Filmen in de bus is verboden: "juridisch domein chauffeur"

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Filmen in de bus is verboden: "juridisch domein chauffeu

Bericht door Jef400 »

Niet mogelijk gedaan. Het is gewoon een vastgesteld feit dat zij de voorwaarden heeft geschonden. Daarnaast hebben ze onrechtmatig bewijs gebruikt. Dat zijn de feiten zoals die liggen. Niet andersom. Ik keur het niet goed wat de chauffeur gedaan heeft, maar consequenties moeten wel realistisch en wettig zijn. Dat is mijn probleem.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Filmen in de bus is verboden: "juridisch domein chauffeu

Bericht door Tristan »

Filmen in de bus verboden? Dus als een chauffeur door een agressieve reiziger gemolesteerd wordt, mag je dan ook niet filmen en al helemaal niet dat filmpje aan de politie geven als bewijsmateriaal, want dat is dan natuurlijk wel onrechtmatig verkregen.

En als filmen in de bus verboden is, wat doen dan al die camera's in het voertuig?

#consequentbeleidvoeren
Laatst gewijzigd door Tristan op zo 29 mar 2015, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Filmen in de bus is verboden: "juridisch domein chauffeu

Bericht door Jef400 »

Kort gezegd mag de chauffeur niet gefilmd worden, maar jij als passagier wel. Staat in de vervoersvoorwaarden.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Filmen in de bus is verboden: "juridisch domein chauffeu

Bericht door deadlock »

JeffreyMeijer schreef:Niet mogelijk gedaan. Het is gewoon een vastgesteld feit dat zij de voorwaarden heeft geschonden. Daarnaast hebben ze onrechtmatig bewijs gebruikt. Dat zijn de feiten zoals die liggen. Niet andersom. Ik keur het niet goed wat de chauffeur gedaan heeft, maar consequenties moeten wel realistisch en wettig zijn. Dat is mijn probleem.
Het is geen onrechtmatig verkregen bewijs hoor ;)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Filmen in de bus is verboden: "juridisch domein chauffeu

Bericht door deadlock »

Tristan schreef:Filmen in de bus verboden? Dus als een chauffeur door een agressieve reiziger gemolesteerd wordt, mag je dat ook niet filmen en al helemaal niet dat filmpje aan de politie geven als bewijsmateriaal, want dat is dan natuurlijk wel onrechtmatig verkregen.

En als filmen in de bus verboden is, wat doen dan al die camera's in het voertuig?

#consequentbeleidvoeren
Filmen in de bus is inderdaad verboden. Maar het is natuurlijk niet zo zwartwit zoals jij het stelt. Openbaar vervoer is namelijk niet zo openbaar als je denkt, je hebt je aan de wet en regelgeving te houden en daar wordt verwezen naar de huisregels. Huisregels die tot nu toe niet ongeldig zijn verklaard door een rechter.

Camera's in het voertuig hebben natuurlijk niets te maken met dit verbod omdat deze beelden geen weg naar het internet vinden. En met geen weg bedoel ik natuurlijk niet dat deze beelden nooit op internet terechtkomen voordat ik dat op mijn bord krijg.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Filmen in de bus is verboden: "juridisch domein chauffeu

Bericht door deadlock »

JeffreyMeijer schreef:Kort gezegd mag de chauffeur niet gefilmd worden, maar jij als passagier wel. Staat in de vervoersvoorwaarden.
Nee dat staat er niet. In de vervoersvoorwaarden staat dat de reiziger geen opnames mag maken zonder toestemming van de chauffeur c.q. vervoersmaatschappij.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Filmen in de bus is verboden: "juridisch domein chauffeu

Bericht door atbrg »

JeffreyMeijer schreef:Het is gewoon een vastgesteld feit dat zij de voorwaarden heeft geschonden.
Tja, als daar PV van is zal ik mijn verzet voorlopig opschorten
JeffreyMeijer schreef:......maar consequenties moeten wel realistisch en wettig zijn.
We wachten het af. Maar mogelijk heeft dat ge-app (spelletjes, chat?) tijdens de rit, de chauffeur toch belemmerd bij het inschatten van eventuele risico's. Niet alleen daar waar het de veiligheid van zijn reizigers en het overige verkeer betreft maar zeker ook aangaande zijn eigen baanzekerheid.
Kaart ongeldig err. 007
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Filmen in de bus is verboden: "juridisch domein chauffeu

Bericht door WSM »

OV-bedrijven roepen altijd dat veiligheid voor alles staat. Helaas geldt dat vooral als excuus om weer eens treintjes en busjes op te kunnen heffen.
Een bestuurder dient zijn aandacht bij het wegverkeer te houden. Appen onder het rijden is onnodige afleiding en dus een veiligheidsrisico.
Wellicht had een waarschuwing en een aantekening in het dossier kunnen volstaan. Echter kan ik me ook voorstellen dat de werkgever dit niet tolereert en een voorbeeld wil stellen voor de rest van de chauffeurs. Het OV-personeel kampt tenslotte al met een zeer gebrekkige werkhouding met een schrijnend gebrek aan discipiline.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Filmen in de bus is verboden: "juridisch domein chauffeu

Bericht door Jef400 »

atbrg schreef:
JeffreyMeijer schreef:Het is gewoon een vastgesteld feit dat zij de voorwaarden heeft geschonden.
Tja, als daar PV van is zal ik mijn verzet voorlopig opschorten
JeffreyMeijer schreef:......maar consequenties moeten wel realistisch en wettig zijn.
We wachten het af. Maar mogelijk heeft dat ge-app (spelletjes, chat?) tijdens de rit, de chauffeur toch belemmerd bij het inschatten van eventuele risico's. Niet alleen daar waar het de veiligheid van zijn reizigers en het overige verkeer betreft maar zeker ook aangaande zijn eigen baanzekerheid.
Ik zal de laatste zijn die beweerd dat het gedrag van de chauffeur door de beugel kan. Echter zoals ik al zeg moet het wel realistisch zijn. En dat is het in mijn ogen, en met de feiten die er liggen niet.

En WSM, slimme opmerking op een OV-forum, zal je een hoopvrienden mee maken hier :Y
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Filmen in de bus is verboden: "juridisch domein chauffeu

Bericht door atbrg »

JeffreyMeijer schreef:Echter zoals ik al zeg moet het wel realistisch zijn. En dat is het in mijn ogen, en met de feiten die er liggen niet.
Dan verwacht ik dat je weer snel bij hem zal kunnen opstappen voor een ritje. :pos:
Kaart ongeldig err. 007
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Filmen in de bus is verboden: "juridisch domein chauffeu

Bericht door deadlock »

JeffreyMeijer schreef:En WSM, slimme opmerking op een OV-forum, zal je een hoopvrienden mee maken hier :Y
Hij heeft ergens wel een punt maar ik denk dat dat ook heel erg met de werkgever te maken heeft die het werkplezier vergalt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Filmen in de bus is verboden: "juridisch domein chauffeu

Bericht door Jef400 »

atbrg schreef:
JeffreyMeijer schreef:Echter zoals ik al zeg moet het wel realistisch zijn. En dat is het in mijn ogen, en met de feiten die er liggen niet.
Dan verwacht ik dat je weer snel bij hem zal kunnen opstappen voor een ritje. :pos:
Laten we hopen dat er niet te veel van dit soort excesen ontstaan. Ik zal het nooit eens worden met het ontslag, maar een geldboete (desnoods ingehouden van het dagloon) vind ik meer dan terecht hier.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Filmen in de bus is verboden: "juridisch domein chauffeu

Bericht door Mr-W »

JeffreyMeijer schreef:
atbrg schreef:
JeffreyMeijer schreef:Echter zoals ik al zeg moet het wel realistisch zijn. En dat is het in mijn ogen, en met de feiten die er liggen niet.
Dan verwacht ik dat je weer snel bij hem zal kunnen opstappen voor een ritje. :pos:
Laten we hopen dat er niet te veel van dit soort excesen ontstaan. Ik zal het nooit eens worden met het ontslag, maar een geldboete (desnoods ingehouden van het dagloon) vind ik meer dan terecht hier.
Ik vind het afhankelijk van de mogelijke voorgeschiedenis of je de chauffeur hiervoor ontslaat. In een aantal gevallen kan ik er mee leven.

Verder vind ik dat een chauffeur zonder eventuele voorgeschiedenis op staande voet ontslagen mag worden als hij rijdt onder invloed van alcohol of drugs met passagiers. Bij zeer zwaar roekeloos rijgedrag wat heeft geleid tot een ongeval met letsel. En tot slot ook fraude, valsheid in geschrifte en diefstal.
Discriminatie twijfel ik over, vind wel dat er een zeer forse maatregel moet volgen, maar om meteen te ontslaan gaat wel ver.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Filmen in de bus is verboden: "juridisch domein chauffeu

Bericht door Jef400 »

Voorgeschiedenis of niet, het gaat het erom dat het bewijs niet goed verkregen is. Als het bewijs wettig is verzameld en het is een probleemchauffeur, dan zou ik er mee kunnen leven dat ie ontslagen is.
De laatste zaken ben ik het overigens met je eens. Discriminatie is een heikel punt, op een enkele klacht zou ik er weinig mee durven als werkgever zijnde. Maar als het regelmatig door verschillende mensen wordt gestuurd dan moet je daar inderdaad serieus naar kijken. Wat ik overigens nog meer een grond voor ontslag vind is het offensief gebruik van geweld tegen een chauffeur en/of passagier. Niet om je te verdedigen, maar als je begint met slaan/schoppen mag je er van mij ook uit. Al ligt het er aan of een medechauffeur heeft uitgedaagd, wat helaas ook wel eens voorkomt.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Filmen in de bus is verboden: "juridisch domein chauffeu

Bericht door WSM »

Dus als alle reizigers van de betreffende bus nu een klacht bij de vervoerder indienen en er vervolgens in een gesprek met de betreffende chauffeur op de man af gevraagd wordt of hij met zijn telefoon het spelen was onder het rijden is het bewijs wel goed verkregen?
Kunnen ze hem alsnog ontslaan.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Filmen in de bus is verboden: "juridisch domein chauffeu

Bericht door Jef400 »

Dan is het wel op een wettige manier. Nogmaals het gaat me om de wijze waarop hij ontslagen is, niet om dat hij geen consequenties verdiend.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Filmen in de bus is verboden: "juridisch domein chauffeu

Bericht door deadlock »

JeffreyMeijer schreef:Voorgeschiedenis of niet, het gaat het erom dat het bewijs niet goed verkregen is. Als het bewijs wettig is verzameld en het is een probleemchauffeur, dan zou ik er mee kunnen leven dat ie ontslagen is.
Het bewijs is niet onrechtmatig verkregen. Alleen omdat je vindt dat er niet gefilmd of gefotografeerd mag worden in een vervoersmiddel betekent niet dat het ook daadwerkelijk niet mag.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Filmen in de bus is verboden: "juridisch domein chauffeu

Bericht door Jef400 »

Je mag als klant niet filmen in de bus, dat is het gene wat gebeurd is en op dat bewijs is de chauffeur ontslagen. Dat er voor de rest camera's hangen om de passagiers in de gaten te houden zever ik niet over.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Filmen in de bus is verboden: "juridisch domein chauffeu

Bericht door deadlock »

Je moet echt geen jurist worden denk ik...
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
NG²7²™
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 25 jul 2011, 12:52
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Filmen in de bus is verboden: "juridisch domein chauffeu

Bericht door NG²7²™ »

deadlock schreef:Het bewijs is niet onrechtmatig verkregen. Alleen omdat je vindt dat er niet gefilmd of gefotografeerd mag worden in een vervoersmiddel betekent niet dat het ook daadwerkelijk niet mag.
Ik zou de vervoersvoorwaarden er nog maar eens op na slaan, ik heb 'm maar alvast voor je opgezocht.
1.1, 3.1 en 6.3....

http://www.knv.nl/multimedia/documenten ... r_2014.pdf
Groeten,
Nick
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Filmen in de bus is verboden: "juridisch domein chauffeu

Bericht door Jef400 »

deadlock schreef:Je moet echt geen jurist worden denk ik...
Nee, daarom moet ik morgen op de UvA zijn voor een proefcollege, en staat in de onderstaande voorwaarden dat IK gelijk heb :X
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Filmen in de bus is verboden: "juridisch domein chauffeu

Bericht door robert55 »

Los van de vraag of het verboden is en of de sanctie door het bedrijf buitensporig is: als CXX vindt dat de filmer onrechtmatig heeft gehandeld, moeten ze proberen hem/haar aansprakelijk te stellen. Dan moeten ze dus hun vervoersvoorwaarden voor de rechter gaan verdedigen, met de kans dat die een belangeafweging maakt en zegt dat dat beroep geen stand kan houden. De chauffeur zou kunnen proberen de door hem hierdoor geleden schade op de filmer te verhalen, maar dat is ook niet zo kansrijk.

Ik snap ook niet waarom sommigen proberen het gedrag van de chauffeur te vergoelijken. Of een strafontslag proportioneel is, kan je over discussieren [eventueel bij de rechter].

En tenslotte: in de subdiscussie over mits/tenzij: het is verboden tenzij CXX het doet.
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Filmen in de bus is verboden: "juridisch domein chauffeu

Bericht door zone2000 »

Ik snap ook niet waarom sommigen proberen het gedrag van de chauffeur te vergoelijken. Of een strafontslag proportioneel is, kan je over discussieren [eventueel bij de rechter].
en daar ben ik erg benieuwd naar.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Filmen in de bus is verboden: "juridisch domein chauffeu

Bericht door deadlock »

JeffreyMeijer schreef:Nee, daarom moet ik morgen op de UvA zijn voor een proefcollege, en staat in de onderstaande voorwaarden dat IK gelijk heb :X
Nee want dat zou betekenen dat als reiziger A reiziger B zou meppen of overvallen en als reiziger C dat zou filmen, dat zo'n crimineel wegens een vormfout niet veroordeeld zou kunnen worden. Dat is nog nooit door een rechter bekrachtigd. Het is inderdaad in het belang van de chauffeur dat er niet zomaar gefilmd mag worden, zonder eerst vooraf toestemming aan de vervoersmaatschappij te vragen en dan heeft de chauffeur geloof ik nog steeds het laatste woord, maar van onrechtmatig verkregen bewijs is absoluut geen sprake.

Check hier op Wikipedia het stuk onder de kop Civiel recht:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Leerstuk_v ... gen_bewijs
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Filmen in de bus is verboden: "juridisch domein chauffeu

Bericht door OmniLezer »

Bij Arriva stond dit allang al. Arriva vermeld dit netjes op de site en verder zie je ook een leuk linkje daarbij staan dat je via mail dat kan vermelden waar en wanneer je wilt filmen en hoe en wat je er nog mee wilt.

Maar Connexxion is nu wel vervelend dat ze dit nu doen na een incident en niet allang voorbereid zijn zoals Arriva dat is.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten