Poortjes Rotterdam Centraal op 1 mei dicht

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Poortjes Rotterdam Centraal op 1 mei dicht

Bericht door Ennes »

Klaasje schreef:Naja, er zijn best wat argumenten tegen poortjes te verzinnen en de ergste categorie raddraaiers komen er toch wel door. Wat ik nogal frappant vind is dat ennes zo fel reageert alleen op basis van de kennelijke veronderstelling dat iemand die tegen poortjes is kennelijk voor aggressie is. Terwijl dat verschrikkelijk kort door de bocht is. Enig relativeringsvermogen is wel handig.


Ik stel helemaal niet dat iemand die tegen poortjes is voor agressie zou zijn, ik zal zelfs een van de laatste zijn die zal stellen dat de echte vervelende zwartrijder er niet door zou komen.
Echter het sluiten van de poortjes voorkomt wel heel veel reizigers (die ik dagelijks meerdere keren tegenkom) die uit hun plaat gaan omdat ze niet hebben ingecheckt, terwijl ze er zelf wel van overtuigd zijn (al dan niet gespeeld) dat ze dat wel hebben, want hij piepte immers.
Deze reizigers hebben dan vaak, of te weinig saldo, of juist uitgecheckt (´s morgens vergeten / aan verkeerde kant van poortje), en daarnaast ook de hele grote groep gelegenheids-zwartrijders, die niet over een poortje zouden klimmen, maar nu wel de gelegenheid nemen voor maar 1 halte bijvoorbeeld, omdat de pakkans in die 3 á 4 minuten heel erg klein is. En dat zijn er ook heel veel.
Ik ben wel tegen het kul argument voor wat betreft de toegankelijkheid en omzet van de winkeltjes (die in de meeste gevallen van NS Retail zijn), en voor wat betreft de meeste stations het argument over een doorgang naar de andere zijde.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Poortjes Rotterdam Centraal op 1 mei dicht

Bericht door Meltrain »

Ik denk dat het een hoop zou schelen als je niet minstens €16,- op je kaart moet hebben staan. Dat is gewoon te veel.
Ik ben niet tegen het opstaptarief van €20,- (dat gaat grijsrijden tegen), maar er moet voor gezorgd worden dat je altijd met een saldo van €0,00 of meer kunt inchecken.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Poortjes Rotterdam Centraal op 1 mei dicht

Bericht door Suus »

De bedragen zijn gebaseerd op de gemiddelde prijs van afgelegde reizen. Als de borg te laag ligt wordt het interessanter om een chipkaart te kopen, te reizen en daarna de kaart te dumpen, de vervoerder daarmee met een oninbare schuld achterlatend. Dat kan niet de bedoeling zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Poortjes Rotterdam Centraal op 1 mei dicht

Bericht door deadlock »

Bee schreef:De bedragen zijn gebaseerd op de gemiddelde prijs van afgelegde reizen. Als de borg te laag ligt wordt het interessanter om een chipkaart te kopen, te reizen en daarna de kaart te dumpen, de vervoerder daarmee met een oninbare schuld achterlatend. Dat kan niet de bedoeling zijn.
Eenvoudig op te lossen door persoonlijke chipkaarten voor een bedrag van een paar euro uit te geven.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Poortjes Rotterdam Centraal op 1 mei dicht

Bericht door AppleMoose »

Precies, met een persoonlijke chipkaart is wat mij betreft een borg van 10 euro niet nodig. Dat er bij een anonieme chipkaart een borg wordt gevraagd vind ik niet meer dan logisch.

Ik wil overigens nog benadrukken dat ik niet uitgesproken voor of tegen poortjes ben en ik absoluut niet de illusie heb dat poortjes alle agressie tegengaat.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Poortjes Rotterdam Centraal op 1 mei dicht

Bericht door Tristan »

Bee schreef:Als de borg te laag ligt wordt het interessanter om een chipkaart te kopen, te reizen en daarna de kaart te dumpen
Maar door die hoge borg en hoge aanschafkosten, is het nu interessanter om zwart te reizen en de poortjes houden dat echt niet tegen.

Mijn visie: mogelijkheid van negatief saldo ophogen van € 4,- naar € 20,- bij in elk geval persoonlijke kaarten, zodat je ook bij treinreizen met € 0,00 saldo kunt inchecken. Niet-persoonsgebonden kunnen alleen voorgeladen gekocht worden (dus de 'aanschafprijs' staat standaard als saldo op de kaart) en laat eventueel de mogelijkheid van negatief staan bij deze niet-persoonsgebonden kaarten vervallen. Aan het einde van de looptijd dient dan wel het resterende saldo gratis te worden uitgekeerd of maak de niet-persoonsgebonden kaarten onbeperkt geldig. Uiteraard dient saldoteruggave ook bij persoonlijke kaarten geheel gratis te zijn.

Door de mogelijkheid van € 20,- negatief staan, wordt het ook mogelijk om het instaptarief van bus, metro en tram te verhogen naar € 20,-, waardoor de methode van 'vergeten' uitchecken bij reizen van >€ 4,- tot het verleden behoort.

De aanschafprijs van de kaart (zowel van persoonsgebonden als niet-persoonsgebonden kaarten) naar € 0,00 en eventueel daarvoor in de plaats een kleine opslag in het km-tarief, zodat je de kaart alleen betaalt als je hem ook echt gebruikt. Of de volledige aanschafprijs dient borg te zijn. Je dient persoonlijke kaarten op zijn minst op alle plekken waar je (niet-persoonsgebonden) ov-chipkaarten kunt halen (zoals Primera's) kunnen laten maken. Hier dien je ook je oude kaarten te kunnen inleveren, waar je de borg, vermeerderd met het positieve saldo of verminderd met het negatieve saldo, terugkrijgt.
Het maken van een RFID/NFC-chipkaart met persoonsgebonden producten erop duurt maximaal 3 minuten, dus dit voorstel moet mogelijk zijn.

De poortjes functioneren het beste op de schroothoop. Kunnen ze toch nog een klein beetje van de investering terugverdienen.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Poortjes Rotterdam Centraal op 1 mei dicht

Bericht door dennistd »

Geen borg vragen kan wat mij betreft alleen als er op alle stations poortjes komen te staan. Of anders wanneer iemand minstens 20 volledige transacties heeft. Anders gaat namelijk niemand meer uitchecken...
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Poortjes Rotterdam Centraal op 1 mei dicht

Bericht door Aking »

Bee schreef:De bedragen zijn gebaseerd op de gemiddelde prijs van afgelegde reizen.
Dus de prijs van een GEMIDDELDE reis is 20 euro, terwijl het MAXIMUM voor een enkele reis 25,70 (2e klas) is? :roll:
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Poortjes Rotterdam Centraal op 1 mei dicht

Bericht door ODRAIL »

Tristan schreef:
Bee schreef:Als de borg te laag ligt wordt het interessanter om een chipkaart te kopen, te reizen en daarna de kaart te dumpen
Maar door die hoge borg en hoge aanschafkosten, is het nu interessanter om zwart te reizen en de poortjes houden dat echt niet tegen.

... Blablabla ...

De poortjes functioneren het beste op de schroothoop. Kunnen ze toch nog een klein beetje van de investering terugverdienen.
En daar hebben we Tristan weer :? -o- .
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Poortjes Rotterdam Centraal op 1 mei dicht

Bericht door Michael »

Jij zegt het ik dacht het.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Poortjes Rotterdam Centraal op 1 mei dicht

Bericht door Suus »

Aking schreef:
Bee schreef:De bedragen zijn gebaseerd op de gemiddelde prijs van afgelegde reizen.
Dus de prijs van een GEMIDDELDE reis is 20 euro, terwijl het MAXIMUM voor een enkele reis 25,70 (2e klas) is? :roll:
Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat de borgen zijn gekozen op basis van de gemiddelde prijs van afgelegde reizen, een bedrag dat als ik mij niet vergis ergens tussen de 12 en 14 euro ligt voor reizigers die geen kortingskaart bezitten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Poortjes Rotterdam Centraal op 1 mei dicht

Bericht door Meltrain »

KM46 schreef:
Tristan schreef:
Bee schreef:Als de borg te laag ligt wordt het interessanter om een chipkaart te kopen, te reizen en daarna de kaart te dumpen
Maar door die hoge borg en hoge aanschafkosten, is het nu interessanter om zwart te reizen en de poortjes houden dat echt niet tegen.

... Blablabla ...

De poortjes functioneren het beste op de schroothoop. Kunnen ze toch nogmaals een klein beetje van de investering terugverdienen.
En daar hebben we Tristan weer :? -o- .
Leuk dat je dat zegt, maar heb je het "Blablabla"-gedeelte ook echt gelezen?
Zeker met de eerste helft ben ik het volledig eens.
In de tweede helft zou ik de aanschafprijs van de OV-C niet als borg willen, maar als saldo op de kaart om zo het gebruik van het OV te stimuleren.
Alleen met de (ook hierboven gequote) laatste twee zinnen ben ik het niet eens.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Poortjes Rotterdam Centraal op 1 mei dicht

Bericht door Vinny »

Wat een reltopic..., maar jammer genoeg vergeten de mensen dat veel stations poortvrije passages krijgen. Commotie om niets dus.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Poortjes Rotterdam Centraal op 1 mei dicht

Bericht door Thom91 »

En verder is het vooral de nimby reactie toch? :)
Komt wel goed schatje.
richard1074
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 16:54

Re: Poortjes Rotterdam Centraal op 1 mei dicht

Bericht door richard1074 »

Leiden: hoge boete NS bij dichte poortjes

LEIDEN - De Nederlandse Spoorwegen (NS) krijgen een boete van 1000 euro per dag, met een maximum van een kwart miljoen, als ze de ov-chipkaartpoortjes op Leiden Centraal sluiten. En mocht dat niet helpen, dan verwijdert de gemeente de poortjes op kosten van de NS. Dat antwoordde wethouder Robert Strijk (D66, verkeer) donderdagavond in de gemeenteraad op vragen van de PvdA.
Door Binnert Glastra - 19-3-2015, 21:04 (Update 19-3-2015, 21:16)

Hij zei erbij, dat er beide partijen op dit moment nog overleggen, in de hoop op een oplossing die voor zowel NS als gemeente acceptabel is. ,,En mocht er een alternatief in beeld komen, dan is dat op kosten van de NS.’’

bron : http://www.leidschdagblad.nl/regionaal/ ... 343141.ece
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Poortjes Rotterdam Centraal op 1 mei dicht

Bericht door Michael »

Kan de gemeente Leiden überhaupt boetes uitdelen aan de NS? Volgens mij mag alleen Mansveld dat.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Poortjes Rotterdam Centraal op 1 mei dicht

Bericht door Klaasje »

Als NS niet voldoet aan milieuregelgeving of regels op het vlak van ruimtelijke ordening mag dat. Al vraag ik mij af of de gemeente Leiden dat wel hard kan maken als NS dat zou aanvechten bij de rechter. Als dat niet kan dan slaat de gemeente Leiden een enorme modderfiguur. Al zou dat wel duidelijkheid scheppen in de bestaande verziekte relatie tussen beide partijen.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Poortjes Rotterdam Centraal op 1 mei dicht

Bericht door AppleMoose »

Laat het maar voor de rechter komen dan. Dan komt er misschien een keer echt duidelijkheid op dit vlak.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Poortjes Rotterdam Centraal op 1 mei dicht

Bericht door Suus »

Dit loopt al jaren maar tot nu toe heeft Leiden het nooit gedurfd gerechtelijk aan te pakken. Ondertussen zijn ze bedolven onder verzoeken van NS en de overheid om eindelijk een keer mee te werken die poortjes te sluiten. Maar uiteindelijk gebeurt er niets.

Mede daarom nomineer ik de volledige politiek van Leiden voor de Knikkende Knieën Award 2015, omdat ze te bang zijn besluiten te nemen op welk terrein dan ook.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Poortjes Rotterdam Centraal op 1 mei dicht

Bericht door Klaasje »

De enige grond waar de gemeente Leiden het op zou kunnen baseren is naar mijn inschatting het gewoonterecht maar dat vind ik een erg wankele onderbouwing als men al jarenlang de gemeente Leiden heeft bestookt met brieven, NS zelf het onderhoud van het station netjes uitvoert en als er alternatieve routes zijn.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Poortjes Rotterdam Centraal op 1 mei dicht

Bericht door dennistd »

Ik ken de situatie in Leiden niet persoonlijk, maar als ik op Google Maps kijk zie ik dat er 100m naast de stationshal nog een tunnel loopt. Waar zeuren ze over denk ik dan....
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Poortjes Rotterdam Centraal op 1 mei dicht

Bericht door Klaasje »

Ja, dat, en de bestemming van het stationsgebied in Leiden is "verkeer" dat is geen grond om moeilijk te gaan doen voor de gemeente.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Poortjes Rotterdam Centraal op 1 mei dicht

Bericht door Mr-W »

Klaasje schreef:Als NS niet voldoet aan milieuregelgeving of regels op het vlak van ruimtelijke ordening mag dat. Al vraag ik mij af of de gemeente Leiden dat wel hard kan maken als NS dat zou aanvechten bij de rechter.
Tot welk detail niveau gaat dit in Leiden? Weet dat ze vrij veel in een bestemmingsplan vast kunnen leggen tot aan de kleur van tuinhekjes aan toe.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Poortjes Rotterdam Centraal op 1 mei dicht

Bericht door Hainje »

Mr-W schreef:Weet dat ze vrij veel in een bestemmingsplan vast kunnen leggen tot aan de kleur van tuinhekjes aan toe.
Zoals in Brandevoort :P
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Poortjes Rotterdam Centraal op 1 mei dicht

Bericht door Suus »

dennistd schreef:Ik ken de situatie in Leiden niet persoonlijk, maar als ik op Google Maps kijk zie ik dat er 100m naast de stationshal nog een tunnel loopt. Waar zeuren ze over denk ik dan....
Er loopt zelfs nog een onderzoek naar een extra voetgangerstunnel... :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten