijk. Je denkt toch niet dat agressievelingen na wat getoeter zich voortaan gedeisd houden?
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door AppleMoose »

benza schreef:
Geweld is iemand moedwillig iets aandoen met als doel de ander te beschadigen in fysiek en/of mentaal opzicht.
Bij een gestrande/defecte trein of andere storing waarbij de trein niet verder kan en waarbij de reizigers niet binnen korte tijd uit die trein geholpen kunnen worden is dan ook geen vorm van geweld. Er is dan geen sprake van opzet, maar van overmacht.
Ok wij gaan nu in een philosophisch discussie :)
Filosofisch :wink:
Voor mij komt een moment waar je kunt niet iemand in het bepaald plek dwingen als hij dat niet wil. Ik spreek uiteraard niet over 10 minuten maar meer dan een uur. Als ik bijvoorbeld in een taxi bent, en de taxi heeft een kapot motor dan is het misschien overmacht, maar ik ga ook niet uren binnen blijven.
Je vergelijkt appels met peren. Bij een kapotte taxi is een vervangende taxi zo geregeld door het betreffende taxibedrijf, danwel door jezelf. Het aantal reizigers is ook niet bepaald vergelijkbaar. Waar een taxi rijdt, kan bovendien snel een vervangend voertuig in de buurt komen. Dat is met een trein wel anders. Als je met een trein stilstaat, gebeurt dat dikwijls op een plek waar andere voertuigen moeilijk bijkunnen. Eventueel een andere trein, maar dat brengt ook weer risico's met zich mee. Daarnaast kun je zelf niet makkelijk vervangend vervoer regelen en nog het allerbelangrijkste, er is een veel hoger veiligheidsrisico bij het spoor dan bij een taxi.
En iemand dwingen blijven is een vorm van geweld.
Alleen als dat is om jou moedwillig schade toe te brengen. In het geval van een defecte trein is dit voor je eigen veiligheid. Tenzij je liever hebt dat je familie je weer inelkaar mag puzzelen...
Ja, de politie kan dit doen, maar de overheid heeft een monopolie op geweld. Voor zoveer ik weet zijn ns'ers geen ambtenaar maar medewerkers van een gewone commerciel bedrijf. Zij kunnen dus geen geweld tegen je gebruiken; als je geen delict aan het plegen bent; ook is het voor je eigen veiligheid.
Conducteurs zijn Boa's en hebben zodoende iets meer bevoegdheden op dit gebied dan jij en ik. Bovendien pleeg je wel een delict als je uit de trein stapt en over het spoor loopt. Je dient je aan de aanwijzingen van het spoorwegpersoneel te houden en onbevoegd over sporen lopen is ook strafbaar.

Dat je soms lang in de trein moet wachten op vervangend vervoer is vervelend, maar is niet vergelijkbaar met iemand uitschelden of schoppen en heeft niets, maar dan ook niets met geweld te maken.
De scheiding tussen iets vervelend vinden en iemand bewust schade toe brengen moet je wel kunnen maken.
Ik begrijp je punt. Maar ik krijgt altijd kribbels van dit soort slogans, want het impliciert dat een man is beter dan een andere.
Als ik "Je moet tegen een conducteur slaan" denk ik altijd : nee je moet NIEMAND slaan.
Of bijvoorbeld als je hebt een politicus die roept dat geweld tegen dit corporatie moet harder worden bestraft. Betekent dat geweld tegen iemand van Veolia onacceptabeler is dan tegen iemand van Kruidvat?
Ik zag bij mij dochters voorlichting op school over geweld tegen homo's. Ik heb altijd een wtf reactie van dit soort iniatieven. Het geeft volgens mij het verkeerde bericht. Ik zou liever iets hebben over geweld in het algemeen.
Natuurlijk mag je niemand slaan, maar er zijn nu eenmaal groepen mensen waarbij fors meer geweld tegen wordt gebruikt dan tegen een "gemiddeld" persoon. Het is dan ook logisch dat men zich in eerste instantie op bepaalde doelgroepen richt in plaats van een algemeen verhaal te houden. Algemene verhalen worden makkelijk terzijde geschoven, een specifieke boodschap blijft beter hangen bij de mensen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
benza

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door benza »

Het probleem is niet wachten voor vervangende vervoer. Ik begrijp dat het zeer lastig te organiseren is.

Het is meer dat als je de treinen niet meer controleert, je kan niet verwachten dat de reizigers urenlang blijvem in een ruim zonder ventilatie en soms toilet. Het is gewoon niet te accepteren. Wij zijn er geen containers of postpakketten. Als je infrastructuur niet meer kan beheren kan je niets meer verwachten van de reizigers.
Nogmaals begrijp ik dat het kan gebeuren. Ns is in het algemeen zeer betrouwbaar. Bij mijn werk ligt soms ook alles plat. Ik dwing dan mijn klanten niet om binnen te blijven .

Maar ja, ik begrijp dat meinigen kunnen verschillen... :)

Ps: kan je echt niet philosophie gebruiken, of is dat Duits? ;)
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door Abracadabram »

benza schreef:Het probleem is niet wachten voor vervangende vervoer. Ik begrijp dat het zeer lastig te organiseren is.

Het is meer dat als je de treinen niet meer controleert, je kan niet verwachten dat de reizigers urenlang blijvem in een ruim zonder ventilatie en soms toilet. Het is gewoon niet te accepteren. Wij zijn er geen containers of postpakketten. Als je infrastructuur niet meer kan beheren kan je niets meer verwachten van de reizigers.
Nogmaals begrijp ik dat het kan gebeuren. Ns is in het algemeen zeer betrouwbaar. Bij mijn werk ligt soms ook alles plat. Ik dwing dan mijn klanten niet om binnen te blijven .

Maar ja, ik begrijp dat meinigen kunnen verschillen... :)

Ps: kan je echt niet philosophie gebruiken, of is dat Duits? ;)
Jij trekt echt hele rare vergelijkingen, het hangt van drogredenen aan elkaar. Nog los van dat je argumenten helemaal niet over het onderwerp van het topic gaan. Wat stel jij dan voor? Bij een gestrande trein de deuren maar gewoon openzetten en de passagier de keuze geven: Of alvast gaan wandelen of wachten op de bussen? Omdat het anders een vorm van geweld is?
benza

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door benza »

Het lijkt me een goed plan inderdaad, na 45 minuten bijvoorbeld, als het duidelijk is dat het trein niet verder kan rijden.

Maar ik ben eens, wij zijn nu off-topic bij mijn schuld, sorry.
Ik wens nogmaals alle sterkte op alle personeel bij de ns en anders die heeft ooit geweld bij zijn werk gezien. Het blijft toch zo verschrikelijk :/ en hoe je voel als je moet weer naar het werk na een paar dagje rust :/
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door AppleMoose »

benza schreef:Het lijkt me een goed plan inderdaad, na 45 minuten bijvoorbeld, als het duidelijk is dat het trein niet verder kan rijden.
Ja lijkt mij een heel goed plan inderdaad. Je snapt toch hopelijk zelf ook wel dat je nu onzin aan het praten bent? :roll:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten